Розвиток компетентностей учнів на уроках української мови та літератури як шлях до інноваційної оосбистості

Про матеріал
У статті вміщено опис і пояснення компетентностей, основні прийоми і методи для їхнього розвитку на уроках української мови та літератури.
Перегляд файлу

Бороденко Н.М.,

учитель української мови та літератури

Глухівської ЗОШ І-ІІІ ст. №6,

Хоменко О.В.,

учитель української мови та літератури

Глухівської ЗОШ І-ІІІ ст. №6

Розвиток компетентностей учнів

на уроках української мови та літератури

як шлях до інноваційної особистості

За останні кілька десятиліть соціум зазнав значних змін, що значною мірою вплинули на стрімкий розвиток освіти. Сьогодні учням необхідно оперувати інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення, щоб пристосовуватися до нових потреб життя. Це більшою мірою залежить не від отриманих знань, умінь і навичок, а від якостей, для позначення яких у педагогіці використовуються поняття "компетенція", "компетентність", що найбільше відповідають сучасному розумінню освіти.

Питання про розвиток ключових компетенцій школярів у загальноосвітніх навчальних закладах є предметом для дискусій у багатьох європейських країнах. У зв'язку із стрімким розвитком освіти особливо гостро це питання постало і в Україні.

Компетентність (із лат. "competentia" - досвід, обізнаність, знання) – це набута в процесі навчання інтегрована здатність особистості, що складається із знань, досвіду, цінностей, ставлення, що можуть цілісно реалізуватися на практиці. Компетентнісний підхід у навчанні орієнтований не на процес чи накопичення фактів, а безпосередньо на результат. Відповідно сам процес навчання має сформувати здатність практично діяти, застосовувати отримані знання, уміння і навички в життєвих ситуаціях.

У педагогічній діяльності прийнято виділяти наступні види компетентностей:

1) ключові (необхідні для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії, працевлаштування);

2) предметні (визначаються на основі вимог до навчальних досягнень учнів, що сформульовані в програмі окремого предмета);

3) міжпредметні (формуються у взаємозв'язку змісту й методики викладання предмета освітньої галузі).

Європейський парламент і Рада Європейського Союзу 2018 року схвалили програми оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя:

  1. грамотність;
  2. мовна компетентність;
  3. математична компетентність та компетентність у науках, технологіях, інженерії;
  4. цифрова компетентність;
  5. особиста, соціальна та навчальна компетентність;
  6. громадянська компетентність;
  7. підприємницька компетентність;
  8. компетентність культурної обізнаності та самовираження.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти визначає ключову компетентність як спеціально структурований комплекс характеристик (якостей) особистості, що дає можливість їй ефективно діяти в різних сферах життєдіяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів. До ключових компетентностей (за Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти 2011 р., зміни 2013 р.). належать вісім якостей. Новий рамковий Закон «Про освіту», починаючи з 2018 року, запроваджує компетентнісне навчання, у рамках якого визначені якості для здобувачів освіти.

Отож, порівняємо ключові компетентності базової і повної середньої освіти в таблиці.

 

Ключові компетентності (2013 р.)

Ключові компетентності (2018 р.)

1) громадянська компетентність;

1) вільне володіння державною мовою;

2) загальнокультурна компетентність;

2) здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними – мовами;

3)здоров’язбережувальна компетентність; 

3) математична компетентність;

4)інформаційно-комунікаційна компетентність;

4) компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій;

5) комунікативна компетентність;

5) інноваційність;

6) міжпредметна естетична компетентність;

6) інформаційно-комунікаційна компетентність;

7) міжпредметна компетентність;

7) навчання впродовж життя;

8)проектно-технологічна компетентність;

8) підприємливість та фінансова грамотність;

9) соціальна компетентність.

9) громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробутом та здоровим способом життя, усвідомленням рівних прав і можливостей;

 

10) культурна компетентність;

 

11) екологічна компетентність;

 

12) інші компетентності, передбачені стандартом освіти.

Спільними для всіх компетентностей виділимо такі вміння:

  • висловлювати думку усно й письмово;
  • логічно обґрунтовувати позицію;
  • вирішувати проблеми, оцінювати ризики, приймати рішення;
  • співпрацювати в команді;
  • конструктивно керувати емоціями;
  • бути творчими;
  • проявляти ініціативу.

Метою освітньої галузі «Мови і літератури» є розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої та читацької культури, комунікативної та літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій.

Відтак, плануючи роботу вчителя, вважаємо пріоритетним створити на уроці сучасне середовище, у якому здобувачі освіти отримають ключові компетентності, необхідні для подальшої успішної життєдіяльності. Для цього активними у використанні стають інноваційні форми і методи роботи (асоціативний кущ, метаграма, кубик Блума, фішбоун, пантбук, лепбук, буклет, мінімум, хмара слів, коло ідей, блеф-клуб, кластер, сенкан, фаннфік, комікс, ментальні карти та ін.), що сприяють у першу чергу розвиткові логічного, образного, асоціативного мислення, дають змогу займати чітку позицію, співпрацювати з іншими, відстоювати власну точку зору.

На ефективність сучасного уроку впливають також використання диференційованого підходу в навчанні учнів, дотримання норм педагогічної етики, забезпечення оптимального для колективу дітей темпу уроку, своєчасна зміна видів діяльності, постійна активізація уваги дітей, забезпечення ситуації успіху кожного учня. Педагогічна майстерність сучасного вчителя полягає в його здатності швидко реагувати і знаходити ненав’язливий та цікавий вихід із ситуацій у такий спосіб, щоб це не зашкодило реалізації головної мети уроку, яка полягає в навчанні, вихованні і розвитку особистості учнів. Тому сучасний урок української мови має полягати не тільки в глибокому й усвідомленому засвоєнні знань, а й у формуванні необхідних компетентностей (комунікативної, інформаційної, соціальної, громадянської, здоров’язбережувальної), що допоможуть здобувачам освіти активно діяти в суспільстві.

 

 

Список використаних джерел

  1. ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning [Electronic resource]. — Available at: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/annex-recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf.
  2. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/BOOKLETTE_INFO-ZAKON-2018_PRESS.pdf.
  3. https://uk.wikipedia.org/wiki.

1

docx
Додано
25 жовтня 2021
Переглядів
9477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку