Курсовий проект, що розкриває зміст теми "Організація колективної та групової роботи учнів на уроках інформатики". Складається із опису курсового проекту, змісту, вступу , двох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків.
Одеський обласний інститут удосконалення вчителів
Кафедра природничо-математичних дисциплін на інформаційних технологій
Науково-методична лабораторія математики та інформатики
Курсовий проект
Тема. Організація колективної і групової діяльності учнів на уроках інформатики
Слухача курсів
підвищення кваліфікації
очно-заочної форми навчання
термін (17.01 – 16.02.2018)
вчителя інформатики
І категорії
ЗШ І-ІІІ ступенів села Серби
Кодимського району
Трембовецької Оксани Анатоліївни
м. Одеса, 2018р.
Опис курсового проекту
1. Назва проекту: «Організація колективної і групової діяльності учнів на уроках інформатики».
2. Учасники проекту: учні 2 – 4 класів.
3. База реалізації проекту: ЗШ І-ІІІ ступенів села Серби Кодимського району.
4. Обґрунтування вибору проблеми: проблемні реалізації по формуванню у дітей ключових компетентностей для створення умов розвитку їх творчого потенціалу і соціалізації в суспільстві у відповідності до можливостей і особливостей дітей молодшого шкільного віку. Адже, школа має бути підготовкою до життя, школа має бути життям. На мій погляд, досягнути цього можна за допомогою організації колективної і групової діяльності учнів. Для підтвердження висловленої гіпотези вирішила дослідити дану тему більш детально.
5. Мета та завдання проекту: дослідження ефективних форм організації навчальної діяльності учнів на уроках інформатики в початковій школі з метою створення умов для:
- ефективного засвоєння знань;
- формування в учнів навиків роботи в колективі;
- формування певних рис характеру: взаємодопомоги, взаємопідтримки, наполегливості, естетичних смаків;
- реалізації принципів рефлексації , партнерства, неординарства, креативності;
- формування предметних компетентностей як основних умов розвитку творчих здібностей.
1) Систематизувати знання щодо:
- впровадження методів групової і колективної роботи по формуванню у дітей ключових компетентностей;
- класифікації методів групової роботи в початкових класах;
- принципів формування учнів у групи для організації навчальної діяльності;
- групових видів діяльності учнів на різних етапах уроку;
- принципів навчання, що сприяють реалізації колективної та групової форм роботи.
2) Сформувати вміння (навички) щодо впровадження в початковій школі інтерактивних технологій кооперативного навчання в умовах особистісно орієнтованої освіти.
6. Характеристика проекту:
1) за кінцевим результатом: завершений;
2) за змістом: під час виконання проекту я опрацювала книги та статті про колективні та групові форми роботи, обмінювалася досвідом з колегами, вчителями-методистами початкової школи, брала участь у семінарах, на сайті «Дистанційної академії» вебінарі "Фліпбук та інші буки – інноваційна інтерактивна форма навчальної роботи" (червень 2015р.), та на дистанційному курсі» Ефективний урок» (червень 2017 р.), на сайті «Шкільний портал» - конкурсі «Педагог-новатор»(вересень2017р.).
3) за кількістю учасників: учасники змінного складу від 20-30 учнів;
4) за тривалістю: 3 роки;
5) за ступенем самостійності: колективний (вчителі, учні);
6) за характером контактів: учитель-учитель(обмін досвідом), учитель-учень(класна та позакласна робота), учень – учень(навчаючи - вчуся).
7. Термін реалізації проекту: 2014 – 2018рр.
8. Прогнозований результат: уміло впроваджувати в практику колективну та групову форми організації навчальної діяльності учнів на уроках інформатики в початковій школі з метою розвитку їх творчих здібностей та підготовки до життя.
9. Потреби: реалізація використання групової та колективної діяльності учнів на уроках інформатики в початковій школі.
10. Ресурси: книги, статті журналу, ресурси мережі Інтернет.
Зміст
Вступ………………………………………………………………………….. 5
Розділ І. Інтерактивні технології кооперативного навчання……………… 7
1.1. Навчання у складі груп…………………………………………………. .7
1.2. Групові види діяльності учнів на різних етапах уроку……………….. 14
Розділ ІІ. Організація колективної і групової діяльності учнів вчителями початкових класів на базі ЗШ І-ІІІ села Серби ………………. 21
2.1. Аналіз дослідження впровадження в практику застосування колективної та групової діяльності учнів на уроках в початкових класах ……………………………………………………………………….. 21
2.2. Урок – основна форма організації навчальної діяльності учнів і як засіб реалізації колективної та групової роботи……………………... 26
Висновки…………………………………………………………………… 31
Список використаних джерел…………………………………………… . 32
Додатки ……………………………………………………………………. .33
Вступ
Орієнтація на особистість учня у процесі педагогічного стимулювання розвитку їхніх творчих здібностей базується на тому, що від моменту народження дитина змінює, перетворює навколишній світ за власною ініціативою. Вона навчається, творчо освоює світ речей, створюючи нову гру, казку, малюнок.
