Лабораторна робота "Спостереження суцільного та лінійчатого спектрів"

Про матеріал
Лабораторну роботу "Спостереження суцільного та лінійчатого спектрів" можливо проводити фронтально у класі, а також організувавши малі групи ( пропонуючи кожної групі завдання з різними образками для спостережень). Це сприяє формуванню в учнях умінь і навиків творчого та практичного характеру в лабораторних умовах. Досвід рекомендується проводити зі затемненням.
Перегляд файлу

Управління освіти і науки Одеської облдержадміністрації

Державний навчальний заклад

«ОДЕСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ МОРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ»

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку

з предмету «Фізика»

 

 

Тема: «Спостереження суцільного і лінійчатого спектрів»

 

                               

                                                                                                   

 

 

 

 

                                                                                              Виконавець:

                                                                                              викладач фізики вищої

             кваліфікаційної  

             категорії

             О.Р.Білоцерковець                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Одеса

 


Тема уроку:    Лабораторна робота.

             "Спостереження суцільного та лінійчатого спектрів".

Мета уроку:

        Дидактична:

  • Навчити учнів проводити  експериментальні спостереження  спектрів       різних типів та природи;
  • формувати навички  дослідницького характеру.

Розвиваюча:

  •      Розвивати уміння и навички практичного характеру;
  •      розвивати просторове та творче мислення.

Виховна:

  • Виховувати пізнавальний інтерес у учнів;
  •      виховувати акуратність під час проведення експериментів.

Тип уроку:   урок контролю й оцінювання знань.

Метод уроку:  дослідницький.

Вид уроку:  лабораторна  робота.

Форми роботи:   робота з зошитами, самостійні зборка приладів із готових

                               деталей та експериментальні спостереження.

Оснащення: скляна пластина (призма) зі скісними гранями, екран зі щілиною

                       (аркуш чорного паперу або фотоплівка), спиртівка, призма прямого

                       зору, джерело світла (лампа). Пробірки с розчинами сульфату міді,

                       перманганату калію, сіль натрію (або неонова, гелієва та  аргонова

                       лампи).

Наочність і література: ;

  • інструкції  для учнів щодо виконання лабораторної роботи;

Час проведення: 45 хвилин.

 

Структура  уроку.

1. Організаційний момент.

2. Інструктаж з охорони праці при виконанні експерименту.

3. Проведення лабораторної роботи:

  1. пояснення теорії;
  2. постановка завдання;
  3. проведення дослідів учнями.

4. Підведення підсумків уроку.

5. Домашнє завдання.

 

Методичні рекомендації щодо проведення лабораторної роботи

 

Лабораторну роботу "Спостереження суцільного та лінійчатого спектрів"  можливо проводити  фронтально у класі, а також організувавши  малі групи ( пропонуючи кожної групі завдання з різними образками для спостережень).  Це сприяє формуванню в учнях  умінь і навиків творчого та практичного характеру в лабораторних умовах. Досвід рекомендується проводити зі затемненням.

У зв’язку із відсутністю спектрального апарату в кабінеті, цю лабораторну роботу пропоную провести замінюючи основні прилади і матеріали на існуючі. Замість пробірок з розчинами  можуть бути використані неонова, гелієва та  аргонова лампи (під’єднанні до високовольтного індуктору).

Навчальна група учнів підрозділяється на три команди (можливо по рядкам). Кожній команді роздаються інструкції із описами дослідів, які вони повинні виконати (перша команда виконує всі завдання, окрім завдань № 7, 8 та 9, друга команда виконує всі завдання, окрім завдань № 5, 6 та 9, а третя команда  – окрім завдань № 5, 6, замінюючи у пунктах 7 і 8 розчин сульфату міді на розчин перманганату калію). Завдання № 10 виконують усі команди.

 

Рекомендовано для розповсюдження в навчальному процесі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

 

1. Організаційний момент.(2 хв.)

- перевірка наявності учнів та готовності до занять (Заслуховуються доповіді чергового);

- викладач оголошує тему, мету, завдання  уроку (треба звертати увагу учнів на запропоновані варіанти виконання лабораторної роботи).

 

2. Інструктаж з охорони праці при виконанні експерименту.(3 хв.)

Викладач проводе загальний інструктаж з охорони праці щодо проведення  експерименту (робота зі склом, хімреактивами, вогнем, електричним струмом), а також  звертає увагу учнів на дотримання правил техніки безпеки  та поведінки у час проведення  лабораторної роботи в кабінеті фізики.

 

3. Проведення лабораторної роботи (36 хв.):

а) Пояснення теорії:

Дисперсія світла – явище розкладу білого світла у спектр (спектр світла - радужна полозка). Розклад  білого світла в спектр поясняється залежністю показника заломлення речовини призми від довжини світової хвилі. Тому призма буде різним образом відхиляти  до основи монохроматичні світлові хвилі джерела світла. 

Дисперсійні спектри випромінювання й поглинання можна спостерігати за допомогою різних спектроскопів та спектрографів.

 

 

б) Постановка завдання:

  • Ознайомитись  із будовою спектроскопа прямого зору (за мал. 164, с. 297, підручник);
  • ознайомитись з вказівками до роботи за інструкцією до лабораторної роботи (додаток 1);
  • проведіть спостереження суцільного й лінійчатого спектрів, користуючись вказівками до роботи;
  • оформити звіт у зошиті та зробить висновок.

  

в) Проведення дослідів учнями: (Учні самостійно виконують завдання)

 

Навчальна група учнів підрозділяється на три команди (можливо по рядкам). Кожній команді роздаються інструкції із описами дослідів, які вони повинні виконати (перша команда виконує всі завдання, окрім завдань № 7, 8 та 9, друга команда виконує всі завдання, окрім завдань № 5, 6 та 9, а третя команда  – окрім завдань № 5, 6, замінюючи у пунктах 7 і 8 розчин сульфату міді на розчин перманганату калію ). Завдання № 10 виконують усі команди.

 

4. Підведення підсумків уроку.(2 хв.)

Учні здають звіти про виконану лабораторну роботу. Викладач проводить узагальнення й систематизацію результатів роботи.

 

5. Домашнє завдання.(2 хв.)

  1. Основне: П: § 46 півторити, с. 212-216.
  2. Додаткове (творче завдання): Згадайте, чи  доводилося вам спостерігати спектрі світла на вулиці, вдома, узимку в міському транспорті, на виробничої практиці. Опишіть ці явища.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

                               Лабораторна робота.

Тема:  Спостереження суцільного та лінійчатого спектрів.

 

Мета роботи:   Навчитися спостерігати спектрі різних типів та природи,

                           досліджувати  порядок кольорів у спектрі.

Прилади і матеріали:   екран із щілиною (фотоплівка або лист чорного паперу),    

                                      скляна пластинка зі скісними гранями, спиртівка, сіль 

                                      натрію, пробірка  з розчином сульфату міді, призма

                                         прямого зору, пробірка  з розчином перманганату калію,

                                      джерело світла(лампа).  

 

ХІД РОБОТИ

 

  1. Візьміть в одну руку екран із щілиною, а в другу – скляну пластинку зі скісними гранями. Екран розташуйте вертикально на фоні вікна або гарячої лампи на відстані 30-40 см від ока, а пластину – горизонтально перед оком.

 

  1. Погляньте скрізь грані пластини (призми) на гарно освітлену щілину в екрані. Щоб побачити її, наперво поверніть трохи голову разом з пластиною у сторону заломленого кута призми, потім легенько поверніть пластину навколо її вертикальної вісі,  дотримайтесь яркого та чіткого зображення суцільного спектра на грані пластини.

 

  1. Відповісти на запитання:

 

а) Який колір і в якому порядку ви бачите в зображенні щілини?

б) Світло, якого кольору більш заломлюється у призмі?

в) Яке явище обуславлює появлення дисперсіонного спектру?

 

  1. Направити щілину на полум'я запаленої  спиртівки, сполучить за допомогою скляної пластини яркий і чіткий суцільний спектр.

 

http://home-task.com/fizika4/image351.gif

 

  1.  Внести в полум'я сіль натрію. Спостерігайте спектр випромінювання (лінійчатий).

 

  1. Відповісти на запитання:

а) Які лінії в спектрі спостерігаються більш яскраво, чим інші?

б) Яка фізична природа виникненні спектрів випромінювання?

 

 

  1. Розташуйте  перед  верхній   половинкою щелині пробірку  з розчином сульфату міді. Зробіть порівняння сполученого лінійчатого спектру з суцільним спектром.

 

  1. Відповісти на запитання:

 

а) Який світ повністю поглинає розчин сульфату міді?

б) Який світ проходе скрізь цей розчин практично без змін?

 

  1. Дослід повторити з розчином перманганату калію (див. пункт 7 і 8).

 

  1.  За допомогою призми прямого зору спостерігайте спектр сонячного випромінювання. Поясніть фізичну природу виникнення темних полос в спектрі сонячного випромінювання.

 

  1.  Зробить висновок.

 

  1.  Творче завдання (Високий рівень): 

 

Уважно подивиться на спектри випромінювання і поглинання (Додаток 2) та дайте відповідь на запитання, наданих у тестових картках (Додаток 3).

Додаток 2

Спектри випромінювання: 1 – неперервний; 2 – натрію; 3 – водороду; 4 – гелію.

Спектри поглинання: 5 – сонячний; 6 – натрію; 7 – водороду; 8 – гелію.

 

http://home-task.com/fizika4/image355.gif

*Лінійчаті спектри дають речовини в газоподібному атомарному стані.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Тестові картки

Творче завдання (Високий рівень): 

 

   Уважно подивиться на спектри випромінювання і поглинання (Додаток 2) та дайте відповідь на запитання, наданих у тестових картках (Додаток 3). Завдання представлені у п’яти варіантах на ваш вибір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Джерельна база:

 

  1. Фізика: підр. для 11 кл загальноосвіт.навч.закл.:(рівень стандарту)/ Сиротюк В.Д., Ю Мірошниченко. - К.: “Генеза”, 2019.
  2. Л.С. Жданов, Г.Л. Жданов, Физика для средних специальных учебных заведений, М. Наука, 1987 , с. 369 - 398.
  3. Л.С. Жданов, В.А. Маранджян. Курс физики для средних специальных учебных заведений, ч. 2 - М.: Наука, 1970, с. 484-487, 493-500.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Додано
31 травня 2020
Переглядів
5494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку