Урок-конкурс, "Шанувальники фізики"

Про матеріал
Урок-конкурс "Шанувальники фізики". Поглибити знання учнів з фізики, перевірити готовність учнів застосовувати набуті знання в нестандартних ситуація, виховувати уважність, самостійність, вміння працювати в команді, вміння вислухати думку інших, розвивати пам’ять, мислення, інтерес до вивчення фізики.
Перегляд файлу

Тема: Шанувальники фізики

 

Мета:  поглибити знання учнів з фізики, перевірити готовність учнів   

             застосовувати набуті знання в нестандартних ситуація, виховувати   

             уважність, самостійність, вміння працювати в команді, вміння вислухати 

             думку інших, розвивати пам’ять, мислення, інтерес до вивчення фізики.

 

Обладнання:  комп’ютерний супровід заходу створений засобами PowerPoint, 

                        мультимедійний проектор, екран, комп’ютер, підключення до мережі

                       Інтернет.

 

Форма проведення: конкурс.

 

Програма заходу

І.  Вступне слово вчителя

ІІ. Представлення команд

ІІІ. Конкурси:

  1.          Пантоміма (зображення фізичних тіл та явищ) — 3 бали.
  2.          Вікторина — 6 балів.
  3.          Пазли (зображення фізичного приладу) — 3 бали.   
  4.          Фізичні фокуси  — 3 бали.
  5.          Фізичні помилки — 5 балів.
  6.          Завдання від Шерлока Холмса — 5 балів.

(Кількість балів за одне завдання кожного конкурсу. Командам дається до 1 хвилини для обмірковування. Для відповіді команда мусить нажати сигнальну кнопку. Хто перший нажме кнопку, той перший і відповідає. Якщо відповідь є не правильною, право відповіді переходить до другої команди)

IV. Підбиття підсумків конкурсів

 

Хід заходу

І. Вступне слово вчителя

Фізика — наука про природу, вона вчить нас, як треба ставитися до природи — божого дару людині. Якщо ми знаємо закони природи — ми її бережемо, володіємо її дарами, а вона нас винагороджує за це, а якщо не знаємо — вона нас карає. Це будь-які аварії на дорогах, у побуті, на виробництві, космосі.

Тож сьогодні ми здійснимо подорож у фізичне царство і пригадаємо все, що ми знаємо про одну з найголовніших наук світу – фізику.

 

ІІ. Представлення команд

Команди представляють свою візитівку.

(Учасники заздалегідь діляться на дві команди по 6 учасників у кожній і готують візитівку: назву команди, емблему та девіз)

 

ІІІ. Конкурси

Конкурс 1. Пантоміма

Одна команда зображує фізичні тіла, а інша команда – фізичні явища за відомими ознаками повинні їх впізнати.

 

 

Конкурс 2. Вікторина

Зміст запитань

№ 1. Зміну положення тіла в просторі називають... (механічним рухом)

№ 2. Механічний рух відносний, а спокій? (відносний.)

№ 3. Тіло, розмірами якого в даних умовах можна знехтувати, називають... (матеріальною точкою).

№ 4. Лінію, яку описує тіло під час механічного руху, називають .. (траєкторією).

№ 5. Фізична величина, що характеризує механічний рух і чисельні дорівнює відношенню шляху, який пройшло тіло, до часу, за котрий цей шлях було пройдено, називається... (швидкістю).

№ 6. Рух, швидкість якого з часом не змінюється, називають ... (рівномірним).

№ 7. Фізична величина, яка кількісно характеризує дію одного фізич­ного тіла на інше, називається... (силою).

№ 8. Мірою інертних властивостей тіла є фізична величина, яку називають... (масою).

№ 9. Фізичну величину, що характеризує стан речовини і чисельне дорівнює відношенню маси однорідного тіла до його об'єму, нази­вають... (густиною).

№ 10. Назвіть одиницю густини. (1 кг/м3 або 1 г/см3.)

