Конспект
на тему:
Температура тіла. Вимірювання температури.
Лабораторна робота №11 «Вимірювання
температури різними термометрами»
Тема: Температура тіла. Вимірювання температури. Лабораторна робота №11 «Вимірювання температури різними термометрами»
Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок
Мета уроку:
1. Сформувати поняття теплового стану тіла та температури; з'ясувати суть одного зі способів вимірювання температури та будови термометра
2. Розвивати пам‘ять, вміння використовувати отримані знання на практиці.
3. Виховувати відповідальність, працьовитість, культуру записів.
Прилади і матеріали: два спиртові термометри з різною ціною поділки шкали, різні типи кімнатних термометрів, посудина з теплою водою, посудина з холодною водою, мішалка.
План уроку:
1. Організаційний момент (2 хв.)
2. Перевірка домашнього завдання (6 хв.)
3. Активізація та актуалізація (1 хв.)
4. Виклад нового матеріалу (15 хв.)
5. Домашнє завдання (1 хв.)
6. Виконання лабораторної роботи (20 хв.)
Хід уроку
Заходжу до класу, вітаюся, перевіряю, чи все готово для проведення уроку.
№27.1
Як зміниться внутрішня енергія цеглини, якщо її занурити в гарячу воду? Підняти з першого поверху на другий?
Відповідь: У воді збільшиться, при підйомі не зміниться.
№27.2
У склянку з гарячою водою занурили металеву кульку. Чи зміниться кінетична енергія молекул кульки? Потенціальна? Якщо зміниться, то як?
Відповідь: Кінетична енергія молекул зросте, потенціальна практично не зміниться.
№27.3
Долоні можна нагріти, притиснувши їх до якогось нагрітого тіла, наприклад до стінки печі. Також їх можна потерти одна об одну. Чим різняться ці способи нагрівання долонь?
Відповідь: У першому випадку долоні нагріються внаслідок теплообміну, в іншому - роботи.
№27.4
Коли сталевий ніж заточують на точильному кругу, він сильно нагрівається. А як ще можна підвищити температуру ножа?
Відповідь: Унаслідок теплообміну з гарячим тілом.
№27.5
Якщо налити окріп в металеву кружку, то вона досить швидко стане гарячою. У який спосіб тепло переходить від окропу до стінок кружки?
Відповідь: Унаслідок теплопровідності
№27.6
Чому радіатори обігрівачів виготовляють не з пластику, а з металу?
Відповідь: Щоб радіатори добре проводили тепло.
№27.7
Для чого труби теплових мереж обмотують мінеральною ватою?
Відповідь: Для теплоізоляції.
№27.8
Чому, щоб скип’ятити воду в каструлі ми нагріваємо її дно, а не кришку?
Відповідь: За рахунок конвекції нагріта вода підніметься вгору.
№27.9
В електричному чайнику спіраль вмонтовано на дні. Чому не на бічній стінці або під кришкою?
Відповідь: Для здійснення повноцінної конвекції.
№27.10
Сонце - зоря, що дає землянам тепло для життя. Як Сонце «передає» тепло на Землю?
Відповідь: У результаті випромінювання.
№27.11
Чому для правильного вимірювання температури повітря, особливо влітку, термометр треба розміщувати в тіні?
Відповідь: Щоб термометр нагрівало повітря, а не сонячні промені.
Активізація була здійснена за рахунок перевірки домашнього завдання.
Вчитель: Зі свого життєвого досліду ви вже знаєте, що різні тіла можуть мати різну температуру. На сьогоднішньому уроці ми розберемося, що ж таке температура, розглянемо вимірювальний пристрій для температури - термометр. Також ви на практиці ознайомитесь з будовою і принципом дії термометра.
Вчитель: У природі плин теплових процесів відбувається за законами, які пов’язані з теплообміном. Тіла з вищою температурою віддають теплоту менш нагрітим, остигаючи при цьому; менш нагріті тіла отримують теплоту, і їх температура підвищується. Під час такого теплообміну температури тіл із часом вирівнюються. За звичайних умов не може бути, щоб під час теплообміну теплота самочинно переходила від тіла, що має нижчу температуру, до тіла, температура якого вища.
Справді, наш життєвий досвід підтверджує цей висновок. Коли ми кладемо в холодильник пакет із молоком, його температура знижується до температури холодильної камери. Між тим внаслідок теплообміну температура всередині холодильника трохи підвищиться, і тому він увімкнеться для приведення температури камери до початкової.
Таким чином, перебіг теплових явищ і процесів під час теплообміну завжди відбувається в напрямі вирівнювання температур. З часом між тілами встановлюється теплова рівновага, і їхні температури стають однаковими. У тіл з однаковими температурами теплообмін не відбувається.
Запишемо:
Теплова рівновага це стан, в якому всі макроскопічні параметри (p, V, T) залишаються скільки завгодно довго незмінними.
Для визначення теплового стану тіл людина спочатку послуговувалася своїми відчуттями, вживаючи такі слова, як холодне, тепле, гаряче. Проте оцінити таким чином можна лише приблизно і не завжди однозначно. Наприклад, коли ви приходите з морозу додому і миєте руки теплою водою, вона здається вам дуже гарячою. Якщо ви через деякий час знову увімкнете воду, то відчуєте, що вона зовсім не гаряча, а тепла. Отже, маємо протиріччя, адже насправді температура води в цій ситуації однакова.
Таким чином, за власним відчуттям людина не завжди може однозначно визначити тепловий стан тіла. Для цього їй треба знайти кількісну міру - фізичну величину, за якою можна об’єктивно встановити, яке з тіл і на скільки тепліше чи холодніше за інше. Тому для характеристики теплового стану тіла використовують поняття температури. Що ж таке температура?
Запишемо:
Температура характеризує ступінь нагрітості тіла, його внутрішній стан і показує напрям теплообміну.
У 1742 р. шведський учений А. Цельсій запропонував визначати температуру на основі властивості тіл розширюватися під час їх нагрівання. Він виготовив прилад, який складався з маленької колбочки-резервуара, заповненої рідиною (спиртом або ртуттю), тонкої капілярної трубочки і шкали.
Тож з того часу емпературу вимірюють термометрами, які працюють за законами залежності тиску від температури p(t), об’єму речовини від температури V(t), або опору провідника від температури.
Запишемо:
Термометр це прилад для вимірювання температури за допомогою контакту з досліджуваним тілом.
Цельсій також запропонував температурну шкалу, в якій «0» відповідав температурі плавлення льоду, а температурі кипіння води при нормальному атмосферному тиску надавалося значення «100». Якщо поділити інтервал між цими позначками на 100 рівних частин, то і отримаємо температурну шкалу. Одиниця температури за цією шкалою називається градусом Цельсія і позначається 0С.
Разом з тим у фізиці частіше застосовують абсолютну шкалу температур, запропоновану англійським ученим В. Томсоном, лордом Кельвіном. Нуль цієї шкали відповідає такому тепловому стану тіла, коли припиняється тепловий рух атомів і молекул. Це відбувається за температури -273 0С. Цю температуру називають абсолютним нулем температури.
Міжнародною системою одиниць основною одиницею температури визнано одиницю цієї шкали кельвін (позначається К). [T] = 1K
Причому за розміром кельвін однаковий з градусом Цельсія: 1К = 1 0С
Переведення з однієї шкали в іншу здійснюється за формулою:
Т = t0 + 273
письмово №26.6, 26.7
Інструкція з техніки безпеки
Вимірювання температури тіла вимагає дотримання певних правил.
1