КВЕСТ «НАША МОВА – КАЛИНОВА, ВЕСЕЛКОВА І КАЗКОВА…»

Про матеріал
Квест "Наша мова - калинова, веселкова і казкава..." Можна використати на виховних годинах.
Перегляд файлу

КВЕСТ

«НАША МОВА – КАЛИНОВА, ВЕСЕЛКОВА І КАЗКОВА…»

 

Вчитель:

Кожен народ має свою історію, свій шлях, свої перемоги і здобутки. І у кожного народу є його цінний скарб, котрий передається нащадкам – це рідна мова. Я українка, люблю свою Батьківщину, спілкуюся українською мовою. А ви? Доведемо що наша мова найкраща, найніжніша, наймелодійніша? Розпочинаємо Квест «НАША МОВА – КАЛИНОВА, ВЕСЕЛКОВА І КАЗКОВА…».

 

 

На дошці висить розтяжка: «НАША МОВА – ...», завдання дітей продовжити вислів, зібравши всі необхідні для цього букви. Саме вони є призом на всіх зупинках.

 

ЗУПИНКА № 1. «ЯКА ДЛЯ ТЕБЕ РІДНА МОВА?»

 

 Діти об’єднуються у дві команди. Завдання кожної команди описати рідну мову, використовуючи українські слова, що розвішані по всьому класу. Діти стають один за одним і по команді: «Почали!», по одному учаснику біжать і приносять команді по 1 слову, коли перший учасник повернувся за ним біжить другий, доти поки не зберуть усі українські слова, які характеризують нашу мову. Далі дітям необхідно із зібраних слів скласти і зачитати вислів: «Наша Мова -  …». Слова необхідно розкласти по всьому класу, додавши трішки слів з інших мов.

Та команда, що зібрала найбільше укр. слів і має найдовше речення отримує перемогу. Але всі разом, ввесь клас працює на єдину мету Квесту – продовжити вислів про мову (що на дошці). Слова  «Наша Мова - !» роздрукувати у 2-х екз.

 

Приз: буква для продовження вислову.

 

Дидактичні матеріали для Зупинки №1:

 

НАША

МОВА

КАЛИНОВА

ЗАГАДКОВА

КАЗКОВА

ВЕСЕЛКОВА

СЕРПАНКОВА

КВІТКОВА

ВОЛОШКОВА

ЧУДОВА

КЛЬОВА

ЗДОРОВА

МЕДОВА

СМАРАГДОВА

ФІРМОВА

СМЕРЕКОВА

ШОВКОВА

ШЕВЧЕНКОВА

ЖАЙВОРОНКОВА

ПРОЛІСКОВА

СВЯТКОВА

НАУКОВА

НАРОДОВА

КОЛЬОРОВА

ЦУКРОВА

БУЗКОВА

КЛЁВАЯ

ПРЕКРАСНАЯ

WONDERFUL (англ.) чудова

BEAUTIFUL (англ.) красива

BELLE (франц.) - красива

 

 

ЗУПИНКА № 2. «ПРИСЛІВ’Я – РУШНИЧКИ»

 

Заздалегідь необхідно підготувати матеріал: на одному аркуші паперу роздрукувати:

  • З однієї сторони – прислів’я,
  • З другої сторони – фото укр. рушника.

Далі прислів’я розрізати навпіл, дітям необхідно скласти вірно прислів’я, якщо вони вірно це зробили отримують фото рушника. Прислів’я слід покласти словами доверху. Діти самі повинні знайти спосіб складення: або об’єднувати слова, або частини рушника. Після того як діти склали прислів’я – запропонуйте їм пояснити суть останніх.

 

Приз: буква для продовження вислову.

 

 

Прислів’я про мову

 

  1. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
  2. Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
  3. Від меча рана загоїться, а від лихого слова — ніколи.
  4. Від теплого слова і лід розмерзається.
  5. Гостре словечко коле сердечко.
  6. Красне слово — золотий ключ.
  7. Краще переконувати словами, ніж кулаками.
  8. Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.
  9. Діла говорять голосніше, ніж слова.
  10. Не кидай слова на вітер.

 

ЗУПИНКА № 3. ПОЕТИЧНА НАША МОВА

Завдання дітей вставити у вірша про мову пропущені слова і зачитати його. (Слова додаються)

 

Найкраща, найрідніша, моя Мова,

На ній звучала пісня колискова,

На ній «Люблю» мені матуся скаже,

Цікавинки мій друг на ній розкаже.

На ній бабуся кличе до обіду,

На ній я про футбол розкажу діду.

