Лекція 4. Організація і методика проведення занять з учнями спеціальної медичної групи

Про матеріал
Лекція 4. Організація і методика проведення занять з учнями спеціальної медичної групи.
Перегляд файлу

Лекція 4. Організація і методика проведення занять з учнями спеціальної медичної групи

План:

  1. Групи здоров’я та їх характеристика.

2. Форми проведення фізичних занять з дітьми.

3. Загальні рекомендації з фізичного виховання школярів.

4. Комплектація СМГ.

5. Строки відновлення занять з фізичного виховання.

6. Організація і планування занять фізичною культурою студентів СМГ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Групи здоров’я та їх характеристика

Сьогодні у школах, гімназіях і ліцеях великий відсоток дітей має відхилення у

стані здоров'я. Це ГРВІ, ангіни, хронічний тонзиліт, алергічні захворювання,

порушення зору, функцій опорно-рухового апарату, шлунково-кишкові

захворювання, неврити, хвороби серцево-судинної системи і тому подібне.

Характер патологічних відхилень залежить від віку дітей. У дітей 2-4 років в

основному виявляються оборотні зрушення функціонального характеру.

Хронічні захворювання формуються у більш старшому віці (головним чином у

шкільні роки), але нерідко вони виникають у віці 4-7 років (захворювання

носоглотки, порушення постави, хвороби шкіри, шлунково-кишкового тракту та

ін.). Перше місце займають захворювання носоглотки, потім йдуть короткозорість,

порушення постави, плоскостопість, захворювання органів травлення, дихання,

нервово-психічні розлади.

Виділяють наступні групи здоров’я :

- група І — здорові, такі, що не мають хронічних захворювань, з відповідним

зросту фізичним розвитком. Рідко хворіють;

- група 11 — здорові, з морфофункциональними відхиленнями, без хронічних

захворювань, але мають відхилення у фізичному розвитку;

-група III - хворі хронічними захворюваннями у стадії компенсації; рідко

хворіють на гострі захворювання, добре себе почувають, мають високу

працездатність.

- група IV - хворі хронічними захворюваннями у стадії субкомпенсації, що

часто хворіють, з пониженою працездатністю;

- група V - хворі хронічними захворюваннями у стадії декомпенсації. Зазвичай

з такою патологією діти не відвідують школу, вони знаходяться у спеціальних лікувальних установах.

Комплексну оцінку стану здоров’я дає лікар-педіатр. Діти і підлітки , вднесені

до різних груп, вимагають диференційованого підходу при заняттях фізкультурою

або лікувальною фізкультурою.

Для першої групи здоров'я учбова, трудова і спортивна діяльність організовується без яких-небудь обмежень відповідно до програм.

Діти другої групи здоров'я погребують підвищеної уваги з боку лікарів, як група ризику. З ними необхідно проводити загартування, заняття фізкультурою. дієтотерапію, дотримувати раціональний режим дня.

Діти третьої, четвертої і п'ятої груп здоров'я повинні знаходитися під постійним наглядом лікарів. їх руховий режим обмежений, подовжується тривалість відпочинку і нічного сну.

2. Форми проведення фізичних занять з дітьми

Існують такі форми проведення фізичних занять з дітьми:

1. Проведення ранішньої гімнастики або прогулянки.

2. Проведення фізкультпаузи між уроками, на великій перерви і ін.

3. Перебування на повітрі не менше 3,5 годин.

4. 5-6 разове харчування,вітамінізація, двічі на рік (листопад-грудень,січень-лютий)

 загальне УФ-оопромінення за прискореною методикою з додатковим прийомом аскорбінової кислоті

5. Загартовуючі процедури (обтирання, обливання, душі, ванни, сауна і ін,).

Правильний розподіл дітей по медичних групах для занять фізкультурою є

важливою частиною роботи лікаря-педіатра і вчителя Фізкультури,

Всі учні, займаються по державних програмах, на основі даних про стан їх

здоров'я, фізичного розвитку і фізичної підготовленості та діляться на три групи:

основна, підготовча, спеціальна.

Для школярів підготовчої і спеціальної медичних груп передбачається обмеження об'єму фізичного навантаження, Міра обмеження навантаження залежить від стану здоров'я кожного школяра, його захворювання і інших показників. Фізичне виховання школярів спеціальної медичної групи проводиться за особливо розробленою програмою.

 

3. Загальні рекомендації з фізичного виховання школярів

Основна група, 1. Заняття за програмою фізичного виховання у повному

об’ємі. 2.3дача яких-небудь нормативів. 3. Заняття в одній із спортивних секцій,

участь в змаганнях.

Підготовча група. 1. Заняття за програмою фізичного виховання за умови більш поступового її проходження з відстроченням здачі контрольних випробувань

(нормативів) і норм на строк до одного року. 2. Заняття в секції загальної фізичної

підготовки.

Спеціальна медична група. 1. Заняття за особливою програмою або окремими видами державної програми, термін підготовки подовжується, а нормативи знижуються.2. Заняття лікувальною фізкультурою.

Слід зазначити, що переведення з однієї групи в іншу проводиться при щорічному медичному обстеженні школярів. Перехід із спеціальної медичної групи у підготовчу можливий за умови позитивних результатів лікування і успіхів при занятті фізкультурою, гартуванні, тобто за наявності позитивної динаміки.

4. Комплектація СМГ

 Важливою деталлю при проведенні занять лікувальною фізкультурою у спеціальній медичній групі (СМГ) є її комплектування. Важається, що від правильності комплектування навчальних груп у великій мірі залежить ефективність фізичного виховання вказаної категорії студентів.

Існує декілька варіантів розподілу дітей у СМГ. І. Боднар (2005) вказує, що

існує два підходи до розподілу дітей на підгрупи: в залежності від характеру

захворювання (діагнозу) та залежно від важкості захворювання (функціонального

стану)

Розподіл залежно від характеру захворювання (діагнозу). Група “А” формується зі студентів із серцево-судинними і легеневими патологіями, такими як ревматичний порок серця, тонзилокардіальним синдромом, хронічною пневмонією,туберкульозом легень у стадії ущільнення, залишковими явищами після

перенесеного ексудативного плевриту, гіпертонічною хворобою першого ступеня, а також тиреотоксикозом першого ступеня. У цю ж групу включають студентів із бронхіальною асмою, але тільки з урахуванням останього приступу не раніше ніж через рік, а також якщо у хворих немає змін у легенях.

У групу “Б” зараховуються особи з хронічними, часто рецидивуючими тонзилітами, виразковою хворобою, хронічними гастритами, колітом, з порушенням жирового і водно-сольового обміну, з порушеннями функцій сечестатевої системи.

У групі “В” поєднуються особи з вираженими порушеннями опорно-рухового апарату залишковими явищами паралічу , парезів, після перенесення травм верхніх і нижніх кінцівок, із залишковими явищами кісткового туберкульозу, деформацією грудної клітини.

Крім того, автори пропонують виділити окремі групи із захворюванням міопією і підвищеним артеріальним тиском, а також лікувальну групу, що комплектується із школярів, що мають значне відхилення у стані здоров'я після перенесених важких захворювань. У цьому напрямку працюють багато фахівців, досвід роботи яких викладений у літературі.

        Залежно від важкості захворювання (функціонального стану). Підгрупа

“А” (сильна) - діти, які мають відхилення у стані здоров'я зворотного характеру, ослаблені різними захворюваннями: діти, що тимчасово відносяться до СМГ для повного відновлення їх здоров'я після травм або захворювання.  Підгрупа “Б” (слабка) - діти, які мають, важкі незворотні. зміни у діяльності органів і систем (органічні ураження серцево-судинної, сечовидільної системи, печінки, висока ступінь порушення корекції зору зі змінами на очному дні тощо); із загостреними хронічними захворюваннями, з аномалією розвитку рухового апарату.

 

5. Строки відновлення заняттями фізичної культури

Фізичне виховання в спеціальних медичних групах. Багото авторів пропонують розподіляти студентів спеціальної медичної групи на групи за рівнем

фізичної підготовленості. Такий підхід найбільш раціональний. Він дає

 

можливість, застосовуючи єдині засоби і методи для всієї групи, цілеспрямовано

збільшувати рівень фізичної підготовленості. Однак, необхідність врахування протипоказань і показань у виконанні фізичних вправ при різних захворюваннях, є відволікаючим моментом для викладача при проведенні заняття.

    Спеціальні медичні групи комплектуються з учнів - для яких фізичне

навантаження, що отримується на уроках фізкультури, протипоказане або вимагає

значного обмеження (діти, які мають ті або інші виражені відхилення у стані на грунті того або іншого хронічного захворювання, або залишкових явищ після перенесеного гострого захворювання). До цієї групи входять школярі хворі на ревматизм у період ремісії, якщо після чергової атаки пройшло 6-12 місяців, при нормальній картині крові і

хороших об’єктивних даних; діти після міокардиту у зв’язку з перенесеними інфекційними захворюваннями; школярі з вродженими і придбаними вадами серця. Діти з підвещеним АТ.

У спеціальну медичну групу включають також школярів , що страждають  іншими захворюваннями, через які зараз необхідно значно обмежити фізичне навантаження (після перенесеного туберкульозу, при значному відставанні у фізичному розвитку і відсутності фізичної підготовки, гострих шлунково - кишкових захворюваннях з явищами виснаження, через 5-6 місяців потім гепатохолецистита, а також вірусного гепатиту.

До цієї ж групи відносять школярів, для яких фізичне навантаження не представляє небезпеки, але вони не можуть займатися за загальною програмою через дефекти ОРА, анкилозів, контрактур, різкої атрофії м’язів, після травматичних ушкоджень. Хронічного інфекційного поліартриту, що супроводжується обмеженням рухливості суглобів; залишкові явища поліомієліту,  а також виражену деформацію хребта ІІ-ІІІ ступенів.

 До групи з відхиленнями у стані здоров’я відносять учнів з хронічними захворюваннями (осередкова інфекція ротової порожнини, носоглотки, додаткових пазух носа та ін.). Особливо поширений хронічний тонзиліт (20-40% учнях), карієс зубів - майже 90% та ін. відомо, що хронічні вогнища запалення у носоглотці і

 

порожнині рота змінюють загальну реактивність організму, знижують його захисні функції, природну опірність інфекціям. Діти часто хворіють у період підйому, гострих респіраторних вірусних інфекцій (ГРВІ) і грипу, у них нерідкі загострення хронічного тонзиліту, отиту, гаймориту. Осередок інфекції у носоглотці може провокувати бронхіт, запалення легенів, перехід їх у хронічну форму.

          При визначені школярів у спеціальну медичну групу лікар - педіатр повідомляє викладача фізичної культури про недоліки у фізичному розвитку і стані здоров’я учня, а також рекомендує, які види фізичних вправ і в якому дозуванні будуть йому корисні і потрібні. При такому підході кількість дітей у спеціальній медичній груш в кожній школі буде незначною.

         Повне звільнення школярів від занять фізкультурою може носити тільки тимчасовий характер. Звільненими можуть бути діти, що не відвідують школу через значні патологічні відхилення у здоров'я тих, що навчаються.

         Приблизні строки відновлення занять фізичною культурою.

Тимчасове звільнення від занять або їх обмеження бувають необхідними після перенесення гострих і загострення хронічних захворювань. Терміни відновлення занять фізичними вправами у цих випадках визначаються строго індивідуально, з урахуванням стану здоров'я і функціонального стану систем організму школяра.

6. Організація і планування занять фізичною культурою студентів СМГ

     В наслідок неоднозначного рівня фізичної підготовленості і функціонального стану здоров’я студентів спеціальних медичних груп весь період навчання умовно розмежовується на три етапи: І курс - І етап. II курс - II етап. III та IV курси - третій, заключний етап реабілітації.

В залежності від етапу визначені основні завдання, розроблені практичні програми, встановлені контрольні нормативи й вимоги.

1-й етап реабілітації. Завдання етапу:

а) визначити вихідні показники фізичного розвитку, фізичної підготовки функціонального стану студентів;

 

 

б) з врахуванням програмного матеріалу розробити руховий режим;

в) поступово пристосовувати організм тих, хто займається, до дії оптимальних фізичних навантажень і кліматичних факторів;

г) встановити інформативні методи контролю і самоконтролю за змінами, пто відбуваються в організмі студентів.

      На цьому етапі руховий режим студентів складається із наступних взаємопов'язаних компонентів: _ ранкова спеціалізована гімнастика, дворазові академічні заняття за розкладом, самостійні заняття один-три рази на тиждень.

Перші п'ять-шість занять за своєю побудовою її методикою мало відрізняються від прийнятих у лікувальній фізичній культурі. Застосовуються вправи без вираженої м'язової напруги, дихальні, статичного і динамічного характеру з довільним розслабленням м'язів. з врахуванням необхідності розвивати функцію повного, грудного-діафрагмального дихання. Циклічні вправи застосовуються у підготовчій, основній та заключній частинах занять у вигляді ходьби у повільному темпі, середньому, бігові у повільному темпі від 5 до 15 хв. для емоційного тонусу. У другу половину основної частини включається рухлива гра з малим навантаженням. У заключній частині використовуються  ходьба повільний біг, вправи на розслаблення і потягування,  дихальні вправи.

