Урок узагальнення знань з теми « Культура України Литовської доби друга половина XIV-XV століття »
Очікувані результати:
- учні зможуть розвинути хронологічну компетентність шляхом повторення основних дат даної теми; - працювати з картою України, показувати межі губерній, їх центри, міста з видатними пам’ятками архітектури цього періоду (просторова компетентність); - за допомогою додаткової інформації впізнавати історичні особистості, розширювати про них свої знання (інформаційна компетентність);
- пояснювати процес розвитку культури України, аналізувати сприятливі та гальмівні чинники, що впливали на розвиток української культури цього періоду, робити самостійні висновки (логічна компетентність).
Обладнання: підручники, настінна карта України (сучасної), роздатковий матеріал (картки з історичними прикладами; картки з об’єктами художньої культури; портрети видатних діячів культури періоду).
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок учнів.
Хід уроку:
І. Підготовчий період. Учні займають місця за 4 столами для роботи в групах.
А) повідомлення теми та мети уроку;
Б) розминка біля карти: показати на карті України межі українських удільних князівств, їх центри.
ІІ. Основний етап:
Кожна група, яка отримує картку з двома об’єктами художньої культури, повинна впізнати твори мистецтва, розповісти про них та заповнити пропуски в тексті.
Картка №1 Першою і водночас найпотужнішою мурованою фортецею на Волині був _________(або ж замок _______) у Луцьку. Розташований він на невисокому пагорбі між річками ____та Малим Глушцем на південно-східній околиці міста. Від міста замок відділяв глибокий рів з водою. Будівництво мурованого _______ розпочали на місці старого дерев’яного в XIV ст. за князювання _________ (1340-1383), а завершили за Свидригайла Ольгердовича. Серед оборонних споруд Поділля слави неприступної зажила __________________ фортеця. Комплекс її споруд на високому скелястому березі річки ______ формувався протягом століть. Турецький мандрівник Евлія Челебі, який подорожував Україною 1656 р., писав: «Рівної їй немає не тільки у володіннях польських, але, мабуть, і в чеських, і в Шведській країні, і в державі Голландській, і в горах Німецьких». |
Картка №2 У другій половині XV ст. істотно перебудували _______ фортецю. Упродовж ХІУ-ХУІ ст. вона правила за резиденцію молдовським господарям. У 1476 р. фортеця відбила напад турецьких військ султана Мехмеда II З кінця XIV ст., від часів князювання на Закарпатті Федора Коріатовича, веде історію _______ замок. Федір Коріатович значно розбудував і укріпив твердиню, перетворивши на свою резиденцію. Тоді ж у скелястій горі вирубали 85-метровий колодязь. Протягом ХУ-ХУІ ст. замок побував у руках багатьох володарів, які його розбудовували й укріплювали. |
Картка №3 Найвідоміша оборонна церква України, найдосконаліший приклад укріпленого храму - ______ церква в селі _______ на Поділлі (нинішня Хмельницька обл.). Вважають, що церкву спорудили 1476 р.: цю дату виявили на одному із дзвонів. Нижній поверх споруди використовували як церкву, верхній був пристосований для оборони. Церква ______________ нині є найстарішою дерев’яною церквою в Україні, що збереглась у первозданному вигляді. Це унікальна пам’ятка архітектури та монументального мистецтва галицької школи. Церква була збудована 1502 р. гончарями (чи коштом гончарного цеху) села ________ на Львівщині на місці церкви Бориса і Гліба, яку спалили татари |
Картка №4 Упродовж XV - початку XVI ст. активно розвивався іконопис. Найкращим його зразком серед збережених вважають ікону _______ з ________ церкви с. Підгородці. Це найдавніша українська ікона______ з _______. Вона є зразком перемишльської школи.
До перемишльської школи належить ікона ______ _______ - найперша в Україні, яку підписав автор, Олексій Горошкович.
|
Юрій Дрогобич (Котермак) – один з перших українських філософів, астрономів, астрологів, перший серед східних слов’ян доктор медицини і професор Болонського і Краківського університетів. Ректор Болонського університету. Перший українець, чию книгу надруковано в Європу, ймовірний вчитель Миколая Коперніка. |
Німець по походженню видав у Кракові три релігійні книжки – кирилицею. Вважається українським першодрукарем. |
На дошці запис:
Українська культура Литовської доби другої половини XIV-XV століття.
Завдяки (сприятливі умови)
|
чи |
Всупереч (гальмівні причин)
|
Проаналізувати запис та обгрунтувати свою думку.
ІІ. Закріплення вивченого матеріалу:
а) Робота з картою України другої половини XIV-XV століття.
Позначити, де розташовані архітектурні пам’ятки України половини XIV-XV століття.
Подумайте, на якій частині України збереглися ці пам’ятки? Чому Лівобережна Україна немає збережених пам’яток архітектури XIV-XV століть? Думку аргументуйте, використовуючи отримані знання з історії України.
Дайте відповіді на запитання
ІІІ. Завершальний етап уроку:
а) підсумки; б) оцінювання діяльності учнів на уроці; в) домашнє завдання.