Лабораторне заняття №16
Тема. Написання словесних штампів, ділових термінів, назв
Мета: закріпити загальні правила письма, розвивати навички швидкої раціональної грамотності, удосконалювати навички читання стенограм, з’ясувати особливості написання словесних штампів, ділових термінів, назв.
Ключові слова: стенограма, з’єднувальна лінія, злиття.
Література: 1, 3, 7.
Питання для обговорення
Теоретичні відомості
Державна єдина система стенографії
В системі М.М. Соколова основу алфавіту містять найпростіші графічні елементи. На відміну від звичайного листа, має смислоразлічітельную значення розмір знака та його положення на рядку. За рахунок цього кількість графічних елементів зведене до мінімуму. Таким чином, графічно спрощується весь алфавіт. Голосні виражаються зміною положення знаків приголосних. Використовуються особливі знаки для вираження найбільш часто зустрічаються поєднань приголосних, як то: СТ, СН, СТР, ПР та інші - т. зв. "Злиті знаки". Використовуються особливі знаки для вираження найбільш часто зустрічаються початкових (РАС-, ЗА-, пере-та ін) і кінцевих сполучень (-ение,-ство та ін), коренів (-ЗДОРОВИЙ-,-Держ-та ін.) ЖД-Залізниця та інші абревіатури. Існують загальні правила скорочення слів (наприклад, скорочення початком слова, початком і кінцем слова, кінцем слова), є і вже закріпилися конкретні скорочення для найбільш частотних слів (наприклад, РЕЗУЛЬТАТ = РЕЗ, ЧАС = ВР та ін.) Деякі часто зустрічаються слова скорочуються особливими знаками (ВИРОБНИЦТВО, ПРОМИСЛОВІСТЬ). Часто зустрічаються словосполучення об'єднуються в т. н. "Фразеограмми" і пишуться без відриву, можливо, з пропуском середини словосполучення. Існує також близько десятка ідеограм. Голосні "А" і "Я" як правило пропускаються, Закінчення у прикметників не пишуться. Використовують надрядкові і підрядкові написання приголосних для позначення голосних
Завдання1. Застенографуйте слова і звірити.
Завдання 2. Напишіть два рази наведені тут скорочення, потім прочитайте стенограму. Напишіть цей текст під диктовку.
Завдання 3. Зі словами, поданими у вправі №2, скласти речення і застенографувати.
Завдання 4. Прочитати стенограму
Завдання 5. Записати скорочення.