«Вчимося жити разом»
Календарно-тематичне планування До модельної навчальної програми «Вчимося жити разом 6 клас» для закладів середньої освіти
(автори Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, І. В. Лаврентьєва, О. Л. Хомич)
(35 годин –1 година на тиждень)
№ |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
Примітка |
|
ВСТУП. БАЗОВІ ПОНЯТТЯ |
||||||
1 |
|
|
Вступний тренінг. Курс ВЖР для 6 класу. Правила роботи в групі. Роль життєвих навичок у житті людини |
- Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Виконує різні ролі в груповій роботі. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. - Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей (гендерних, расових, національних, фізичних тощо. Проявляє психосоціальні компетентності: - спільної діяльності та співробітництва - мотивації успіху |
Формування очікувань. Дослідження складу тренінгів у 6 класі. Погодження правил роботи. Обговорення життєвих навичок, важливих для етичної поведінки, здоров’я, безпеки, життєвого успіху |
|
|
||||||
РОЗДІЛ 1. ЦІННОСТІ |
||||||
2 |
|
|
Роль цінностей у житті людини. Характер. |
- Визначає свої потреби, бажання, інтереси й цілі. - Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. - Визначає цілі власної діяльності й стратегії в їхньому досягненні. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. Проявляє психосоціальні компетентності: - визначення життєвих цінностей - спільної діяльності та співробітництва
|
Дослідження історій життя відомих українців, які орієнтуються на універсальні етичні принципи і можуть бути взірцем для наслідування. Визначення місця вищих цінностей у ієрархії своїх життєвих цінностей. Створення карти «Мій характер» Аналіз вигод самовдосконалення характеру. |
|
|
||||||
3 |
|
|
Цінності — основа характеру. Вищі цінності й універсальні етичні принципи.
|
|
||
4 |
|
|
Відомі люди, як взірці для наслідування. Вигоди від самовдосконалення характеру. |
|
||
ТЕМАТИЧНА |
||||||
РОЗДІЛ 2. СОЦІАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ |
||||||
5 |
|
|
Унікальність людини. Особистість. Самооцінка. Недоліки і переваги заниженої, завищеної і адекватної самооцінки. Психологічний потенціал особистості. |
- Визначає свої потреби, бажання, інтереси й цілі. - Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. - Розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами. - Визначає цілі власної діяльності й стратегії в їхньому досягненні. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Виконує різні ролі в груповій роботі. - Встановлює нові контакти й ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку. - Визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. - Пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів. - Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей (гендерних, расових, національних, фізичних тощо. Проявляє психосоціальні компетентності: позитивної самооцінки - визначення життєвих цінностей - ефективного спілкування |
Створення концептуальної карти своєї особистості. Дослідження переваг і недоліків заниженої, завищеної і адекватної самооцінки. Дослідження свого психологічного потенціалу. |
|
6 |
|
|
Повага до різноманіття.. Ми - різні, ми – рівні. Емпатія. Толерантність. Протидія дискримінації. |
Обговорення спільного і відмінного між людьми, необхідності поваги до різноманіття. Моделювання проявів емпатії у життєвих ситуаціях. Дослідження способів протидії дискримінації на прикладах модельних ситуацій |
|
|
7 |
|
|
Моє коло стосунків. Кола стосунків. Здорові і нездорові стосунки. |
Створення листівки «Моє коло стосунків». Дослідження ознак здорових і нездорових стосунків. Аналіз переваг здорових стосунків. |
|
|
8 |
|
|
Значення родини для задоволення матеріальних і духовних потреб людини. Чинники міцної родини. |
|
||
Створення листівки «Моя родина – мій оберіг |
||||||
9 |
|
|
Ефективне спілкування. Стилі спілкування. Навички для ефективного спілкування |
Моделювання вербальних і невербальні способів спілкування. Відпрацювання умінь активного слухання. |
|
|
10 |
|
|
Стилі спілкування. Вербальні та невербальні ознаки різних стилів поведінки. Спілкування з незнайомими людьми |
Аналіз умінь ефективного спілкування. Дослідження вербальних та невербальних ознак пасивного, агресивного й упевненого стиля спілкування (слова, міміка, жести, положення тіла тощо). Моделювання уміння долати невпевненість у спілкуванні з незнайомими людьми |
|
|
11 |
|
|
Ефективне спілкування. Як стати бажаним співрозмовником Бажані співрозмовники. Структура розмови. Як розпочинати підтримувати, завершувати розмову. Як робити комплімент. |
Обговорення, хто такі бажані співрозмовники та якими вміннями вони володіють. Моделювання умінь правильно знайомитися, починати, підтримувати і завершувати розмову, робити компліменти. |
|
|
12 |
|
|
Конструктивне розв’язання конфліктів. Стадії конфліктів. Конфліктогени. Ескалація конфліктів. |
Дослідження прикладів конфліктогенів та їх ролі в ескалації конфлікту. Моделювання прикладу розв’язання конфліктів за допомого наданого алгоритму. Аналіз способів самоконтролю у конфліктних ситуаціях. |
|
|
13 |
|
|
Алгоритм конструктивного розв’язання конфліктів. Самоконтроль у конфліктних ситуаціях. |
|
||
14 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань |
|
|
|
15 |
|
|
Повторення вивченого. Веб квест "Лабіринт спілкування" |
|
||
ТЕМАТИЧНА |
||||||
II СЕМЕСТР |
||||||
РОЗДІЛ 3. ПСИХОЛОГІЧНІ КОМПЕТНТНОСТІ |
||||||
16 |
|
|
Емоційна грамотність. Базові емоції. Саморегуляція. |
Оцінює надійність різних джерел інформації (ЗМІ, реклама, соцмережі тощо). - Самостійно створює й реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті тощо. - Моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб. - Моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб. - Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. - Розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами. - Визначає цілі власної діяльності й стратегії в їхньому досягненні. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. - Пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів. Проявляє психосоціальні компетентності: - ефективного спілкування - співчуття - спільної діяльності та співробітництва |
Розпізнавання базових емоцій. Дослідження загальної стратегії самоконтролю. Аналіз фізичних, розумових і емоційних способів керування стресами. Відпрацювання навичок позитивного мислення.
Аналіз «На що я витрачаю свій час». Дослідження матриці Ейзенхауера щодо визначення пріоритетів. Виконання проєкту «Мій наступний тиждень» (відпрацювання уміння раціонально планувати час). |
|
17 |
|
|
Загальна стратегія самоконтролю |
|
||
18 |
|
|
Стрес. Фізичні, розумові й емоційні способи подолання стресу |
|
||
19 |
|
|
Планування часу. Визначення пріоритетів у щоденних справах. |
|
||
20 |
|
|
Матриця Ейзенхауера. Раціональне планування часу |
- позитивної самооцінки - самоконтролю - керування стресами - аналізу проблем і ухвалення зважених рішень - аналізу проблем - критичного мислення - ефективного спілкування - позитивної самооцінки, самоконтролю - творчого мислення - визначення життєвих цінностей |
|
|
21 |
|
|
Інтегроване заняття. "Лідер вміє планувати свій час" |
|
|
|
22 |
|
|
Критичне мислення. Правдива і неправдива інформація. |
Обговорення важливості критичного мислення. Дослідження прикладів правдивої і неправдивої інформації. Аналіз етапів критичного аналізу інформації. Проведення критичного аналізу рекламних стратегій. |
|
|
23 |
|
|
Етапи критичного аналізу інформації. Критичний аналіз рекламних стратегій |
Дослідження прикладів простих, щоденних та складних рішень. Моделювання ухвалення рішень за «правилом світлофора». Обговорення способів ухвалення колективного рішення. |
|
|
24 |
|
|
Ухвалення рішень Прості, щоденні та складні рішення. |
|
||
25 |
|
|
Алгоритм ухвалення зважених рішень. Командні рішення. |
|
||
ТЕМАТИЧНА |
||||||
Розвиток творчості. Постановка і досягнення мети. |
||||||
26 |
|
|
Творче мислення. Розвиток уяви. |
|
Дослідження ознак творчого мислення і стратегій розвитку творчості Відпрацювання вправ на розвиток уяви. |
|
27 |
|
|
Стратегії творчості. |
|
||
28 |
|
|
Життєві навички для розвитку творчості |
|
||
29 |
|
|
Постановка і досягнення мети. Складники успіху |
|
||
30 |
|
|
Бажання та можливості. Вибір і досягнення мети"
|
|
||
31 |
|
|
Олімпійська формула успіху: візуалізація, мотивація, наполегливість. «Розумні» цілі |
Дослідження складників успіху. Візуалізація: «Яким я хочу бути через 5–10 років ». Аналіз олімпійської формули успіху: візуалізація, мотивація, наполегливість. Практикум визначення «розумної» цілі. Створення плану досягнення мети.
|
|
|
32 |
|
|
План досягнення мети |
|
||
33 |
|
|
Узагальнення з теми «ПСИХОЛОГІЧНІ КОМПЕТНТНОСТІ |
|
||
34 |
|
|
Повторення вивченого. |
|
||
35 |
|
|
Тренінгове заняття « Ціль. Мета. Мрія. Як досягти мрії? » |
|