№ 11. Пасажири стоять на палубі корабля, який підпливає до пристані.  Відносно яких предметів вони нерухомі? (Палуба, інші пасажири,які стоять на палубі тощо.)

  12. Потяг пройшов за 3 год відстань 120 км. З якою швидкістю рухався поїзд? Рух вважати рівномірним. (40 км/год.)

№ 13. Як знайти пройдений шлях, знаючи час і середню швидкість руху тіла? (Швидкість помножити на час руху.)

  14. Яка ціна поділки на шкалі динамометра Бакушинського? (0,1Н.)

№ 15. Сила, яка діє так само, як декілька окремих сил, прикладених до даного тіла, називається... (рівнодійною цих сил).

№ 16. Яка будова найпростішого динамометра? (Пружина і шкала, закріплені на підставці.)

№ 17. Який метод використовують для визначення маси тіла? (Метод порівняння сил.)

№ 18. Густина речовини 1000 кг/м3. Що це за речовина? (Вода.)

№ 19. До тіла прикладено  дві сили 10 Н і 15 Н, що діють вздовж однієї прямої, але в протилежних напрямах. Чому дорівнює рівнодійна цих сил? (5Н.)

 № 20. Металева і пластмасова однорідні кульки мають рівні маси. Чи однакові об'єми цих тіл? (Ні.)

Конкурс 3. Пазли

Кожна команда зображує фізичний прилад, а інша його відгадує

 

 

Конкурс 4. Фізичні фокуси

Демонструється дослід. Команди повинні пояснити його суть. На роздуми дається 30 с.

 

  1. Для виконання цього завдання необхідно мати кульку для гри в малий теніс і півлітрову банку. Тримаючи банку в руці, зробіть так, щоби кулька опинилась в банці. Нічим іншим допомагати собі не можна. Поверхня стола повинна бути рівною.
  2. Відварене очищене куряче яйце необхідно розмістити всередині посудини з вузьким отвором. Яйце повинно залишитись цілим.

 

Поясніть дослід.

 

  1. Дістати монету, що лежить на дні тарілки з водою, не замочивши пальців рук, за допомогою склянки, сірників і аркуша паперу. (Води в тарілці повинно бути менше, ніж півсклянки)
  2. Дві склянки майже по вінця заповнюють водою. Одну з них закривають аркушем паперу і, підтримуючи долонею аркуш, перевертають догори дном. Обережно встановлюють на другу склянку і, підтримуючи склянки, витягують аркуш. Чому вода не виливається зі склянок?
  3. Надуйте повітряну кульку з гуми до діаметра приблизно 10 см і притисніть її до вінців склянки з рівними вінцями. Надуваючи кулю далі, побачимо, що склянка «приклеїлась» до кульки. «Склеювання» буде настільки щільним, що можна підняти склянку над столом, утримуючи тільки за гумову кульку. Чому склянка «приклеїлась» до кульки?
  4. Наберіть у відерце води на 1/3 його висоти. До дужки прив’яжіть мотузку завдовжки 1 м. Спочатку розгойдайте відерце, а потім зробіть ним кілька повних обертів. Вода з відерця не виллється, не зважаючи на те, що воно розташовувалося догори дном. Чому?
  5. Для виконання завдання необхідно мати три склянки і аркуш паперу з учнівського зошита. Необхідно встановити склянку на аркуш паперу, що, як місток, єднає дві склянки.
  6. Кілька пластикових пляшок, повітряні кульки. Натягніть кульки на шийки пластикових пляшок і проштовхніть кульки всередину. Надуйте кульку в середині пляшки.

 

 

Конкурс 5. Фізичні помилки

Знайди помилки ( під час читання ведучим оповідання треба відзначити якнайбільше допущених фізичних помилок). За кожну знайдену помилку – 1 бал.

 

ДОРОГОЮ ЗАГАДОК

У яскравий сонячний день хлопці вирушили в похід. Щоб не було дуже спекотно, вони одяглися в темні костюми. Спочатку дорога йшла по піщаному березі ріки. Пісок був сухим і чистим. Йти було легко. Далі мандрівники завернули на луки, і довелося зменшити крок.

Далеко попереду хлопці побачили людину, що рубала хмиз, її важко було роздивитися, тому що і людина, і оточуючі її кущі були видні неясно, контури розпливалися і, здавалося, начебто вони колишуться і тремтять. Підійшовши до дроворуба метрів на двісті, хлопці по­бачили, як він підняв й опустив сокиру на товстий сук. Однак удар  сокири вони почули не відразу.

На нічліг розташувалися на березі ріки. Надвечір стало свіжо,  але після купання хлопцям стало тепліше. На дні ріки лежав вели­кий камінь. Троє хлопців ледве підняли його у воді, зате легко викинули на берег.

Над багаттям повісили два чайники: круглий і циліндричний. У першому вода швидко закипіла.

Після заходу сонця на небі показався серп місяця. Його ріжки  були звернені вправо. Було дуже красиво.

 

Команди доповідають про знайдені помилки.

Журі підводить підсумки.

 

 

Конкурс 6. Завдання від Шерлока Холмса

 

Завдання 1. Була зима, Шерлок Холмс зайшов з вулиці до помешкання. Крізь замерзлі вікна було видно лише частину дороги на вулиці. «Господиня дому ледача»,— подумав він.

Питання: Чому він зробив такий висновок?

Відповідь: вікна в будинку замерзли, а значить, тепле й вологе повітря з кімнати пройшло крізь щілини в рамі й, зіштовхнувшись із холодним зовнішнім склом, замерзло на ньому, утворивши неповторний візерунок. Відповідно, можна зробити висновок про те, що вікна господині теплоізольовані погано.

 

Завдання 2. Прийшовши в гості, Шерлок Холмс підійшов до вікна й подивився в нього. «Ваш будинок кам'яний та холодний»,— зазначив він.

Питання: Що дозволило йому зробити такий висновок?

Відповідь: у вікно він побачив, що будинок кам'яний і стіни його тонкі. Цегла ж не дуже гарний ізолятор.

 

Завдання 3. Зайшовши до будинку та почавши розмову з господарями, Шерлок Холмс за кілька хвилин сказав: «Шановна господине, у Вас на кухні закипів чайник».

Питання: Як він це визначив, якщо знаходився в кімнаті, з якої кухні не видно?

Відповідь: коли чайник кипить, його кришка зазвичай починає бринчати, оскільки в чайнику внаслідок кипіння утворюється водяна пара, що збільшує тиск на кришку, піднімаючи її. При цьому частина пари виходить, тиск зменшується, і кришка опускається, унаслідок чого створюється відповідний звук. Далі все це повторюється. Брязкіт кришки чути в кімнаті, тож саме тому Холмс зробив висновок про те, що чайник закипів.

 

Завдання 4. — Млинці смачні лише тоді, коли гарячі,— сказала господиня, припрошуючи Шерлока Холмса до столу.— Щоб вони довше залишалися гарячими,— продовжувала вона,— я ставлю тарілку з млинцями на плетену дротяну тацю. Прошу вас, пригощайтеся!

— Краще їх ставити на дерев'яну тацю,— порадив Холмс.

Питання: На знанні якого фізичного явища ґрунтується ця порада?

Відповідь: теплопровідність дерева менша, ніж металу, тому на дерев'яній таці тарілка остигає повільніше.

 

Завдання 5. Господиня дому, де гостював Холмс, підійшла до дверей і впустила кішку до будинку. Подивившись на кішку, Холмс сказав: «Надворі холодно».

Питання: Як він це визначив?

Відповідь: за шерстю кішки: при холодній погоді шерсть кішки стає більш пухнастою, щоб у проміжках між шерстинками було біль­ше повітря — поганого провідника тепла.

 

 

IV. Підбиття підсумків конкурсів

(Оголошення підсумкових результатів, нагородження переможців)

 

docx
Додано
20 березня 2020
Переглядів
824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку