Тема: Сон
Мета: сформувати поняття про сон як функціональний стан організму; розкрити біологічні основи сну, сновидінь, гіпнозу; з'ясувати причини порушення сну; встановити залежність між сном і працездатністю людини; розвивати вміння самостійно працювати з підручником та додатковими джерелами інформації; сприяти розвитку логічного мислення учнів; проконтролювати засвоєння головних понять теми.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Розв’язування кросворду “Сновидіння”
Правильно відповівши на запитання кросворду, ви дізнаєтеся назву поняття, яке тісно пов’язане з темою нашого уроку.
Кросворд “Сновидіння”
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
с |
т |
р |
е |
с |
|
|
|
2 |
о |
б |
д |
а |
р |
о |
в |
а |
н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
в |
о |
л |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
у |
в |
а |
г |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
з |
в |
и |
ч |
к |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
с |
в |
і |
д |
о |
м |
і |
с |
т |
ь |
|
|
7 |
м |
о |
т |
и |
в |
а |
ц |
і |
ї |
|
|
|
|
|
8 |
т |
е |
м |
п |
е |
р |
а |
м |
е |
н |
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
т |
а |
л |
а |
н |
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
п |
а |
м |
я |
т |
ь |
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Спільними зусиллями ми логічно пов’язали відому нам інформацію про психічні процеси і якості особистості і підійшли до розуміння ще одного процесу, що досить активно впливає на поведінку людини. До того ж, він є невід’ємною частиною нашого життя. Але перед тим, як повідомити тему уроку, я хочу розповісти легенду про цю рослину (демонстрація рослини сон великий).
Якось мисливець вирушив на полювання. У лісі на поляні він побачив великого старого ведмедя. Хотів уже стріляти, але здивувала його поведінка тварини: виривав якісь рослини, з’їдав їх і тинявся як очманілий деякий час. А згодом впав і заснув. Мисливець і собі знайшов та скуштував цю рослину й невдовзі теж спав. Не знаю, що там далі сталося з ведмедем та мисливцем, коли вони прокинулися, але те, що сон-трава (так звуть цю рослину) справді має такі властивості та використовується в медицині – це вже не легенда. А ще кажуть, що коли покласти під подушку цю рослину, насняться гарні і пророчі сни.
Тема нашого уроку тісно пов’язана з цією легендою, з назвою рослини (на жаль, рідкісної) та ключовим словом кросворду.
ІV. Повідомлення теми уроку.
Ми розглянемо такі питання, як історія вивчення сну та його механізм, характеристика сну, спробуємо з’ясувати значення снів, ознайомимося з порушеннями сну та його гігієнічними основами.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Історія вивчення сну
Що на світі наймиліше? – запитання, відповідь на яке в одній з відомих казок була наступною: “Наймиліший сон людині: зле і добре – все покине. Щоб заснути, щоб спочити – сон миліш за все на світі”. Чого тільки не трапляється під час сну! Ми бачимо себе у далекому дитинстві, підкорюємо недосяжні вершини, пізнаємо незнані світи… Під час сну в мозку, неначе в кінострічці, промайне іноді усе життя. І побачене здається таким реальним…
То що ж таке сон? Чому кожного вечора людина нібито помирає, а вранці знову народжується? Що відчуває сильна людина, яка з приходом пітьми лягає і закриває очі, не відчуває небезпеки, не підтримує розмови, не реагує на події, які в цей час відбуваються? Чи правий був Арістотель, котрий сказав, що “сон – смерті брат”?
У давнину люди лякалися, а згодом дивувалися, що людина під час забуття (так називали сон) змінюється. Подив переходив у зацікавлення і спонукав до вивчення природи сну. Так, Арістотель, Лінней, Дарвін вважали сон подихом смерті. (А саму смерть і в наш час іноді називають вічним сном). Значно пізніше з'являється визначення, яке записане в тлумачному словнику В. Даля: ”Сон – це відпочинок тіла в забутті відчуттів “. Однак останні відкриття свідчать про те, що під час сну в організмі відбуваються дуже важливі і складні процеси аналізу і сортування інформації, отриманої за день.
Протягом багаторічних досліджень було висунуто і досліджено близько 20 теорій сну, зокрема:
- токсична теорія сну, згідно з якою сон виникає в результаті накопичення в крові продуктів денного обміну – гіпнотоксинів;
- ряд теорій, згідно з якими сон є наслідком втоми(але чому сон людей, які не займаються працею незначно відрізняється від сну тих, хто зайнятий розумовою або фізичною працею?);
- нервові теорії сну виникають з середини ХХ століття. У 1933 році Гесс установив наявність в гіпоталамусі центру сну. А І. П. Павлов не погодився з твердженням про підкіркову природу сну, вказуючи на значення кори. Він роглянув сон як наслідок іррадіації гальмування, що поширюється в корі мозку та встановив зв'язок між активним умовнорефлекторним сном та умовним гальмуванням. В наш час встановлено кірково-підкіркову локалізацію структур управління сном та вплив на сон таких хімічних речовин, як ацетилхолін, серотонін, гама-аміномасляна кислота.
2.Механізм сну
Експериментально доведено, що потреба у сні та його фізіологія визначаються насамперед вищим відділом нервової системи – корою великих півкуль головного мозку, “якій підпорядковані всі процеси, які відбуваються в тілі”. Виска реактивність коркових клітин мозку веде до їх швидкої втоми, а як засіб самозахисту виступає інший нервовий процес – гальмування, яке не зустрічаючись зі збудженням в інших ділянках кори може поширитися по всій її масі і навіть опуститися на розташовані нижче відділи мозку.
Словникова робота. Знайдіть у біологічному словнику трактовку поняття ”сон“ та запишіть у зошити.
Складання опорної схеми:
Сон
Причини Умови Наслідки Гігієна
- А які причини змушують нас лягати спати? Внесіть їх у схему.
3. Фази сну
У 50-ті роки ХХ століття під час реєстрації електроактивності мозку у сплячих виявилося, що існують певні стадії сну. Вони відрізняються своєю тривалістю та структурою та доповнюють одна одну. Фази сну: повільнохвильова і швидкохвильова.
Робота з підручником та заповнення таблиці:
Фази сну |
Фізіологічні основи |
Ознаки |
Ритми мозкової активності |
|
|
|
|
На першу фазу повільного сну припадає 80% нічного відпочинку. Вважають, що її завданням є: відновлення, омолодження й оновлення клітин. Це наслідки. Впишіть їх в опорну схему.
Кров припливає до головного мозку. Інтенсивно працює імунна система, виробляється гормон росту. Недаремно вважають, що діти ростуть під час сну. Сон людини і тварин істотно відрізняється. Глибокі стадії сну є людським “надбанням”, що забезпечується безпекою ночівлі. Швидкий сон триває близько чверті ночі. Його ще називають парадоксальним, бо його енцефалографічні хвилі такого ж типу, як і в стані бадьорості. Можна сказати, що людина перебуває в стані бадьорості, а організм спить. Вважають, що парадоксальний сон є аналогічним до сторожового рефлексу тварин. Швидкий сон не виражений у рептилій, слабо виражений у птахів і добре – у ссавців.
Яка частина мозку відповідає за сон? Розгляньмо малюнки і сагітальний розріз на рівні базальних ядер. У передніх ядрах гіпоталамуса міститься центр безумовних рефлексів, що відповідає за сон і активність.
Запис у зошитах. Розташування центру сну і неспання – … .
Але для сну необхідні ще й певні умови. Назвіть їх і внесіть у схему.
Нет лучшего в природе наслажденья.
Нас в те края уводят сновиденья
Которых наяву найти не вольны.
Бідняк во сне богат,
И холод он и голод забывает,
В своїм дворе он по коврам шагает,
Одетый в пурпурный наряд.
Король, покуда спит,
Не судит, не воюет, не казнит,
Объят покоем … .
Під час другої фази сну – парадоксальної з’являються яскраві, чіткі сновидіння – переважно в передранкові часи, які майже завжди запам’ятовуються.
4. Сновидіння
Словникова робота. Запишіть з біологічного словника визначення поняття “сновидіння.”
Таким чином ми з'ясували, що механізм сну підпорядковується головному мозку, а той, у свою чергу, інформує нас про стан організму та непотрібну інформацію сновидіннями, які можуть бути приємними й не дуже. Сни переважно носять зоровий характер. На них впливають професійна діяльність, вік, стать, інтелектуальний рівень, емоції, переживання в стані бадьорості.
І. М. Сєченов назвав сновидіння “небувалими комбінаціями минулих вражень”, а І. П. Павлову належать слова: ” сни – це звичайна комбінація незвичайних вражень“. І обидва певною мірою праві.
Щодо сну людей поділяють на дві категорії:
- жайворонки – ті, що сплять досить мало, рано прокидаються, але і рано лягають. Їм вистачає 4-5 годин сну (Г. Ю. Цезар, Й.-С. Бах, Олександр Македонський).
- сови – ті, що встають пізніше за жайворонків, лягають досить пізно. Спати можуть до 10-12 годин.
Тест на визначення біоритмів. Пізнайте себе краще, за допомогою нескладного тесту з’ясуйте, до якої групи – сов, жайворонків чи аритміків належить кожен з вас.
Повідомлення учня. Історія вивчення сновидінь.
Навіщо потрібні сни? Чому вони сняться? Чому мова сновидінь така незвичайна?
Справжня розгаджка снів – процес творчий. Тлумачення сну – це розповідь про задум долі. Розгадуючи сни, ми розгадуємо себе. Усі думки, бажання та вчинки проникають через душу у свідомість. Душа найактивніша, а часто й наповнює розум враженнями, коли фізичне тіло спить. Духовний інтелект може виявити себе лише тоді, коли воля людини ослаблена або пасивна до зовнішніх впливів.
Повідомлення учня. Пози сну.
Можна довго дискутувати про природу сну та сновидінь. Але всі наші знання поки що не в змозі пояснити, як давні вчені (Арістотель, Гіппократ, Гален) за сновидіннями могли поставити діагноз хворому. Також всі знайомі з тим, що у хіміка Менделєєва, за словами Сєченова, уві сні елементи склалися у відому періодичну систему. А фізику Нільсу Бору уві сні привиділась модель атома. Олександру Флемінгу наснилася формула пеніциліну. Цей перелік можна продовжити, однак пояснити неможливо…
Керуючись графою “Наслідки” опорної схеми можна зробити деякі висновки щодо значення сну: відновлення, омолодження й оновлення клітин та диференціація інформації у головному мозку. Тому для гомеостазу організму людини його значення дуже вагоме. Та з розвитком техногенного суспільства людина працює більше, ніж 100 років тому, а спить на 20% менше. Хронічне недосипання переходить у розряд пандемії, яку називають безсонням (порушення в центрі проміжного мозку, що призводить до загального виснаження, а іноді і до смерті).
Повідомлення учня. Порушення сну (безсоння, лунатизм, летаргія).
Давньогрецький вчений Георгій говорив: ” Слово – це великий володар, який робить незвичайні діла. Тому, що слово може і жах навіяти, і смуток знищити, і радість вселити, і душу отруїти“. Чому я навела цю цитату? Яке відношення має слово до сну? Чи можна приспати за допомогою слів?
Усім знайоме поняття “ гіпноз ”, а чи пов'язаний він зі сном та чому? Вперше про деякий “психічний струм”, що випромінюється деякими людьми, здатними накопичувати в собі магнетизм планет, проголосив лікар Франц Месмер у 1774 році. Сам термін “ гіпноз” введено шотландським лікарем-хірургом Бредом, від гр.. “ сон ”. Людина, яка перебуває під гіпнозом, байдужа до більшості зовнішніх подразників так само, як і будь-яка людина, що спить, але чує слова гіпнотизера і виконує його команди.
Величезна роль у розвитку вчення про гіпноз та навіювання належить видатному російському психотерапевту В. М. Бехтерєву, який експериментально вивчав гіпноз і навіювання. Але фізіологічну роль цих явищ було розкрито І. П. Павловим.
Щоб сни допомагали нам, насамперед слід приділяти їм увагу. Коли наша підсвідомість відчує, що наші сни справді значущі, і ми спробуємо зрозуміти і розшифрувати їх, вона надсилатиме нам дійсно важливі та значущі сни, з яких ми зможемо зрозуміти дуже багато про себе і своє життя.
Як вважає дослідник Ольга Шувалова, щоб бачити віщі сни, слід насамперед правильно готуватися до сну.
Не квапся на чуже добро,
Не на користь піде воно.
Добро чужеє споживаєш –
Собі безсоння наживаєш.
Якщо руки від роботи будуть затікати,
Будеш уночі погано спати.
Роботу від роботи відрізняй:
На вечір спокійнішу залишай.
Перед сном, запам’ятай:
Не злися і не переїдай.
Чим їжа легша, тим сон міцніший.
А щоб вночі краще спати,
Конче треба знати, що вечеряти давати.
5. Гігієна сну
Робота з опорною схемою.
Виведемо правила гігієни сну і внесемо їх в опорну схему.
Повідомлення учнів
VІ. Узагальнення, систематизація та контроль знань
Для кращого усвідомлення матеріалу дайте відповіді на запитання.
VІІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника