Лабораторія чудес - позакласний захід з хімії

Про матеріал

Для підвищення мотивації до вивчення хімії для учнів 7-9 класів позакласний захід: "Лабораторія чудес", де учні мають змогу побачити цікаві хімічні експеременти і дати можливіпояснення на побачені хімічні процеси. цікаво та яскраво

Перегляд файлу

1

 

 

Вечір «Лабораторія чудес»

Мета заходу: розвивати пізнавальний інтерес до дисципліни, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння виділяти головне, робити висновки, розв’язувати проблемні завдання користуючись набуті знаннями з хімії, розвивати навички використання хімічних знань у повсякденному житті.

 

Учитель: Доброго дня, дорогі друзі!

Сьогодні ми зібралися в кабінеті хімії на прем'єру презентацію «Лабораторії чудес». Серед запрошених — учні 7-9-х класів. Навіть учні 7-х класів уже зрозуміли, що хімія є досить складною наукою, яка вимагає постійного запам'ятовування символів, валентності, формул, законів і т. д. Але хімія — експериментальна наука. Експерименти дають нам нові знання про явища та речовини, їхні властивості й перетворення, збагачують наш світогляд.

Сьогодні я хочу представити вам іншу сторону експериментальної науки хімії досліди, які вражають своєю непередбачуваністю, захоплюючі та дивовижні.

Сьогоднішній захід пройде під девізом: «Здивування — ключ до пізнання»

Отже, вітаю вас у «Лабораторії чудес».

Учитель:

Я впевнена, що всім присутнім повітряні кульки радують око. Хто любить повітряні кульки? Повітряні кульки піднімають настрій. А як можна надути повітряну кульку?

Реакцією соди з оцтом уже нікого не здивуєш, бо ви її спостерігали в по­буті, і відома ця реакція під назвою «гасіння соди». А чи задумувались ви, що за допомогу цієї реакції можна надути повітряну кульку.

Експеремент «Надування повітряної кульки»

У пляшку наливаємо столовий оцет, а в повітряну кульку насипаємо кілька ложок соди. Кульку натягуємо на пляшку і починається взаємодія. Вуглекислий газ наповнює кульку.

Учитель: Що ви знаєте про вуглекислий газ? Продемонструємо ще одну фізичну властивість вуглекислого газу.

Експеремент «Гасання свічки»

Дві свічки різної висоти поміщуємо у високому контейнері. Як можна загасити, січки, які горять у контейнері? Заливаємо вуглекислий газ( отриманий шляхом взаємодії натрій карбонату і хлоридної кислоти) через лійку в контейнер. Нижча свічка згасла, а вища продовжує горіти.

Учитель:  Чому одна свічка згас­ла, а інша — ні?

Переходимо до наступного етапу. Що таке вода? Відомо, що вода — найкращий розчинник. Більшість речовин із водою утворюють розчини.

Експеремент «Лава-лампа»

У стакані або циліндрі водний розчин жовтого (зеленого) кольору і

зверху шар олії. Кидаємо шипучу таблетку «ефералган», і в шар олії вилітають кольорові кульки.

Учитель: Ми часто бачимо сувенірні кульки , при струшуванні яких падає сніг чи літає золотко… Сьогодні ми можемо побачити таке золотко з осаду утвореного плюмбум йодидом.(Показати колбу) І спробуємо зробити зиму у склянці.

Есперемент « Зима у склянці»

У стакан насипаємо бензойну кислоту і гілочку  ялини. Для проходження реакції беремо нагріваємо склянку приклавши при цьому зверху папір, оскільки щоб кислота не випаровувалась             

Учитель:  Хімії під силу все. Уявіть, навіть хімічні змії існують.

Експеремент «Фараонові змії»

На таблетку сухого спирту поміщаємо таблетки кальцій глюконату й підпалюємо. Через кілька секунд починають вилазити чорні змії.

C12H22CaO14+O2 = 10C+2CO2↑+CaO+11H2O

Як бачимо, відбувається реакція з виділенням води, вуглекислого газу, вуглецю та оксиду кальцію. Саме виділення газу і обумовлює зростання. "Фараонова змії" виходять в довжину до 15 сантиметрів, але вони недовговічні. При спробі взяти їх в руки, вони розпадаються.

Достовірно походження назви «фараонові змії» не знає ніхто, але приурочують його до біблійним подіям. Для того щоб справити враження на фараона, пророк Мойсей за порадою Господа кинув власний палицю на землю, і він перетворився на змію. Опинившись в руках у обраного, плазун стало знову палицею. Хоча по суті між тим, як виходять ці досліди, і біблійними подіями немає нічого спільного.

Учитель:  Знання з хімії використовують повсюди, зокрема й у криміналістиці. Зараз ми спробуємо відчути себе слідчими-криміналістами і зняти відбитки пальців.   Дактилоскопічна експертиза заснована на унікальному папілярному візерунку шкіри пальців і долоні. Після незначних пошкоджень шкіра регенерує, повністю відновлюючи візерунок. З віком візерунок змінюється в розмірах, але зберігає геометрію. Використовувати дивна властивість шкіри в криміналістиці призначено самою природою. Навіть дитина, що надивився детективів, знає, що таке «зняти пальчики».