На ній пораджусь про важливе з татом,

На ній секретом поділюсь із братом.

На ній сестричка просить допомоги,

На рідній мові помолюсь я Богу!

На українській я скажу своїй родині,

Ви в мене  - кращі, ви – одні, єдині!

На українській я скажу рідному краю,

Що його барви – це краса Земного Раю!

На українській скажу Ненці-Батьківщині,

Єдина в серці – була, будеш й сяєш нині!

Зігріє душу українське щире слово,

Люблю тебе, найкраща, рідна МОВО!

 

Приз: буква для продовження вислову.

 

 

ЗУПИНКА № 4. «ВЕСЕЛО І СМІШНО»

 

Дітям пропонують зачитати гуморески. Їх можна дати заздалегідь і прочитати у ролях. Можна дати на Святі. Може зачитати сам Вчитель. На ваш вибір. Далі Вчитель запитує: «Чи було вам весело та смішно?». Ваше наступне завдання: показати свій настрій. Для цього дітям необхідно об’єднатись у 2 команди. Навпроти команд на відстані 3-4 м стоїть стіл на якому лежать букви та смайлики. Діти повинні по черзі, по одному доскакати на одній нозі до столу, взяти букву і принести своїй команді. Кожна команда має шнурок (1м) на який вони нанизують букви від слів ВЕСЕЛО та СМІШНО. Вкінці необхідно прикріпити смайлик, який передає ваш настрій. Перемагає та команда, яка швидше виконає завдання. Букви необхідно роздрукувати і пробити дироколом 2 дирочки, щоб нанизувати на шнурок.

 

«Як ми з кумом вареники ліпили»

 

Знов для тата нелегке,

Видалось завдання,

Вареників наліпить,

Треба було зрання.

Може піти в магазин?

І нишком купити?

Ні! Бо Супер-Тато – Я,

Краще вже зварити!

І покликав кума я,

Треба допомога,

Кум рецепти всі приніс,

Помолились Богу.

Стали із кумасем ми,

Тісто те місити,

Кілограм соди туди,

І оцтом гасити!

Бульби як пішли кругом,

Як пінна вечірка,

Стали з кумом танцювать,

Він – як кінозірка!

Спохватилися й давай,

Далі ми місити,

Кетчуп туди, майонез,

Й сіллю потрусити.

Далі куму я кажу:

«Що ж ми натворили?

Жінка любить з ягідьми,

А ми посолили!»

Обійдемось, каже кум,

Ми без суперечок,

І у тісто висипа,

Цукору мішечок!

І капуста, і сирок,

І вишеньки були,

Про картоплю, каже кум,

Як же ми забули!

Я митнувся до хліва,

Свиня доїдає,

Ледь картоплю відібрав,

Кулаком махає.

Кинули в окріп оте,

Все, що наліпили,

І до вечора разом,

З  кумом ми варили.

Витягли єдиний ком,

Лепкий як жувачка,

Гарячого схопив кум,

Й горлав як співачка.

Чи таке ото смачне,

Я його питаю,

Схватив кум відро води,

Й досі запиває.

Пробувати я не став,

Не гурман я зовсім,

І свині усе відніс,

Нехай не голосить.

За картоплю ще свиня,

Образу тримала,

Понюхала, відійшла,

Й куштувать не стала!

Та нічого, ось з мандрівки,

Дружина приїде,

Вареником пригощу її за обідом!

 

 

ЯК МИ З КУМОМ ВОСЕНИ, ПО ГРИБИ ХОДИЛИ!

(Герої: Кум Семен, Кум Петро, Сусід Іван)

 

Кум Семен:

Вирішили по гриби, з кумом ми сходити,

Із грибами можна борщ смачненький зварити!

Можна юшку, пироги й різні трихи-мрихи,

Були б тільки в нас гриби для такої втіхи.

Кум в Фейсбуці відшукав рецепти хороші,

Предложив йому того, гриби я за гроші.

Кажу пішли в АТБ, купим грибів трішки,

Кума це не прошебе,  мав я на горішки.

 

Кум Петро:

Сам процес!!! Не замінить! Райська насолода!

 

Кум Семен:

Кум збирав колись гриби! Край свого города!

Ми таки у ліс пішли, ті гриби шукати,

Кума за штани держу, щоб не заблукати!

Одного таки знайшли, такий гриб гарненький,

Біла ніжка в нього є, шапка червоненька.

Білі крапочки на ній, ну який він милий,

Милувались з кумом ми, ледь там і не з’їли!

Вирішив кум понести гриба того жінці,

 

Кум Петро:

Хай радіє, що несу їй такі гостинці!

