Квест «Зимуючі птахи парку Молодіжний»
Мета: Систематизувати знання про різноманітність зимуючих птахів, які живуть у парку Молодіжний. Розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, пізнавальний інтерес учнів, виховувати бережливе ставлення до природи. Здійснювати екологічне виховання, формувати культуру спілкування під час змагання.
Обладнання: маршрутні листи, загадки, прикмети, прислів’я про птахів; презинтація “зимуючі птахи парку Молодіжний” малюнки різних видів птахів з продуктами для зимової підгодівлі.
Вік учасників: учні 5х класів.
Підготовка до змагання:
1. Вибрати відповідальних за кожну локацію.
2. Поділити учнів на команди.
3. Кожна команда повинна обрати назву та командира. Підготувати емблеми, що відображають назву команди.
4. Ознайомити учасників з правилами гри.
5.Перегляд презентації «Зимуючі птахи парку Молодіжний»
( Презентація додається )
Правила гри:
Для проведення клас необхідно розбити на команди по 5 учнів.
Завдання команди: за виданим маршрутним листом, пройти всі
запропоновані локації. На кожній локації учасники отримують завдання. Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал. За порушення дисципліни у команди знімаються бали. Всі бали виставляються в маршрутний листок.
Підрахунок балів проводять члени журі. Команди повинні відвідувати локації
чітко до маршрутного листа.
Хід заходу :
І. Лінійка-відкриття.
Виступ організаторів:
- Щоб зберегти все різноманіття пташиного царства, ми мусимо добре його вивчити. Із цією метою ми проводимо цей захід. Він буде цікавим як для всіх шанувальників природи, небайдужих людей, учнів нашої школи.
- Сьогодні в наш парк прийшла красуня-зима. Якою вона буде, теплою чи холодною, але головне те, що наші друзі – птахи потребують людського захисту. Снігові хурделиці, морози можуть згубити багато птахів. В люті морози з 10 синиць гинуть 8-9. І тільки велика плодючість врятовує їх від знищення. Саме в цей час пора потурбуватися про наших пернатих друзів. - Змалку нас вчили: допоможіть пташці перезимувати, особливо в голодну зиму. До нас в Україну з Північної Європи прилітають зимувати жваві, з яскравими червоними грудками снігурі. Вони харчуються різним насінням дерев та кущів.
- Тисячами прилітають до нас взимку граки, заповнюючи парки, ліси, поля. Дехто вважає, що це ворони, але від ворон вони відрізняються яскравим фіолетово-синім блиском пір’я. Біля будівель найчастіше взимку клопочуться синички. Спритно лазять по тонких гілках берези та вільхи співаки – щиглики. Одне слово – птаства різного взимку у нас вистачає.
- Чи приємно нам піклуватися про птахів? Так наші серця теплішають від того, що ми допомагаємо нашим пернатим друзям. Це нормально коли живий дбає про живого.
- Холодно, голодно, самотньо пташці взимку. Жива істота гине від холоду і голоду тоді, коли нам тепло і затишно в своїх будинках, коли ми – ситі і веселі, не думаємо ні про кого, крім себе.
- Природа не вимагає від людей значних подвигів – їй достатньо нашої щирої уваги і чуйності. Буває, досить крихти хліба, щоб врятувати пташинку і не дати обірватися нитці життя.
- Слід усім запам’ятати
Пташок треба захищати
Їх оселі не руйнуй,
Краще взимку підгодуй!
- Час познайомитися з командами-учасницями.
- А участь у нашій грі беруть:
- Команда Синиці__________ (вихід команди)
- Команда Горобці__________ (вихід команди)
- Команда Снігурі__________ (вихід команди)
- Команда _Ворони_________ (вихід команди)
- Команда Граки__________ (вихід команди)
(Відбувається представлення команд (назва та девіз). Учасники отримують маршрутні листи та знайомляться з правилами гри.)
