Мета:ознайомити учнів із задачами на припущення, які містять судження з двох частин.
Мета: ознайомити учнів із задачами на припущення, які містять судження з двох частин.
обладнання: індивідуальні аркуші із завданнями, конверти, букви, файли, маркери, палички для лічби.
Хід Заняття
I. Організація класу
II. Мотивація навчальної діяльності
— Розпочнемо Заняття з логіки.
Як ви думаєте, навіщо ми вивчаємо такий предмет, як логіка? Запам’ятайте:
Лиш тим, хто доводить, міркує, шукає,
Логіка двері у світ відчиняє!
III. Актуалізація опорних знань
Технологія «Два — чотири — всі разом»
— Пригадаємо, що називається поняттям? (Поняття — це думка, виражена словом (назвою предмета) або словосполученням.)
— Що допомагає нам уявити поняття? (Ознаки)
— У кожного на парті — два стовпчики слів:
Огірок Дерев’яна
Парта Зелений
Лимон Веселий
Кислий
«Два». З’єднай поняття з його ознаками (15 сек). «Чотири». Прочитайте пари «поняття — ознака» (15 сек).
Якого виду ці поняття?
«Усі разом». Доведіть, що ці поняття конкретні. (Назва конкретного предмета з певної групи).
IV. Повідомлення теми й мети Заняття
— Отже, молодці! Дуже гарно попрацювали! І були дуже уважними. Саме увага необхідна нам на уроці, вона допоможе нам правильно розв’язати задачі на припущення.
V. Основна частина Заняття
1. Підготовка до вивчення матеріалу
- Для початку давайте пригадаємо, що ж таке Судження? ( це думка висловлена розповідним реченням. Буває істинне або хибне). Але є ще сестричка у судження – це твердження ( думка висловлена розповідним речення, тільки на відмінно від судження, твердження розповідає про подію яка відбувалась з людиною).
— Яке припущення робить автор і якого висновку він дійшов?
ОСІНЬ
Якщо припустити, що літо надворі,
То овочі звідки взялися в коморі?
А як припустити, що в місті зима,
Постане питання — чом снігу нема?
Якщо ж припущу, що весна завітала,
Чом листя пожовкле лежить покривалом?
Якщо припущу, що в берези є коси,
Хто золотом їх чепурить?
Звісно, осінь.
(Олена Гриценко)
Троє другокласників - Микита, Олесь та Павло – на перерві бігали коридором. Один із них випадково зачепив вазон з квітами і розбив його. Коли вчителька запитала, хто це зробив, Микита зізнався: «Це я розбив вазон з квітами». Олесь сказав: «Це зробив не Павло». Пізніше з’ясувалося, що одне з цих тверджень істинне , а одне – хибне. Хто ж із цих хлопців розбив вазон з квітами?
Розв’язування
У змісті цієї задачі є два твердження. Запишемо їх на дошці. Для зручності запишемо їх так:
Микита розбив вазон з квітами.
Павло не розбивав вазон з квітами.
За умовою, одне з них істинне, одне – хибне. Припустимо, що перше твердження є істинним, а друге хибним. Надпишемо над твердженням це припущення. За цим припущенням, і Микита, і Павло розбили вазон з квітами. Це суперечить умові задачі: тільки один з хлопчиків розбив вазон. Отже, припущення, яке ми зробили, є хибним. Припустимо по-іншому: перше твердження є хибним, а друге – істинним. Надпишемо над твердженнями нове припущення. За цим припущення, і Микита, і Павло не розбивали вазон з квітами. Інших варіантів припущення немає. Отже, Олесь розбив вазон з квітами.
На дошці запис
Іст. Х.
Микита розбив вазон з квітами. + -
Х. іст.
Павло не розбивав вазон + -
Відповідь: Олесь розбив вазон з квітами.
Робота із зошитом №13 с. 26
Катруся, Віра та Оксана – подружки. У кожної з них є котик. Клички тварин: Мурчик, Жмурчик і Сніжок. У Оксани не Сніжок. У Віри Сніжок. У Катрусі не Мурчик. Але виявилося, що одне твердження істинне, а два – хибні. Запиши у кого який котик.
Продовж розв’язання задачі
У Оксани – не Сніжок Не Сн. Сн Сн..
У Віри – Сніжок не Сн. Сн. Не Сн.
У Катрусі – не Мурчик М. М. не М.
У Катрусі - Жмурчик.
У Віри – Мурчик.
У Оксани – Сніжок.
VI. Підсумок заняття
— Що викликало труднощі при розв’язанні цих задач?
— Як називаються види таких задач?
Гра «Поміркуй»
ХТО ПОЦУПИВ СИР?
Хтось у ворони сир украв.
— Це вовк! — старий ведмідь сказав.
— Ведмідь украв! — сказала мишка,— Не сумніваюсь я нітрішки!
Промовив вовк: «Цей злодій — лис».
А лис одказує: «Це рись!»
Рись каже: «Це не я й не вовк».
На мить одну весь ліс замовк.
Аж тут озвалася сова:
— Брехливі майже всі слова!
Один із вас лиш не брехав,
Я бачила, хто сир украв!
А ти без свідчення сови Ім’я злочинця нам назви!
Відповідь. Це мишка.