Лабораторна робота для дистанційного навчання, з використанням електронної симуляції фізичного процесу.
Лабораторна робота "Вивчення ізобарного процесу."
Мета уроку: експериментально перевірити закон Гей-Люссака шляхом порівняння відношень відповідних параметрів газу у двох термодинамічних станах.
Тип уроку: удосконалення знань, формування практичних навичок та вмінь.
Наочність і обладнання: платформа для онлайн навчання( вказати – яку
використовуєте), комп’ютер ( ноутбук) або мобільні пристрої з доступом до мережі Інтернет; підручник, електронна презентація, віртуальні досліди, Інтерактивна лабораторія PHET. І. Актуалізація опорних знань.
Повторіть тему "Газові закони для ізопроцесів"
(вказати параграф та сторінки підручника, який використовуєте; лінк на відео, якщо підручник онлайн, то вказати посилання на нього).
ІІ. Дайте відповіді на кілька запитань:
(організувати онлайн опитування, наприклад: з використанням гугл форми)
1. Ізопроцеси – це процеси…
•які протікають в газах при незмінному значенні одного з термодинамічних параметрів
•які протікають в газах при нормальних умовах
•які протікають в у рідинах при зміні тиску
•які протікають в газах при зміні термодинамічних параметрів
2. Встановити послідовність назви процесу зміни стану термодинамічної
системи: за сталої температури, за сталого тиску, за сталого об’єму
•ізотермічний, ізобарний, ізохорний. • ізохорний, ізотермічний, ізобарний.
•ізобарний, ізохорний, ізотермічний.
3. Встановити послідовність законів ізопроцесів з послідовністю рівнянь: Закон Гей-Люссака, Закон Шарля, Закон Бойля-Маріотта.
•V/T=const, Р/T=const, PV=const
•Р/T=const, РV=const, V/T=const
•V/T=const, РV=const, Р/T=const
4. Зазначте ряд, в якому правильно переведено в основні одиниці: -10°C; 23 °C.
•263 К; 296 К.
•283 К; 293 К. • 267 К; 297 К.
•287 К; 296 К.
5. Який ізопроцес газу зображений на графіку?
•Ізотермічний
•Ізохорний
•Ізобарний
•Адіабатний
6. Який газ називається ідеальним?
•Газ, в якому взаємодією між молекулами можна знехтувати.
•Газ, кількістю молекул в якому можна знехтувати.
•Газ, який знаходиться під великим тиском.
•Будь який газ.
7. Температуру, за якої повинен припинитися тепловий рух молекул, називають...
•0°C.
•абсолютним нулем.
•Абсолютною температурою.
•0оF.
ІІІ. Опис процесу та методу вимірювання
Термодинамічний процес, що відбувається при постійному тиску, називається ізобарним. Для ізобарного процесу справджується закон Гей-Люссака: при постійному тиску об'єм даної маси газу прямо пропорційний його абсолютній температурі: де V1 і Т1 V2 і Т2 – об'єм і температура газу відповідно у двох різних термодинамічних станах.
У цій роботі пропонується перевірити наведене співвідношення за допомогою комп'ютерної симуляції PHET, яка значно полегшує спостереження та дослідження процесу.
https://phet.colorado.edu/sims/html/gases-intro/latest/gases-intro_uk.html → Гази. Вступ. → Закони. У стані 1 температура газу в посудині (паралелепіпеді) дорівнює температурі Т1, тиск є сталим, об'єм газу в посудині V1= l1S , де l1 – ширина посудини, S – площа бічної стінки посудини.
У стані 2 температура газу в посудині (паралелепіпеді) дорівнює температурі Т2, тиск є сталим, об'єм газу в посудині V2 = l2S , де l2 - ширина посудини після зміни температури.
Таким чином, для перевірки закону Гей-Люссака достатньо перевірити справедливість
рівності визначивши із симуляції величини, що входять у формулу.
ІV. Ознайомлення з симуляцією процесу. Експеримент.
1. Запишіть у зошиті дату виконання роботи, Ваше Прізвище та Ім'я, назву та тему роботи. Наприклад:
10 грудня 2020 року Шевченко Тарас клас: 10а Лабораторна робота №__ "Вивчення одного з ізопроцесів"
2. Відкрийте в новому вікні браузера комп'ютерну симуляцію процесу PHET: https://phet.colorado.edu/sims/html/gases-intro/latest/gases-intro_uk.html
3. Виберіть у симуляції "Гази. Вступ." тип "Закони."
4. Закачайте в посудину важкі (сині) та легкі (червоні) частинки "Насоса" або закладки
"Частинки"
Кількість частинок - довільна.
5. Ввімкніть режим сталого тиску із вільною зміною об'єму:
Та визначення ширини посудини:
6. Визначте ширину посудини l1 та температуру газу в ній
Т1
Результати запишіть в зошит. l1 =_______, Т1 =_________.
7. Підігрійте або охолодіть посудину на довільну температуру в межах від 30 К до 150 К і зафіксуйте та запишіть відповідну ширину посудини l2 та температуру газу в ній Т2 . Результати запишіть в зошит.
V. Опрацювання результатів дослідження.
Для кожного термодинамічного стану газу обчисліть відношення ширини посудини до температури газу в ній.
_________. _______________.
VI. Аналіз результатів дослідження
Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте: який закон ви експериментально перевіряли, які величини для цього вимірювали; яким є результат перевірки; у чому причина похибки; вимірювання якої величини дає найбільшу похибку.
Висновок ________________________________ VII. Творче завдання:
Складіть план проведення експерименту з використанням симуляції для перевірки закону Шарля, або Бойля-Маріотта.
VIII. Здача роботи для оцінювання.
Завантажте файл або світлини з результатами через обраний ресурс онлайн обміну інформацією.
У результатах мають бути: дата виконання роботи, назва роботи, прізвище та ім'я, група, виконані необхідні записи та розрахунки, висновок до роботи та виконане творче завдання (за бажанням).