ЕТНОСОЦІОЛОГІЯ
План.
1. Предмет і сутність етносоціології. Етнічний компонент в соціальній структурі суспільства.
2. Історичні форми етнічних спільностей людей. Розвиток етносів.
3. Нація. Чинники розвитку націй. Міжнаціональні відносини.
4. Національні та етнічні процеси в сучасному світі. Самовизначення націй. Національна політика.
5. Національна структура і національні відносини в Україні.
Дослідження етнічних структур здійснюється соціологією національних відносин (її ще називають етносоціологією). Вона покликана вивчати комплекс проблем, пов'язаних з соціальним розвитком націй і народностей: соціально-економічних, соціально-політичних, духовно-ідеологічних, культурних, освітніх і т. п.
Національна проблематика знаходить своє відображення не тільки в соціологічній науці, а й в інших суспільних і гуманітарних дисциплінах. В економіці вивчаються зміни в промисловості і сільському господарстві тієї чи іншої нації і народності, рівень економічного розвитку, спеціалісти права висвітлюють питання національно-державного будівництва, етнографів цікавлять зміни в культурі і побуті народів, істориків — історія націй і народностей і т. ін. Політологи вбачають своє завдання в тому, щоб розробляти концепцію, визначати перспективи розвитку національних відносин. В соціології ж національні проблеми розглядаються в тісному взаємозв'язку із змінами в економічній, політичній і духовно-ідеологічній сферах, причому вивчаються вони через свій специфічний об'єкт— людей тієї чи іншої національності з урахуванням їх приналежності до відповідної соціальної групи.
Досліджуючи національні відносини, соціолог на відміну від економіста, історика, філософа, політолога повинен завжди брати до уваги як загальні соціально-економічні і соціально-політичні умови в краї, так і специфічні, які характеризують конкретне етнічне середовище, а також умови безпосереднього спілкування людей — у виробничих колективах, в сім'ї, в будь-якому оточенні. Необхідно мати на увазі також різні ситуації здійснення міжнаціональних контактів.
Визначальним підходом в дослідженні даної проблематики є визнання глибоких внутрішніх зв'язків між соціально-класовою і етнічною структурами, адже в основі національних відносин лежать відносини соціальні.
Докорінні зміни в суспільних відносинах передбачають нагальну необхідність суттєвого переосмислення багатьох теоретичних положень теорії та історії націй і міжнаціональних відносин.
Звернемо увагу перш за все на історичні форми спільності людей. Це стійкі спільності людей, які складаються природо-історичним шляхом, об'єднані спільністю корінних інтересів, істотними ознаками поведінки, соціальною діяльністю, способом життя, їх визначення і класифікація залежать від наявності стійких національних (етнічних) ознак, що об'єднують людей за допомогою спільності мови, психології (національної самосвідомості), життєвого устрою, культури, побуту.
Першими історичними формами спільності людей, що мають початкові етнічні ознаки, були родоплеменні спільності: рід — первинна історична ланка етнічної організації, плем'я — об'єднання кількох родів. Характерними особливостями родоплемінних об'єднань людей були спільність походження і кровнородинних зв'язків, території проживання, мови, звичаїв, видів господарської діяльності. Посилення господарських і культурних зв'язків племен внаслідок посилення внутрішньої племінної диференціації відносин власності, розвитку знарядь праці і виробництва, розширення сфери обміну, міжплемінних воєнних зіткнень, збільшення міграції населення, зростання міжплемінних кровнородинних шлюбних союзів та інших факторів викликало поступове змішання племен, їх об'єднання, вело до заміни кровнородинних зв'язків територіальними. На цій основі формуються більш численні національні спільності людей, які прийнято позначати поняттям «народність».