На пеньку, дивись, стоять: білі і тоненькі!

 

Кум Семен:

Мо, поганки там ростуть?

 

Кум Петро:

Ти здурів? Опеньки!

 

Ви так бігли до пенька, що ледь не упали,

Над бровою, куме Ви, добре обідрали.

Коли будем так збирать, в ранах всі прийдемо,

Кошик на голову ми собі одягнемо!

Узяли ми цілих 5, є у що збирати,

Кошики давай тоді з кумом одягати.

Назбирали ми грибів, біленькі, тоненькі.

Кум: «Поганки», - говорив. Я сказав: Опеньки!!!

Треба викласти в Фейсбук, я фотографую,

Потім хрускіт у кущах, й хтось реве, я чую.

Кум ті кошики схватив, він спритний і хвацький,

 

Кум Семен:

Тікаємо, то ведмідь, точно гімалайський!

 

Кум Петро:

Ледь із лісу ми втекли, всі гриби згубили,

Виручило АТБ, щоби ми робили.

Прикупили грибів ми, додому вертаєм,

Бачимо стоїть сусід руками махає!   (Виходить  Сусід)

 

Сусід Іван:

Що то в лісі в нас було – інопланетяни,

Голови такі у них, точно не земляни! (Показує руками великі голови)

Закричав я на весь ліс, й вони – полетіли,

Схожі здалеку на вас, що ж вони хотіли?

 

Кум Семен:

Та хотіли і вони грибів назбирати,

І сполохали ви їх, чого ж так кричати? (витягує з кишені жуйку)

 

 

Кум Петро:

Хватить, куме, Вам жувать цей товар китайський,

У кущах то був сусід, Сусід – гімалайський!

 

Сусід Іван:

Ви чого ходили в ліс?

 

Кум Петро:

Грибів назбирати, подивіться он які, є що показати!!!

 

Сусід Іван: (заглядає у кошик)

Не радів би дуже я, отакій сноровці,

І чому ваші гриби, того? В упаковці?

 

Кум Семен:

На свої дивіться ви, в Вас й таких не має,

Й гордо з кумом ми пішли, отаке буває!!!!!!!

 

Приз: буква для продовження вислову.

 

ЗУПИНКА № 5. «НАША МОВА БЕЗПОМИЛКОВА»

Завдання дітей вставити в слова пропущені букви. Але зробити це треба особливим чином. Діти об’єднуються у дві команди. Кожна команда отримує 5 слів та 5 книг в яких заховані пропущені букви. По команді «Почали» діти шукають у книгах букви і скотчем прикріплюють їх у слова.  Перемагає та команда, яка швидко і правильно виконає завдання.

 

 

Ст..рати,  б..ру, здоров..я, моркв..яний, всяд..ся.

Стирати, беру, здоровя, морквяний, всядься.

 

 

 

Пож..рати, пал..ць, солов..ї, тьм..яний, батен..ко.

Пожирати, палець, соловї, тьмяний , батенько.

 

Приз: буква для продовження вислову.

ЗУПИНКА № 6. «РЕБУСИ»

 

Завдання дітей відгадати  слова зашифровані у ребусах. На кожне слово 2 варіанти ребуса.

 

Слова зашифровані в ребусах:

  • Мова
  • Слово
  • Книга
  • Думка
  • Казка

 

 

ЗУПИНКА № 7 «3D ЗАГАДКИ»

 

Заздалегідь необхідно підготувати наступні речі: калину, гілочки верби, колосся пшениці, вишитий рушник, укр. невеликий прапорець, можна додати й інші речі яких немає у загадках (яблуко, книгу, укр. віночок, тощо) Діти об’єднуються у пари, один учень зачитує загадку, інший з зав’язаними очима шукає руками відповідь на неї. Наприклад: у першій загадці відповідь: калина, учень повинен знайти її руками.

 

 

Загадки:

 

  1. Червона ягода – це символ України,

Що часто прикраша коси дівчини,

Що це малина чи суниця, журавлина?

Ні, всім відомо, що ця ягода ….(Калина)

 

  1. Вишива бабуся його різними нитками,

На нім квіти і калина з соняхами,

І дарує нам, це бережіть, дітки,

Мова йде про вишивані….(Рушники)

 

  1. Вона плакуча, біля ставу спочива,

Це символ України, з калиною ….(Верба)

 

  1. Золотом на полі розлилося,

Хліб наш має золоте….(Колосся)

 

  1. Жовто-блакитний є на нім узор,

Він майоріє скрізь, це наш (Прапор)

 

ЗУПИНКА № 8 «СПІЛКУЙСЯ ПРАВИЛЬНО»

Заздалегідь підготувати стрічку натягнуту з точки А в точку Б. На неї за допомогою прищіпок вішати правильні вислови. На столі розкласти попарно правильно і неправильно сказані вислови (зчепити прищіпкою).  Діти по черзі підходять до столу обирають пару і визначають який з цих висловів (слів) сказаний правильно, той і прикріплюють прищіпкою на стрічку. Коли таким чином зроблять всі учасники, вчитель коментує загальний результат. Якщо є хоча б одна правильна відповідь – команда отримує перемогу.