 11-й етап реабілітації. Тут вирішуються наступні завдання:

а) поступове збільшення діапазону фізичних навантажень та поліпшення адаптації до них організму;

б) удосконалення загальнофізичної, технічної і функціональної підготовки організму тих, хто займається;

в) розширення і вдосконалення методів контролю і самоконтролю за рівнем тренованості і станом здоров'я.

Відмінності між першим та другим етапами відносяться до збільшення частоти серцевих скорочень СЧСС). Якщо на першому етапі вони знаходилися на рівні 120- -130 уд/хв, то на другому  130-150 уд/хв. Моторна щільність піднялася від 30-40% дo 60%. На заняттях використовуються у більшому обсязі силові та швидкісно- силові навантаження, вправи з обтяженнями. У вправи на витривалість

включаються невеликі прискорення на 10-20м до 5-8 разів. На заняттях з гімнастики використовуються гімнастична стійка, лава, набивні м'ячі, обручі, гімнастичні палиці. Основна увага приділяється обсягу циклічних навантажень, що контролюються за ЧСС. У кінці заняття для динамічного стереотипного навантаження застосовуються вправи для м язів тулуба, на розслаблення, у висі.

ІІІ-ій етап реабілітації. Основні завдання етапу:

а) розширити діапазон дії засобів фізичної культури, що сприяють поступовому виходу на максимальне, для даних осіб, фізичне навантаження:

б) сприяти вдосконаленню і розвитку навичок та умінь використання засобів фізичної культури у житті та професійній діяльності.

      Після прийому контрольних нормативів встановлюється фізична підготовка студентів на третьому етапі реабілітації. Якщо показники не знижені, можна поступово збільшувати обсяг та інтенсивність рухового навантаження.

Дослідження і практична їх апробація дозволяють фізичне навантаження доводити на третьому етапі до 70-80% інтенсивності.  Це досягається, перш за все за рахунок збільшення циклічних навантажень — бігу і ходьби по пересічній місцевості, пересування на лижах, плавання, кількості повторень вправ, вихідних положень, амплітуди і ритму рухів, раціонального використання пауз між навантаженнями, емоційного фактору та ін. Заняття за своєм характером наближається до тренувального процесу із загально фізичної підготовки. Протягом усіх етапів реабілітації приділяється увага загартовуванню організму.

Для успішного вирішення питань професійно-прикладної фізичної підготовки рекомендуються наступні напрямки :

а) загальне оздоровлення організму студентів через раціональне використання дозованих фізичних навантажень , виховання психологічної стійкості до дії стресових факторів у професійній діяльності;

б) розвиток і вдосконалення основних рухових якостей, необхідних у роботі і житті: витривалості. координації рухів, швидкості реакцій та ін.

в) виховання у студентів важливих гігієнічних навичок, що заважають розвитку

основних неінфекційних захворювань, вилучення шкідливих звичок,

збалансоване харчування з широким використанням продуктів рослинного походження, систематичні заняття фізичними вправами на відкритому повітрі, набуття знань та умінь самоконтролю.

     У кінці кожного етапу реабілітації проводиться аналіз фізичного розвитку (за даними медичного огляду), фізичної підготовки (за результатами прийому контрольних нормативів) і функціонального стану (оцінка функціональних проб, тестів та ін.).

 

Контрольні питання:

1. Групи здоров’я.

2.Форми проведення фізичних занять.

3.Комплектація учнів СМГ.

4.Організація і планування занять в СМГ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА:

1.Булич Э.Г., Физическое воспитание в специальных медицинских группах:

Учеб пособие для техникумов. - М.: Высш. тик.. 1986. - 255с.

2.Дубровський В.И.Спортивная медицина: Учеб, для студ. высш. учеб. заведений. - 2-е изд., доп. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. - 512 с.: ил.

3.Лікувальна фізична культура: Підручник ! Соколовський В.С., Романова Н.О., Юшковська О.Г.- Одеса: Одес.держ.мед.ун-т, 2005.- 234 с.

4.Спортивная медицина. Учебник / Макарова Г.А. — М.: Советский спорт, 2003.-480 с., 1981 р.

5.Физическая реабилитация: Учебник для студентов высших учебных

заведений / 11од общей ред. С.Н. 1 Попова. - Ростов-на/Дону: Феникс, 2004.- 608 с

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ильина Наталья
    дякую, за підказочку в роботі. Дуже цікаво.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
3137
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку