Історія України 7 клас (35 год.)
Складено згідно Навчальної програми для ЗЗСО (Наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
№ п/п |
7-А |
7-Б |
7-В |
Зміст навчального матеріалу |
Ключові компетентності |
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
1. |
|
|
|
Повторення. Вступ. Особливості розвитку українських земель в IX – XV ст.. Джерела з історії доби Середньовіччя. |
Навчання впродовж життя |
Пригадує і називає: ‒ основні події та характеристики історичного розвитку людства у стародавню добу; ‒ хронологічні межі та періодизацію історії України у Середньовіччі; ‒ види джерел з історії України середньовічної доби; Пояснює і застосовує: ‒ поняття «середні віки» |
Розділ 1. ВИНИКНЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ |
||||||
2. |
|
|
|
Розселення слов’янських племен на території України. |
Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні компетентності Компетентність в природничих науках та технологіях |
Знаю: — час утворення Русі, дати договорів між Візантійською імперіє та Руссю, повстання древлян проти князя Ігоря;зовнішніх відносин княгині Ольги та Святослава; — території розселення слов’янських племен на теренах України, напрямки походів перших київських князів. Розумію: ‒ поняття «русь» як етнонім, самоназву військовоторгової групи норманів, яка осіла на Середньому Подніпров’ї; ‒ поняття «данина», «дружина», «князь», «печеніги», «полюддя», «Русь» («РусьУкраїна»), «хозари», «язичництво»; ‒ основні версії походження та вживання назви «Русь» («Русь-Україна»); ‒ передумови утворення держави у слов’ян, які жили на теренах сучасної України; – роль міста Києва у виникненні Русі; ‒ статус літописних князів середини ІХ–Х ст. як очільників дружин русів; ‒ історичний портрет особистості як опис, що включає перелік ключових рис зовнішності і вдачі, характеристику публічної (політичної, господарської, культурної, релігійної та ін.) діяльності особистості, ставлення сучасників і своє ставлення до цієї діяльності та її результатів. Умію: — розмістити в хронологічній послідовності відомості про виникнення Русі, правління руських князів/княгині середини ІХ–Х ст.; — показати на карті території розселення літописних слов’янських племен на теренах сучасної України, напрямки походів руських князів/княгині середини ІХ–Х ст.; — схарактеризувати спосіб життя (господарство, побут, організацію суспільства і влади, світосприйняття) слов’ян, які жили на теренах сучасної України; — укласти історичні портрети таких князів/княгині, як Аскольд, Олег, Ігор, Ольга, Святослав. |
3. |
|
|
|
Виникнення східнослов’янської держави (VIII – IX ст.) |
||
4. |
|
|
|
Становлення Русі-України за Олега та Ігоря (кінець ІХ — перша половина Х ст.) |
||
5. |
|
|
|
Руські князі середини — другої половини Х ст. : княгиня Ольга та князь Святослав. Практична робота. Позначити на контурній карті розселення племен на теренах сучасної України, напрями походів руських князів, княгині в ІХ-Х ст. |
||
6. |
|
|
|
Практичне заняття. Русь-Україна від літописних антів до Святослава. Укласти історичний портрет: (на вибір) княгині Ольги, Святослава, Ігоря, Аскольда. |
||
7. |
|
|
|
Узагальнення з розділу 1. Виникнення Русі-України.
Тематичний контроль. |
||
Розділ 2. РУСЬ-УКРАЇНА наприкінці X – у першій половині XI ст. |
||||||
8. |
|
|
|
Правління руських князів наприкінці Х - у першій половині ХІ ст. Володимир Великий |
Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні компетентності Загальнокультурна грамотність |
Знаю: — періоди правління князів Володимира Святославовича (Великого) та Ярослава Володимировича (Мудрого); дати впровадження християнства як державної релігії, розгрому печенігів біля Києва; ймовірні дати зведення Софійського собору, започаткування укладання «Руської правди»; — територіальні межі Русі-України наприкінці X – у першій половині XI ст. Розумію : — поняття «берестяна грамота», «бояри», «вотчина», «графіті», «ікона», «книжкові мініатюри», «митрополія», «мозаїка», «собор», «шлюбна дипломатія», «фреска»; – суспільну роль різних верств населення Русі-України; — Русь періодів правлінь Володимира Святославовича та Ярослава Володимировича як середньовічну монархію імперського типу; — історичне значення впровадження християнства як державної релігії Русі-України, започаткування кодифікації звичаєвого права; – місце Русі-України серед європейських держав Правління руських князів наприкінці X – у першій половині XI ст. Впровадження християнства. «Руська правда». Влада. Суспільний устрій. Господарство. Повсякдення. Села. Міста. Ремесла. Торгівля. Релігійне життя. Культура після прийняття християнства. Умію: — розташувати в хронологічній послідовності відомості про правління князів Володимира Святославовича (Великого) та Ярослава Володимировича (Мудрого), хрещення Русі та розбудову Київської митрополії, боротьбу русів із печенігами, започаткування кодифікації руського звичаєвого права; — показати на карті території підлеглі Русі-Україні наприкінці X – у першій половині XI ст.; — схарактеризувати соціальне та господарське життя Русі-України наприкінці X – у першій половині XI ст., правове становище різних верств, діяльність Володимира Святославовича та Ярослава Володимировича, зіставити (за напрямами) і порівняти з діяльністю перших руських князів/княгині; — визначити причини та наслідки впровадження християнства як державної релігії Русі-України; — розпізнавати і характеризувати пам’ятки культури Русі-України першої половини ХІ ст. |
9. |
|
|
|
Впровадження християнства
|
||
10. |
|
|
|
Правління Ярослава Мудрого. “Руська правда” |
||
11. |
|
|
|
Політичний устрій. Суспільне та господарське життя Русі-України за доби розквіту. |
||
12. |
|
|
|
Релігійне життя. Культура Русі-України наприкінці Х — у першій половині ХІ ст. Практична робота. Здійснити уявну подорож Києвом часів Володимира/ Ярослава. |
||
13. |
|
|
|
Практичне заняття. Визначити (за доступними джерелами) роль і вплив християнської релігії й церкви в житті руського (давньоукраїнського) суспільства. |
||
14. |
|
|
|
Узагальнення з розділу 2. РУСЬ-УКРАЇНА наприкінці X – у першій половині XI ст.
Тематичний контроль. |
||
Розділ 3. РУСЬ-УКРАЇНА у другій половині ХІ- першій половині ХІІІ ст. 7 год. |
||||||
15. |
|
|
|
Поліцентричність руської державності в другій половині XI – першій половині XIII ст. Вишгородський, Любецький з’їзди князів та їхні рішення. |
Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні компетентності Загальнокультурна грамотність
|
Знаю: — дати Вишгородського, Любецького з’їздів князів, періоди правління Володимира Всеволодовича (Мономаха), Мстислава Володимировича (Великого), дату першої писемної згадки назви «Україна» та версії її значення; — територіальні межі Київського, Переяславського, Чернігівського, князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст., а також половецьких земель. Розумію: — передумови, причини, сутність поліцентричності Русі-України; – правління наступників Ярослава Володимировича (Мудрого) як процес усамостійнення адміністративно-територіальних утворень («земель»), де загосподарювали представники Мономаховичів, Ольговичів, Ростиславовичів та ін.; — існування відмінностей між елітарною (княжодружинною) культурою Русі, яка тяжіла до цілісності, та народною культурою, яка була просякнута племінними відмінностями. Умію: — розташувати в хронологічній послідовності основні відомості про події Київського, Чернігівського, Переяславського князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; — показати на карті зміни територіальних меж Київського, Переяславського, Чернігівського, князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; — схарактеризувати розвиток соціальних відносин, господарства та культури Русі-України у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; — розпізнавати та характеризувати пам’ятки культури Русі-України другої половини ХІ – першої половини ХІІІ ст.; — схарактеризувати діяльність та укласти історичні портрети таких князів, як Володимир Всеволодович (Мономах), Мстислав Володимирович (Великий), Володимир Глібович, Ігор Святославович (новгород-сіверський). |
16 |
|
|
|
Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя (оглядово). |
||
17 |
|
|
|
Галицьке і Волинське князів ства в другій половині ХІІ ст. Ярослав Осмомисл (оглядово). Практична робота. Позначити на контурній карті й надписати територіальні межі князівств періоду поліцентричності Русі-України. |