 

 Згідно «Експрес-уроків укр. мови з Олександром Авраменко»

Правильно

Неправильно

Восьма година п’ятдесят хвилин

Вісім годин п’ятдесят хвилин

Льодяники проти кашлю й пирхоти

Льодяники при кашлі й пиршінні

Гарного краєвиду з вікна не буває

Гарного виду з вікна не буває

Подвійне еспресо

Подвійний еспресо

Жовте таксі

Жовтий таксі

Маленький поні

Маленьке поні

Виняток

Вийняток

Освічений

Освітчений

 

ЗУПИНКА № 9 «МИТЦІ СЛОВА»

Діти об’єднуються у дві команди, гра йде за аналогією гри в карти. Кожна команда отримує 5 портретів відомих українських поетів чи письменників та 6 прізвищ (митців команди суперника, 1 прізвище - зайве). Гра йде наступним чином: перша команда кладе на стіл картку із зображенням митця, інша команда повинна покласти  зверху картку із  його прізвищем. Якщо відповідь правильна обидві картки виходять з гри. Якщо відповідь не правильна, з гри виходить тільки фото митця. Але команда не отримує право ходу. (Гра як у карти). Перемагає та команда, що має найбільше правильних відповідей.

Митці

  1. Тарас Шевченко
  2. Ліна Костенко
  3. Марія Вовчок
  4. Максим Рильський
  5. Леся Українка
  6. Володимир Сосюра
  7. Павло Тичина
  8. Іван Франко
  9. Григорій Сковорода
  10. Іван Котляревський

 

Зайві Прізвища:

  • Олена Пчілка
  • Остап Вишня

Якщо діти молодших класів і не знають митців, їм можна запропонувати відгадувати назви українських казок чи мультиків, назвавши зупинку.

ЗУПИНКА № 9 «КАЗКОВІ ГЕРОЇ» (Матеріал додається)

Казки (Мультики)

  1. Пригоди Котигорошка та його друзів
  2. Колобок
  3. Рукавичка
  4. Ріпка
  5. Курочка Ряба
  6. Капітошка
  7. Жив був пес
  8. Козаки
  9. Викрадена принцеса: Руслан і Людмила
  10. Микита Кожум'яка

 

Зайві назви Казок (Мультиків)

  • Фіксики
  • Івасик-Телесик

 

Пройшовши 9 зупинок учні можуть отримати всі необхідні букви, щоб доповнити вираз на дошці. Якщо якоїсь букви не вистачає, запропонуйте дітям розказати улюбленого вірша на українській мові, щоб отримати всі букви.

Далі діти прикріпляють букви на дошці і роблять загальне фото. Потім це фото необхідно викласти у Вайбері у групу класу, після чого дітям приходить повідомлення від Абоненту «Рідна мова». Для цього необхідно заздалегідь під’єднати когось із помічників або батьків.

Якщо такої можливості немає, тоді вчитель повідомляє, що клас отримав листа.

Лист:

Ви – молодці, я вас усіх шаную,

Душа радіє, коли українську чую!

Ви – переможці, ви – еліта України,

Знаєте добре мову ви й ваші родини.

Сьогодні хочу вас нагородити,

Бо ви – найкращі, бо усі ви – Ерудити!!!

Мені у Квесті було добре з вами,

Шукайте мій сюрприз під рушниками!!!

 

                            Я з вами поруч, дух мій поміж слова,

                            Люблю вас дуже!!!

                            УКРАЇНСЬКА МОВА!!!

                         

ЗУПИНКА № 10 «ПОДАРУНКИ І ОБНОВИ ВІД РІДНОЇ МОВИ»

Прочитавши повідомлення чи лист від Рідної Мови, діти повинні знайти нагороди та смаколики. Якщо є така можливість, можна підготувати для дітей коровай та солодощі. А також вручити дітям Подяки. (Матеріал додається). Все це поставити на столі та накрити вишитими рушниками. Прочитавши листа від мови, діти повинні знайти її сюрприз.

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
23 березня 2023
Переглядів
256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку