ТЕМА: Культура Київської Русі . Історія України 7 клас
МЕТА: познайомити учнів з досягненнями духовної культури княжої доби; показати високий рівень давньоруської літератури, підвести учнів до розуміння «Слова о полку Ігоревім» як літературного шедевра світового значення; розвивати навики роботи з різними історичними джерелами; продовжити формувати вміння працювати в групах; спонукати до аналітичної діяльності: виховувати гуманістичні ідеали , естетичне чуття краси слова, любов і повагу до культурних надбань свого народу.
ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.
ФОРМА УРОКУ: урок з використанням елементів дослідницької діяльності учнів.
ХІД УРОКУ
Об’єднання учнів у дві групи «дослідників». Дослідницька робота протягом уроку буде оцінюватись з допомогою сигнальних карток.
Оголошення теми уроку.
Що, власне, ми включаємо до поняття культури - бесіда з учнями; Вчитель: 3 чого ж нам почати вивчення такої багатогранної теми? Відповідь на це питання я знайшла у словах Святого апостола Іоанна, якими він розпочинає своє Євангеліє. Саме з слова починається духовне життя людини, у слові ( мові, літературі) народ виявляє свої духовні змагання, пориви, радощі і смутки, надії, прагнення до краси. Сьогодні ми спробуємо зазирнути у духовний світ наших. Працюємо за планом.
Відеоролик «Казка»
Бесіда з учнями: Ми Щойно прослухали запис однієї з найдавніших форм
А які ще форми усної народної творчості ви знаєте?
Які ви знаєте казки, легенди княжих часів?
Робота з репродукцією картини Віктора Васнецова «Три богатирі».
Які давньоруські герої зображені на картині?
Що таке билини?
Що символізують у казках, билинах Змій Горинич, Баба Яга та інші злі сили?
Кого оспівував народ у казках, билинах?
Зачитати слова І. Крип`якевича «Цінність усіх цих творів усної народної словесності в тому, що ... вони є виразом творчої сили його(народу) уяви та глибоко вкоріненої туги за красою, вони були тією скарбницею, з якої письменники в різні часи черпали теми , образи , помисли до своїх творів.»
Виникнення літер і письма, якими ми користуємось і зараз, нов`язане зі вступом Русі до лона християнства. Це слов’янське письмо стали звати Кирилицею. Чому так називали , ви зрозумієте, послухавши повідомлення
Повідомлення учня про створення словенської азбуки Святими
Кирилом та Мефодієм.( демонструються літописне зображення Св. Кирила та
Мефодія, зображення давньоруських літер).
Питання учням:
Робота учнів у групах.
Вчитель: Уявіть собі, що ви археологи , які під час розкопок залишок
давньоруського міста натрапили на надписи , зроблені церковно-слов`янською
мовою .
Групи отримують картки з текстами
Бесіда за текстами.
Вчитель: Таке поширення писемності було б неможливим без розвитку шкільництва і книгописання.
Самостійна робота груп з підручником.
Попереднє завдання групам: Скласти 6 тез, які б найповніше і якомога цікавіше розкрили ваше питання для учнів іншої групи.
Учні презентують роботу груп
Оцінюється робота учнів з допомогою сигнальних карток.
Додаткова інформація вчителя: Книги коштували дуже дорого. Волинський князь Володимир Василькович заплатив 8 гривень за молитовник, цих грошей у той час було цілком достатньо для купівлі отари овець з 40 голів.
Книги на Русі любили і цінували перш за все як джерело знання. Зачитуються вислови давньоруських авторів:
«Книги - це ріки, що напоюють світ, це джерела мудрості. Як пошукаєш у книгах пильно мудрості, знайдеш велику користь для душі своєї».
«Книги подібні до морської глибини- хто пірне у них , той знаходить дорогоцінні перли.»
Бесіда з метою актуалізації знань учнів:
Вчитель: Свідченням високого рівня писемності був той факт, що за перо на Русі брались не тільки люди духовного сану, але й князі. Саме таким був князь Володимир Мономах.( демонстрація портрета князя).
Бесіда з метою актуалізації знань учнів :
Дослідницька робота в групах:
Бесіда з учнями:
Чи втратили вони актуальність сьогодні?
Вчитель: На превеликий жаль, історія не донесла до нас імені автора чудової пам”ятки давньоруської художньої літератури - поеми „Слово о полку Ігоревім”.
Повідомлення учениці про історію відкриття твору.
Робота з настінною картою.
Питання учням:
Які реальні історичні події описані у творі?
Наголосити на факті, що події, описані в поемі, тісно пов”язані з сучасними слобожанськими землями.
Дослідницька робота у групах.
Учні отримують роздаткові картки, що містять уривки з поеми.
(демонструється стенд з ілюстраціями до поеми).
Коментована бесіда з учнями групи «істориків»:
У чому звинувачує автор князів?
Як називається період в історії Руських земель, який описується у поемі?
У чому полягає причина поразки походу князя Ігоря?
Вчитель: Автор поеми виступає як патріот і видатний політичний діяч свого часу, оспівуючи лицарство і звитягу Руських князів, автор у той же час докоряє їм за тс, що в надмірній жадобі власної слави вони відправились у похід, не подумавши як слід чи є корисним він для держави . Вся поема є палким закликом до князів, щоб покинули особисті чвари і з’єднали свої сили для порятунку рідної землі.
Коментована бесіда з учнями групи „літературознавців”:
Доведіть , що в поемі відчувається сильний вплив народної поезії (епітети - синє море, вовк-сіроманець, гуси-лебеді, зоря вечорова).
Яке місце в поемі відводиться природі? Доведіть, що автор ставиться до неї як до живої істоти. Яким художнім засобом автор передає душевну тривогу князя перед втечею з полону?
Вчитель: Перед нами поет-професіонал найвищого гатунку, про що говорить кожний рядок твору.
З якими проявами духовної культури княжої доби ми сьогодні познайомились? Що найбільше вам запам’яталося?
Чим можна довести , що давньоруська культура досягла високого рівня розвитку? Яке культурне значення мало прийняття християнства9 Чому ми можемо повчитися у наших предків?
Крізь вікові лихоліття наші предки зуміли пронести і зберегти в своїй душі любов до Батьківщини, уміння захоплюватись прекрасним, невгасиму тягу до знань, віру в добро і справедливість. Княжа доба залишила нам у спадок дорогоцінний скарб-свою словесність.