Народність — одна з форм етнічної спільності людей, яка історично йде за родоплемінною спільністю і формується в процесі злиття, консолідації різних племен в умовах зміни первіснообщинного ладу приватновласницькими відносинами, появи і розвитку класів. Для народності характерні територіальна спільність, спільна мова поряд з існуванням ряду діалектів. Кожна народність має свою збірну назву, всередині неї виникають елементи спільної культури. Народність типова для рабовласницького і феодального ладу. В процесі наступного розвитку суспільства народність може існувати поряд з нацією, яка виникає на базі нових капіталістичних відносин як наслідок посилення економічних і культурних зв'язків народностей. В умовах вільного і всебічного соціального, політичного і культурного розвитку всіх народів, що притаманно вищому ступеню суспільного розвитку, відбудеться поступове посилення взаємозв'язку народності з іншими, більш розвиненими народностями і націями, їх всебічне зближення і перетворення в націю.
Існуючі визначення нації можна поділити на основні чотири напрямки: психологічний, культурологічний, етнологічний та історико-економічний. Засновниками психологічної теорії націй є французький філософ та історик XIX століття Е. Ренан, який стверджував, що «нація — це душа, духовний принцип», а також представник австромарксизму О. Бауер, який розглядав націю як «сукупність людей, спільністю долі згуртованих у спільність характеру». Сьогодні всі визнають невід'ємною складовою нації спільність долі, історії і походження, тобто компонентів, на яких наголошував О. Бауер.
Початок культурологічній теорії нації поклали праці ще одного австромарксиста К. Реннера (Шпрінгера), який вважав, що нація — «це союз осіб, які однаково говорять», «культурний союз». Таким чином, якщо засновники психологічної теорії зводять суть нації насамперед до спільності національної психології та національного характеру, то прихильники культурологічної теорії — в основному до спільності національної мови і національної культури. Обидві ці теорії мали і мають послідовників на Заході.
Досить поширеною сьогодні є етнологічна теорія націй. Ввібравши в себе деякі елементи вже вказаних теорій, вона основний акцент робить на таких етнічних ознаках, як спільність походження, самосвідомості тощо. При всій повазі до етнопсихологічних теорій нації не можна не звернути уваги на їх загальне слабке місце — недооцінка, а часом й ігнорування соціального в національному.
В радянській науковій літературі згадані теорії до недавнього часу вважалися буржуазними, псевдонауковими і піддавались огульній критиці. Багато десятиліть у нас безроздільно панувала «історико-економічна» теорія націй. Вона зароджувалася і розвивалась паралельно з психологічною і культурологічною теоріями, її засновником вважається відомий теоретик марксизму К. Каутський. «Головною ознакою національності (нації) є спільна територія і спільна мова», — підкреслював він у праці «Ознаки національності». До ознак нації він також відносив спільність економічного життя і традицій. Однак К. Каутський, на чому слід особливо наголосити, не абсолютизував указаних ознак. Він вважав, що навіть при відсутності (втраті) однієї або кількох з них нація продовжує існувати. Слабкою стороною даної теорії слід визнати недооцінку етнічного в національному.
Спираючись на положення К. Каутського і частково О. Бауера, Й. В. Сталін в 1913 р. дав таке визначення: «Нація — це стала спільність людей, яка історично склалася, виникла на базі спільності мови, території, економічного життя і психічного складу, що проявляється в спільності культури». Пізніше, в 1929 р. у праці «Національне питання і ленінізм» Сталін ввів поділ націй на капіталістичні і соціалістичні і дав характеристику їх відмінних рис. З благословення Сталіна це визначення було визнане «марксистсько-ленінським», що слід вважати явним передержуванням. Як відомо, ні основоположники марксизму, ні Ленін визначень нації не давали. Вони лише згадували, причому далеко неоднозначно, деякі її ознаки, зокрема, такі, як спільність території, економічних зв'язків, мови і культури.
Підробка Сталіна полягала в тому, що, включивши у визначення націй згадані ознаки, він дав їм власне, догматичне тлумачення, абсолютизував і жорстоко ув'язав їх одну з іншою. «Тільки наявність усіх ознак, узятих разом, дає нам націю»,- підкреслював він неодноразово. Такий підхід Сталіна не був випадковим. По-перше, він був зумовлений абсолютизацією і гіпертрофією місця і ролі класового принципу, класової боротьби в політичному житті суспільства і недооцінкою, ігноруванням національного фактора. По-друге, він підводив теоретичний фундамент під політизацію нації, її «одержавлення», що призвело до нерівності етносів, їх штучного поділу на державні і «недержавні».
