04.12.2019 Урок української літератури
в 6-Г класі
Тема: Л. Українка. «Як дитиною, бувало…». Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, упевненість, розвинена уява.
Мета: продовжити знайомити учнів із життям і творчістю Л.Українки,розкрити образ сильної духом дівчинки; проаналізувати ідейно-тематичне спрямування та художні особливості поезії «Як дитиною, бувало…»; розвивати вміння виразного читання поетичних творів, культуру мовлення, логічне мислення, пам'ять, увагу; узагальнювати, систематизувати висновки, активізувати словник учнів; виховувати мужніх, цілеспрямованих, наполегливих, успішних людей майбутнього.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок-дослідження з елементами проекту.
Обладнання: портрет поетеси, фотоальбом, дитячі листи до Лесі Українки, дитячий відеозапис декламування поезії «Як дитиною, бувало», презентація до уроку.
Епіграф
Я була малою горда, -
Щоб не плакать, я сміялась.
Л. Українка
Перебіг уроку
І. Організаційний момент (1-2 хв.)
1.Відвідування. (Один відповідальний учень повідомляє про відсутніх учнів).
2. Оцінювання.
Сл.вч. На сьогоднішньому уроці за ваші відповіді ви отримуватимете наліпки. Найактивніші, ті в кого більше наліпок, отримають оцінки, а усі інші зможуть обміняти наліпку на додатковий бал на наступних уроках літератури.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (4 хв.)
1. Прийом «Спіймай мій настрій».
Сл.вч. Діти, давайте почнемо наш урок із посмішки.
Усміхнися всім навколо:
небу, сонцю, квітам,людям.
І тоді обов’язково
День тобі – веселим буде!
«Подаруйте» посмішку своєму сусідові.«Прийміть» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя, адже гарний настрій – запорука успіху.
2. Пояснення епіграфа. (Слайд-1)
Вчитель:Отже, дітки, погляньте, будь ласка, на екран. На екрані можемо побачити епіграф до нашого уроку. Кому належать ці слова? Як ви їх розумієте?
(Ці слова належать Лесі Українці. Говорять про те, що Леся була сильною особистістю, і вона не хотіла показувати свої почуття, хотіла здаватися веселою, навіть тоді, коли на душі було сумно).
ІІІ. Повідомлення теми, визначення мети уроку(4 хв.)
(Запис дати та теми уроку в зошит.)
Вчиель: Діти, ви вже зрозуміли, напевно, що ми продовжимо вивчати творчість Лесі Українки. Тож,запишемо в зошити тему уроку: «Л. Українка. «Як дитиною, бувало…». Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, упевненість, розвинена уява». (Слайд – 2)
Визначення мети. (Слайд – 3)
Вчитель: Як ви думаєте, судячи з теми уроку, що саме ми повинні робити сьогодні на уроці?
(Діти відповідають, а вчитель, поступово висвітлює мету на екрані, якщо чогось не скажуть, вчитель доповнює: «Молодці, а ще ми будемо..
- продовжити знайомство із життям і творчістю Лесі Українки;
- розкрити образ сильної духом дівчинки;
- проаналізувати поезію Л.Українки «Як дитиною, бувало…»;
- розвивати вміння виразного читання поетичних творів, культуру мовлення, логічне мислення, пам'ять, увагу;
- узагальнювати, робити висновки, збагатити словниковий запас;
- виховати в собі мужність, цілеспрямованість, наполегливість.)
ІV. Актуалізація опорних знань (5-7 хв.)
1.Перевірка домашнього завдання. ( 5 учнів)
Вчитель: Дітки, на минулому уроці української літератури я задала вам цікаве домашнє завдання.
Так. Ви мали підготувати листи до Лесі Українки. Ми не можемо сьогодні зачитати всі листи, зачитаємо, лише декілька з них за власним бажанням, але я обов'язково прочитаю ваші листи. Залишите листи в кінці уроку на столі.
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу ( 15хв.)
1. Підготовка до сприйняття поезії «Як дитиною, бувало…»
Слово вчителя: Усі ми родом з дитинства. Ви ж ще знаходитеся в цьому чарівному світі. Ми ж, дорослі, живемо тільки спогадами і мріємо хоч на кілька хвилин опинитися в тому золотому часі – часі без турбот, проблем та клопотів.
Чи ж було безтурботним дитинство Лесі Українки? Що згадує і чим переймається поетеса уже в дорослому віці? Про це вона говорить у своїй поезії «Як дитиною бувало…»
Учениця з вашого класу підготувала декламацію поезії Л.Українки. Давайте подивимося.
1. Декламація(відео) .
2. Словникова робота. (Слайд – 4).
Сл.вч. У поезії прозвучали незрозумілі для вас слова «драма», «епіграма».
Давайте з’ясуємо їхнє значення. Увага, на екран!
Драма – напружений момент.
Епіграма – короткий сатиричний вірш, здебільшого на адресу якої-небудь особи.
