«Культура добросусідства»
Календарно-тематичне планування До модельної навчальної програми «Культура добросусідства 5 клас» для закладів середньої освіти (автори Араджионі М.А., Козорог О.Г., Лебідь Н.І., Потапова В.І., Унгурян І.К.)
(35 годин –1 година на тиждень)
№ |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
Примітка |
|
Розділ 1. Я дорослішаю! |
||||||
1 |
|
|
Знайомство з предметом “Культура добросусідство |
Демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному і природному середовищі; визначає, ідентифікує та обговорює фізичні, психічні (у тому числі емоційні) і соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу; визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання; самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті; бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту.
|
Самоаналіз власного “Я” і змін, які відбулися після закінчення початкової школи, запис власних міркувань. Написання листа собі – майбутньому старшокласнику / майбутній старшокласниці – про свої прагнення і цілі. Розробка власних короткострокових планів щодо досягнення успіхів у поточному навчальному році. Розробка, візуалізація і презентація власного герба. Створення асоціативної карти до слова “підліток/підлітка” Участь у груповій роботі зі створення та візуалізації профілю класу. Обговорення й укладання переліку якостей або вчинків людини, які будуть допомагати/заважати співпраці і створенню комфортного середовища в колективі. Укладання переліку правил співжиття та співпраці в колективі. Коментоване читання притч або казок на теми ставлення до інших людей, співпраці, впевненості в собі, подолання страхів і тривожності. Малювання схеми безпечного пересування базовою школою і маршруту термінової евакуації, екскурсія школою. Участь у грі-симуляції з вікової ініціації “посвята в підлітки” або у проведенні позаурочного заходу з вікової ініціації разом з батьками. |
|
2 |
|
|
Хто я, який/яка я, чого я прагну? Зміни, які відбуваються моєму житті . |
|
||
|
||||||
3 |
|
|
Самопрезентація. Нові виклики в базовій школі та правила співжиття в колективі. |
|
||
4 |
|
|
Я і мої особисті кордони. Право на самовираження. Що таке особисті кордони? Типи та види особистих кордонів |
Визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; називає та розрізняє прояви тиску, агресії, маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; називає та пояснює необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності.
Аналізує власний навчальний розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач; визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання; самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті; моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб; виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) та наполегливість у досягненні мети; розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього; бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби. |
Аналіз тексту з прикладами того, яким може бути відчуття кордонів у людини, і порівняння з відчуттями власних кордонів. Перегляд та аналіз відео з прикладами порушення особистих кордонів. Ознайомлення з ознаками різних типів та видів особистих кордонів. Визначення із запропонованих тверджень, які з них характеризують “порушення” – “непорушення” особистих кордонів. Групова робота з аналізу ситуацій порушень особистого простору людини та її кордонів з Аналіз способів захисту кордонів з використанням графічних організаторів. Визначення ознак конструктивної та деструктивної поведінок. Участь у навчальному проєкті або групова робота, зокрема на тему «Як я можу виявити себе» тощо. Відпрацювання вміння казати «ні» під час виконання практичних вправ. Підготовка та презентація короткого повідомлення про повагу до особистого простору та кордонів. визначенням варіантів дій. |
|
5 |
|
|
Як обстоювати власні кордони. Вміння сказати «ні».Самовираження через поведінку і відповідальність за неї. Конструктивна та деструктивна поведінки. |
|
||
6 |
|
|
Мої сильні сторони та професії сучасного й майбутнього. |
Опитування однокласників про їхні улюблені справи/хобі. Порівняння отриманих результатів. Обговорення сильних сторін і талантів учнів класу, наприклад за допомогою “ланцюга сильних сторін”. Створення профілю людей різних професій сучасного й майбутнього. Обговорення питань, наприклад «Чи може хобі стати професією?». Створення постера з переліком улюблених справ, які можуть стати професіями. Перегляд та обговорення відеоінтерв’ю людей різних професій. Визначення переліку рис особистості, необхідних для людей різних професій. Підготовка власного висловлення, наприклад про роль навчання і можливість бути успішним/успішною в професії в майбутньому
|
|
|
7 |
|
|
Як застосувати свої сильні сторони, інтереси й уподобання в професії. Хобі, яке може стати професією. Власна діяльність сьогодні для успішного майбутнього. Тренінг «Моя майбутня професія» |
|
||
8 |
|
|
Я і мій час. Як я ціную і розподіляю час. Як можна раціонально планувати та керувати часом. Для чого важливо розуміти сприйняття і ставлення до часу в різних культурах. |
Визначає форми поведінки, які приносять задоволення без заподіяння шкоди власному здоров’ю і здоров’ю інших осіб; аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього; визначає цілі власної діяльності і стратегії їх досягнення; визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів); толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту. |
Створення асоціативної карти про роль часу в житті людини. Активне слухання та обговорення тексту підручника / розповіді учителя/учительки про ставлення до часу в українській та інших культурах. Самоаналіз (за запропонованим шаблоном/тестом) управління часом та ефективності його використання. Участь у рольовій грі-моделюванні міжкультурної комунікації з різним ставленням до часу. Укладання переліку правил для раціонального використання особистого часу. Добирання прикладів, які розкривають способи індивідуального ефективного навчання. Створення особистого плану раціонального використання часу, наприклад “карти дня”. Наведення прикладів використання цифрових застосунків – органайзерів часу |
|
ТЕМАТИЧНА |
||||||
Розділ 2. Я і моя родина |
||||||
9 |
|
|
Сім'я, родина, рід. "Родинна абетка". Ієрархія сімейних зв'язків. Перший і другий ступені спорідненості. Право на сім'ю. |
Здобувачі освіти: -описують на прикладі своєї родини ієрархію сімейних зв'язків; Розуміють важливість знання і практичного використання "родинної абетки"; -знають терміни першого і другого ступеня спорідненості; -описують свою належність до певної сім'ї, роду та народу; -пояснюють, що означає право на сім'ю; -цінують родинні стосунки; -шанобливо ставляться до членів своєї родини. |
Коментоване читання на тему визначення значущості сім’ї для людини і суспільства. Обговорення малюнків або медіафайлів, які демонструють бажані взаємини в сім'ї. Створення малюнка/переліку, який визначає власні потреби, бажання, інтереси в сімейному колі. Перегляд та обговорення медіатекстів, присвячених Конвенції про права дитини. Обговорення практичних ситуацій щодо забезпечення та реалізації прав і обов'язків батьків та дітей. Складання за алгоритмом або заповнення схеми, наприклад родинних зв’язків з відповідними термінами спорідненості в різних культурах. Складання власного родоводу або пошук в Інтернеті далеких родичів за допомогою цифрових ресурсів. Підготовка власного висловлювання про свої обов’язки в родині. Міркування з фіксацією результатів, наприклад в особистому щоденнику, на тему “Що я цінного зробив/зробила сьогодні для себе і для своєї родини”. |
|
10 |
|
|
Взаємини в сім'ї. Ставлення до батьків. Права та обов'язки батьків та дітей. Взаємини з близькими та далекими родичами. Історія моєї родини в історії мого регіону та країни. |
Здобувачі освіти: -оцінюють свою поведінку в сім'ї; -наводять приклади піклування про старших членів родини та родичів; -пояснюють, що таке "рід", "сім'я", "рідні", "двоюрідні"; -обгрунтовують важливість сімейної взаємоповаги та взаєморозуміння; -розуміють цінність злагоди, взаємодопомоги та дбайливого ставлення до сім'ї, роду, родичів; -шанобливо ставляться до батьків, близьких та далеких родичів; -досліджують зв'язки історії своєї родини з історією регіону та краю. |
|
|
11 |
|
|
Родинні та громадські цінності. Що таке цінності? Сімейні цінності. Що можна передати у спадок ? |
Здобувачі освіти: -пояснюють, що таке цінності; -розповідають про власні цінності; -наводять приклади цінностей власної сім'ї; -обгрунтовують важливість загальнолюдських цінностей для досягнення миру, злагоди і гармонії між людьми; -виявляють зацікавлення цінностями інших людей та культур; -підтримують дії, спрямовані на забезпечення злагоди, налагодження взаємодопомоги; -шанобливо ставляться до сім'ї, роду, родичів.
Здобувачі освіти: -знають, що вивчає генеалогія та геральдика; - описують своїх родичів термінами спорідненості; -пояснюють символіку зображень, кольорів та форм герба свого регіону; -обгрунтовують важливість вивчення геральдичної спадщини. |
Створення асоціативної карти, хмари слів тощо. Створення переліку власних цінностей і їхнє ранжування. Порівняльне дослідження, наприклад як змінилися мої мрії та цінності з раннього дитинства до сьогодні. Опитування батьків/опікунів і членів родин на тему сімейних цінностей. Аналіз і визначення спільного та відмінного у власних списках особистих і сімейних цінностей. Участь у рольовій/симуляційний грі. Встановлення причинно-наслідкових зв’язків між цінностями і почуттями та ставленнями. Спостереження й аналіз відеосюжетів/коміксів або кейсів на тему: як цінності впливають на поведінку людини або її ставлення. Написання есе про певні загальнолюдські цінності. Участь у проєкті-дослідженні, наприклад як у фольклорі (прислів’ях, казках тощо) різних народів відображаються загальнолюдські цінності. Обговорення проблемних ситуацій, наприклад тих, які виникали через неповагу до цінностей іншої особи або групи людей. Обговорення ситуацій вибору/ухвалення рішень у шкільному житті. |
|
12 |
|
|
Генеалогія та геральдика. Фамільні герби. Герби населених пунктів та регіонів |
Складання переліку рис, які відрізняють підлітків від молодших дітей та дорослих. Створення та порівняння профілів дитини та літньої людини, обговорення особливостей літніх людей і необхідності поважного і чуйного ставлення до них. Проведення опитування родичів, знайомих дорослих осіб і презентація його результатів, наприклад про те, як заведено поводитися з дорослими в різних культурах нашого краю. Висловлення міркувань щодо того, як підліток/підлітка може покращити стосунки з дорослими або з молодшими братами/сестрами в родині. Коментоване читання текстів (уривків фольклорних, художніх творів тощо) про взаємини між поколіннями і про те, як розв’язуються проблемні питання. Обговорення ситуацій, які мають ознаки виявів домашнього насильства (фізичного, сексуального, психологічного, економічного), і можливостей отримання допомоги. Рольові ігри/ситуації щодо безпечної поведінки на вулиці при контакті з незнайомими дорослими людьми. |
|
|
13 |
|
|
Моє родовідне дерево. Створення і презентація герба сім'ї, класу, школи. Взаємини поколінь. Покоління та їхні взаємини. |
Здобувачі освіти: - створюють і репрезентують своє родовідне дерево; - пояснюють символіку зображень, кольорів та форм герба свого регіону; - створюють герб сім'ї, класу, школи. |
|
|
|
|
|
Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному середовищі; обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; називає та розрізняє прояви тиску, агресії, маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги; пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту |
|
||
14 |
|
|
Ставлення до старших , однолітків. Булінг. Протидія домашньому насильству. Незнайомці на вулиці. |
|
||
15 |
|
|
|
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |
||||||
II СЕМЕСТР |
||||||
Розділ 3. Я у спільноті |
||||||
16 |
|
|
Ми всі різні й цим схожі. Ідентичності людини. |
Застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації; розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту. |
Визначення ключових рис для самоідентифікації людини. Укладання переліку ознак, які характеризують мене як особистість. Створення колажу на тему: “Я і моє оточення”. Проведення інтерв’ю або робота за методикою «Жива бібліотека» з представниками різних спільнот, зокрема з людьми з інвалідністю, ВПО, трудовими мігрантами та іншими. Визначення в усній чи письмовій формі важливості рівного та справедливого ставлення для людини та суспільства. Виконання у групах завдання, спрямованого на знайомство з вербальними та невербальними засобами спілкування та їхніми особливостями в різних культурах і спільнотах, наприклад жестова мова. Добирання прикладів, які демонструють безпечне спілкування та конструктивну комунікацію. Читання та обговорення тексту / перегляд медіапродуктів, наприклад про потреби людей з інвалідністю і ставлення до них. Моделювання ситуацій, у яких наявне толерантне та нетолерантне ставлення до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб |
|
17 |
|
|
Різні люди і спільноти в моїй громаді. Ставлення до них і конструктивна комунікація. |
|
||
18 |
|
|
Як допомогти собі й іншим. Емоції людини. Чуйність, гуманність. |
Виконання практичних завдань для розпізнавання і вербалізації власних емоцій та емоцій інших людей, наприклад робота з фотографіями, відео тощо. Написання невеликих повідомлень, наприклад розповіді, допису в соціальних мережах, листа, на цікаві теми з використанням емотиконів. Візуалізація понять “емпатія”/“чуйність”, ”гуманність” за допомогою графічних організаційних схем, наприклад асоціативний кущ, ментальні карти тощо. Участь у рольових іграх, розігруванні ситуацій, у яких необхідно надати допомогу іншим особам, зокрема людям з інвалідністю, літнім людям та ін. Складання переліку способів допомоги іншим людям. Читання оповідань або перегляд відео про тварин і їхні емоції та їхнє обговорення. Обговорення прикладів із власного життєвого досвіду щодо надання допомоги домашнім, свійським тваринам або піклування про диких тварин і птахів узимку. Обирає із запропонованого переліку приклади неприпустимого і чуйного поводження з тваринами. Пошук та аналіз інформації про те, як держава і громадяни захищають тварин. Розробка рекомендацій щодо безпечного поводження з тваринами вдома і на вулиці. |
|
|
19 |
|
|
Допомога іншим особам. Ставлення до тварин. |
Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту; пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; визначає форми поведінки, які приносять задоволення без заподіяння шкоди власному здоров’ю і здоров’ю інших осіб; вирізняє ознаки доброчинності; виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги; виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами; розпізнає приклади поведінки, дружньої до навколишнього середовища; поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; виявляє ризики неналежного поводження з тваринами (домашні, бездомні, дикі); аналізує негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я; приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб. |
|
|
Ефективне спілкування. |
||||||
20 |
|
|
Ефективне спілкування. Що таке ефективне спілкування. Вербальне та невербальне спілкування. |
Застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації; розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку; пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту; бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; виконує різні ролі в груповій роботі. |
Складання синквейну або графічної схеми до поняття “спілкування” Створення в парі спільного малюнка без вербальної комунікації з подальшим обговоренням. Формулювання власного висловлювання про значення ефективного спілкування. Укладання переліку засобів вербального та невербального спілкування. Виконання вправ і моделювання ситуацій для відпрацювання навичок вербального та невербального спілкування. Перегляд відео з подальшим називанням та аналізом емоцій/почуттів, які виявляються через засоби вербального та невербального спілкування. Обговорення індивідуальних відмінностей у виявах емоцій у спілкуванні (зокрема й на прикладі різних культур). Обговорення прикладів особистого простору з опорою на наочність (фотографії, малюнки). Експериментування з виявом дистанції у спілкуванні, знаходженням оптимального для себе особистого простору. Спостереження та самоспостереження за виявом емоцій/почуттів, які виникають при порушенні особистого простору, обговорення права на їхнє вираження та аналіз їхнього впливу на подальшу взаємодію. |
|
21 |
|
|
Дистанція та позиції у спілкуванні. Особистий простір. |
|
||
22 |
|
|
Прояв індивідуальних особливостей під час спілкування. Вплив емоцій на спілкування |
|
||
23 |
|
|
Що таке конфлікт? Поняття конфлікту. Причини та джерела конфліктів |
Ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях; моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами; протидіє проявам тиску, агресії, маніпуляції і неповаги щодо себе та інших осіб; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту; визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; називає та пояснює моделі безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному середовищі. |
Знаходження асоціацій до поняття «конфлікт». Висловлення позиції та спільне обговорення різних поглядів і ставлень до конфлікту. Наведення прикладів та обговорення різних причин, джерел та видів конфліктів. Складання схеми / візуалізація за допомогою зображень / демонстрація видів конфліктів. Робота з кейсами для розрізнення причин, видів та структури конфлікту. Обговорення видів поведінки в конфлікті на базовому рівні: деструктивна та конструктивна. Демонстрація прикладів впливу емоцій на поведінку в конфлікті. Участь у рольовій грі для відпрацювання конструктивного розв’язання конфліктів. Практична діяльність для формування навички конструктивного розв’язання конфліктів. |
|
24 |
|
|
Види конфліктів. Структура конфлікту. Деструктивні та конструктивні шляхи розв’язання конфліктів |
|
||
ТЕМАТИЧНА |
||||||
Розділ 4. Різні, але рівні |
||||||
25 |
|
|
Улюблені страви. Здорове харчування. |
Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; аналізує вибір свій та інших з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників; обгрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту |
Обговорення проблемних питань, наприклад «Що робить їжу здоровою?». Групування назв страв та продуктів за критеріями, зокрема корисна/шкідлива їжа, регіональна/загальновживана тощо. Складання бажаного меню для себе або для родини на тиждень та аналіз власного харчування. Розробка шаблону публікації (буклета/постера/інфографіки) з правилами застільного етикету в українській та інших культурах. Створення пам’ятки щодо європейської традиції сервірування столу для трапези. Порівняння за допомогою графічних організаторів традиційних та сучасних страв різних спільнот регіону або регіональної кухні. Встановлення відповідності між назвами свят та традиційними обрядовими стравами. Написання невеликого власного висловлювання або есе-роздумів про те, як спільний прийом їжі об’єднує людей. |
|
26 |
|
|
Традиційна і сучасна кухня регіону. Здорове харчування. |
|
||
27 |
|
|
Застільний етикет. Як спільний прийом їжі об'єднує людей. |
|
||
28 |
|
|
Особливості етнічного етикету в родинах однокласників і сусідів. |
|
||
29 |
|
|
Родинні події, на які запрошують, і події, на які можна прийти без запрошення. |
|
||
30 |
|
|
Одяг і подарунки, що відповідають події. Варіанти вітання, поздоровлення, співчуття. |
|
||
31 |
|
|
Етикетні звертання до незнайомих людей різної статі і віку. Поведінка під час святкування. Як заведено попрощатися і піти. |
|
||
Європейський етикет: історія та сучасність |
||||||
32 |
|
|
Європейський етикет. Правила вітання: мовний етикет, доцільність рукостискання, обіймів, поцілунку. |
Розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає свій і чужий особистий простір під час спілкування; аналізує свій вибір з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; називає та пояснює моделі безпечної поведінки згідно з інструкціями і правилами в соціальному середовищі; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту. |
Перегляд та обговорення відео або текстів про особливості вербального/невербального спілкування в країнах Європи. Обговорення, чому потрібно знати особливості етикету в різних культурах. Встановлення відповідності між країною і традиціями пригощання або типовими стравами за допомогою зображень. Участь у рольовій грі/симуляції щодо правил вітання в різних культурах у різні епохи. Обговорення, як змінюються правила етикету, зокрема вітання і спілкування, під час пандемії. Пошук інформації з різних джерел (опитування дорослих, однолітків, у медіа, підручнику тощо) щодо мережевого етикету в Україні і країнах Європи. Читання з обговоренням основних правил мережевого етикету та аналіз особистого профайлу в соціальних мережах. |
|
33 |
|
|
Особливості етикету під час пандемії. Традиції пригощання в Україні та інших країнах Європи і світу |
|
||
Гендерні стереотипи в різних культурах. |
||||||
34 |
|
|
Стать і соціальні ролі (гендер). Стереотипи щодо поведінки та ставлення до жінок і чоловіків у різних культурах. Важливість гендерної рівності |
Визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; виявляє розуміння індивідуальних відмінностей інших осіб; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і добробуту. |
Обговорення понять «стать» і «соціальна роль» («гендер»). Читання й обговорення тексту / перегляд медіапродуктів про соціальні ролі чоловіка та жінки в різних культурах. Пояснення поняття “стереотип”, визначення ролі стереотипів у житті людини та суспільства. Обговорення чинників, що впливають на формування гендерних стереотипів. |
|
35 |
|
|
|
|
|
|
ТЕМАТИЧНА |