Леонардо да Вінчі Розробка

Про матеріал
Народився 15 квітня 1452 в селищі Анкіано, недалеко від Флоренції, його батько був нотаріусом, а мати звичайною селянкою. У 1466 Леонардо да Вінчі надходить у майстерню Верроккьо підмайстром художника. У віці 20 років Леонардо да Вінчі отримує кваліфікацію майстра в Гільдії Святого Луки. Крім живопису, Леонардо да Вінчі вивчав також пластику, архітектуру, математику, фізику і механіку, дивував всіх оточуючих рідкісною багатосторонністю своєї геніальної натури. Не дивлячись на величезні заслуги в галузі точних наук (математики, фізики) і природознавства, Леонардо не знаходив достатньої підтримки і розуміння. Лише через багато років його роботи були по-справжньому оцінені. Захоплюючись ідеєю створення літального апарату, Леонардо да Вінчі розробив спочатку найпростіший апарат (Дедала і Ікара) на основі крил. Новою його ідеєю став аероплан з повним керуванням. Однак її втілити в життя не вдалося через відсутність мотора. Також знаменитою ідеєю Леонардо да Вінчі є апарат з вертикальним зльотом і посадкою. Вивчаючи закони рідини і гідравліку в цілому, Леонардо вніс значний внесок в теорію шлюзів, портів каналізації, перевіривши ідеї на практиці. Знаменитими картинами Леонардо да Вінчі є «Таємна вечеря», «Мадонна з горностаєм», «Мона Ліза» і багато інших. Леонардо був вимогливий і точний у всіх своїх справах. Навіть захоплюючись живописом, він наполягав на повному вивченні об’єкта перед початком малюнка. З 1515 Леонардо да Вінчі був у свиті французького короля Франциска I, за яким в 1518 послідував до Франції, де мало працював, і помер 2 травня 1519 в замку Клу, поблизу Амбуаза. Джерело: https://dovidka.biz.ua/leonardo-da-vinchi-biografiya-skorocheno
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Творчість

Леонардо да Вінчі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконав:

учень Опорівського НВК I-II ст.

Михаць Роман

 

 

 

 

 

Вступ

Серед титанів Відродження одне з перших місць по праву належить Леонардо да Вінчі. Сила його розуму його геніальні наукові передбачення, його чудові технічні винаходи, нарешті, його велике реалістичне мистецтво - усе це валило в здивування вже людей Ренесансу, схильних сприймати Леонардо як живе втілення того ідеалу всебічно розвитий особистості, про яке мріяли кращі з мислителів і письменників XV- XVI століть.

Як художник Леонардо да Вінчі стоїть на грані двох епох – раннього і високого Відродження. Він підсумовує багатий художній досвід XV століття, і він закладає основи для мистецтва XVI століття. Леонардо ставить собі метою дати об'єктивне відображення дійсності. Але цю дійсність він сприймає вже по-іншому. Він шукає узагальнених форм, типових рішень, ясної художньої мови. Його вже не задовольняє аналітичний реалізм XV століття, у якому інтерес до деталей нерідко затемнював головне.

Його цікавлять нові задачі - удосконалення психологічних засобів вираження і більш глибоке розкриття внутрішнього світу людини, спрощення композиційного ладу заради досягнення більшої монументальності, використання світлотіні з метою посилення життєвості образів, розробка реалістичного творчого методу і підведення під нього міцної теоретичної основи.

Реаліст у науці, Леонардо залишається реалістом і в мистецтві. Але його реалізм знаменує більш високу ступень розвитку. І оскільки для Леонардо процес художнього узагальнення є процесом глибоко свідомим, остільки він виступає прямим попередником усіх великих майстрів високого Відродження. Серед титанів Відродження одне з перших місць по праву належить Леонардо да Вінчі. Сила його розуму його геніальні наукові передбачення, його чудові технічні винаходи, нарешті, його велике реалістичне мистецтво — усе це валило в здивування вже людей Ренесансу, схильних сприймати Леонардо як живе втілення того ідеалу всебічно розвитий особистості, про яке мріяли кращі з мислителів і письменників XV— XVI століть.