3. Робота з підручником . Знайомство з поезією «Як дитиною, бувало…»
Сл.вч. Кожен із вас відчуває цю поезію по-своєму, у кожного вона звучатиме по-іншому, можливо, хтось із вас хоче зачитати поезію?
Виразне читання поезії, підручник,стор.73 (декілька учнів).
4. Робота в парах. ( 5 хв.-аналіз в парах)
Ідейно-художній аналіз поезії «Як дитиною, бувало…» (Звучить мелодія)
Сл.вч. У кожної пари учнів на парті є аркуш А-4, поділений на дві колонки. Перша колонка – слова-терміни із визначенням, які стосуються художнього аналізу поезії, друга – порожня, яку ви маєте заповнити, аналізуючи поезію Л.Українки «Як дитиною, бувало...». Працювати будемо під спокійну мелодію, як тільки мелодія перестане звучати, маємо завершувати роботу.
(Слайд-5)
*Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.
*Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.
*Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі.( „ Щоб не плакать, я сміюсь, плачу я, щоб не сміятись” (протиставлення думок, зміна поглядів ліричної героїні).
Епітети: «я була малою горда»; «гостра, злобна епіграма»; «безпощадній зброї»; «давню гордість».
Метафори: «біль доходив», «зірватись має …епіграма».
Риторичне запитання: «Що болить?».
Антонім-вираз: «упаду-вставала», «плакать-сміялась», «кінчиться-зірватись».
5.Обговорення художнього аналізу поезії. ( 5-10 хв.-обговорення)
Сл.вч. А зараз пропоную обговорити аналіз поезії.
Отже, темою поезії є…?
Яка ж ідея поезії…?
Основною думкою є…?
Тепер визначимося із художніми засобами.
Які художні засоби ви визначили в поезії Л.Українки «Як дитиною, бувало...». (Епітети,метафори, риторичне запитання, антоніми-вирази).
6. Руханка. (Відео) 1хв40с.
Сл.вч. Дякую вам, гарно впоралися із завданнями!
Ви знаєте, що Леся, майже все своє життя хворіла, а нам потрібно намагатися дотримуватися здорового способу життя. Тож, зараз трохи порухаємося.
7. «Асоціативний кущ».( 7хв.) (Слайд – 6)
Сл.вч. Наступним нашим кроком буде аналіз художнього образу ліричної героїні. На дошці, у вигляді серединки квітки, лірична героїня, а біля неї можете побачити пелюстки квітки, на яких риси характеру людини, деякі з них не відносяться до рис нашої ліричної героїні. Отже, хто бажає (7 учнів) підійти по черзі до дошки і вибрати риси притаманні героїні, коментуючи, чому саме обрали цю рису, так ми сформуємо «Квітку душі».
Деякі дослідники вважають, що твір є автобіографічним.Увага,на екран!
Словникова робота(автобіографічний твір). (Слайд – 7)
Автобіографічний твір - художній опис автором власного життєвого шляху на основі спогадів.
Вчитель: Як ви вважаєте, цей твір є автобіографічним?
- Дітки, на сьогоднішній урок підготувала для вас фотоальбом про життя та творчість Лесі. Хочу продемонструвати декілька. На цьому фото ви бачите будинок Лесі у Новограді-Волинському, в якому вона прожила 2 роки, а ось перше відоме фото маленької Лесі, а ось Леся та її братик Михайло.
-Діти, альбом залишу в себе на столі ще на тиждень, усі зможуть самостійно ознайомитися, за бажанням.
VІ. Підсумок уроку. (2-3 хв.)
Вчитель:Дітки, чи досягнули ми сформованої вами на початку уроку мети?
1.Рефлексія. (Слайд – 8)
(Відповідає 2-3 учні)
2. Цінування.
Сл.вч. Дорогі діти, мені дуже сподобалось, як ви працювали сьогодні на уроці. Молодці. Щиро вдячна вам за емоції, за відвертість та працьовитість. Я впевнена, що кожен із вас чомусь навчився, щось зрозумів і виніс із нашого уроку.
Бажаю,щоб ви завжди були усміхненими і ніколи не хворіли.
3. Оцінювання. Сл.вч.Ті в кого більше наліпок, отримають оцінки, а усі інші зможуть обміняти наліпку на додатковий бал на наступних уроках літератури.
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять поезію Лесі Українки «Як дитиною, бувало…»;
за бажанням намалювати ілюстрацію до поезії.
«Як дитиною, бувало...»
Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
«Що, болить?» — мене питали,
Але я не признавалась —
Я була малою горда, —
Щоб не плакать, я сміялась.
А тепер, коли для мене
Жартом злим кінчиться драма
І от-от зірватись має
Гостра, злобна епіграма, —
Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись,
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.
2.02.1897
Ідейно-художній аналіз поезії
«Як дитиною, бувало…»
протиставлення понять.
1