Завдання 1. Доберіть синоніми
Слово:
Синонім:
Завдання 2
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам’яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому — завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було […] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.
На місці пропуску в третьому реченні має бути слово
Завдання 3
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Навесні ми часто блукали сонячними пагорбами поміж торішнім листям визбируючи перші не/сміливі фіалки, вдихали міцний і п’янкий дух землі. (2) А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі, не/приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/ має кінця-краю. (3) Ковтаєш трепетний запах квітів, і тебе вабить кудись у не/звідане. (4) А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі — ні хмаринки, тільки лине […] пісня жайворонка.
У четвертому реченні пропущено слово
Завдання 4
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Навколо аеродрому лежали пшеничні поля, розбавлен..і яскраво-ядучими квітами, над якими тягуче нависали оси. (2) Зранку сонце прогрівало асфальт і сушило траву, що пробивалася крізь бетон..і плити. (3) Біля злітної смуги рвалися на вітрі полотнища прапорів, тяглися дерева, обплетен..і павутиною й запален..і гострим ранковим світлом. (4) Над аеродромом безмежно нависало небо раннього червня, воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз. (5) Оглушуючи ранок своїм допотопним дуднінням, [...] розвертався над сонним містечком, будячи його з легкого та примарного сну.
Замість пропуску в останньому реченні має бути слово
Завдання 5
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.
У переносному значенні вжито в тексті виділене слово
Завдання 6
Доберіть замість пропусків потрібні слова.
Речення:
Пропущене слово:
Завдання 7
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) У моїй батьківщині на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.
У переносному значенні вжито в тексті виділене слово
Завдання 8
Доберіть українські відповідники до іншомовних слів.
Іншомовне слово:
Український відповідник:
Завдання 9
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Ще над/вечір землю оповив холодний туман. (2) Значить, чекай на ніч морозну. (3) І ранній завчасний морозенко таки добре [...] протягом ночі: настелив трави, побілив памороззю засохлі дерева. (4) У/ранці листя без/упину опадало на землю, лягало покорченими долоньками до/гори наче все ще просило хоч краплиночку тепла. (5) Не було ні вітру, ні жодного поруху. (6) А листя падало й падало, зривалося з верховіття. (7) Здавалося, що проливається чорно-зелений сумний водограй.
Замість пропуску в третьому реченні може бути кожне з наведених слів, ОКРІМ
Завдання 10
Лексично правильне словосполучення утворить прикметник повчальний з іменником
Завдання 11
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Гордий птах змахнув крильми і злетів на/зустріч новим пригодам. (2) Він уважно приглядався до всього, що було внизу. (3) Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям. (4) Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю. (5) А небо, навпаки, залишалося високим і чистим, і в тій височині розкошланими клаптями вати плавали не/великі хмарки.
Замість пропуску в третьому реченні має бути слово
Завдання 12
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.
У переносному значенні вжито в тексті виділене слово
Завдання 13
Прочитайте речення.
Студентка. [...] перевтому, блискуче склала іспит.
Замість пропуску можуть стояти всі слова, ОКРІМ
Завдання 14
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Холодні осінні тумани клубочаться в/горі і спускають на землю мокрі коси. (2) Пливе в сірі без/вісті нудьга, пливе […] , і стиха хлипає сум. (3) Плачуть голі дерева, плачуть солом’яні стріхи, умивається сльозами вбога земля і не/знає, коли усміхнеться. (4) Міріади дрібних крапель спадають до/долу, і пливуть, змішані з землею, брудними потоками. (5) Недобрі думи крутяться тут, над головою, висять хмарами, котяться туманом.
На місці пропуску в тексті можуть бути всі слова, ОКРІМ
Завдання 15
Знайдіть українські відповідники іншомовним словам.
Іншомовне слово:
Українське слово:
Завдання 16
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!
У п’ятому реченні пропущено слово
Завдання 17
Установіть відповідність між значеннями слів лівого та правого стовпчиків:
Завдання 18
Виділене слово вжите в прямому значенні в реченні
Завдання 19
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Чогось непокоїться хлопець, чомусь безпричинно тягне його в глибінь вечорів, де місяць і зорі ворожать угорі. (2) Ідеш шляхом, і здається тобі, наче от-от зі щастям зустрінешся. (З) І, як загадкові лісові [...], кличуть далекі дівочі пісні. (4) Він часто поривається до них, але близько не наважується підійти. (5) І не тому, що несміливий, а тому, що потаємна, ще нерозпізнана ним дівоча душа була святою для Романа. (6) Ще не знайшов тої, для якої зміг би небо прихилити.
Замість пропуску в третьому реченні має бути слово
Завдання 20
Утворіть лексично правильні словосполучення.
Завдання 21
Позначте речення, що містить застаріле слово:
Завдання 22
Позначте речення, у якому виділене слово вжито в переносному значенні:
Завдання 23
Виділене слово вжито в прямому значенні в реченні
Завдання 24
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Нашу тисячолітню історію не треба ні підмальовувати, ні чепурити, хоч її переписали на свій лад чужинці, відвівши в ній для нас непривабливу роль другорядних статистів. (2) У цьому життєписі, сповненому суперечностей, є приклади героїзму і ницості, жертовного патріотизму і відступництва. (3) Зрештою, читати історію можна й без брому якщо не [...] мелодраматично руки й не хапатися за серце, а вперто думати над нею. (4) Українська минувшина густо населена особистостями. (5) Серед них є постаті непересічні, але зрозумілі (Святослав, Богун, Наливайко, Стус, Чорновіл), а є загадково роздвоєні (Богдан Хмельницький, Гоголь і Хвильовий).
На місці пропуску в третьому реченні має бути слово
Завдання 25
Доберіть українські відповідники до іншомовних слів.
Іншомовне слово:
Українське слово:
Завдання 26
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Леся Українка завжди прагнула не/звичайної краси та спокою душі й шукала їх не лише в рідній Україні, а й у Грузії. (2)До речі цей край вона _______ завдяки грузинському студентові Нестору, який квартирував у будинку Косачів у Києві. (З)Леся навчала його французької та любові до України, а він її – грузинської та любові до Грузії. (4)Життєвий шлях Лесі Українки нагадує не/суцільне тло, а різнокольорові шматочки скла - новоград-волинський, київський, грузинський, італійський, єгипетський. (5)Це сходинки до творчої вершини й до не/оборотної вічності, що скріплені ниткою одного не/повторного життя.
На місці пропуску в другому реченні має бути слово
Завдання 27
Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Людина загубила кому й почала боятися складних речень, шукаючи простенькі фрази. (2) За примітивними репліками прийшли елементарні думки. (3) Потім вона проґавила знак оклику й стала говорити монотонно, з однаковою інтонацією. (4) Пізніше людина десь «посіяла» знак питання й припинила запитувати: жодні події не цікавили її, де б вони не відбувалися: у космосі, на землі чи навіть у власній квартирі. (5) Ще через кілька років наша роззява загубила […] і перестала пояснювати іншим свої вчинки. (6) Бідолаха не могла висловити жодної ідеї, увесь час когось цитувала користуючись лише лапками, а згодом не стало і їх, у неї залишилася тільки крапка. (7) Бережіть розділові знаки…
На місці пропуску в п’ятому реченні має бути слово
Завдання 28
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Веселка, виграваючи розмаїттям кольорів, завжди викликала радість і захоплення в усіх народів. (2) Її називали дугою, аркою та обожнювали, як сонце, і (З,з)емлю, і трави. (3) Древні (І,і)ндійці вважали райдугу величним луком (Б,б)ога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари. (4) За давнім повір’ям, ця дуга піднімає вгору воду з озер, рік, а потім повертає її у вигляді дощу. (5) У народі кажуть: «Веселка воду бере». (6) Українці вірили: райдуга – це труба, що сягає одним кінцем неба, а інший опускає в криницю, з якої п’є (Б,б)огородиця.
Слово демонів (речення 3) можна замінити словом
Завдання 29
Прочитайте речення.
Перед виходом з дому не забудьте … світло і , … погоду, … всі вікна.
Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
Завдання 30
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Незважаючи на не/щастя, розчарування, насмішки односельців, брак освіти, роботи цієї не/пересічної художниці стали справжніми зразками декоративно-прикладного мистецтва. (2) Узявши на озброєння тексти пісень, казок і легенд та не/повторну природу рідної України, Катерина Білокур відтворила досі не/бачений ніким світ, що був частиною її […]. (3) Коли вона малювала ніщо не заважало їй фантазувати: жовтогарячий колір перетікав у коричневий, змішувався з усіма відтінками зеленого, синього, червоного, фіолетового… (4) На полотні художниці вдавалося поєднувати рослини у фантастичні композиції, у яких одна квітка могла бути весняною, а інша – геть літньою…
Замість пропуску в другому реченні можна поставити всі слова, ОКРІМ
Завдання 31
Суфікс -інн(я) має різне значення в словах рядка
Завдання 32
Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Люко Дашвар пише неприкриту правду про чоловіків, жінок, дітей, тобто про нас із вами. (2) Авторка «зліплює» людей до/купи в одне неймовірне ціле – і виходять, здавалося б, фантастичні, а насправді цілком реальні історії. (3) Її романи ніби знаєш на/пам’ять, адже «ковтаєш» за одну ніч, а потім вони ще довго звучать у твоїй голові. (4) Іноді читати стає важко, але ти примушуєш себе рухатися вперед, сторінка за сторінкою, на/зустріч болю й захвату. (5) Разом з героями ми підіймаємося на/гору людських страждань, і падаємо вниз, чудово розуміючи, що все в цих книгах справжнє.
У тексті слово фантастичні (речення 2) можна замінити всіма наведеними словами, ОКРІМ
Завдання 33
У прямому значенні вжито всі прикметники в рядку
Завдання 34
Проаналізуйте текст і виконайте завдання
(1) У ХVІІІ столітті шведський король Густав ІІІ наказав провести такий експеримент: братам-близнюкам, засудженим до смертної кари, вирок, замість накидати петлю на шию, замінили довічним ув’язненням, але з умовою, що одному щодня даватимуть велику порцію кави, а іншому – чаю. (2) Обом злочинцям створили однаково пристойні умови. (3) Два медики-професори не спускали очей із піддослідних: хто ж, захворівши, підтвердить […] про шкідливість якогось із напоїв. (4) Але чекати довелося надзвичайно довго. (5) Ось відійшов у небуття перший учений, згодом – другий, короля було вбито… (6) Натомість обидва кандидати в небіжчики топтали ряст смакуючи свої «отруйні» напої. (7) Ініціатори експерименту так і не дізналися, що першим помер «поціновувач» чаю, щоправда, у 83 роки…
Замість пропуску в третьому реченні можуть бути всі слова, ОКРІМ
Завдання 35
Лексичну помилку допущено в рядку
Завдання 36
Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.
(1) У 1924 році на радіо вперше пролунали звуки точного часу: із Гринвіцької обсерваторії, заснованої ще в XVII столітті, їх передала британська компанія BBC. (2) А вже 1925 було запроваджено Всесвітній час, тож людство почало йти в ногу, тобто «в секунду». (3) От тільки для одного подружжя цей сигнал означав початок […]. (4) Виявляється діяла в Лондоні одна парочка, яка продавала час! (5) Сімейство Белвілів щодня їздило до Гринвіча, аби звіряти свій хронометр, а потім ці спритники збували інформацію понад 200 клієнтам, зокрема й годинникарям.
На місці пропуску в третьому реченні має бути слово
Завдання 37
Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова.
На шляху більшої … лауреатів і … конкурсів … перешкоди, однак прагнення перемоги завжди… до успіху.
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
Завдання 38
Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.
(1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!
У п’ятому реченні пропущено слово
Завдання 39
Доберіть для відповідного пропуску під номером 34 правильний варіант з-поміж запропонованих.
Дистанційна форма (34)________ освіти – це (35)______ навчання, яке проходить переважно за опосередкованої взаємодії віддалених (36)______ учасників освітнього процесу в спеціалізованому (37)______, що (38)______ на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Завдання 40
Доберіть для відповідного пропуску під номером 35 правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 41
Доберіть для відповідного пропуску під номером 36 правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 42
Доберіть для відповідного пропуску під номером 37 правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 43
Доберіть для відповідного пропуску під номером 38 правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 44
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Основною метою цьогорічного ділового форуму є (34) ___________ майданчика для обміну практичним досвідом, пошуку відповідей на (35) ___________ під час пленарного засідання питання, із якими щодня (36) ___________ керівники підприємств, а також для отримання юридичних консультацій, ознайомлення з інноваційними технологіями. Усі учасники заходу мали чудову нагоду розширити партнерську мережу завдяки (37) ___________ зустрічам з колегами під час як офіційних, так і (38) ___________частин заходу.
Завдання 45
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 46
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 47
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 48
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Американський бізнесмен і новатор у (34) __________ прикладних (35) __________ технологій Стів Джобс разом зі Стівеном Возняком заснували компанію «Apple» для (36) __________ комп'ютерів власної конструкції. Автором більшості розробок був Возняк, а Джобс став маркетологом і (37) __________ «Apple» на одну з найприбутковіших корпорацій світу, ринкову вартість якої можна (38) __________ з валовим внутрішнім продуктом Аргентини або Нідерландів.
Завдання 49
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 50
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 51
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 52
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 53
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 54
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 55
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 56
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Завдання 57
Прочитайте текст із пронумерованими пропусками. Завдання стосується пропуску, номер якого виділено жирним шрифтом. Доберіть для цього пропуску правильний варіант з-поміж запропонованих.
Американський психолог, педагог, публіцист Дейл Карнегі розробив (34) __________ концепцію (35) __________ спілкування, якої дотримувався й сам. Він жив за принципом: у світі немає поганих людей, є лише (36) __________ обставини, які насправді можемо легко подолати, змінивши (37) __________ до них і в такий спосіб припинивши псувати настрій як собі, так і (38) __________.