Експеремент «Хімія у криміналістиці»

Сажу з попереднього досліду змішуємо з тальком і наносимо суміш на палець і відтискаємо на папері.

Учитель:  Вогонь не лише приносить нам користь, бо коли вогнище неконтрольоване це велика біда, яка знищує на своєму шляху все живе. Тож будь­те обережні й дотримуйтеся правил техніки без­пеки! Не залишайте вогнище без нагляду!

Чи вірите ви, що вогонь може малювати кар­тини? І я зможу зупинити вогонь силою думки й голосом? Це можливо, лише знаючи хімію. Хі­мія завжди на службі у людей.

Експеремент «Вогонь на папері»

Завчасно на аркуші паперу  слід намалювати серце насиченим розчином калій нітрату. Підпалити тліючою скіпкою. Вигорить контур у вигляді серця.

Учитель: Так ми всі уявляємо собі кохання, адже серце це символ кохання, та насправді кохання має хімічну природу і виглядає ось так (показ плакату формули кохання) а детальніше почитати про це прекрасне почуття ви зможете у коридорі де почіплена газета про хімізм любові.

На уроках хімії ви часто запитуєте мене:  А що буде як злити ці розчини, якщо зєднати ці речовини. Зараз ми з вами попробуємо злити розчини

Експеремент «Кольорові розчини»

У 4 склянки що містять розчини натрій гідроксиду, оцтової кислоти, хлоридної кислоти, ферум хлорид додати відповідно фенолфталеїн, лакмус, метиловий оранж, калій роданистий.

Учитель: Ви були хоч раз біля кратера вулкану або бачили своїми очима його виверження? Ну, тоді зараз у вас буде змога прослідкувати за цим явищем.

Експеремент «Хімічний вулкан»

На фарфорову підставку конусом насипає­мо амоній дихромат і  підпалюємо.

Учитель: Починається виверження вулкан з утворенням великої кількості зеленої лави - це хром оксид який може займатися без вогню.

Експеремент «Запалювання без вогню та сірника»

На хром оксид ставимо кусочок змоченої в етиловий спирт вати і присипаємо цим же оксидом бачимо тління.

Експеремент «Перетворення води на молоко і навпаки»

В одну склянку налити розчин кальцій хлори­ду, а в другу — розчин натрій карбонату. Змішати розчини. Рідина стане біла, немов молоко. Додати до «молока» розчин хлоридної кислоти в надлиш­ку. «Молоко» знову стане «водою».

Експеремент «Перетворення води на кров»

У склянку, стінки якої змочені розчином ферум (ІІІ) хлориду, налити «воду» (розчин калій роданіду). Рідина стане криваво-червоною, як кров.

Експеремент «Рідкий хамелеон»

Сполуки мангану мають різне забарвлення. Щоб переконатися в цьому, налийте в пробірку 3мл насиченого розчину калій перман­ганату КМnO4 та 1мл 10%-го розчину лугу NaOH. До утвореної суміші при перемішуванні додайте 10-18 крапель розбавленого роз­чину натрій сульфіту Na24 до отримання зеленого забарвлення. При інтенсивному перемішуванні зелений розчин стає синім, потім фіолетово-малиновим.

Поява зеленого забарвлення свідчить про утворення К2МnO4 унаслідок хімічної реакції:

2KMnO4+2NaOH+Na2SO32K2MnO4+Na2SO42O

Синє забарвлення властиве малостійкому аніону [МnO4]3- , який на повітрі окиснюється знову до фіолетово-малинового перманганату. Слід враховувати те, що при надлишку натрій сульфіту або при неста­чі гідроксиду лугу манганат не утворюється.

Учитель: Кажуть у народі, що диму без вогню не буває,а хімія каже: буває !

Експеремент «Дим без вогню»

Одну скляну паличку (вату) змочити концентрованою хлоридною кислотою, другу — концентрованим розчином амоніаку. Наблизити палички одну до одної. З'являється «дим».

Учитель: З димом все зрозуміло, а ось чи можна отримати вогонь не запалюючи сірники?

Експеремент «Рідина що самозапалюється»

У порцелянове горнятко поміщають 0,5 г злегка розтертих у ступці кристалів калій перманганату, потім з піпетки додають 3-4 краплини гліцерину. Через деякий час гліцерин самозапалюється.

Учитель: Під час вивчення хімії ми з вами знайомимось з металами, які є досить твердими, а чи бачили ви метали, які можна розрізати ножем?

Ці метали мають досить специфічні властивості. Вони можуть бігати по воді.

Експеремент «Метал що бігає по воді»

Беремо колбу з водою і до неї кидаємо шматочок натрію, який гасає по воді і виділяє дим.

Учитель: Дякую за увагу. Зустрінемось на уроках хімії де продовжимо вивчати хімічні фокуси.

doc
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
2 травня 2018
Переглядів
1173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку