LEGO-технологія ― чарівні цеглинки успіху
На сьогодні конструктори LEGO є незамінним матеріалом для занять з дітьми у закладах дошкільної освіти і в початковій школі. LEGO-технологія цікава тим, що об’єднує в собі елементи гри та експериментування. Кожен педагог знайшов у ній щось корисне для себе ― музичні керівники вивчають ноти за допомогою конструктора, учитель фізкультури використовує цеглинки як нестандартне обладнання, практичний психолог проводить тестування та релаксаційні вправи. За допомого LEGO діти вивчають математику, мову, знайомляться з довкіллям і навіть малюють цеглинками! Конструктор є надійним помічником у роботі вчителів початкових класів. І така популярність цілком обґрунтована.
По-перше, робота з LEGO-цеглинками вчить дітей творчо мислити, знаходити взаємозв’язки, будувати ланцюжки логічних суджень, планувати свої дії, висловлювати власну думку, сприяє корекції психічних процесів та подоланню розладів мовлення у дітей.
По-друге, заняття з LEGO урізноманітнюють та вдосконалюють навчальний процес, роблять його цікавішим для дітей. Заняття в ігровій формі створюють неповторну атмосферу психологічного комфорту і проходять без нервового напруження, що позитивно позначається на якості засвоєння матеріалу.
LEGO-технологія:
З чого розпочати роботу за LEGO-технологією?
Організовуючи заняття з використанням LEGO передусім доречно пам’ятати, що вони мають приносити дитині радість, проходити в спокійній емоційно сприятливій атмосфері без страху оцінювання. Учні повинні мати можливість самостійно виконувати завдання. Не варто відповідати за дитину на питання, слід усіляко підштовхувати її до знаходження відповіді. Для цього потрібно використовувати приклади, навідні запитання, уточнення, звертатися до життєвого досвіду дитини. Велике значення в іграх-вправах з LEGO має текст. Він повинен бути веселим, доступним для розуміння дітей, відповідним їхньому віку.
Спочатку необхідно дати дітям можливість ознайомитися з деталями конструктора шляхом виконання простих, недовготривалих завдань. Акцентують увагу на кількості штирів, називають цеглинку за їхньою кількістю (цеглинка 2 × 2, цеглинка 2 × 4). Такий підготовчий етап навчить дітей швидко знаходити необхідну деталь за вказівкою дорослого.
Цеглинка 2× 4
Коли діти навчаться вправлятися з цеглинками, можна переходити до складніших індивідуальних та групових завдань. Завдання урізноманітнюють, ускладнюють, створюють простір для творчого пошуку.
Примітка. Для дітей молодшого та середнього дошкільного віку використовують конструктори LEGO DUPLO, що вдвічі більше ніж конструктори LEGO System.
Роль педагога
Педагог під час організації занять з LEGO ― партнер дитини, який підтримує, надихає, за потреби допомагає їй віднайти відповідь на питання. Він мотивує дитину бути самостійною, спонукає до дій у різні засоби, зокрема власним прикладом, адже дитина вчиться наслідувати дорослого. Упродовж усього заняття педагог знаходиться поруч з дитиною, ставить їй запитання, цікавиться успіхами, звертає увагу на розв’язання певних задач. Так відбувається взаємодія дорослого з дитиною, створюється довірлива атмосфера, яка сприяє розв’язанню проблемних завдань, формуванню вміння слухати і чути дорослих та однолітків, розвитку мовлення, уміння висловлювати свої думки та з повагою ставитися до думок оточуючих.
Як підтримати дитину?
Приклади застосування LEGO-технології
Матеріали: цеглинки LEGO DUPLO різних кольорів та форм у достатній кількості, кольорові зображення овочів, аркуші паперу формату А4 коричневого чи зеленого кольору.
Лексична тема «Овочі».
Вправа 1
Цеглинки розкладають у довільному порядку та вільному доступі перед дітьми.
Запитання та завдання дітям
Вправа 2
Педагог пропонує дітям: «Посадімо з вами город. Візьмемо грядку (аркуш паперу) та посередині посадимо помаранчеву моркву. Вгорі над морквою посадимо огірочки. Якого вони кольору? А який червоний овоч ми можемо посадити внизу грядки? Місце для біленького часнику та коричневої картоплі ви можете обрати самі. Де ви посадили часник? А картоплю?» (Педагог промовляє та показує порядок розташування цеглинок відповідного кольору.)
Вправа 3
Завдання для роботи в парах: оберіть цеглинки однакового кольору. На які овочі вони схожі кольором? Чому ви обрали саме такий колір?
Вправа 4. Гра «Яка цеглинка зникла?»
Педагог запитує: «Що ми можемо приготувати з овочів? Я хотіла приготувати борщ та салат, але якихось овочів бракує!» Педагог виставляє цеглинки та промовляє: червоні томати, помаранчева морква, зелений огірочок, білий часничок та коричнева картопля. Діти заплющують очі, педагог ховає одну з цеглинок, діти відгадують, якої саме цеглинки-овоча бракує.
Вправа 5
Щоб зібрати цеглинки після завершення заняття можна запропонувати дітям привезти всі овочі до овочесховища (коробки, у якій зберігається конструктор).
Завдання
Педагог пропонує дитині взяти базову пластину для LEGO (наприклад, 8 × 8).
Інструкція. Ліворуч по краю пластини постав два прямокутники зеленого кольору, праворуч ― два прямокутники синього кольору, позаду ― два квадрати жовтого кольору. Зверху постав таку само пластину. На першому поверсі житиме мишка. На другому поверсі — лисичка.
Руханка
Діти беруть одну цеглинку.
Діти беруть кілька цеглинок.
Пальчикова гімнастика «Веселі цеглинки»
Ми цеглинки в руки взяли І місцями поміняли. Потім міцно їх з’єднали, Вгору високо кидали. Раз-два, не роняй, А швиденько заховай! |
(Беруть у кожну руку по одній цеглинці (2 ×4).) (Перекладають цеглинки з однієї руки в другу.) (Скріплюють дві цеглинки разом.) (Підкидають цю цеглинку вгору і ловлять.) (Ховають цеглинку у долонях або за спину.) |
Пальчикова гімнастика «Музиканти»
Нам сопілочки заграли: «Ду-ду-ду!» Барабани застучали: «Ту-ту-ту!» Ніжно скрипочки заграли: «Ті-ті-ті!» Піаніно зазвучали: «Ді-ді-ді!» На гітарі ми заграли: «Да-да-да!» І в долоні заплескали: «Та-та-та!» |
(Беуть одну цеглинку (2 × 4), підносять до губ, імітують рухи пальцями, чітко промовляючи звуки.) (Цеглинка у правій руці, ударяють нею по лівій долоні.) (Цеглинку тримають на плечі, як скрипку, пальцем другої руки імітують рухи смичка.) (Цеглинка лежить на столі, пальцями імітують гру на піаніно.) (Цеглинка у лівій руці, імітують на ній гру на гітарі.) (Цеглинка у лівій руці, ударяють нею по правій долоні.) |
Самомасаж рук «Гусінь»
На маленьке деревце Вгору гусінька повзла. Гілочки всі проповзала, І листочки не минала… Потім раптом покотилась, Завертілась, закрутилась, Застрибала, заскакала, Вниз упала і пропала! |
(Беруть одну цеглинку (2 × 2), проводять штирями по тильній стороні долоні спочатку однієї руки, потім другої.) (Проводять штирями по кожному пальчику спочатку однієї руки, потім другої.) (Крутять цеглинку між долонями по колу.) (Підкидають цеглинку догори.) (Міцно затискають цеглинку між долонями.) |