Як художник Леонардо да Вінчі стоїть на грані двох епох — раннього і високого Відродження. Він підсумовує багатий художній досвід XV століття, і він закладає основи для мистецтва XVI століття. Леонардо ставить собі метою дати об'єктивне відображення дійсності. Але цю дійсність він сприймає вже по-іншому. Він шукає узагальнених форм, типових рішень, ясної художньої мови. Його вже не задовольняє аналітичний реалізм XV століття, у якому інтерес до деталей нерідко затемнював головне. Його цікавлять нові задачі — удосконалення психологічних засобів вираження і більш глибоке розкриття внутрішнього світу людини, спрощення композиційного ладу заради досягнення більшої монументальності, використання світлотіні з метою посилення життєвості образів, розробка реалістичного творчого методу і підведення під нього міцної теоретичної основи. Реаліст у науці, Леонардо залишається реалістом і в мистецтві. Але його реалізм знаменує більш високу ступень розвитку. І оскільки для Леонардо процес художнього узагальнення є процесом глибоко свідомим, остільки він виступає прямим попередником усіх великих майстрів високого Відродження.

Леонардо склався як художник так, імовірно, значною мірою і як вчений у майстерні Верроккіо. Ранні малюнки і картини Леонардо ясно показують, якою чудовою школою реалістичного мистецтва була ренесансна майстерня. Тут усі робилося для того, щоб навчити з раннього років правильно малювати і допомогти опанувати реалістичним методом.

Малюнки Леонардо 70-х років свідчать про пильне й уважне вивчення молодим художником натури. Він замальовує обличчя, що сподобалися йому,,пейзажі, рослини, фігури тварин, вона без утоми робить найдокладніші етюди драпірувань, домагаючись максимальної рельєфності в передачі складок, він виконує вражаючі вже на цьому ранньому етапі своєю зрілістю композиційні начерки для картин. Природа у всіх своїх різноманітних проявах уладно волоче його до себе. Він схиляється перед її дивною красою і досконалістю, перед нескінченною розмаїтістю її форм.

Протягом 70-х років Леонардо виконав ряд картин, щодо яких дотепер йдуть гарячі суперечки в науці. У майстерні Верроккіо застосовувалася спільна робота вчителя й учнів над тим самим добутком; у зв'язку з цим, природно, виникають великі складності при розпізнанні окремих художніх почерків. Кілька років назад наука все-таки схилилася до того, щоб приписати молодому Леонардо дві речі, що найчастіше зв'язували з ім'ям Верроккіо. Це "Благовіщення" і "Портрет Джіневри де Бенчі". В обох цих роботах Леонардо виступає перед нами ще як типовий майстер XV століття, що віддає перевагу подробицям перед цілим.

Найбільш зрілим добутком молодого Леонардо є "Мадонна з квіткою". У цій картині він представив щастя молодої матері, що грає із сином, якому вона простягнули квітку. Леонардо домігся чудової злитості композиції, об'єднавши фігури Марії і дитини в нерозривну групу на темному тлі стіни, прорізаної праворуч вікном. Живопис XV століття не знала настільки зроблених композиційних рішень.

У 1480 році Леонардо згадується як має "casa sua", тобто свою власну майстерню. Приблизно, приблизно в тому ж році виникла картина "Мадонна Літта", що зберігається в Державному Ермітажу. Ця картина написана темперою, тобто фарбами, розведеними на яєчному жовтку. До цієї техніки Леонардо прибігав лише у виді виключення, що пояснює трохи не звичайну для нього манеру листа — менш м'яку і більш деталізовану.

На наступний рік він укладає з ченцями монастиря Сан Донато а Скопето договір на вівтарний образ "Поклоніння волхвів". Ця картина, як і більшість Леонардових речей, залишилася незакінченої.

Найбільш прославлений твір Леонардо — знаменита "Таємна вечеря" у міланському монастирі Санта Марія делле Грацие. Цей розпис, у дійсному своєму виді представляюча руїну, була виконана між 1495 і 1497 роками. Причина швидкого псування, що давала про себе знати вже в 1517 році, полягала у своєрідній техніці, що сполучила олію з темперою.

Портрет, написаний Леонардо разом з досвідченим міланським художником Амброджо да Предісом, називається "Дама з горностаєм". Портрет чудово відбиває ті якості, якими ця жінка, спокушена Сфорца, коли їй було всього сімнадцять років, володіли: вираження її інтелігентного обличчя проникливі і зосереджене, пальці в неї довгі і чуттєві — такі бувають у музикантів.

Ще один портрет, написаний Леонардо в ранні роки перебування в Мілані, можливо, найменш значний із всіх і гірше всього документований, однак по іронії долі найкраще збережений. Це "Потре музиканта". У портреті закінчене тільки обличчя; по типі воно близько обличчям ангелів Леонардо. Кілька років назад живопис був розчищений, і на клаптику папера в руці зображеної людини виявилося кілька нотних знаків. Дослідники Леонардо, що знають його схильність до загадок і секретів, поки безрезультатно намагалися прочитати це нотне послання.

Леонардо почав писати свій "Трактат про живопис" саме в Мілане, як свідчать джерела, на прохання Сфорца, що побажав довідатися, яке з мистецтв — чи скульптура живопис — більш шляхетно. Також Леонардо захопився вивченням анатомії людського тіла, а в останні роки перебування в Сфорца він віддавав значну частину свого часу математиці. Роки служіння в Сфорца закінчилися тим, що Лодовико був скинутий і доставлений у Францію як бранця. Після цього Леонардо ще якийсь час залишався в Мілане. Потім разом з Лукою Пачолі і Салаино — своїм учнем — Леонардо відправився у Флоренцію, по шляху загорнувши в Мантую і Венецію для огляду визначних пам'яток.

Першою великою художньою роботою Леонардо у Флоренції був розпис для залу Великої Ради в Палаццо Веккіо. Як сюжет Леонардо обрав битву під Ангиари, що закінчилася перемогою флорентійців над ломбардськими військами. Розпис він залишив незакінченої до моменту свого від'їзду в Мілан. Приблизно в тім же 1503 року була написана одна з найвідоміших картин Леонардо— "Мона Лиза". Мона Ліза не була, як багато хто вважають, ідеалом краси для Леонардо: його ідеал скоріше проглядається в ангелі з "Мадонни в скелях". Усе-таки Леонардо напевно повинний вважати Мону Лізу особливою людиною: вона зробила на нього настільки сильне враження, що він відмовився від інших вигідних пропозицій і в плині трьох років працював над її портретом. Портрет відбив своєрідний людський характер. Мона Лиза (скорочення від мадонна Лиза) була третьою дружиною флорентійського купця по імені Франческо ди Бартоломео справі Джокондо (звідси і вульгарно друга назва картини "Джоконда"). Віддавши роботі над цим добутком, Леонардо зовсім втратив інтерес до "Битви під Ангиари". А вона перетерпіла настільки серйозні ушкодження, що потрібно було починати всі спочатку, до чого в Леонардо не було ні найменшого полювання.

Навесні 1506 року Леонардо знову в Мілане.

У серпні 1507 року він приїжджає у Флоренцію, щоб врегулювати справи зі спадщиною, що залишилася йому після дядька, але незабаром знову повертається в Мілан, де залишається до 1513 року. Ці Міланские роки життя Леонардо мало досліджені. Відомо тільки, що він як і раніше цікавився науковими проблемами, приділяючи особливо багато часу проектуванню гідравлічних споруджень, геометрії, механіці, анатомії, геології, метеорології, космографії, математиці й астрономії. ДО 1508 року кар'єру Леонардо як художника підійшла до кінця, хоча йому залишалося жити більш десяти років. Від цього років збереглося тільки дві картини — одна з них луврская "Св. Ганна з Марією і дитиною Христом", етюди для цієї картини можуть бути датовані ще 1500 роком, хоча й у 1510 році картина усе ще була в роботі. Друга ж картина — це "Іоанн Хреститель".

До кінця Міланского перебування Леонардо політична атмосфера початку згущатися. За словами одного старого історика, почалася "епоха смут, помсти і загального руйнування". Залишатися в цих умовах у Мілане було небезпечно. Тому Леонардо 24 вересня 1513 року залишив Мілан і направився спочатку у Флоренцію, а потім у Рим.

У Римі Леонардо займався геологією, механікою, анатомією. Больших художніх замовлень Леонардо тут не одержав. Незважаючи на те, що він був одним з головних творців стилю високого Відродження, до середини другого десятиліття XVI століття його художня манера здавалося римлянам уже трохи архаїчної.

Незабаром Леонардо примушений був залишити Рим і знову шукати собі місце в житті. Він направився в Ломбардію, де надійшов на службу до Франциску I, і наприкінці 1516 року виїхав, за його запрошенням, у Францію, з титулом придворного живописця.

Лише зупинившись на відносинах Леонардо з його замовниками, можна правильно вирішити питання про мнимий "асоціальності"Леонардо, у якій його так багато і так часто дорікали. Не про "асоціальності" Леонардо варто говорити, а про його соціальне ущемлення. Він примушений був віддавати свій талант тим, хто міг його матеріально забезпечити. І це було трагедією його життя. Він прекрасно розумів жорстоку владу золота.

17 травня 1517 року Леонардо, разом зі своїм другом Франческо Мельці і вірним слугою Баттиста Вилланисом, прибув у замок Клу, у Франції. Цей замок був розташований недалеко від Амбуаза, де подовгу живав король зі своїм двором. До моменту приїзду Леонардо Франція вступила на шлях широкого прилучення до передової італійської культури. Немудро, що подібне середовище виявило до Леонардо зовсім винятковий інтерес і увага. Він повинний був здаватися французькому суспільству довершеним створенням природи, живим утіленням ренесансного "uomo universale" (тобто всебічно розвитої людини). Як король, так і двір наслідували йому в манері вдягатися, носити бороду і стригти волосс. У придворній бесіді часто миготіли італійські слова. Ім'я "божественного" Вінчі було в усіх на вустах. А швидко старів майстер хворів і вгасав. У нього стала відніматися права рука. Сили його усе більш слабшали. 19 квітня 1519 року Леонардо складає свій заповіт, з педантичною точністю визначаючи ритуал поховання, перелік спадкоємців, характер і розмір дарувань. Усе своє життя Леонардо залишався далеким церковному способу мислення, і таким же він, без сумніву зійшов у могилу, коли в 2 травня 1519 року пробив його смертну годину. Леонардо оплакували багато хто. А місяць після його смерті Мельці писав його братам: "Поки не розпадеться моє тіло, я буду постійно почувати це горе", що повинні розділяти всі люди, тому що "не у владі природи створити ще однієї такої людини".

Леонардо склався як художник і як вчений у майстерні Верроккіо. Ранні малюнки і картини Леонардо ясно показують, якою чудовою школою реалістичного мистецтва була ренесансна майстерня. Тут усе робилося для того, щоб навчити з раннього віку правильно малювати і допомогти опанувати реалістичний метод.

Малюнки Леонардо 70-х років свідчать про пильне й уважне вивчення молодим художником натури. Він замальовує обличчя, що сподобалися йому, пейзажи, рослини, фігури тварин; він без утоми робить найдокладніші етюди драпірувань, домагаючись максимальної рельєфності в передачі складок, виконує вражаючі композиційні начерки для картин.

Протягом 70-х років Леонардо виконав ряд  картин, щодо яких дотепер йдуть гарячі суперечки в науці. У майстерні Верроккіо застосовувалася спільна робота вчителя й учнів над тим самим добутком; у зв'язку з цим  виникають великі складності при розпізнанні окремих художніх почерків. Кілька років назад наука все-таки схилилася до того, щоб приписати молодому Леонардо дві речі, що найчастіше пов’язувались  з ім'ям Верроккіо. Це «Благовіщення» і «Портрет Джіневри  де Бенчі». В обох цих роботах Леонардо виступає перед нами ще як типовий майстер XV століття, що віддає перевагу подробицям перед цілим.

Найбільш зрілим добутком молодого Леонардо є «Мадонна  з квіткою». У цій картині він представив щастя молодої матері, що грає із сином, якому вона простягнула квітку. Леонардо домігся чудової злитості композиції, об'єднавши фігури Марії і дитини в нерозривну групу на темному тлі стіни.

 Приблизно в 1480  році виникла картина «Мадонна Літта», що зберігається в Державному Ермітажу. Ця картина написана темперою, тобто фарбами, розведеними на яєчному жовтку. До цієї техніки Леонардо прибігав лише у виді виключення, що пояснює трохи не звичайну для нього манеру листа -  менш м'яку і більш деталізовану.

На наступний рік він укладає з ченцями монастиря договір на вівтарний образ «Поклоніння волхвів». Ця картина, як і більшість леонардових речей, залишилася незакінченою.

