Розробка уроку з української літератури в 5-му класі на тему:"Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці. Світлий життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрет) казкових істот.
Теорія літератури. Портрет.
Урок з використанням мультимедійних засобів, містить різноманітні завдання.
Василь Королів – Старий. «Хуха-Моховинка».
Добро і зло в казці. Світлий життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрет) казкових істот.
Теорія літератури. Портрет
Мета:
- проаналізувати казку письменника «Хуха-Моховинка»;
- вчити оцінювати вчинки персонажів твору з позицій гуманізму;
- розкрити суть понять «добро « і «зло» у творі;
- навчати висловлювати свої думки про добро і зло, змальовані в творі;
- розвивати навички порівняльної характеристики героїв, творчі здібності вміння грамотно висловлювати свої думки
- виховувати кращі людські якості, доброту, порядність, чуйність, уважне ставлення до ближнього.
Тип уроку: формування та вдосконалення нових вмінь та навичок
Обладнання: епіграф , портрет В. Королева – Старого, підручники, зошити, тестові завдання, презентація, картки, ілюстрації,
Не будь переможений злом, але перемагай зло добром.
(Біблія, Апостол Павло)
Хід уроку
I Організаційний момент
Привітання. Сигнал про настрій . ( Смайлики на полях в зошиті.)
II Актуалізація опорних знань
1 Бліцопитування
- Що називають казкою?(Казка – вигадана розповідь переважно фантастичного змісту про захоплюючі події)
- Які види казок ви знаєте? (народні та літературні)
- Чим народна казка відрізняється від літературної? ( є автор, незмінний варіант , писемна форма)?
- Хто автор казки « Хуха Моховинка»?
- До якої збірки входить ця казка? (НЕЧИСТА СИЛА)
- Пригадайте, чому В. Королів-Старий вирішив зобразити «нечисту силу» доброю?
2. Вікторина ТАК чи НІ
Пограти хочеться мені в цікаву гру у « ТАК ЧИ НІ».
Перед вами на партах лежать сигнальні картки , що мають зелений та червоний колір.
Відповідь ТАК – зелений колір, відповідь НІ – червоний.
1. Хуха народилася взимку ? ( НІ)
2. За віком у родині Хуха була найменшою? (ТАК)
3. Жила Моховинка між корінням великої сосни? (ТАК)
4. Колір вовночки у Хухи був жовтим? (НІ)
5. Хуха поселилася у хліві з козами? (ТАК)
6. Хухи жалілий любили Моховинку? (ТАК)
7. Хуху ніхто з родичів до себе не запросив? (НІ)
8. Хуха врятувала приятельку козу Лиску? (ТАК)
9. Всі хухи мають добре серце? (ТАК)
10. Хухи люблять жити поблизу боліт? (Ні)
11. Усі діти можуть бачити Хух? (Ні)
12. Хуха так і залишилася жити серед людей? (Ні)
Всі молодці . Але є учні, яким потрібно бути уважнішими.
ІII. Повідомлення теми, мети, завдань уроку: очікувані результати
- Сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю В. Королева-Старого. Розглядаючи казку «Хуха-Моховинка», спробуємо оцінити вчинки героїв з позицій добра і зла, дати відповідь на запитання: чому люди повинні вибирати між добром і злом?
(запис у зошитах числа і теми уроку)
IV Мотивація навчальної діяльності
Відео з художником
1.Робота з епіграфом
Не будь переможений злом, але перемагай зло добром.
(Біблія, Апостол Павло)
- Як ви розумієте ці слова?
- Чи погоджуєтеся ви з даним висловом? Чому?
ТАК Ні
Поясніть свою позицію
Метод ПРЕС
Я вважаю, …
тому що…
Отже,…
V Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя.
Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох категорій, таких само протилежних, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява, християнство і язичництво.
Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати лише як протиставлення одне іншому. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, розриваючи її на шматки. Що ж потрібно для того, щоб добро перемагало зло? На це питання ми постараємося знайти відповідь сьогодні.
- А як ви розумієте поняття добра і зла ?
2. Асоціативний диктант
(Записуємо лише слова іменники)
ЗЛО |
ДОБРО |
Обговорення асоціацій, які виникли в учнів.
- Як ви гадаєте, чому саме ці слова спали вам на думку?
3. « Займи позицію»
- Ще дуже-дуже давно мудреці говорили:
«Для того, щоб зрозуміти, що таке добро, треба відчути на собі зло».
- Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням?
ТАК НІ
4. МЕТОД ПРЕС
Поясніть свою думку, використовуючи схему-опору:
Я вважаю …
тому що… .
Наприклад … .
Отже, … .
- А в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? ( У казці)
- Так, адже найпоширенішим видом усної народної творчості є казка. З нею ми зустрічаємося на кожному кроці, починаючи з раннього дитинства. Казки увібрали в себе народну мудрість і життєвий досвід. У казці завжди добро перемагає зло.
Вивчаючи казки В. Королева-Старого, ми мимоволі замислюємось над питанням, що таке добро і зло, чи така вже й страшна «нечиста сила». Письменнику вдається прихилити нас до своїх героїв, навчити справедливо оцінювати дії головних і другорядних персонажів, розрізняти добро і зло, як у казках, так і в житті.
4. Ідейно-художній аналіз казки. Бесіда за змістом казки:
Установіть послідовність подій
1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4. Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки.
Виконання тесту:
1. Чого не люблять Хухи? А) спеки Б) холоду В) вологи Г) людей 2. Яке нещастя трапилося в житті Хухи-Моховинки? А) Утратила власний дім Б) захворіла В) її спіймали діти Г) її поранили кози 3. Хуха показалася дітям, бо… А) хотіла врятувати козу Лиску Б) хотіла налякати їх В) хотіла врятувати діда Г) це сталося випадково 4. Хухи роблять добро…. А) прагнучи віддячити іншим за добро Б) з повинності, бо це відповідає їхній природі В) тільки собі та своїм близьким Г) тільки тваринам
|
5. Як називали Хуху в родині? А) малятком Б) мізинчиком В) кошенятком Г) квіточкою 6. Чому дід напав на Моховинку? А) вважав її «нечистою силою» Б) завжди на всіх нападав В) любив полювати на тварин Г) Хуха дражнила діда 7. Що гнітило Хуху у затишному хліві? А) боялася, що дід прийде і покарає її Б) життя « без рідного товариства в чужій стороні» В) що довелося жити в козячім хліві Г) голод і холод 8. Чому Хуха врятувала діда? А) шкода стало старого Б) за винагороду В) щоб розважитись Г) щоб уславитись 9. До чого закликає казка? А) робити добро Б) жити в лісі В) остерігатись людей Г) бути войовничим |
Отже, основна думка казки: Хухи не потребують подяки, вони роблять добро з повинності.
- Що означає слово повинність?
- Чи всі люди, роблячи добро іншим, не чекають подяки?
- А особисто ви очікуєте подяки, коли робите добру справу?
6 . Опрацювання понять з теорії літератури
- А зараз знайдіть, зачитайте як автор змальовує Хуху-Моховинку.
- Що ви прочитали? (опис зовнішності героїні)
- Хто підкаже, як називається опис зовнішності дійової особи у художньому творі? (портрет)
- Для чого автор уводить у текст портрет?
(за допомогою портрета ми уявляємо зовнішній вигляд персонажа, розуміємо, хто він є та як до нього ставиться автор. Портрет дає уявлення про характер героя? ( Ні. Уявлення про характер дають вчинки героя).
- Чи важливий портрет для літературного твору ? Чому?
7. Вибіркова робота
(На кожній парті – набір слів та словосполучень. Це риси характеру Хухи та її портретна характеристика).
Завдання для варіантів: розподілити риси характеру Хухи-Моховинки та риси зовнішності героїні
І варіант – характер
ІІ варіант – зовнішність
(І в.: Найменша в родині; «мізинчик»; манісінька, як кошенятко ; дуже гарна;
пухка, як мох; тільце — вкрите довгою вовночкою, що змінювала колір;
мордочка — голенька й нагадувала садову жовто-фіолетову квіточку — братки; лапки — голенькі зісподу, рожеві; мордочка, мов квіточка; голосок, як у мишки; тонесенький голосочок, як струна;
ІІ в.: поранена; добра; лагідна; звичайненька; слухняна; роботяща; не примхлива; не пам’ятає лихого; допомагає тим, хто цього потребує; не потребує подяки; робить добро з повинності.)
Чи важливий портрет для літературного твору ? Можна зрозуміти ставлення автора до персонажа, риси характеру тощо.
8. Робота над зіставленням вчинків героїв у казці
- Хто є носієм добра, а хто — зла у цій казці?
- Однак, попри те, що дід завдав стільки лиха цим маленьким міфічним істотам і, зокрема, нашій героїні, вони прийшли на допомогу дідові, коли тому загрожувала небезпека. Допомогли відразу, ні на хвильку не завагавшись. Чому?
- Якої плати зажадали Хухи від діда?
- Скажіть, а люди, зображені у казці, готові допомогти?
- В казці є вислови, з яких стає відомо, що автор часто розчаровувався в людях. Чи згодні ви з такими висловами? Чому? Які люди найчастіше зустрічалися у вашому житті?
«Люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози»,
«Люди взагалі дуже неуважні, і вони мало дечого помічають навколо себе»?
( Використання методу «ПРЕС»)
VI Закріплення знань, умінь і навичок
VII Складання сенкана
ДОБРО ЗЛО
1. Предмет (1 іменник).
2. Означення предмета (2 прикметника).
3. Дія предмета (3 дієслова).
4. Речення з 4 слів, переважно не вживається назва предмета .
5. Висновок у формі іменника (асоціація з предметом)
Ну і ще одна умова: слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.
VII Підсумок уроку
І ряд - Уособленням добра в казці є такий персонаж..., тому що... .
II ряд - Добро завжди перемагає зло, тому що... .
III ряд - Автор своєю казкою хотів нас навчити … .
2. Слово вчителя
Учні, запам'ятайте, будь ласка, давно відомий вислів:
«Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе». Саме це, на мою думку, є відповіддю на запитання, як вибирати між добром і злом. Кожна людина повинна пам’ятати, що, які б перешкоди не ставали на життєвому шляху, звинувачувати обставини та інших людей у своїх проблемах — це не вихід. Потрібно, перш за все, розібратися у собі і визначити, якою дорогою йти — дорогою добра чи дорогою зла. Вибір завжди за людиною.
- На майбутнє хочеться побажати, щоб у ваших серцях панували лише добро і любов, щоб життя кожного з вас було схоже на казку, де зустрічатимуться тільки добрі герої, які завжди будуть готові прийти вам на допомогу.
VIII Диференційоване домашнє завдання
1) Складіть план до казки (середній рівень)
2) Підготуйте розповідь « Мій добрий вчинок» ( достатній рівень)
3) Підготуйте усну розповідь на тему «Наступні пригоди Хухи-Моховинки» (високий рівень)