ІІ. Робота по локаціях
1. Локація « Загадкова».
Відповідальний за локацію. Де тільки ми не зустрічаємо птахів? У лісі і в полі, в горах і по берегах річок, в парку і на рідному подвір’ї. Ми так звикли до них, що часом нам починає здаватися, ніби добре ми їх знаємо. А чи справді це так? Зараз ми спробуємо це перевірити (учасники повинні відгадати птаха, про якого йдеться мова в загадці).
1.Маленький хлопчик у сірій свитинці По дворах стрибає, крихти збирає.
|
6.Стрекотуха білобока Звуть усі її … |
2.Крізь зимові заметілі Пташенята прилетіли. В них червоні гарні груди – Ніби яблука усюди Хтось розвісив у дворі. Звуться пташки… |
7.Вони бувають сизі, білі, Воркують, в парку проживають. Вважають їх птахами миру, На щастя в небо випускають. І линуть в сині голубій Птахи чудові — ... |
3.Цілий день працюю в гаї, Діловито дзьобом б’ю, Я не цвяхи забиваю, Я комашок дістаю.
|
8.- Кукурі-кукуріку! - Чути голос за ріку. То вночі живий будильник Відбива години … |
4.Жовтогруді щебетушки, Мають чорні капелюшки, Сірі лапки, білі щічки, Називаються …
|
9.Дзоб міцний і гарні крила, Чорний хвіст, жилетка сіра, Чи присяде, чи летить, - «Кар, кар, кар!» - усе кричить. |
5.І шипить він, і гелгоче – Каже, що вкусити хоче. Довгу шию витягає І немовби промовляє: «Як вкушу, то буде знак. Я – сердитий птах …» |
10.Ходить гордо по подвір’ю, Розпустивши хвіст та пір’я, Набундючившись, мов пан… Це не півень, не фазан. Галасливий в нього крик. Здогадались? Це … |
2. Локація «Птахи - синоптики» Відповідальний за локацію. Як спостерігати за птахами в природі? «А навіщо за ними
спостерігати?» – можливо, спитає дехто з вас. Відповідаємо, щоб знати їх не тільки з книжок, а, зустрівши, пізнавати, як добрих знайомих, розуміти їхню поведінку, правильно ставитися до них. Спостерігати за птахами корисно і тому що птахи справжні синоптики.
Завдання: продовж прикмету.
1. Сова кричить … (на холод)
2. Синиця зранку починає пищати … (чекай морозу)
3. Півень на одній нозі стоїть … (до холодів)
4. Галки на вечір збираються в зграї … (на ясну погоду)
5. Галки і ворони голосно кричать … (на холод)
6. Голуби воркочуть … (буде тепло)
7. Горобці взимку голосно цвірінькають … (до відлиги)
8. Гусаки й качки під крило дзьоби ховають … (на холод)
9. Ворони сидять на нижніх гілках дерев … (на вітер)
10. Синиці ховаються під дах … (на хуртовину)
3.Локація «Пташине меню»
Відповідальний за локацію. Підгодовування сприяє виживанню птахів в несприятливу пору року.
Адже багато їх гине саме в суворі зими від нестачі корму. Взимку птахам важко
знайти їжу і в той же час, вони витрачають багато енергії, щоб при морозах підтримувати температуру власного тіла на рівні 40о . Синичка, наприклад,
всього за одну ніч при температурі – 10о втрачає 10% свої ваги. Але підгодовувати птахів потрібно вміючи.
Меню для птахів
4. Локація «Годівничка»
Відповідальний за локацію. Я – володар птахів!
Захочу – птахи самі прилетять до мене.
Захочу – прилетять голуби й горобці. Захочу – синиці. Захочу – з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи. Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І в мене немає чарівної палички. Зате в мене є чарівна поличка – годівничка.
Завдання: виготовити годівничку було дано командам наперед а тепер проводиться конкурс годівничок.
1.Матеріали і зовнішній вигляд
- годівничку можна зробити з пластикової пляшки, але, звісно, щоб пташці
було зручно їсти, потрібно зробити зручний вхід;
- можна зробити з дерева, потрібно продумати модель годівнички, чи буде
відкритого, чи закритого типу;
- чи буде вона якогось кольору, якими цвяхами буде зроблена.
2.Розташування годівнички:
- не низько від землі,щоб кіт чи будь-яка інша тварина не збила,чи не достала корм;
-у відкритому місці, де добре буде видно її;
- добре закріпити на гілках, щоб вітер не розгойдував, чи не зірвав.
3.Догляд за годівничкою:
- регулярно насипати новий корм;
- перевіряти годівничку в якому вона стані;
- змітати сніг і лушпиння.
Не забуваймо, що кожна пташина, яка благополучно перезимувала, буде найвірнішим помічником у охороні лісів, полів, городів та садів від шкідливих комах.
5. Локація «Птахи в народній творчості»
Відповідальний за локацію «Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній
природа», – писав відомий нідерландський натураліст Ніколас Тінберген.
Надзвичайне – поряд. Воно навколо нас. Треба тільки захотіти зустрітися з ним. І тоді відбудеться чудо. Чудо відкриття. Ми пропонуємо вам зіграти в екологічне лото.
Завдання: учасники по черзі витягують із «гнізда» картки із завданням
продовжити прислів’я.
1.НОВИНУ ВОРОНА … НА ХВОСТІ ПРИНЕСЛА.
2.ДРУЖНІ СОРОКИ І … ОРЛА ЗАКЛЮЮТЬ.
3.ЛЯКАНА ВОРОНА КУЩА … БОЇТЬСЯ.
4.ВОРОНА ХОЧ МАЛА, А … РОТ ВЕЛИКИЙ.
5.КУДИ ВОРОНІ НЕ ЛІТАТИ, ТО ТРЕБА … КРИЛАМИ МАХАТИ.
6.ГОРОБЕЦЬ-МОЛОДЕЦЬ, А … ЛАСТІВКА — КРАЩЕ.
7.СЛОВО — НЕ ГОРОБЕЦЬ, … ВИЛЕТИТЬ — НЕ СПІЙМАЄШ.
8.ГОРОБЕЦЬ МАЛЕНЬКИЙ, А … СЕРДЕНЬКО МАЄ.
9.ХТО Б ДЯТЛА ЗНАВ, ЯКБИ … НЕ ЙОГО НІС.
10.ВСЯКА СОРОКА ВІД СВОГО ЯЗИКА … СТРАЖДАЄ.
6. Локація «Питальна» (Вікторина)
7. Локація «Людина і птах»
Відповідальний за локацію. Твердження, що краса врятує світ, відомо всім, бо людина стала людиною, коли побачила яскраве різнобарв’я рідної природи, коли почула спів жайворонка й тьохкання солов’я, коли відчула тонкі пахощі бузкового цвіту й медові розливи білої акації. Але людина інколи забуває, що вона є лише часточкою природи, із законами й силами якої необхідно рахуватися. Птахи – теж частина природи, без яких її врода була б неповною!
Завдання: учасники команди перелічують фактори, що спричиняють зменшення
кількості птахів.
ІІІ. Підведення підсумків. Нагородження учасників.
- Всіх нас, людей, хвилює питання: «А що ж далі? Яке майбутнє чекає птахів?».
Кожен повинен усвідомити, що птахи наші справжні друзі і помічники, і
відповідно ставитися до них.
- Хочеться сподіватися, що учні нашої школи зроблять дуже багато для того, щоб людина жила в гармонії з природою. Адже якщо людина розуміє природу і любить її, то природа відповість тим самим, і тому запрошуємо всіх присутніх розвісити наші годівниці і допомагати птахам взимку, підгодовувати їх.
Додатки
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 2
Т