Педагогічне стимулювання розвитку творчих здібностей на практиці відбудеться за умов зміни уявлень про характер стосунків між учителем та учнем, утвердження стилю довіри, співробітництва та співтворчості. Цьому сприяє віра вчителя у творчий потенціал, здібності та можливості учня, урахування індивідуальних психічних та інтелектуальних особливостей кожного вихованця, опора на прагнення учня самовиразитися і самореалізуватися серед інших особистостей як індивідуальність. Для цього потрібно, щоб учитель створював доброзичливу атмосферу на уроках, давав дитині можливість висловлювати власні думки без оцінних суджень, забезпечував плюралізм думок і суджень, толерантність до поглядів інших під час творчої діяльності та оцінки її результату, давав кожному учню право на помилку.
Для досягнення цієї мети пріоритетними є технології, спрямовані на впровадження в навчальний процес комп'ютерної техніки, різноманітних систем розвивального, індивідуального і диференційного навчання; нових технологій навчання обдарованих дітей; гуманізація навчального процесу. Вони сприяють створенню таких умов, за яких учень займає позицію суб'єкта навчально-виховної діяльності; внаслідок цього у нього розвиваються якості творчої особистості: ініціативність, прагнення до самоосвіти, самонавчання.
В сучасному суспільстві більшість дітей знайомляться із персональним комп’ютером ще у дошкільному віці, легко засвоюють роботу і проявляють захоплення комп’ютерними іграми та різноманітними видами мультимедійної інформації. У школі при вивченні шкільного курсу інформатики сучасного учня важко здивувати комп’ютерною технікою, тому дуже важливо вчителю інформатики пробудити інтерес, зацікавленість дитини до комп’ютерних наук, починаючи від історії обчислювальної техніки, основ формальної логіки, алгоритмізації до сучасних методів моделювання та програмування. Однією з обов’язкових умовою досягнення даних цілей є використання творчої діяльності учнів, яке реалізовується шляхом організації колективної та групової форм роботи на уроках. Слід відзначити, що саме в початковій школі повинні закладатися основи для подальшого вивчення інформатики. А для цього треба закласти міцні знання і розвинути стійкі навички роботи з інформацією.
Сучасна людина повинна мати винахідливе та критичне мислення, знаходити шляхи розв’язання проблем у будь-якій ситуації, працювати в команді, бути здатною приймати рішення, уміти орієнтуватися в інформаційному просторі. Саме в дитячі роки найбільше виявляється особлива широта і мінливість захоплень, готовність залучатися до все головних видів діяльності. І річ не в тому, що в активній діяльності розвиваються здібності, а в тому, що вони в цій діяльності зароджуються.
І. Розділ. Інтерактивні технології кооперативного навчання
На уроках інформатики комп'ютер є і предметом вивчення, і засобом навчально-пізнавальної діяльності, що відповідним чином впливає на організацію навчального процесу. Специфіка уроку інформатики виявляється, передусім, в істотному обсязі практичних робіт з використанням комп'ютера, при якому «контактний час» роботи з комп'ютером становить майже половину уроку. В комп'ютерному класі використовуються фронтальні, групові форми роботи, індивідуальна робота та робота в парах.
Навчання - це праця. Але ця праця може бути різною: примусова і нецікава, або добровільна і розвиваюча творчій потенціал, коли навіть важке діло дає учням радість. Учнівська праця залишиться працею, але ефективність її буде більшою, якщо виконуватимуться важливі умови:
Всі ці умови здійснюють інтерактивні технології кооперативного навчання: робота в парах і групах.
Технологієя кооперованого навчання. Ця технологія полягає у співробітництві у малих групах. Головна ідея - створити умови для активної спільної діяльності у різних навчальних ситуаціях і роботи в команді. До навичок співробітництва належать розуміння мети організації, культура групи та успішна робота в ній, планування й прийняття рішення разом із іншими членами команди, повага думок інших членів групи, уміння здійснювати лідерство тощо. Метод "навчання в команді" особливу увагу приділяє груповим цілям, успіху групи, який може бути досягнутий лише в результаті самостійної роботи кожного члена команди у постійній взаємодії з іншими під час роботи над темою. Задача полягає в тому, щоби кожен учасник команди оволодів необхідними знаннями, сформував потрібні навички, а вся група знала, чого досяг кожний. Різновидністю групової є командно-ігрова діяльність.
Головна мета групової і парної роботи - розвиток мислення учнів. Як в кожній грі, тут існують свої правила. Правила можуть бути опрацьовані заздалегідь і використовуватись в подальшій роботі. Правила можуть опрацьовуватись тут і зараз, тобто тільки для роботи над конкретним завданням. Правила можна доповнювати, змінювати. Але складати і опрацьовувати їх треба разом з учнями. «Положення про групову і парну роботу» затверджуються колективно і потім вся робота підпорядковується цим правилам. Наведу приклад таких правил:
Навчання в складі групи. Діяльність учнів є колективною, якщо
мета діяльності усвідомлюється як спільна, що потребує об'єднання зусиль всього колективу, в процесі діяльності між членами колективу створюються відносини взаємної відповідальності, контроль за діяльністю частково здійснюється самими членами колективу.
Можна виділити такі окремі групові види діяльності учнів на уроках інформатики:
парне взаємонавчання — учні в стабільних парах або парах змінного
складу пояснюють один одному деяке питання, захищають свою тему, оцінюють результати товариша;
групова робота над спільною темою - навчання в складі групи. Учні, об'єднані в групи, взаємодіють між собою, пояснюють новий матеріал, обговорюють його, оцінюють свою діяльність, готують виступи;
учень замість вчителя - один чи двоє учнів навчають весь клас, ведуть урок, проводять заняття за комп'ютером, здійснюють допомогу при виконанні практичної роботи.
Велике значення має процес розподілу дітей класу на групи. Дуже часто вчитель об'єднає дітей в групи з урахуванням їх особистих можливостей. Відомо, що слабкому учню потрібні не стільки сильні, скільки терплячі і доброзичливі партнери. Школяру з високою активністю потрібен партнер здібний слідкувати за ходом міркувань. Об'єднання дітей "по бажанню" не завжди дає продуктивний результат. Тому що особисті відношення стають головними в розподілі доручень і організації роботи.
Для розвитку організаційно-діяльнісних якостей учнів застосовуються різні способи утворення груп.
у класі. Даний спосіб має формальну основу, але потребує найменших часових затрат.
ефективним для оперативного розв'язування задач учителя за умови його авторитету серед учнів.
найбільш природний самоорганізуючий спосіб при умові наявності необхідного часу.
лідерів майбутніх груп, які потім набирають собі в групи інших учнів. Групи заповнюються поступово (один лідер називає учня, якого запрошує до своєї групи, якщо той згоден, то він підходить до лідера. Потім право вибору переходить по черзі до інших лідерів і т д. )
Кожний учень обирає для себе проблему чи завдання і входить до відповідної групи.
Особливої уваги заслуговує технологія організації роботи в
групах. Оскільки групи працюють в основному самостійно, їх необхідно цього навчати. Проводиться загальний інструктаж роздаються спеціальні пам’ятки, заздалегідь готуються завдання, попередньо проводяться консультації лідерів груп, учитель бере участь у роботі окремих груп. При роботі в групах учні навчаються таких видів діяльності:
підготовка виступу перед класом, демонстрація презентації або роботи програми, ознайомлення з комп'ютерними вмонтованими допомогами, знаходження потрібної інформації в мережі Інтернет, колективне обговорення розв'язування поставленої проблеми методом «мозкового штурму», підготовка учнів до взаємодії з іншими групами — підготовка для них питань, конкурсів і змагань, участь груп в розв’язуванні спільної для всього класу задачі, виконання творчого завдання — вивчення нової прикладної програми, розробка проекту.
У роботі груп переважають такі види діяльності: учні ставлять цілі,
планують свою роботу, обговорюють проблеми, що виникають, розподіляють роботу в групі, контролюють, аналізують і оцінюють свою діяльність, проводять рефлексію. Способи обговорення в групі можуть бути різними. Найбільше ефективно на першому етапі сповіщати свою думку всім членам групи «за сонечком». Це дисциплінує учнів, привчає стежити за своєю мовою, дає можливість висловлювати свою думку кожному учневі. В кінці кожного заняття в групах підводиться рефлексивний підсумок, що зроблено, як працювали, які завдання на майбутнє.
Виділяють головні напрямки при організації групової форми навчання:
1. Завдання треба сформулювати ясно і чітко. На початку роботи слід дати учням інструкції по виконанню роботи.
Наприклад, можна порадити учням розглядати предмет з різних точок зору, або записати на дошці ключові слова для обговорення теми та інше.
2. Треба визначити, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем. Розподілення вчителем ролей в групі має особливе значення на перших етапах формування груп. Пізніше це можуть робити самі учні.
3. Поведінка учителя під час групової роботи. Учитель, працюючий з малими групами може:
Кожен вчитель використовуючи роботу в групах повинен пам'ятати:
Вчителю не слід ходити по класу або стояти біля однієї парти. Учні дуже часто соромляться висказувати думку в присутності учителя. Але ближче до кінця роботи, коли учасники вже ведуть розмову, вчитель може прийняти участь в обговоренні: слухати, направляти, відповідати на питання.
Особливості змісту курсу інформатики і нові можливості організації навчального процесу, за рахунок використання локальної комп'ютерної мережі, дозволяють додати колективній пізнавальній діяльності учнів нового імпульсу розвитку. Колективна робота дозволяє на етапах розв'язування задачі формувати в учнів уявлення про те, як це робиться в реальній практиці від постановки задачі до аналізу здобутих результатів.
Участь у колективному розв’язуванні задачі залучає учнів до взаємної
відповідальності примушує їх ставити перед собою і вирішувати не тільки навчальні, а й організаційні проблеми.
За технологією застосувань парну і групову роботу можна поділити на слідуючі види:
При навчанні в групі всередині неї виникає інтенсивний обмін інформацією. Ця форма може відображати і реальний розподіл праці в колективі учнів, які працюють над однією задачею. Навчальний приклад малювання будинку з частин «дах», «стіна» (по елементу на учасника) і т.п. Найважливіша перевага групових форм роботи — інтенсивне взаємне навчання, ліквідація прогалин у знаннях кожного під час групового спілкування.
Учитель набуває нового значення, він відіграє роль організатора самостійної пізнавальної, дослідницької, творчої діяльності учнів. Прагнення дитини до пізнання природне, зумовлене біологічно: вона приходить у світ з генетично визначеним бажанням його пізнати. Я сподіваюсь, що одержавши можливість проводити власні навчальні дослідження, дитина сама навчиться це робити. Та практика засвідчує, що жодного дослідження не проведе ні молодший школяр, ні учень середньої школи, ні старшокласник, якщо його цього спеціально не навчити. Метод проектів дає змогу робити це у ході дослідницького пошуку.
Проектна діяльність являється однією із форм організації колективно-групової роботи, що принципово відповідає за встановлення міцного зворотного зв’язку між теорією і практикою. Це практичний шлях здобуття навчального та соціального досвіду, активного включення та реалізації життєвих планів особистості.
Ефективність навчання в малих групах залежить від того, наскільки кожний усвідомить важливість роботи разом та взаємодії через взаємодопомогу. Це може бути досягнуто шляхом впровадження п'яти базових елементів у досвід малих груп: позитивна взаємозалежність; особиста відповідальність; взаємодія "обличчям до обличчя"; груповий процес; соціальні навички. Ці елементи стають інструментом для вирішення проблем, пов'язаних з роботою груп. Якщо кооперативне навчання здійснюється ефективно, слід очікувати: підвищення самооцінки; збільшення досягнень, соціальної підтримки; закріплення навичок взаємодії; розвитку внутрішньої мотивації; зростання активності; кращого ставлення до вчителів, навчального закладу; позитивного психологічного контролю з боку колективу та самоконтролю. Практично, це навчання в процесі спілкування учня із своїми ровесниками, учня з учителем, в результаті якого виникає необхідний контакт, а також соціальне спілкування, оскільки у ході його учні виконують найрізноманітніші ролі - лідера, організатора, експерта, дослідника.
Нове педагогічне мислення в центрі наших зусиль ставить інтереси учня,
а не вчителя, тому технологія підготовки та проведення уроку повинна змінюватись. А саме: у центрі уроку мають бути окремі діти, групи і клас у цілому. А вчитель - невидимий диригент, який вчасно уміє почути, помітити, підтримати кожного вихованця. Які ж прийоми допомагають втілити ідею співпраці, співтворчості вчителя і учнів?
Ажурна пилка
Такий вид діяльності на уроці дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати один одному вчитися- навчаючи.
Під час роботи за допомогою технології «Ажурна пилка» учні повинні бути готовими працювати в різних групах.
"Домашні" групи
Кожна група отримує завдання, вивчає його та обговорює цей матеріал.
"Експертні" групи
Після того, як учитель об'єднав учнів у нові групи, вони стають експертами з тієї теми, що вивчається в їх "домашній" групі.
1) Групові форми, методи, прийоми роботи під час перевірки домашнього завдання
Кубик
Цей прийом використовується для перевірки домашнього завдання. На дошці записані номери завдань і залежно від комбінації цифр, які випадають на кубику, кожна група вибирає свою частину завдання на дошці.
Ярмарок-продаж
Цей прийом використовується для перевірки домашнього завдання. Ярмарок-продаж, на якому вчитель продає домашнє завдання, установивши кожному бальну ціну.
Карусель
Розставте стільці для учнів у два кола. Учні, які сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центра, а ті, які сидять у зовнішньому - обличчям до них. Таким чином, кожен сидить навпроти іншого. Внутрішнє коло нерухоме, зовнішнє рухливе: за сигналом ведучого всі його учасники пересуваються на один стілець праворуч і опиняються перед новим партнером. Мета: пройти все коло, виконуючи поставлене завдання.
Одне завдання на двох
Цей прийом використовується для перевірки домашнього завдання. Два варіанти цього методичного прийому: перший – учні «однієї вагової категорії», другий – за принципом «паровоз і вагончик», тобто один із учнів сильніший і веде роль ведучого, другий – ведений. У другому варіанті слід так придумати завдання, щоб працювали обидва учні, але частини завдань були розподілені з урахуванням здібностей і можливостей.
2) Приклади групових форм, методів, прийомів роботи під час рефлексії
Дворядний круглий стіл
Цей методичний прийом використовую на етапі проведення рефлексії. У процесі його проведення учитель формулює з учасників дві групи. Перша група утворює «внутрішнє коло». Учасники цієї групи вільно висловлюються з обговореної проблеми. При цьому важливо, щоб учні не критикували точку зору інших, а коротко й чітко висловлювали власну думку.
Учасники другої групи («зовнішнє коло») фіксують висловлення учасників внутрішнього кола, готуючи свої коментарі й питання. Коментарі можуть стосуватися суті обговорюваного питання, процесу обговорення у внутрішньому колі, закономірностей у висловлюваних позиціях, можливих причин подібних висловлювань.
Учасники внутрішнього кола повинні чітко й стисло висловлювати свою думку, зв’язуючи її з попередніми висловлюваннями.
Учні здійснюють координаційну роботу не втручаючись у зміст висловлювання, направляючи діалог у рамки обговорення проблеми, фіксуючи різні точки зору. Після закриття роботи внутрішнього кола, вчитель пропонує групі,що утворює зовнішнє коло, взяти участь в обговоренні. Учасники зовнішнього кола працюють відповідно до правил, описаних вище.
Наприкінці роботи учитель просить учасників сформулювати висновки в усній або письмовій формі, після чого висловлюють свої зауваження і коментарі.
Щоденник
Цей методичний прийом використовую на етапі проведення рефлексії. Існують різні види щоденників: звичайний, щоденник-художній альбом, двочастинний щоденник (у першій графі – спостереження і факти, цитати з висловів, в іншій – коментарі) та інше. Щоденник ведеться протягом тривалого часу й дозволяє учневі здійснити більш вдумливу рефлексію, як відстежуючи безпосередній процес так і порівнюючи свої дії (або дії групи) в часі («відкладена» рефлексія).
Це варіант групової письмової рефлексії у формі питання і відповіді учасників групи. Пропоноване спостереження дозволяє за досить короткий проміжок часу провести письмову рефлексію з метою взаємообміну думками.
Мікрофон
Це різновид загальногрупового обговорення. Ця технологія надає можливість кожному з учнів висловитися по черзі.
Організація роботи:
Учні передаватимуть його один одному, по черзі беручи слово. Надають слово тому, хто тримає «уявний» мікрофон. Слід запропонувати учням говорити лаконічно й швидко, не коментувати й не оцінювати відразу відповіді інших.
3) Приклади групових форм, методів, прийомів роботи під час узагальнення і систематизації знань
Акваріум
Слід об'єднати учнів у групи по 4-6 учнів і запропонувати їм ознайомитися із завданнями. Одна із груп сідає в центрі класу. Ця група отримує завдання для проведення групової дискусії. Поки діюча група займає місце в центрі, вчитель знайомить решту класу із завданням і нагадує правила дискусії у малих групах. Групі пропонується впівголоса упродовж 3-5 хвилин обговорити можливі варіанти розв'язання проблемної ситуації. Учні, які перебувають у зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у перебіг обговорення. По завершенні відведеного для дискусії часу група повертається на свої місця, а учитель ставить класу запитання:
Така бесіда може тривати 2-3 хвилини. Після цього місце в «акваріумі» займає група, котра обговорює наступну ситуацію.
Наприкінці вчитель має обговорити з учнями перебіг групової роботи, прокоментувати міру оволодіння навичками дискусії в малих групах.
Крокодил
Цю досить відому гру використовують на уроках узагальнення і систематизації знань.
Учні діляться на групи. Одна з груп демонструє іншим дослід, явище, поняття з допомогою міміки і жестів, без слів чи обладнання. Та група, що відгадала, отримує відповідний бал. Перемагає та група, у якої більша кількість балів.
Розв’язування задач, які мають декілька варіантів відповідей
У курсі «Інформація» доцільно використовувати задачі, які матимуть декілька варіантів відповідей. Таким чином, дитина може висловити припущення (розв’язок) і він буде правильним, якщо вона зможе його аргументувати певними чином.
Алгоритм розв’язування даних задач
Дивна пляма
Дитині на комп’ютері в певному графічному редакторі малюється лише певний фрагмент (так звана «пляма»). Учень повинен намалювати одне із вивчених понять, використовуючи даний фрагмент .
Реклама
Суть гри полягає в тому, що за мінімум часу потрібно дати максимум інформації про запропонований об’єкт.
Ромашка
На середині ромашки (виготовленої з паперу) вказують завдання. Наприклад: дати визначення поняттю. На її пелюстках дають різні поняття з теми, яку вивчають. Учень відриває пелюстку й дає визначення обраного поняття.
Добери пару
Один учень називає термін або поняття, другий пояснює його значення, третій добирає до нього пару, а четвертий знову пояснює його значення.
Інтелектуальний тир
Для гри готують ігрове поле у вигляді мішені із зображенням яблука в середині (кількість кілець – 5, секторів – 6), таким чином, на полі 30 секторів, що відповідає 30 питанням за певною темою (бажано підготувати ще й додаткові питання).
Питання, які розташовані у різних кільцях, мають різну вартість. Перше зовнішнє кільце – найпростіше питання (вартість 1 бал), друге – 2бали, третє – 3 бали і т.д. У внутрішньому шостому кільці, що розташоване у самому яблучку, питання найскладніші, тому й найдорожчі – 6 балів.
Грають чотири команди, які за попереднім жеребкуванням визначають послідовність та кількість (5 – 8) підходів до інтелектуальної мішені.
Далі можливі два варіанти розвитку гри. Перший (у випадку, коли мішень висить на стіні) – представники від команди кидають у мішень спеціальні дротики; другий варіант (мішень лежить на горизонтальній площині) – кидають кубик) або інший маленький предмет), який зупиняється у відповідному секторі. Кожен, хто кидає кубик (дротик), намагається влучити якомога ближче до внутрішнього кола, бо там найдорожче питання.
Після 5-8 підходів кожної команди помічники рефері рахують кількість балів, що отримали команди за правильні відповіді.
Інтелектуальне лото (тематичне)
Для проведення гри потрібно підготувати настільну гру «лото» (картки, діжечки, фішки), аркуші паперу, ручку.
Учасникам гри вручають ігрові картки. Ведучий швидко називає числа, зображені на діжечках, яку він дістає з торбинки. Усі гравці мають бути дуже уважними. Той, у кого на картці виявилося назване число, каже «стоп». Йому ставлять запитання під таким самим номером. Якщо гравець відповідає правильно, він має право закрити це число фішкою. Фішку отримують у помічника ведучого. Якщо відповідь не правильна, неповна – число залишається відкритим. Перемагає той учасник гри, котрий якнайшвидше закриває всі числа на картці фішками, тобто правильно відповість на запропоновані запитання. Стежити за дотриманням правил гри ведучому допомагають помічники (записують усі числа, які були у грі, фіксують правильні відповіді гравців тощо).
Такі види діяльності на уроці дають можливість охопити роботою переважну більшість учнів одночасно працюючи разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочують дітей допомагати один одному вчитися навчаючи. Формують вміння слухати інших, чітко висловлювати свої думки, не сміятися над чужими помилками.
Розділ ІІ. Організація колективної і групової діяльності учнів вчителями початкових класів на базі ЗШ І-ІІІ села Серби
2.1 Аналіз дослідження впровадження в практику застосування колективної та групової діяльності учнів на уроках в початкових класах
З метою досягнення позитивного результату щодо впровадження колективної та групової форм роботи на уроках інформатики систематично проводжу підготовку:
Вчитель – це людина творча, яка повинна творити на протязі всієї своєї педагогічної діяльності. Повинен прагнути до вдосконалення і накопичення своїх знань і що найголовніше – йти в ногу з часом. Тому кожен вчитель повинен прагнути до використання на своїх уроках новітніх технологій навчання, які внесуть новизну у формі подачі нового навчального матеріалу, допоможуть дітям краще його засвоїти.
Для якісного оновлення уроку в центрі уваги вчителя має бути організація навчальної діяльності учнів залежно від її змісту і готовності дітей. Саме це особливо впливає на навчальні результати, розвиток особистості, її емоції та почуття.
Вчителеві доводиться самостійно розв’язувати щодня різноманітні педагогічні завдання. Як найкраще поєднати методи і прийоми під час пояснення даного матеріалу? Як диференціювати самостійну роботу? Як вплинути на байдужих дітей? Як знайти довготривалі стимули до праці? Як краще перевірити домашнє завдання?
Цих проблем безліч. І скільки б не було методичних рекомендацій, щоразу, коли виникає потреба їх застосувати, учителеві слід обміркувати різні варіанти. Щоб не помилитися, маємо добре орієнтуватися в тому надбанні, яке є в сучасних посібниках, статтях, збірниках із досвіду роботи найкращих учителів. А таких книжок зараз чимало. Щоб опанувати на творчому рівні нові методики, потрібно, аби на окремому уроці й у системі уроків учитель досягав взаємозв’язку навчального, розвивального й мотиваційного компонентів навчальної діяльності, утверджував гуманні взаємовідносини в класі, активно використовував різні форми співробітництва з учнями. Для цього в процесі підготовки та проведення уроку мудрий вчитель не тільки орієнтується на його зміст, а й одночасно продумує, як це зробити з найбільшою користю для розвитку особистості дітей, збереження їх емоційного благополуччя, оптимізму, розвитку позитивного ставлення до навчання, уміння вчитися.
Безперечно, специфіка уроку інформатики відрізняється від інших
необхідністю використання комп’ютерної техніки, що надає ширші можливості передачі інформації. Не завжди оснащення комп’ютерного класу сприяє організації індивідуальної роботи учнів, тому необхідно на кожному уроці використовувати парні або групові форми роботи.
В своїй діяльності практикую групову (також робота в малих групах та парах) та колективну форми організації навчальної діяльності учнів.
В групу входять учні з різним рівнем знань, що сприяє реалізації принципу навчаючи-вчуся. Використання даного виду організації діяльності учнів надає переваги у спільному плануванні роботи, обговоренні і виборі способу розв’язання навчально-пізнавальних завдань, взаємодопомозі і співпраці, взаємоконтролі і взаємооцінці.
Для більш ефективного засвоєння знань учнями у своїй практичній педагогічній діяльності використовую такі методи:
Систематично обмінююся досвідом з вчителями початкової школи
(безпосередньо спілкувалася, проводила анкетування, відвідувала уроки, порівнювала роботу в класах, спостерігала за дітьми), з метою дослідження впровадження групових і колективних видів діяльності на уроках по формуванню у дітей ключових компетентностей для створення умов розвитку їх творчих здібностей. Узагальнюючи досліджувальний матеріал (Додаток 1), систематизувала його відповідними чином, а саме:
і групова форми роботи сприяють формуванню у дітей предметних компетентностей для створення умов розвитку їх творчого потенціалу;
надає можливість учневі проявляти уяву та творчість, показати краще свої знання, вільно висловлювати власну думку, отримати підтримку, заохотити до активного обміну думками, активно включити учня в процес засвоєння нового матеріалу, набувати навичок успішного спілкування…
групі:
1. Обрання лідера групи.
2. Ознайомлення із завданнями. Проблеми спільні для всіх.
3. Виконання вправ по силі.
4. Колективне обговорення.
а) вміння слухати інших;
б) чітке висловлювання своїх думок;
в) не осміювання чужих помилок;
д) обґрунтування обраної думки;
г) вибір правильного рішення;
- найчастіше вчителі початкової школи використовують такий спосіб утворення групи при організації навчальної діяльності: за певними критеріями обирають лідерів, які потім обирають собі групи (85% вчителів);
колективної і групової роботи, по формуванню творчих здібностей учнів, уміння планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати; використовувати багато джерел інформації; самостійно збирати і накопичувати матеріал; аналізувати, співставляти факти, аргументувати свою думку; приймати рішення; установлювати соціальні контакти (розподіляти обов'язки, взаємодіяти один з одним); створювати "кінцевий продукт" - матеріальний носій проектної діяльності; представляти створене перед аудиторією; оцінювати себе та інших(вербальне в початковій школі).
прийоми групового навчання: «Мікрофон», «Незакінчене речення»,
«Навчаючи – вчусь», «Ланцюжок запитань», «Мозковий штурм», «Учнівські проекти», «Асоціативний кущ»…
Дуже важливо, щоб засвоєнні знання переходили в гнучкі уміння, раціональні способи, щоб навчальний результат уроку поєднувався з розвитком пізнавальних здібностей учнів, їх уміння учитися. Для реалізації цієї вимоги потрібно забезпечити рівнобічний розвиток учнів. Зокрема, цілеспрямовано розвивати процеси сприймання, формувати загально навчальні вміння і навики, досвід творчої діяльності, світоглядні уявлення і поняття. Такий спосіб навчання створює найкращі передумови для розвитку позитивного ставлення до нього і виникнення пізнавальних інтересів і потреб.
2.2. Урок – основна форма організації навчальної діяльності учнів і як засіб реалізації колективної та групової роботи
Діяльність в парах, в малих групах дає зрозуміти, що для досягнення мети потрібна скоординована робота всіх. Застосовую технології колективно-групового навчання, бо це дає змогу швидко опитати дітей, дізнатися хто помиляється тощо. Вже у молодших школярів розвиваю творчі здібності, нахили, інтереси. Бо якщо дитина ще в початковій школі не навчиться самостійно творити, то такою ж безініціативною, пасивною вона буде в житті. Розвивати творчість для мене означає виховувати інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий. Пропоную розробку уроку із застосування колективної і групової форм організації навчальної діяльності.
Урок інформатики 3 клас
Тема. Пошук в Інтернеті
Мета:
навчальна: ознайомити з правилами пошуку інформації в мережі Інтернет; формувати вміння шукати необхідну інформацію, діяти за інструкцією; повторити правила збереження знайденої в Інтернеті інформації;
розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, мовлення, логічне мислення, навички роботи на комп’ютері; уміння працювати в групі, набувати навичок необхідних для спілкування та співпраці;
виховна: виховувати інформаційну культуру, вміння узагальнювати, міркувати, почуття відповідальності, самостійність, зацікавленість предметом «Інформатика», дисциплінованість.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Методичне забезпечення уроку: картки із зображенням казкових героїв, картка для конкурсу «Плутанка», фішки для підрахунку правильних відповідей, презентація з матеріалом уроку, підручники, зошити, інструктивні картки для виконання завдань та практичної роботи, мікрофон для гри «Мікрофон».
Епіграф уроку
Не бійся, що не знаєш,
Бійся, що не навчишся.
(народна мудрість)
Ремарка уроку: робота в групах, практична робота, робота з підручником, робота в зошитах, бесіда, фізкультхвилинки, виконання інтерактивних вправ «Плутанка», «Знайди казкового героя», «Запиши алгоритм», «Мікрофон».
Перебіг уроку
І. Організаційний частина
1. Привітання
Доброго дня! Я вітаю тих, хто хоче працювати; тих хто в доброму гуморі; тих хто хотів би дізнатися нове. А щоб протягом уроку у вас був гарний настрій, я прикріплю на дошці смайл «радість». Тож посміхніться один одному.
Для роботи на уроці нам потрібно розділитися на групи (на розсуд учителя, бажано, щоб у кожній групі були діти з різними рівнями знань). За кожне правильно виконане завдання учасник групи, який виконав це завдання, отримує смайлик, який також зараховується результатом досягнень усієї групи.
2. Повторення правил з ТБ в комп’ютерному класі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
З’єднай малюнки з однієї казки лінією.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності оголошення теми уроку.
Фронтальне опитування
Конкурс «Плутанка»
ІV. Вивчення нового навчального матеріалу
План вивчення теми
Пояснюю, використовуючи мультимедійну презентацію.
V. Фізкультхвилинка
Лисичка рано піднялась, любесенько потяглась,
Мила личко, мила очки, рвала квіточки й листочки.
Хатку власну прикрашала, скрізь гарнесенько прибрала.
А тепер вперед мерщій полювать сніданок свій.
Ну, а ти, малюк не стій, ледачкувати й нить не смій.
VI. Засвоєння нових знань
(учням потрібно вирізати кожне завдання і наклеїти його на листочок у тій послідовності, в якій буде виконуватися пошук в мережі Інтернет)
VII. Робота за комп’ютером. Інструктаж з ТБ
Роздаю інструктажі для роботи.
VIII. Вправи для очей
Роботу нашу знов кидаймо,
Подалі погляд направляймо.
Роздивившись те, що далі,
Знов поглянем на деталі.
IX. Підсумки уроку
Підрахунок фішок для визначення активних учнів(за індивідуальними фішками) та груп учнів (за сумок фішок учнів, що входять у групу) та їх відзначення.
Методичний прийом «Мікрофон»
X. Домашнє завдання
Знайди відомості в мережі Інтернет:
Звичайно, кожна людина має свій стиль роботи. Але справжній, сучасний
творчий вчитель повинен поєднувати в собі риси й експерта, організатора, керівника, координатора, зірки, співрозмовника. А для цього потрібно багато працювати, прагнути до творчості.
Використання групової та колективної форми роботи на уроці – один із засобів для досягнення такої атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, взаємодопомоги й взаємопідтримки, надає кожному учневі можливостей відкрито висловлювати свою думку, позицію, бути корисним одне одному.
Висновки
Досвід роботи в школі підказує, що саме групова і колективна робота найкраще допомагає розвитку комунікативних здібностей учнів. Але треба розрізняти "діяльність в колективі" і "колективну діяльність". Колективна діяльність дітей на перших стадіях носить формальний характер. Групова робота - це перш за все гра, гра в організацію, гра в навчання. Гра допомагає учням зрозуміти навчальну тему, знайти незрозумілості.
Колективна і групова робота мають значні переваги. На відміну від лекції, де переважає монологічна мова вчителя, і від самостійної роботи учнів на заняттях з використанням групової роботи відбувається відпрацювання конкретних умінь і навичок у режимі діалогу. Невеликі групи дозволяють учителю бачити кожного у процесі практичної діяльності, сприяють виникненню стійких зв'язків між усіма присутніми, стимулюючи процеси глибокого осмислення діяльності, полегшують результативності процесу. Працюючи у команді діти вчаться взаємодіяти один з одним, вирішувати можливі конфлікти, набувати навичок етичного міжособистісного спілкування, брати відповідальність за вибір рішення, аналізувати результати діяльності. Досвід свідчить, що найскладніше самостійно розподіляти обов'язки. Важливо зазначити, що тут слід дотримуватися принципу "кожний робить те, що зможе зробити краще інших". Становленню особистості сприяє також необхідність допомогти один одному, оцінювати один одного, критикувати, а найголовніше - нести відповідальність за свою роботу перед собою, своєю групою, всім колективом.
Колективна і групова діяльність - це спільна діяльність учителя й учнів, що дає змогу реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги та розвитку творчості. В. Сухомлинський зазначав, що "...без творчого життя особистість не може бути вихованою, без творчості немислимі духовні, інтелектуальні, емоційні, естетичні взаємовідносини". Саме творчість стимулює розвиток мислення, інтересів, дослідницьку діяльність.
Список використаних джерел
1. Авраімова О.А. Організація парної та групової роботи на уроках у початковій школі. Освіта.ua 07.01.2010
2. Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн.2: Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади: Навч.-метод. посібник. – К.: Либідь, 2003. – 344 с.
3. Бібліотека «Шкільного світу». Сучасні шкільні технології, - К., 2005
4. Бондар Л. Позакласна робота з учнями в педагогічній спадщині Сухомлинського // Початкова школа.- 1997. -№11. - С.40 – 47.
5. Занюк С.С. Психологія: мотивації та емоції. Луцьк, 1997
6. Канюк С.С. Мотивація діяльності спонукання, активність, успіх. Луцьк, 1998
7. Корнійчук О. Організація колективної пізнавальної діяльності школярів у навчальному процесі початкової школи// Студентський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету ім.В.Гнатюка. – Тернопіль, 2005. – Вип. 10. – С. 89-91
8. Резнік Н. Колективна творча діяльність молодших школярів як вид суспільної діяльності// Початкова школа, 2007. – № 3. – С. 4-5.
9. Садкіна В.І. Розвиток творчих здібностей та креативного мислення учнів шляхом використання інноваційних технологій. ВГ «Основа» , 2009
10. Сиротенко Г.О. Інноваційні ідеї та технології навчання як основа створення «Школи майбутнього». Полтава, 2007
11. Черкашина Н.І. Колективні творчі справи як засіб розвитку особистості та творчих здібностей молодших школярів// Початкове навчання та виховання. – Харків, 2004. – №14. – С.19-21
12. Цукерман Г. А. Зачем детям учиться вместе? — М.: Знание, 1985. — 80 с.
1