Квітка - орган статевого розмноження

Про матеріал
Квітка - орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження №8. Будова квітки.
Перегляд файлу

Урок

Тема. Квітка - орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження 8. Будова квітки.

Очікувані результати:

формування ключових (спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках, екологічна грамотність  і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя) та предметних компетентностей , загально-навчальних вмінь та навичок (робота з підручниками, узагальнення, планування, самоконтроль тощо); формування екологічної культури, розвиток індивідуальних здібностей і забезпечення умов їх реалізації.

Тип уроку. Комбінований.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

г) візуальний: складання таблиць.

Міжпредметні зв’язки: природознавство, квітникарство.

Матеріали та обладнання: підручники, робочі зошити, роздатковий матеріал – картки, таблиця «Будова квітки», гербарні зразки, плакати або слайди презентації із зображенням будови різних квіток, зображення вітрозапильних і комахозапильних квіток, діаграми квіток та формули квіток.

Основні поняття та терміни: квітка, оцвітина, віночок, чашечка, пелюстки, тичинка, тичинкова нитка, пиляк, квітконіжка, квітколоже, маточка, зародковий мішок, пилок.

СТРУКТУРА УРОКУ

Вступна частина (емоційне поле, мотиваційне поле, поле цілетворення)… 5-7 хв

Основна частина (змістове поле, технологічне поле) ……….30 хв

Заключна частина (рефлексивне поле……… 10 хв

Епіграф:  Ми любими небо і квіти,

І сонце нам шле свій привіт.

Ми – українські діти,

Землі української цвіт!

Хід уроку.

І. Вступна частина Організаційний момент.

Привітання.

Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:

  1.                    Уважно слухати.
  2.                    Не перебивати.
  3.                    Правило піднятої руки, або не викрикувати.
  4.                    Аналізувати.
  5.                    Зосереджуватись.
  6.                    Допомагати один одному.

Перевірка домашнього завдання

Вправа «Мікрофон»

1. Які форми вегетативного розмноження зустрічаються в природних умовах?

2. Якими способами проводять штучне вегетативне розмноження?

3. Як рослини можна розмножувати за допомогою живців?

4. Як треба проводити щеплення окуліровкою?

5. Які переваги має вегетативне розмноження порівняно зі стате­вим розмноженням?

6. Які органи рослин є генеративними?

Словникова робота

Актуалізація опорних знань (протягом уроку).

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вже багато тисячоліть квіти втілюють у людей красу, радість і досконалість природи. Люди завжди намагалися прикрасити цими дивовижними дарами природи не тільки святкові та урочисті дні свого життя, але і будні. Кожна квітка, оповита примарною і загадковою аурою, того чарівного настрою, яким обдаровує всіх людей без винятку, саме тому ще дві тисячі років тому люди створили квітковий гороскоп. І якщо навести в приклад якусь квітку, ви можете порівняти її зі своїм однокласником. Зазвичай, це наші улюблені квіти.

Проблемне питання:  Чи задумувались ви колись про те, яке значення для рослини мають квіти?

ІІ. Основна частина  Пояснення нового навчального матеріалу

План

1. Квітка та її будова.

2. Різноманітність квіток.

1. Демонстрація моделі квітки.

Квіткаорган насінного розмноження рослин. Вона складається з квітконіжки, квітколожа, оцвітини, тичинок і маточок. Оцвітина — це покрив квітки, утворений ча­шолистками та пелюстками. Таку оцвітину називають подвійною (наприклад квітка вишні). Є квітки з простою оцвітиною — у них усі листочки (тюльпан тощо) однакові за формою та забарвленням. А в деяких рослин, які запилюються вітром, квітки голі, тобто не мають оцвітини (наприклад верба).

Квітки можуть відрізнятися одна від одної розмірами, забарвленням, формою, си­метрією тощо. Більшість рослин має квітки, у яких є і тичинки, і маточки. Це двостатеві, або маточково-тичинкові квітки. А в деяких рослин одні квітки мають тільки маточки — маточкові квітки, а інші тільки тичинки — тичинкові квітки. Такі квітки називають одностатевими. В огірків і кукурудзи, наприклад, маточкові й тичинкові квітки містяться на одній рослині. Рослини, на яких розвиваються і маточкові, і тичинкові квітки, називаються однодомними. А от у конопель, тополі, верби тичинкові квітки знаходяться на одних рослинах, а маточкові — на інших. Такі рослини називають дводомними.

2. Самостійна робота з підручником

Різноманітність квіток пов'язана з їхньою пристосованістю до запилення. Після запилення і запліднення з частин квітки формуються плоди та насіння. Завдяки плодам і насінню рослини розмножуються і поширюються на нові тери­торії. У квітках утворюються пилок, нектар, які використовують у їжу різні тва­рини (наприклад комахи, птахи). Велике значення для людини мають декора­тивні рослини, що мають красиві квітки і якими прикрашають кімнати, вулиці, парки (тюльпани, айстри тощо).

Яке значення мають квітки для людини?

Квітки деяких рослий людина вживає в їжу. Як приправи до страв у кулінарії вживають квітки шафрану. Квітки деяких рослин використовують в ароматерапії - лікуванні запахами. За допомогою певних запахів можна зняти нервове напру­ження, поліпшити сон, зменшити біль, підвищити працездатність і розумову активність тощо. Наприклад, у програмувальний аромат лаванди зменшує кількість помилок на 20%, а запах жасмину — на 33%. Квітки з давніх-давен при­крашають наш побут, оздоровлюють наше житло, приносять багато радощів і дітям, і дорослим. У квітництві найчастіше використовують троянди, жоржини, хризантеми, чорнобривці, гвоздики та багато інших рослин. Серед лікарських рослин багато таких, у яких лікувальні властивості мають квітки. Наприклад, для зміцнення стінок вен готують препарати з квіток кінського каштана, протизапальну дію мають квітки ромашки лікарської, чай з липового цвіту використовують як потогінний, жаропонижуючий засіб. Отже, квітки людина використовує не лише для окраси своїх помешкань, ай у їжу, для лікування тощо.

Нейрогімнастика

Питання для учнів:

  1. Я пропоную підняти праву руку тих учнів, які вважають, що квітка — орган насінного розмноження рослин.
  2. Підняти ліву руку , якщо ви вважаєте, що квітка складається з квітконіжки, квітколожа, оцвітини, тичинок і маточок.
  3. Аплодувати в долоні, хто вважає , що оцвітина є простою і двойною.
  4. Підвестися тих учнів, які вважають, що двостатеві квіти мають і тичинки, і маточки.
  5. Посміхнутися тих учнів, які вважають, що рослини, на яких розвиваються і маточкові, і тичинкові квітки, називаються однодомними.
  6. Присісти  тих учні,  кому подобається предмет біологія.

Робота з таблицями біля дошки табл. «Будова квітки».

ІІІ. Заключна частина  Узагальнення знань.

ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ

Тема. Будова квітки

Мета: ознайомитися з будовою квітки, встановити основні функціїїї частин.

Обладнання та матеріали: живі квітки, плакати або слайди презентації із зображенням будови квітки та її основних частин, діаграми квіток, формули квіток, зошит, підручник.

Хід дослідження

  1. Розглянути живі квітки, ознайомитися із плакатами або слай­дами презентації, на яких продемонстровано будову квіток.
  2. Замалювати схему будови квітки в зошиті. Указати на ній основ­ні компоненти квітки.
  3. Знайти маточку, приймочку маточки, тичинки, віночок, пелюстки, чашолистки, квітколоже.
  4.  Скласти таблицю, у якій вказати компоненти квітки з особли­востями їхньої будови та функції, які вони виконують.
  5. Зробити висновок, у якому вказати, як пов'язана будова компо­нентів квітки із функціями, які вони виконують.

Рефлексія

- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.

VIII. Домашнє завдання.

1. Початковий рівень. Прочитати відповідний параграф підручника. Словник.

2. Середній рівень. Достатній рівень. Прочитати відповідний параграф підручника, відповісти на питання наприкінці параграфа. Словник.

3. Високий рівень. Прочитати відповідний параграф підручника, відповісти на питання наприкінці параграфа. Словник.

Творче завдання: Творче завдання – кросворд «Квітка».

 

docx
Додано
9 жовтня 2022
Переглядів
1421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку