Історія України 11 клас
Тема: .Культура і духовне життя в період загострення кризи радянської системи (1965-1985 рр.)
Мета:
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Фронтальне опитування
1. Розвиток системи освіти. Русифікація. Середня спеціальна та вища школа.
У другій половині 1960-х — першій половині 1980-х років освіта розвивалась досить суперечливо.
Слід більш докладно зупинитися на процесі ідеологізації і русифікації.
Розповідь учителя.
Брежнєвські часи характеризуються стрімким наростанням ідеологізації і русифікації в усіх сферах культурного життя.
Розвиток освіти |
|
Позитивні явища |
Негативні явища |
1. Перехід до загальної середньої освіти. 2.Зростання обсягів методичного і матеріального забезпечення школи
3.Ґрунтовна підготовка учнів з базових дисциплін. Запровадження нових дисциплін. Загальний високий 4.Формування педагогічних шкіл передового досвіду
|
1.Зростання ідеологізації та русифікації освіти 2.Жорсткий партійний контроль над учителями 3.Підвищення навантаження на учнів у зв'язку з ускладненням навчальних програм.
4.Накопичення розриву між вищою і середньою освітою. Базової підготовки в школі стає
5.Поглиблення розриву між сільською
6.Школи орієнтувалися на оволодіння учнями
7.Система освіти відставала від потреб нового 8.Майже відсутня диференціація шкіл
|
За часів партійного керівництва В. Щербицького в республіці з другої половини 1970-х років знов стали посилюватися процеси русифікації. Вона ніколи не проголошувалася метою держави, проте «природна» асиміляція, «злиття націй» проголошувались об'єктивним і прогресивним явищем. Державні чиновники ретельно маскували свої продумані методи.
З ініціативи Л. Брежнєва в цей період почала активно поширюватися теза про злиття у недалекому майбутньому націй і народностей СРСР в єдину націю «радянський народ».
Найбільш підступними були ці дії в галузі народної освіти. Повзуча русифікація освіти, що була започаткована у 1938 р. і посилена у 1960-ті роки, на кінець 1970-х років мала для українських шкіл катастрофічні наслідки.
У зв'язку із запровадженням загальної середньої освіти в 1978 р. почався і новий наступ на українські школи: 31 червня 1978 р. було прийнято постанову ЦК КПРС «Про подальше вдосконалення вивчення і викладання російської мови в союзних республіках».
Новий етап русифікації та ідеологізації розпочався у 1983р. із запровадження нової реформи школи. У травні 1983р. ЦК КПРС і Рада Міністрів СРСР прийняли таємну постанову «Про додаткові заходи щодо удосконалення вивчення російської мови в загальноосвітніх і навчальних закладах союзних республік». Виконуючи постанову центру, партійно-державне керівництво УРСР у червні 1983 р. прийняло власну постанову, якою, зокрема, передбачалася надбавка в розмірі 15 % учителям російської мови і літератури.
Така цілеспрямована русифікація призвела до того, що в Криму і східних районах УРСР українські школи зникли. В обласних центрах українські школи складають лише 22 % .
Крім освіти русифікація швидко поширювалася й на інші сфери культурного життя: книговидавничу справу, бібліотеки (українські книги складали лише чверть книжкового фонду), театр (у Києві з 11 театрів лише 1 був українським), кіно ( за десятиліття з 1976 по 1986 р. українські кіностудії, створили 200 кінострічок, і лише 126 було продубльовано або знято українською мовою), телебачення.
2. Становище науки: здобутки і проблеми. Зростання ідеологічного тиску на освіту і науку.
Самостійна робота за підручником.
Скласти тези до даного питання, визначивши здобутки української науки тих часів.
Особливу увагу слід звернути на такі ключові моменти:
Основні тенденції розвитку літератури і мистецтва.
1. Панування методу соціалістичного реалізму.
2. Паралельне існування офіційного і «справжнього» мистецтва
. літератури.
Суперечності і трудності в житті суспільства 60-80-х років не могли не позначитися на стані літератури і мистецтва України. Влада хотіла підкріпити досягненнями мистецтва партійні ідеї про розвинуте соціалістичне суспільство як вищий тип людської цивілізації, про нову історичну спільність людей – «радянський народ», про непорушну єдність партії і народу. Але в Україні як і в загалі в Радянському Союзі інше мистецтво. Чесні талановиті письменники, поети вбачали причини занепаду національної культури, звуження сфери вживання української мови у відсутності реального суверенітету, права українців самим вирішувати їхню долю. У задушливі атмосфері 70-80-х зі своїми вільнолюбивими художніми творами не могли пробитися до українського читача письменники і поети: О. Гончар, Р. Іваничук, Ю. Дрозд, Є. Гуцало, І. Чандей, І. Білик, Л. Костенко, М. Вінграновський.
Учнівські індивідуальні інформаційні проекти:
реферат на тему: «Життєвий і творчий шлях Василя Стуса»(Додаток 1).
історико-художній аналіз творчості Ліни Костенко «Камертон її поезії»(Додаток 2).
фотовиставка Володимира Івасюка(Додаток 3).
репортаж про діячів українського кінематографа(Додаток 4).
Розповідь учителя.
Посиленням ідеологічного тиску системи на українську культуру характеризувалися 1970—1980-ті роки. Будь-яке відстоювання прав української культури, відступ від ідеологічних догм розцінювалися як «буржуазний націоналізм», «антирадянщина». Активізувалася цензура, відбулась справжня «чистка» редакцій газет, журналів, видавництв, академічних інститутів гуманітарного профілю. Посилився ідеологічний тиск на творчу інтелігенцію. Під керівництвом секретаря ЦК КПУ з питань ідеології Ю, Маланчука проходила кампанія цькування митців, які не бажали працювати в чітко визначених партією ідеологічних межах. Так, було засуджено і заборонено друкувати роман «Собор» О. Гончара, вилучено з продажу роман Р. Іванчука «Мальви». Були виключені зі складу Спілки письменників України І. Дзюба, М. Лукаш, В. Некрасов та ряд інших. З великими труднощами до читача пробивала собі дорогу творчість Л. Костенко. У 1989р. у таборі помер І. Стус. Було зламано долю І. Світличному. Ті ж самі процеси відбувалися і в кінематографі, образотворчому мистецтві та інших галузях культури. У 19.70-ті роки з партії було виключено 37 тис. представників української інтелігенції. Наприкінці 1970-х років було дещо послаблено ідеологічний тиск на українське слово.
У той час як незначна частина митців намагалася боротися з ідеологічним тиском тоталітарної системи, інша у своїй творчості слухняно виконувала вказівки і зауваження компартійних ідеологів, віддаючи свій талант служінню системі: О. Корнійчук, М. Бажан, Ю. Смолич, М. Стельмах та інші.
IV. Закріплення вивченого матеріалу та набутих навичок
Бесіда за запитаннями.
Як ви вважаєте, 1960—1980-ті роки були періодом піднесення чи занепаду української культури? Свою думку обґрунтуйте.
V. Підсумки уроку
Заключне слово вчителя.
Реформа освіти забезпечила загальне обов'язкове навчання в обсязі середньої школи. У той же час посилилась русифікація національної школи, ідеологізація навчального процесу.
Розвиток наукових досліджень спрямовувався тоталітарною державою передусім на потреби ВПК. Розвиток гуманітарних наук знаходився у повному занепаді.
У культурному житті велику роль відігравали письменники і поети, які засобами художнього слова протистояли русифікації України. Чільне місце серед них посідали «шестидесятники». У збереження національної самосвідомості громадян значний вклад зробили митці кіно і театру;
Частіше за все, однак, компартійним ідеологам вдавалося використовувати творчу інтелігенцію як своїх підручних у пропагандистській роботі. Ті, хто не корився диктату, рано чи пізно втрачали можливість займатися своєю професією й отримувати доступ до споживачів культурних цінностей — народних мас.
V. Домашнє завдання
1