.
Мета: викликати бажання вивчати українську мову, милуватися її красою; прищеплювати і розвивати почуття патріотизму, національної гордості за мову, за тих, хто передав нам у спадок цей національний скарб; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало її знати.
Обладнання: клас, прибраний вишитими рушниками, українськими вінками, живими квітами, висловами відомих українських людей про українську мову, українське слово, портрет Т.Г. Шевченка, екран, проектор, роздатковий матеріал.
Хід квесту-гри
Учитель. Доброго дня! Рада вас сьогодні вітати на святі, присвяченому Дню української писемності та мови
Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.
Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості». Світ захоплюється українською мовою, яка належить до першої трійки наймилозвучніших мов земної кулі.
У 1934 році на конкурсі мов у Парижі українська мова була визнана поряд з французькою і перською як найкраща, найбагатша мова світу. За мелодійністю українська мова займає друге місце серед мов світу, поступаючись лише італійській.
На сьогоднішній день людство розмовляє на семи тисячах мов. А кожні два тижні одна з них зникає. А зникає мова – перестає існувати й народ!
Мова – то серце народу: гине мова – гине народ. Іван Огієнко
Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у квест-грі «Мова – духовне багатство народу».
Учасникам потрібно відвідати 7 станцій, де потрібно виконати відповідні завдання .Кожному конкурсу передує відео. Уважно дивіться і слухайте, воно є підказкою для того, щоб ви могли знайти конверт із завданням. Якщо ви правильно відгадаєте, зрозумієте відео,- ви знайдете, де заховано конверт. Тож розпочнемо.
Станція 1. Рядки з Заповіту Шевченка
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу... отойді я
І лани і гори —
Все покину, і полину
До самого Бога
Молитися... а до того
Я не знаю Бога.
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
І мене в сем’ї великій,
В сем’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
(конверт під словами із почутого вірша)
Завдання: “Чи знаєш ти алфавіт?”
Учасники гри вишиковуються у алфавітному порядку.
Станція 2. Декламування вірша про прапор України.
Прапор
Прапор – це державний символ,
він є в кожної держави;
це для всіх – ознака сили,
це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
синє – небо, жовте – жито;
прапор свій оберігаєм,
він – святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки вже – народом,
українським в Україні.
(конверт під прапором)
Завдання: дати відповіді на запитання
1.Державна мова України. (українська)
2. З якого знаку починається діалог? (з тире)
3. Назвіть головні члени речення? (підмет і присудок)
4. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)
5. Скільки букв «о» в слові молоко? (3)
6. Слово, що має багато значень? (багатозначне)
7. Назвіть одним словом стійкі сполучення слів. (фразеологізми)
8. Слова, що мають спільний корінь? (спільнокореневі)
9. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
10. Яка буква не має звука? (м`який знак)
11.Сьомий відмінок іменника? ( Кличний)
12. Частина слова перед коренем? ( Префікс)
13. Розмова двох осіб? (діалог)
Станція 3. «Віночок».
УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК
Зробила я віночок
Із квітів та стрічок,
Піду в нім танцювати
Веселий гопачок.
Віночок український
У райдужній красі.
У нього в нашій школі
Закохані усі.
Хоч квіти паперові,
Та їхні кольори
Дарують гарний настрій
Всій нашій дітворі.
Я лагідно торкаю
Цю ніжність і красу.
Свою веселу вдачу
До кожного несу.
(конверт під віночком)
Завдання: заміни букву, щоб вийшло нове слово»
Станція 4. Вірш М. Т. Рильського «Мова»
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно в ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає –
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово – це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
(конверт у словнику)
Завдання: зі слова «милозвучність» утворити якомога більше слів.
(конверт за портретом поета)
Завдання: за допомогою міміки та жестів, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, пояснити, про який фразеологізм йде мова. Відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.
Станція 6. Танець «Рушничок».
(конверт під рушником)
Завдання: скласти прислів’я та пояснити його значення.
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
М'які слова і камінь крушать.
Шабля ранить тіло, а слово — душу.
Слово до слова — зложиться мова.
Станція 7. Символи України. Відео.
(конверт під символами України)
Завдання: заспівати «Гімн України».
(Гімн України співають усі).
Учитель. Це було останнє завдання нашого квесту.
Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов'я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою. Тож, вивчайте її, удосконалювайте свої знання, збагачуйте словниковий запас під час читання і спілкування. Досконало володіти нею – обов'язок кожного справжнього українця.
Звучить пісня «Звучи, рідна мово!»
Учитель.
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
Ф. Пантов
ЛЮБІТЬ РІДНУ МОВУ! ШАНУЙТЕ РІДНУ МОВУ! ДО НАСТУПНИХ ЗУСТРІЧЕЙ!