Найбільш прославлений твір Леонардо - знаменита фреска «Таємна вечеря» у міланському монастирі Санта Марія делле Грацие. Цей розпис, у дійсному своєму виді представляє руїну, був виконана між 1495 і 1497 роками.

Портрет, написаний Леонардо разом з досвідченим міланським художником Амброджо да Предісом, називається «Дама з горностаєм». Портрет чудово відбиває ті якості, якими ця жінка, їй було всього сімнадцять років, володіла. Ще один портрет, написаний Леонардо в ранні роки перебування в Мілані, можливо, найменш значний із всіх і гірше всього документований, однак по іронії долі найкраще збережений. Це «Потрет музиканта». У портреті закінчене тільки обличчя; по типі воно близько обличчям ангелів. Кілька років назад живопис був розчищений, і на клаптику папера в руці зображеної людини виявилося кілька нотних знаків.

Леонардо почав писати свій «Трактат про живопис» саме в Мілані, як свідчать джерела, на прохання Сфорца, що побажав довідатися, яке з мистецтв – чи скульптура живопис - більш шляхетне. Також Леонардо захопився вивченням анатомії людського тіла, а в останні роки перебування в Сфорца він віддавав значну частину свого часу математиці.

Першою великою художньою роботою Леонардо у Флоренції був розпис для залу Великої Ради в Палаццо Веккіо. Як сюжет Леонардо обрав битву під Ангиари, що закінчилася перемогою флорентійців над ломбардськими військами. Розпис він залишив незакінченим до моменту свого від'їзду в Мілан. Приблизно в тім же 1503 року була написана одна з найвідоміших картин Леонардо - «Монна Ліза». Монна Ліза не була, як багато хто вважають, ідеалом краси для Леонардо: його ідеал скоріше проглядається в ангелі з «Мадонни в скелях». Портрет відбив своєрідний людський характер.

У серпні 1507 року він приїжджає у Флоренцію, щоб владнати справи зі спадщиною, що залишилася йому після дядька, але незабаром знову повертається в Мілан, де залишається до 1513 року. Ці Міланские роки життя Леонардо мало досліджені. Відомо тільки, що він як і раніше цікавився науковими проблемами, приділяючи особливо багато часу проектуванню гідравлічних споруджень, геометрії, механіці, анатомії, геології, метеорології, космографії й астрономії.  До 1508 року кар'єра Леонардо як художника підійшла до кінця, хоча йому залишалося жити більш десяти років. Від цього року збереглося тільки дві картини -  одна з них - «Св. Ганна з Марією і дитиною Христом», друга картина – це «Іоанн Хреститель».

Леонардо 24 вересня 1513 року залишив Мілан і направився спочатку у Флоренцію, а потім у Рим.

У Римі Леонардо займався геологією, механікою, анатомією. Великих  художніх замовлень Леонардо тут не одержав. Незважаючи на те, що він був одним з головних творців стилю високого Відродження, до середини другого десятиліття XVI століття його художня манера здавалося римлянам уже трохи архаїчної.

Незабаром Леонардо примушений був залишити Рим і знову шукати собі місце в житті. Він направився в Ломбардію, де надійшов на службу до Франциску I, і наприкінці 1516 року виїхав, за його запрошенням, у Францію  з титулом придворного живописця.

17 травня 1517 року Леонардо, разом зі своїм другом Франческо Мельці і вірним слугою Баттистом Вилланисом, прибув у замок Клу, у Франції. До моменту приїзду Леонардо,  Франція вступила на шлях широкого прилучення до передової італійської культури.  Немудро, що подібне середовище виявило до Леонардо зовсім винятковий інтерес і увагу. Він повинен  був здаватися французькому суспільству довершеним створінням природи.

Леонардо да Вінчі  швидко старів, часто хворів. У нього не стала підніматися права рука. 19 квітня 1519 року Леонардо складає свій заповіт, визначаючи ритуал поховання, перелік спадкоємців, характер і розмір дарувань. Усе своє життя Леонардо залишався далеким церковному способу мислення, і таким же він, без сумніву зійшов у могилу, коли  2 травня 1519 року пробила його смертна година.

 

 

 

Висновок

 

Леонардо да Вінчі - історичний живописець, скульптор, архітектор, вчений та інженер епохи Відродження. Народився  15 квітня 1452 р. біля Флоренції, у сім’ї багатого нотаріуса.

Леонардо да Вінчі створив гармонічний образ людини, який відповідав гуманістичним ідеалам, тим самим, від підсумував досліди кватроченто (період Раннього Відродження в Італії) і заложив основи мистецтва Високого Відродження. Склався як майстер, навчаючись у Андре дель Верроккьо (1467-72).

Леонардо да Вінчі здійснив видатний вклад в розвиток культури, живопису, науки і філософії епохи. Він був великим художником, механіком, інженером, математиком, астрономом і філософом.

Леонардо да Вінчі – автор знаменитої картини Монни Лізи (“Джаконди”), котра нині зберігається в Луврі (Париж).  Йому належать ідеї створення парашута, літального апарату, багатьох технічних винаходів тощо. Як філософ, Леонардо да Вінчі близько підійшов до матеріалізму, визнавав вічність і нескінченність природи, захищав матеріалістичні ідеї Геракліта, Демокріта, Епікура стосовно руху, зміни речей і явищ, можливості їх пізнання, закономірностей їх розвитку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

  1.  Алпатов М.В. Художні проблеми італійського Відродження. – М., 1986.
  2. Брагина Л.И. Культура Возрождения. - М., 1990.
  3. Вазари Дж. Життєпис найбільш знаменитих живописців, скульпторів і зодчих епохи Відродження. – С.-Пб., 1992.
  4. Лазарєв В.Н. Леонардо да Вінчі. – М., 2001.
  5. Роберт Уоллейс. Світ Леонардо. – М., 1997.
  6. Роберт Уоллейс "Світ Леонардо". Москва, 1997 р.
  7.  М. В. Алпатов "Художні проблеми італійського Відродження". Москва, 1976 р.
  8.  Джорджо Вазари "Життєпис найбільш знаменитих живописців, скульпторів і зодчих епохи Відродження". Спб, 1992 р.
  9.  В. Н. Лазарєв "Леонардо да Вінчі". Москва, 1952 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Головні дати життя

 


• 1452. Народження Леонардо           

• 1457. Леонардо - флорентійський громадянин                                               • 1470. Навчання Леонардо                                   

• 1472. Леонардо - член «Товариства художників»  

• 1472-1482. Rotella di fico, Медуза, Нептун і ін.                                                           • 1476. Анонімне звинувачення на адресу Леонардо                                        

• 1476. Вторинне анонімне звинувачення                                                        • 1477. Замовлення від Лоренцо Медічі                                                                 • 1478. Замовлення для капели св. Бернарда                                                               • 1480. Робота над "Поклонінням волхвів"                                                               • 1483-1489. Кінна статуя Франческо Сфорца                                                          • 1483-1491. Портрет Цецилії Галлерани                                                        • 1490. Робота над кінної статуєю Франческо Сфорца                                  

• 1490. Весілля Галеаццо і Ізабелли Арагонской.                                                 • 1492. Мартезанскій канал, роботи в палаці Моро

  • 1493. Виставка моделі "Коня" ( "Колоса")
  • 1494. Лист Леонардо і Амброджио де Предис
  • 1495. Роботи в монастирі delle Grazie
  • 1496. «Таємна вечеря»
  • 1497. Герцог спонукає Леонардо закінчити «Вечерю»
  • 1498. Плафон в залі «delle Asse»
  • 1500. "Джоконда", інженерні проекти
  • 1500. Лист Lorenzo da Pavia Ізабеллі д`есте
  • 1502. Леонардо на службі у Цезаря боржомі

3-1491. Портрет Цецилії Галлерани                          

  • 1503-1505. Леонардо на службі у Синьйорії
  • 1504. Смерть батька Леонардо да Вінчі
  • 1507. Повернення Леонардо в Мілан
  • 1507. Відновлення Леонардо в правах власності
  • 1507. Смерть Франческо, дядька Леонардо
  • 1509-1511. Леонардо займається анатомією
  • 1513. Від'їзд Леонардо в Рим, через Флоренцію
  • 1515. Леонардо в Болоньї
  • 1515. Від'їзд Леонардо в Павії
  • 1517. Леонардо в Амбуазе
  • 1517. Нові декораторські роботи Леонардо
  • 1517. Відвідування Леонардо кардинала Арагонського
  • 1519. Духівниця Леонардо
  • 1519. Смерть Леонардо

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
6 квітня 2021
Переглядів
902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку