Управління освіти і науки Одеської облдержадміністрації
Державний навчальний заклад
«ОДЕСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ МОРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ»
Методична розробка уроку
з предмету «Фізика»
Тема: «Спостереження суцільного і лінійчатого спектрів»
Виконавець:
викладач фізики вищої
кваліфікаційної
категорії
О.Р.Білоцерковець
Одеса
Тема уроку: Лабораторна робота.
"Спостереження суцільного та лінійчатого спектрів".
Мета уроку:
Дидактична:
Розвиваюча:
Виховна:
Тип уроку: урок контролю й оцінювання знань.
Метод уроку: дослідницький.
Вид уроку: лабораторна робота.
Форми роботи: робота з зошитами, самостійні зборка приладів із готових
деталей та експериментальні спостереження.
Оснащення: скляна пластина (призма) зі скісними гранями, екран зі щілиною
(аркуш чорного паперу або фотоплівка), спиртівка, призма прямого
зору, джерело світла (лампа). Пробірки с розчинами сульфату міді,
перманганату калію, сіль натрію (або неонова, гелієва та аргонова
лампи).
Наочність і література: ;
Час проведення: 45 хвилин.
Структура уроку.
1. Організаційний момент.
2. Інструктаж з охорони праці при виконанні експерименту.
3. Проведення лабораторної роботи:
4. Підведення підсумків уроку.
5. Домашнє завдання.
Методичні рекомендації щодо проведення лабораторної роботи
Лабораторну роботу "Спостереження суцільного та лінійчатого спектрів" можливо проводити фронтально у класі, а також організувавши малі групи ( пропонуючи кожної групі завдання з різними образками для спостережень). Це сприяє формуванню в учнях умінь і навиків творчого та практичного характеру в лабораторних умовах. Досвід рекомендується проводити зі затемненням.
У зв’язку із відсутністю спектрального апарату в кабінеті, цю лабораторну роботу пропоную провести замінюючи основні прилади і матеріали на існуючі. Замість пробірок з розчинами можуть бути використані неонова, гелієва та аргонова лампи (під’єднанні до високовольтного індуктору).
Навчальна група учнів підрозділяється на три команди (можливо по рядкам). Кожній команді роздаються інструкції із описами дослідів, які вони повинні виконати (перша команда виконує всі завдання, окрім завдань № 7, 8 та 9, друга команда виконує всі завдання, окрім завдань № 5, 6 та 9, а третя команда – окрім завдань № 5, 6, замінюючи у пунктах 7 і 8 розчин сульфату міді на розчин перманганату калію). Завдання № 10 виконують усі команди.
Рекомендовано для розповсюдження в навчальному процесі.
Хід уроку.
1. Організаційний момент.(2 хв.)
- перевірка наявності учнів та готовності до занять (Заслуховуються доповіді чергового);
- викладач оголошує тему, мету, завдання уроку (треба звертати увагу учнів на запропоновані варіанти виконання лабораторної роботи).
2. Інструктаж з охорони праці при виконанні експерименту.(3 хв.)
Викладач проводе загальний інструктаж з охорони праці щодо проведення експерименту (робота зі склом, хімреактивами, вогнем, електричним струмом), а також звертає увагу учнів на дотримання правил техніки безпеки та поведінки у час проведення лабораторної роботи в кабінеті фізики.
3. Проведення лабораторної роботи (36 хв.):
а) Пояснення теорії:
Дисперсія світла – явище розкладу білого світла у спектр (спектр світла - радужна полозка). Розклад білого світла в спектр поясняється залежністю показника заломлення речовини призми від довжини світової хвилі. Тому призма буде різним образом відхиляти до основи монохроматичні світлові хвилі джерела світла.
Дисперсійні спектри випромінювання й поглинання можна спостерігати за допомогою різних спектроскопів та спектрографів.
б) Постановка завдання:
в) Проведення дослідів учнями: (Учні самостійно виконують завдання)
Навчальна група учнів підрозділяється на три команди (можливо по рядкам). Кожній команді роздаються інструкції із описами дослідів, які вони повинні виконати (перша команда виконує всі завдання, окрім завдань № 7, 8 та 9, друга команда виконує всі завдання, окрім завдань № 5, 6 та 9, а третя команда – окрім завдань № 5, 6, замінюючи у пунктах 7 і 8 розчин сульфату міді на розчин перманганату калію ). Завдання № 10 виконують усі команди.
4. Підведення підсумків уроку.(2 хв.)
Учні здають звіти про виконану лабораторну роботу. Викладач проводить узагальнення й систематизацію результатів роботи.
5. Домашнє завдання.(2 хв.)
Додаток 1
Лабораторна робота.
Тема: Спостереження суцільного та лінійчатого спектрів.
Мета роботи: Навчитися спостерігати спектрі різних типів та природи,
досліджувати порядок кольорів у спектрі.
а) Який колір і в якому порядку ви бачите в зображенні щілини?
б) Світло, якого кольору більш заломлюється у призмі?
в) Яке явище обуславлює появлення дисперсіонного спектру?
а) Які лінії в спектрі спостерігаються більш яскраво, чим інші?
б) Яка фізична природа виникненні спектрів випромінювання?
а) Який світ повністю поглинає розчин сульфату міді?
б) Який світ проходе скрізь цей розчин практично без змін?
Уважно подивиться на спектри випромінювання і поглинання (Додаток 2) та дайте відповідь на запитання, наданих у тестових картках (Додаток 3).
Додаток 2
Спектри випромінювання: 1 – неперервний; 2 – натрію; 3 – водороду; 4 – гелію.
Спектри поглинання: 5 – сонячний; 6 – натрію; 7 – водороду; 8 – гелію.
*Лінійчаті спектри дають речовини в газоподібному атомарному стані.
Додаток 3
Тестові картки
Творче завдання (Високий рівень):
Уважно подивиться на спектри випромінювання і поглинання (Додаток 2) та дайте відповідь на запитання, наданих у тестових картках (Додаток 3). Завдання представлені у п’яти варіантах на ваш вибір.
Джерельна база: