Квест «День зустрічі птахів»
Цілі квесту:
освітня: під час виконання нестандартних завдань розповісти вихованцям про перелітних птахів, видове різноманіття перелітних птахів рідного краю, їхнє значення та практичну цінність у житті людини;
розвивальна: розвивати бажання розуміти і вивчати природу, зв’язне мовлення, спостережливість, пам'ять, увагу, логічне мислення;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання допомагати, ставитися до пернатих друзів бережливо; закладати основи екологічної свідомості і культури.
Обладнання: маршрутні листи, ілюстрації птахів, картки, годівнички, зерно.
Хід квесту
Ведучий :
Вам давно відомо, що 1 квітня – День зустрічі птахів. В цей день влаштовують конкурси малюнків, фотографій, проводять вікторини, ігри, розгадують загадки, співають пісні, читають вірші - все це з метою привернути увагу громадськості до проблеми приваблювання, охорони, поширення, збільшення чисельності та видового різноманіття перелітних птахів.
Ведучий:
Сьогодні весело у нас –
Ми пташок зустрічаємо.
Усіх, хто в школі є в цей час,
Ми гаряче вітаємо.
Ведучий:
Весною пташка прилетіла
Торкнулась крайчиком крила
Тепліше сонечко загріло -
Земля воскресла - ожила
Ведучий : Усе, що оточує нас - це природа. Її краса, неперевершеність, неосяжність захоплюють. Спів птахів милує слух, врода квітів милує зір, а все це в поєднанні милує людську душу. Уже птахи на тендітних своїх крилах принесли весну. Пробудилася природа. Ми розкриваємо свої обійми їй і зустрічаємо як вищу цінність на Землі, бо ми – невід’ємна частина цієї цінність.
Учитель: Тому, сьогодні ми проведемо інтелектуально-розважальний квест «День зустрічі птахів» , у якому покажемо, на що ми здатні, і як вміємо застосувати знання, які ми маємо про птахів. Для участі запрошуються команди - учасники: учні 5-7 класів. Змагатися будете в десяти раундах. Теплих посмішок вам, чудового настрою і нехай переможе найсильніший. Тож починаємо наше змагання. Ваше завдання: по маршрутних листах, які будуть вам роздані, ви повинні відвідати зупинки, виконати завдання і першими прийти до фінішу.
Просимо капітанів команд підійти і отримати маршрутні листи. Винагородою будуть оцінки, смаколики та дипломи «Розумники». За кожну перемогу на зупинці ви будете отримувати наліпку, а в кінці квесту будемо їх підраховувати та визначати переможця.
Удачі вам!
(Команди вирушають по своєму маршруті, на кожній зупинці їх чекає відповідальний за зупинку. Маршрут в кожної команди свій (зупинки переставленні місцями, щоб на одній зупинці не зустрічалися дві команди).
Зупинка 1. «Відгадай загадку»
Ведучий: Птахи - справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, гнучкістю поведінки і, звичайно, співом. Птахи надають природі неповторного колориту, без них вона б одразу потьмяніла. Сьогодні ми з вами будемо вітати наших пернатих друзів.
Завдання:
А хто найкраще знає пташок дізнаємось на зупинці «Відгадай загадку»
1. Першим я приніс весну пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном, бо зовуть мене…. (шпаком)
2. Сірі лапки, чорна шапка, фартушок жовтенький
Голосок тоненький. Ця пташка невеличка називається…. (синичка)
3. Цвірінькає, стрибає, чирячка шукає
хто відгадає – той молодець, пташка сіренька зветься…..(горобець)
4. Дзьоб міцний і гострий маю, шкідників я добуваю
вірно людям я служу, їм дерева сторожу (дятел)
5. У ночі гуляє, у день спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі (сова)
6. Хто гнізда свого не має а яйця іншим підкидає (зозуля)
7. Чути в лісі стрекеке- всі новини знає, бо вертлява, як той біс-весело стрибає (сорока)
8. По болоті ходить скрізь,довгі ноги,гострий ніс
Поїсти він полюбляє,усім жабам рахунок знає (лелека)
9. Я в гаю співаю «тьох», та іще так дзвінко
Що за співанки такі, то співають … (солов'ї)
10. Швидко пташка ця літає, безліч мушок поїдає
Над дверима гніздо будує,тільки в нас ніколи не зимує… (ластівка)
Зупинка 2. «Звуки природи»
Ведучий: Птахи – це такі створіння, які завжди надихали людину на поезію, художнє мистецтво, високі почуття любові. Де б ми не були — на морському узбережжі, у лісі, у селі чи місті — нас завжди оточують пташині голоси. Які ж вони різні! Чи помічали ви, що, коли співає пташка, людина підводить голову, щоб побачити цього дивовижного співака. Пташка може бути зовсім маленькою, майже непомітною, але з сильним та красивим голосом.
Завдання:
Ваше завдання вгадати, хто співає.
(звучать записи співу зозулі, синички, дятла, ластівки, солов’я, дрозда, горобця, лелеки, крука, сороки )
Зупинка 3. «Хто я?»
Ведучий: Зустрівши десь у лісі чи полі якогось птаха, не поспішайте проминути його, придивіться до нього, прислухайтеся. Ви зможете пересвідчитися, на скільки різноманітна й неповторна природа в різних своїх виявах. Бережіть і охороняйте це багатство.
Завдання:
За описом відгадати пташку та з’єднати із словом і картинкою.
1. Вона дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, може провисати вниз головою. Це можливо тому, що в неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом пташка дістає з тріщин на деревах для себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда мостять у дуплах, штучних дуплянках. У неї ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка |
2. Птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. На крилах і крайніх перах хвоста - поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло рудувато-біле, підхвістя - яскраво-червоне. Живиться комахами, узимку - насінням хвойних дерев. |
3. Червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас із далекої півночі. Узимку їдять різні ягоди, насіння бур'янів. Коротким і товстим дзьобом птахи вилущують насіння ясеня, горобини. Гніздяться у хвойних лісах. Довірливі птахи. Вони співають нескладні пісні, які можна почути взимку. Ці птахи - окраса нашої природи. |
4. Птахи темно-червоного кольору з темними крилами та хвостами. Їх легко впізнати за великими дзьобами, в яких верхня частина загнута вниз, а нижня вгору. Їжа - насіння ялинових або соснових шишок. |
5. Цього птаха люблять та поважають люди в нашій країні та за її межами, складають про нього казки та вірші. Це — маленька сіра пташка, схожа на звичайного горобчика. Великий співець видається непримітним зовні. Єдина прикраса, яку можуть вдягати різновиди — це яскравий гарний “нагрудник”. Перелітній птах, який з вирію повертається досить пізно. Співають дуже старанно від весни до початку літа. Потім зайняті клопотами про пташенят. Сидить непорушно, тільки тремтить його горлечко. Цікаво, що за їх співом люди здавна передбачають погоду. Якщо навесні пернатий співає всю ніч, значить буде тепла сонячна погода. |
|
|
|||||
|
|
|||||
|
|
Зупинка 4. «Кмітливі»
Ведучий: Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево. Але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім знову повертатися можуть лише птахи. І то не всі.
Завдання:
Ваше завдання: із букв скласти якомога більше назв птахів. Написати назву птахів необхідно на кожну букву. Переможця визначатимуть від кількості правильних слів.
Букви С, Р, Й, К, Л, О, В, І, П, А, Т, Е, Н, Ч.
Зупинка 5. «Прислів’я та приказки»
Ведучий: До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів'я та приказки . Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи . Багато приказок є і про птахів . Давайте їх пригадаємо.
Завдання:
Я буду називати першу частину приказки , а ви – її закінчувати.
Зупинка 6. «Що за птах?»
Завдання:
Потрібно за силуетом назвати птаха.
Зупинка 7. «Мислитель»
Ведучий: Птахи – це пісня й політ! Це голоси наших лісів, полів, гір і пустель. Їхні пісні звучать на Землі цілий рік. Їхні голоси ми чуємо вдень і вночі. Птахи – діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть підніматися вище гір і хмар, перелетіти пустелю, море, океан. Птахи – діти веселки. Пір’я переливається всіма кольорами веселки. Вони несуть радість людям.
Завдання:
Допишіть речення.
Зупинка 8. «Вершина слави»
Ведучий: Птахи – частина природи, без них її врода була б неповною. Птахи – вірні наші помічники, захисники лісів, полів, садів від шкідників і гризунів. Тому їх потрібно охороняти й берегти. Про них потрібно піклуватися й допомагати їм у важку хвилину.
Завдання:
Назвати риси характеру людини, які найбільше відповідають назві птаха.
Матеріал для вчителя
Соловей-мелодійність, співочість
Сова-мудрість,розважливість
Орел-мужність,сміливість, безсмертя
Синиця-трудівниця
Зозуля-недбаламати
Лебідь–вірність, кохання
Горобець-безтурботність
Ластівка–доброта, щирість
Сорока-крадійка
Шуліка(яструб)-розбійник, ворог
Зупинка 9. «Пророцтва оракула»
Ведучий: Як відомо, для того, щоб бути пророком, треба бути не тільки хорошим психологом, а й добре розбиратися в прикметах. Сподіваюся, що ви знайомі з народними прикметами, пов'язаними з поведінкою птахів.
Завдання:
Пояснити значення прикмет.
1. Лелека зів'є гніздо на трубі будинку. ( Хазяїна очікує багате життя й щастя)
2. Гуси ховають дзьоби під крило і стоять на одній нозі . ( До морозу )
3. Кукурікає курка . ( До великого горя )
4. Де водяться голуби . ( Той будинок не горить )
5. Низько летятьластівки . ( Віщують дощ )
6. На вас зверху пташка нагадила? ( Не турбуйтеся – це щаслива прикмета, до грошей )
7. На порозі співає півень . ( До приходу довгоочікуваних гостей )
8. Горобцi сидять з розпущеним пiр’ям . ( На дощ )
9. Якщо кури не ховаються вiдд ощу . ( Вiн iтиме недовго )
10. Ворони каркають . ( На негоду )
11. Закувала зозуля ( Приморозків уже не буде )
12. Соловейко всю ніч співає ( На погожу днину )
13. Горобці зранку купаються в пилюці ( По обіді дощитиме )
14. Кури скубуться звечора ( Вранці піде дощ )
Зупинка 10 .«Шифровка»
Ведучий: Твердження, що краса врятує світ, відомо всім, бо людина стала людиною, коли побачила яскраве різнобарв’я рідної природи, коли почула спів жайворонка й тьохкання солов’я, коли відчула тонкі пахощі бузкового цвіту й медові розливи білої акації. Але людина інколи забуває, що вона є лише часточкою природи, із законами й силами якої необхідно рахуватися.
Завдання:
Розгадати зашифровані назви зимуючих птахів, (використовуючи всі літери у доданках)
Визначення переможців квесту за кількістю наліпок.
Сьогодні найкраще впоралася з усіма завданнями зупинок квесту команда.........
Ви отримуєте дипломи «Розумники». Ці оплески для вас. Команди, які не виграли, але гарно працювали,отримують заохочувальні грамоти «За успіхи» . Вітаю всіх і хочу пригостити смаколиками-льодяниками у формі птахів.
Рефлексія. Вправа «Зернинка».
Кожна команда бере в долоні зернинки і висловлюють одне побажання. (Зернинки залишаються у дітей для годівничок)
Заключне слово вчителя.
Сподіваюсь, що сьогодні ми вдало працювали і ви зрозуміли, що птахи - це наші пернаті друзі , що їх потрібно оберігати, дбати про них, особливо, взимку. Наше заняття - квест дало вам змогу відкритися, твочо співпрацювати, креативно мислити, отримати навики плідної роботи в команді. Бажаю всім добра, здоров’я та успіху.
Наше свято закінчується, та нас ще чекає робота. Тепер ми підемо і розмістимо наші годівнички в затишних місцях, де пташкам буде зручніше поснідати, де їх нічого і ніхто не потривожить та насиплемо зернинок. Під час свята, сподіваємось, що ви почули багато цікавої і корисної інформації, яка вам знадобиться для життя в гармонії з природою.
До нових зустрічей.