Тільки в окремих виданнях останніх років намітились нові підходи. Зокрема, нація дедалі частіше трактується як етносоціальна спільність. Сьогодні категорію «нація» можна визначити як етносоціальну спільність із сталою самосвідомістю своєї ідентичності (спільність історичної долі, психології і характеру, відданість національним, матеріальним і духовним цінностям, національній символіці, національно-екологічні почуття), а також (переважно на етапі формування) територіально-мовною та економічною єдністю, яка в подальшому під впливом інтеграційних та міграційних процесів проявляє себе неоднозначне, нерідко втрачає своє визначальне значення, хоча зовсім не зникає.
Сучасний світ представлений всіма національними історичними формами спільності людей, їх зміна, динаміка процесів міжетнічної асиміляції, консолідація залежать від об'єктивних конкретно-історичних умов розвитку народів, виникнення і зміцнення спільних інтересів, зростання міжнаціональних і міждержавних зв'язків і відносин.
Міжнаціональні відносини — відносини, що складаються в ході взаємодії національних спільностей з приводу реалізації ними своїх інтересів як безпосередніх, так і корінних, власне національних і загальнонаціональних. Характер і зміст міжнаціональних відносин багато в чому визначаються тією соціально-політичною системою, у рамках якої відбувається їх розвиток. Однак вони мають і відносну самостійність, що дає змогу говорити про їх власну специфіку. Залежно від позиції і підходу суб'єктів національних відносин до національної політики, що проводиться у багатонаціональній державі, міжнаціональні відносини можуть мати як консенсусний, так і конфронтаційний характер, звідки, однак, не випливає фатальна неминучість міжнаціональних (етнічних) конфліктів.
Імовірно, що національно-колоніальне питання з'являється в період загибелі сільськогосподарського і появи індустріального способів відтворення людського життя, періоду складання національних держав Західної Європи. Вихід господарської діяльності за межі національної держави в пошуках ринків збуту товарів, сировини і дешевої робочої сили, розширення своєї території за рахунок загарбання інших країн шляхом розбійницьких війн та іншими шляхами привели до утворення багатонаціональних колоніальних держав. Пануючі верстви цих держав стали носіями національного і колоніального поневолення. Проти національного і колоніального гноблення піднімаються поневолені і пригноблені народи за свободу, національну незалежність і державний суверенітет.
Національний суверенітет — це повновладдя нації, її політична свобода, можливість самовизначення для збереження своєї самобутності, мови, культури, історії. Національно-визвольний рух поневолених народів проти всілякого національного гноблення, за свою незалежність, відокремлення і створення самостійної держави якраз і означає розв'язання національного питання.
Національне питання — це питання про ліквідацію будь-якого національного гніту, розбрату, національної ворожнечі і національної нерівності, про створення передумов для нормальної життєдіяльності великих і малих народів, їх вільного розвитку на основі загальнолюдських принципів гуманізму і демократизму. Історія цивілізації має багатовікову історію боротьби народів. Тисячоліттями цілі, принципи і суть етнонаціональної політики виражались в надзвичайно короткій і жорстокій формулі. dіvіdе еt іmрега («поділяй і владарюй»). Цим правилом вміло користувались правителі Стародавнього Риму, колоніальних держав (Англія, Іспанія, Португалія та ін.) і імперій (Австро-Угорської, Турецької, царської Росії та ін.). До недавнього часу принцип «поділяй і владарюй» проявлявся в ряді країн, в дещо зміненому вигляді: політиці насильницької асиміляції (американський «плавильний котел», радянська концепція зближення і злиття націй і т. п.), сегрегації (ПАР, США та ін.), геноциду (сталінський режим проти ряду народів, Ізраїль проти арабського народу Палестини, Ірак проти курдів та ін.).
Лише в XX столітті, причому частково в окремих державах, мрія про міжнаціональний мир почала втілюватись в життя. Пріоритет тут належить Бельгії, Швейцарії та скандинавським країнам, де мирно вживаються разом або мирно відокремлюються одна від одної вільні нації.
Старі і нові суперечності в національному питанні особливо загострились у зв'язку з розпадом Союзу РСР, напруженого політичною боротьбою навколо проблем співтовариства суверенних держав, які виникли на його уламках.
Імперія, що називалась Російською, а потім Союзом РСР, була приречена як і всі інші.
Сьогодні без перебільшення можна сказати, що національне є проблемою не лише країн, які утворилися на території колишнього Союзу РСР, а й світового масштабу. Індія і Ірак, Канада і Іспанія, Ліберія і Югославія, Шрі-Ланка — в багатьох країнах майже всіх частин світу більшою чи меншою мірою існують міжнаціональні проблеми. Національне питання тісно пов'язане з економічними і політичними, екологічними і духовно-культурними традиціями і новими проблемами суспільного життя.
На яких принципах воно може бути розв'язане? Перш за все на принципах гуманізму, рівності народів у всіх сферах життя, добровільності, демократизму, автономії. А ці принципи можна об'єднати одним словом — цивілізованості.
Саме цивілізованість, що розуміється і як прилучення того чи іншого народу до економічних, соціально-політичних та духовних джерел суспільного прогресу, до процесу інтернаціоналізації суспільного життя при збереженні національної своєрідності, виводить народ на рівень сучасності.
Цивілізованість як соціальне явище не руйнує націю, не денаціоналізує її, хоча й може супроводжуватися деякими втратами, певним зниженням етнічної активності, а посилює сприйнятливість нації до зовнішніх впливів, розширює гуманістичну природу самого національного розвитку. В цьому проявляється суперечливий характер цивілізованості, неоднозначності її впливу на феномен нації як етнонаціональне явище.
Важливою умовою нормалізації міжнаціональних відносин. їх гуманізації може бути не класова боротьба, а духовне відродження націй і народів, об'єднання людства, формування єдиного справедливого світового економічного простору, перехід на інформаційну передову технологію. Така форма розв'язання національного питання як революційна (силова) в силу розвитку глобальних проблем і реальної можливості зникнення людства не може бути прийнятною для населення Землі. Тільки еволюційна форма розвитку, пошук консенсусу, плюралізм, відмова від соціально-політичних експериментів над націями і народами, зростання національної самосвідомості, суверенізація і утворення держав та їх інтеграція можуть стати підґрунтям дійсно людських взаємовідносин між націями і народами. Цьому буде сприяти гармонізація особистих і національних інтересів громадян, врахування їх в соціальній політиці держави, визнання пріоритету загальнолюдських цінностей над класовими та національними. Сьогодні принципи рівності і самовизначення народів, суверенітету, територіальної цілісності (соборності), право народів на мир, безпеку і вільний розвиток, на доступ до досягнень світової цивілізації і рівні права на їх використання повинні стати основою будь-якої послідовної демократичної національної політики усіх держав.
Перехід на такі позиції, відмова від старих стереотипів мислення і діяння — основа стабілізації, а в перспективі і гармонізації міжнаціональних і міжетнічних відносин і ситуації в усьому світі.
Аналіз етнічної структури українського суспільства і соціальної структури націй і етнічних груп являє собою один з важливіших напрямків соціології. Предмет цих досліджень в першу чергу пов'язаний з вивченням етнічних структур та їх соціальних характеристик, тобто з визначенням зв'язків елементів цієї структури з соціально-класовим, соціально-демографічним, соціально-освітнім, соціально-професійним, соціально-територіальним складом етнічних груп, з процесами соціальних переміщень в середині їх і між ними.
Прийняття Декларації про державний суверенітет (16 липня 1990 року) і проголошення незалежності України (24 серпня 1991 року) поклали початок утвердженню нових підходів до визначення суті, принципів і форм розв'язання національного питання.
