Мета курсу — поглибити і розширити знання учнів, які цікавляться ОІологією, прагнуть дізнатися про різноманітність рослин та їх життєдіяльність, взаємозв'язки у природі та практичне значення.
Розкриття значення рослин у природі, впливу діяльності людини на окремі види рослин та природні угруповання сприятиме формуванню від- иоиідального ставлення до природи, естетичному вихованню учнів.
В основу курсу покладено функціональний підхід:
Курс за вибором для учнів 7-х класів (35 год, з них 3 год резервні)
Автор: Міхєєва Г.В.
Мета курсу — поглибити і розширити знання учнів, які цікавляться ОІологією, прагнуть дізнатися про різноманітність рослин та їх життєдіяльність, взаємозв’язки у природі та практичне значення.
Розкриття значення рослин у природі, впливу діяльності людини на окремі види рослин та природні угруповання сприятиме формуванню від- иоиідального ставлення до природи, естетичному вихованню учнів.
В основу курсу покладено функціональний підхід:
При вивченні курсу доцільно використовувати різні методи навчання: спостереження, постановка дослідів. Значна увага приділяється проведен- 11 ю екскурсій у природу, в ботанічний сад, виконанню лабораторних робіт.
Вивчення курсу спрямоване на розвиток активної участі учнів основної школи у русі на захист природи і раціональневикористання її ресурсів.
Вступ (2 год)
Основні ознаки живого організму. Особливості рослинного організму, відмінність рослин від тварин.
Значення рослин у природі та житті людини. Санітарно-гігієнічна роль рослин.
Демонстрування: гербарних екземплярів, кімнатних рослин.
Екскурсія. Спостереження за осінніми явищами в житті рослин (місце проведення — пришкільна навчально-дослідна земельна ділянка).
Розділ І. Будова і життєдіяльність рослинного організму (24 год)
Тема 1. Будова й життєдіяльність багатоклітинного рослинного організму (3 год)
Будова рослинної клітини. Тканини рослин та їх функції. Органи рослин: будова, різноманітність та виконувані функції. Взаємозв’язок клітин, тканин та органів у забезпеченні життєдіяльності рослинного організму.
Демонстрування досліду, який доводить надходження води у клітину.
Тема 2. Живлення рослин (5 год)
Поняття про живлення. Види живлення.
Мінеральне живлення. Значення води, мінеральних та органічних речовин у житті рослин. Підживлення рослин. Вплив нестачі мінеральних солей на рослини, діагностика потреб рослин у поживних речовинах.
Вирощування рослин без грунту. Гідропоніка.
Повітряне живлення. Фотосинтез, умови необхідні для цього процесу. Взаємозв’язок функцій органів рослини в процесі фотосинтезу. Значення фотосинтезу. Регулювання інтенсивності процесів фотосинтезу в парниках і теплицях.
Взаємозв’язок повітряного і мінерального живлення рослин, їх значення для росту та розвитку рослин.
Демонстрування досліду, що підтверджує виділення кисню в процесі фотосинтезу.
Лабораторні досліди:
Тема 3. Дихання рослин (5 год)
Поняття про дихання та випаровування, значення цих процесів для рослин. Газообмін у клітинах та органах рослин. Вплив умов навколишнього середовища на випаровування води рослиною, пристосування до його зменшення. Шкідливий вплив забрудненого повітря на рослину. Використання знань про дихання і випаровування води в господарській діяльності людини. Порівняння дихання та фотосинтезу.
Демонстрування дослідів:
Тема 4. Транспорт речовин у рослині (5 год)
Поняття про обмін речовин і транспортні системи в рослинах. Головні чинники руху речовин в рослині. Рух води і мінеральних речовин, вплив факторів середовища на інтенсивність транспорту.
Рух органічних речовин і відкладання їх у запас. Значення знань про рух речовин по рослині у господарській діяльності людини. Рослини - барометри.
Демонстрування дослідів:
Тема 5. Ріст, розвиток і розмноження рослин (5 год)
Ріст і розвиток вегетативних органів рослини, методи його вимірювання. Залежність ростових процесів від зовнішніх та внутрішніх факторів. Стан спокою у рослин, його пристосувальне значення.
Рухи у рослин.
Розпиток рослин. Вплив екологічних умов на розвиток рослин.
Розмноження рослин, способи, біологічне значення.
Керування ростом і розвитком рослин у сільському господарстві, лаги і| м і ирн их дослідженнях.
Дгмонстрування дослідів:
Лабораторний дослід:
Значення сім’ядоль для розвитку рослин (на прикладі насіння квакші).
Екскурсія. Вирощування рослин у закритому грунті (оранжерея ботанічного саду, теплиця).
Узагальнення (1 год)
Застосування знань про будову і життєдіяльність рослинного організму у вирощуванні культурних рослин.
Розділ ІІ. Різноманітність рослин (8 год)
Гема 1. Різноманітність рослинного світу (4 год)
Класифікація рослин. Різноманітність рослин різних кліматичних \ мни. Вплив діяльності людини на різноманітність рослин. Рослинний світ рідного краю. Охорона рідкісних та зникаючих видів у заповідних територіях краю.
Культурні рослини. Різноманітність місцевих сортів зернових, овочевих та плодових культур.
Дгмонстрування видів рослин різних природних зон, різних еколог ічних умов, сортів культурних рослин.
Екскурсія. Вивчення рослинного світу заповідних територій рідного краю.
Гема 2. Життя рослин в угрупованнях (3 год)
Різноманітність живих організмів у природному угрупованні. Взаємо- пі і іки та пристосованість рослин до життя в угрупованні. Ланцюги живлення.
Угруповання, створені людиною. Вплив діяльності людини на різноманітність видів в угрупованні. Охорона угруповань як середовища життя рослин.
Екскурсія. Природні угруповання. Спостереження за весняними явищами в житті рослин. Вплив людини на рослини.
Узагальнення (1 год)
Різноманітність рослин, їх пристосованість до середовища життя. Замісі середовища життя рослин. Охорона рослин.