Україна за чисельністю населення займає одне з перших місць в Європі. За переписом 1989 року в ній проживало майже 52 мільйони чоловік. Населення країни досить строкате за етнічним складом, в межах Української держави проживають представники 125 національностей. Причому деякі з них значні в кількісному відношенні. Передусім це стосується росіян, яких налічується 11,4 млн. чоловік, або 22,1% всього населення. Помітними групами є також євреї — 486 тис., білоруси — 440 тис., молдавани — 325 тис., болгари—234 тис., поляки —219 тис., угорці — 163 тис., румуни — 135 тис., греки — 99 тис., татари — 88 тис , вірмени — 54 тис., цигани - 48 тис., кримські татари—47 тис. та інші.
Українці — основне населення, другий за чисельністю слов'янський народ. З 44,1 млн. українців, що проживали в Радянському Союзі, на Україну припадала основна маса — 37,4 млн. чоловік (84,8%). В Російській Федерації українців проживало 3,7 млн. в Казахстані — 898 тис., в Молдові — 561 тис. і Білорусії — 231 тис. Найбільше — понад 1 млн. чоловік — українців живе на заході в США. В Канаді проживає 530 тисяч, в Польщі — близько 304 тисяч, в Аргентині — 100 тисяч, в Бразилії — 50 тисяч. Всього на середину 1989 року в світі нараховувалось близько 46,1 млн. чоловік.
Цікаву картину являє соціально-територіальний фактор розвитку української держави. Якщо, приміром, частка міських жителів серед українців у 1989 році становила 60,33 відсотка, то у Росії відповідний показник дорівнював 87,55, у євреїв — 99,16, білорусів — 79,3, у поляків — 67 і т. п. (Хоча варто зазначити, що деякі етнічні групи — кримські татари, болгари, гагаузи та деякі інші за рівнем урбанізації відстають від українців).
Ще більший вплив на активізацію етнічних груп справляє та обставина, що протягом останніх років значно змінилась їх соціальна структура. В їхньому середовищі створилися прошарки, які традиційно беруть на себе роль етнічних лідерів — інтелігенція, господарники і т. п. Причому за рівнем насиченості такими категоріями працівників багато груп знову-таки або випереджають українців, або не набагато відстають від них. Якщо говорити про соціальні прошарки, з яких можуть виходити потенційні лідери тих чи інших етносів, то ситуація виглядає таким чином. Основні кандидати — це люди розумової праці. Нині частка людей, зайнятих переважно розумовою працею, в Україні становить 31,7 відсотка. Для порівняння можна взяти кілька національностей. Серед українців цей показник дорівнює 29,4 відсотка, росіян — 38,6, білорусів — 31,6, молдаван — 15,8, євреїв — 67,5, болгар — 25,7, поляків — 27,4. Цікаво буде подивитись і на ситуацію в містах, бо саме в них починається процес активізації етнічності. Частка тих, хто займається переважно розумовою працею — 37,3. Для українців це співвідношення становить 35,5, росіян — 40,9, білорусів — 35,3, молдаван — 24,3, євреїв — 67,6, болгар — 32,8, поляків — 32,2 відсотка.
Основним «кадровим резервом» тих соціальних груп, що переважно беруть на себе роль етнічної еліти, є особи з вищою і середньою спеціальною освітою, тобто фахівці. За станом на 15 листопада 1989 року в Україні Їх налічувалося 6,6 млн. чоловік, в тому числі з вищою — 2,8 млн., з середньою спеціальною — 3,8 мільйона. Спеціалісти становлять 12,82 відсотка всього населення республіки. Рівень насиченості окремих етнічних спільностей цією соціальною верствою також свідчить про неабиякі можливості тих, хто зможе взяти на себе функцію «антрепренерів активізації етнічності». Скажімо, якщо у складі українців є 12 відсотків фахівців, то серед росіян їх 11,7, євреїв — 28,7, білорусів — 15 і т. д.
На основі спостережень за етнополітичними ситуаціями в різних країнах та шляхом порівняльного аналізу світова соціологія виявила поетапні особливості етнічного відродження. На першому етапі відбувається «обирання носіїв етнічності». Потенційні етнічні лідери, добровільні активісти починають відшукувати своїх етнічних родичів, виявляти тих, чия свідомість вистояла перед денаціоналізаторською сокирою державного апарату, нагадувати про свої етнічні корені тим, хто піддався нівелюючому впливу одноманітної культури, запроваджуваної згори. Починається стихійне створення різних національних товариств, асоціацій, центрів тощо.
З оформленням певної організаційної структури відкривається шлях до другого етапу — «мобілізації етнічної групи». Її сутність полягає в тому, що лідери етнічної групи, інтелектуальна верства доводять до відома її членів значення національних проблем та окреслюють шляхи їх розв'язання, тим самим гуртуючи групу навколо спільної мети. Групова солідарність, як правило, тільки починається з мовних, культурних або релігійних проблем. Далі вона неминуче охоплює питання соціально-економічного становища групи. Оскільки це вимагає владних зусиль, то на третьому етапі етнічного відродження неминуче відбувається «політизація етнічності», тобто переведення усвідомлених групою проблем у політичні програми та гасла. Вона вже не може задовольнитися суто культурницькою і просвітницькою роботою, а вимагає участі у розподілі влади. І коли група у своїх прагненнях зустрічає опір з боку «нації—держави», то виникає небезпека етнічного конфлікту.
Формування та реалізація національних інтересів — загалом складний процес, у якому діють багато об'єктивних та суб'єктивних чинників. Яким має бути наше суспільство, народ України вже визначився на основі національного (загальнонародного) консенсусу: незалежна, суверенна, соборна, демократична Україна, її характерні риси — громадянське суспільство, правова держава, економічний та політичний плюралізм, ідеологія та мораль, що базуються на національних та загальнолюдських цінностях, повага до прав людини. Оскільки всі політичні сили України єдині в цьому, вищезазначене становить національну мету, національну концепцію розвитку, платформу для національної згоди. У цьому руслі мають формуватись і національні інтереси України.
Формування національних інтересів, їх реалізація — надто складний процес. У будь-якому суспільстві інтереси окремих людей бувають не тільки різними, але й протилежними і навіть антагоністичними. Проте суспільство в цілому може функціонувати лише за умови зіставлення їх на основі національного компромісу і національної згоди, чіткого визначення шляхів боротьби за реалізацію інтересів окремих людей
Національні інтереси реалізуються державою через державні інтереси. Та державні інтереси можуть мати і самостійний характер (інтереси влади) і не збігатися з національними інтересами. Наприклад, інтереси уряду можуть бути відмінними від національних інтересів або інтересів інших елементів влади (законодавчої чи судової).
Характерним є те, що перехід від тоталітарної системи до демократичної супроводжують одночасно два процеси — нове державотворення і зміна суспільного ладу. Різко загострилися суспільні проблеми та суперечності. У цій ситуації на перший план виходять державні інтереси, що не завжди збігаються з інтересами загальнонаціональними, тим паче — кожної особи, бо вихід з кризового становища зачіпає усіх нас. За таких надзвичайно складних умов державні інтереси виявляються через відповідні стратегічні завдання: забезпечення нормального .функціонування суспільства, внутрішньої стабільності, соціальної безпеки, сприятливих міжнародних умов та міжнародних гарантій безпеки України. Ці завдання і виступають як національні інтереси.
Національна свідомість — різновид свідомості соціальної спільноти, групи, що ґрунтується на уявленнях про соціальні цінності та норми, визначені для віднесення особистості до тієї чи іншої нації, тобто до спільноти національної. Ґрунтом національної свідомості була свідомість етнічної приналежності на підставі уявлень (міфів) про спільне походження та спільну кров. І хоча такі уявлення випливають із позаісторичних, легендарних джерел, вони відіграють досі важливу роль у формуванні національної свідомості.
До цих уявлень (міфів) як ознак приналежності до етнічної спільності близькі також ознаки релігійні (наприклад, поляка ідентифікують з католиком, єврея — з іудеєм, «православні» — звична самоназва росіян).
Зміст етнічної свідомості як компонент національної свідомості має багатовікову традицію, й до нього слід також долучити уявлення про спільну територію проживання (рідна земля), спільну мову (рідна мова), про спільність психічного складу та особливі риси характеру. Виникають вони стихійно на рівні побутової свідомості, суспільної психіки й є способом осмислення, визначення мотивів поведінки як окремої особистості, так і цілої спільноти, її властивостей і досягнень (етнічні автостереотипи). Розглядуваній свідомості притаманне емоційне тло, супровід психічно-моральними переживаннями, зокрема, почуттям патріотизму, гордості своєю приналежністю до спільноти, гніву, осуду, обурення щодо іншої точки зору.
Національну свідомість слід розглядати як вищий щабель порівняно з етнічною. Вона, крім зазначеного, пов'язана з системою ідеологічних і політичних цінностей, для неї центральною є ідея національної держави (реальної чи постульованої).
Ідеологічно-політичний компонент національної свідомості, на відміну від інших, не виникає стихійно на побутовому рівні, а є результатом, випрацьованим національною інтелігенцією. Національна ідея на ґрунті національної культури в термінах політико-правових, ідеологічних доповнює зміст етнічної свідомості внаслідок активної дії національних партій або інших політизованих цільових груп.
Етнонаціональна культура — це синтез, сплав політичної культури і культури міжнаціонального спілкування — це соціально-духовний феномен, підсумок І регулятор міжнаціонального спілкування, важлива передумова групового і індивідуального виховання, вагомий фактор розвитку етнонаціональних спільнот і людства в цілому.
Етнополітична культура не знаходиться в прямій залежності від економічних і класових факторів, від наявності або відсутності системи виховання. Вона зумовлена ступінню демократичності суспільства, рівнем вирішеності політичних і соціально-економічних проблем, в тому числі національного питання, загальним розвитком політичної і духовно-культурної сфери. Етнополітична культура — найвище досягнення людства, загальнолюдська цінність. Саме тому недоречні спроби її поділу і протиставлення за політичними, національними, класовими, географічними та іншими ознаками.
Основними рисами і критеріями високої етнополітичної культури є: перехід до нових підходів з національного питання; усвідомлення і визнання пріоритету загальнолюдських цінностей і інтересів над класовими і груповими: розуміння необхідності досягнення балансу і гармонії міжнаціональних, державних і національних, загальнолюдських і національних інтересів; неподільне почуття громадянської і національної гордості, приналежності до роду людського; почуття дружби між народами країни проживання, піклування про долю Батьківщини, всієї планети Земля; розуміння необхідності сумлінної праці на благо своєї Вітчизни, свого народу; сприяння і прагнення до розширення політичних, культурних, економічних контактів свого народу і країни з народами і країнами всього світу; нерозривний інтерес до політичної і духовної культури свого народу, країни і всього світу; знання рідної мови, мов народів своєї країни та інших народів; громадянська і національна скромність, піклування про гідність свого та інших народів; дотримання законів країни та положень міжнародних пактів про права людини і народів; глибока повага до громадянської і національної гідності людей своєї національності і будь-якої іншої, доброзичливість і такт у взаємовідносинах з ними, а в перспективі — відмова від звички поділяти людей за їх політичними поглядами і національними ознаками; нетерпимість, до проявів етнонаціонального екстремізму; потяг до оволодіння і підвищення етнополітичної культури.
Саме такі підходи і будуть сприяти гармонізації етнонаціональних відносив, розбудові вільної, суверенної заможної України і успішному входженню її до світової цивілізації.
ПИТАННЯ ДЛЯ КОНТРОЛЮ:
1. Що таке етносоціологія і що вона вивчає?
2. Що таке історичні форми спільності людей і які їх ви знаєте?
3. Які характерні риси родоплемінних об'єднань людей? Що таке народність і які її характерні риси?
4. Які в сучасній етносоціології існують напрямки визначень поняття нації і чим вони відрізняються в трактуванні нації?
5. Що таке міжнаціональні відносини? Які на вашу думку принципи можуть нормалізувати міжнаціональні стосунки в сучасному світі?
6. Назвіть і охарактеризуйте етапи етнічного відродження.
Література: