Леонід Глібов - видатний український байкар. Морально-етичні проблеми у творчості письменника

Про матеріал

поглибити знання учнів із життєвим і творчим шляхом Леоніда Глібова, розкрити силу слова байкаря у змалюванні морально-етичних норм; формувати вміння визначати тему, проблематику творів, обговорювати їх з позиції сьогодення, вміння аналізувати, вільно мислити і висловлювати власну точку зору; виховувати усвідомлення важливості самокритичного погляду на різноманітні людські вади, почуття поваги до українського гумору, народного слова; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Перегляд файлу

Криворізька ЗОШ І-ІІІ ступенів

Добропільської районної ради

Донецької області

 

 

 

Леонід Глібов -  видатний український байкар. Морально-етичні проблеми у творчості письменника

(урок-квест)

 

 

 

Підготувала

       вчительукраїнськоїмови

              та літератури

        Шевчук Л.О.

 

 

2017 р

 

Тема. Леонід Глібов -  видатний український байкар. Морально-етичні проблеми у творчості письменника

Мета: поглибити знання учнів із життєвим і творчим шляхом Леоніда Глібова, розкрити силу слова байкаря у змалюванні морально-етичних норм; формувати вміння визначати тему, проблематику творів, обговорювати їх з позиції сьогодення, вміння аналізувати, вільно мислити і  висловлювати власну точку зору; виховувати усвідомлення важливості самокритичного погляду на різноманітні людські вади, почуття поваги до українського гумору, народного слова; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: комбінований, урок-квест

Обладнання: маршрутний лист, зошити, мультимедійний проектор,інтерактивний плакат, інтерактивні вправи

Хід уроку

...І от замовк твій глас, погас огонь ясний.

Що в темному світив околі...

Але не вмре поет у пам'яті людській.

Згадаєм ми тебе в недоленьці лихій

І в кращий час нової долі!

В.Самійленко

І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

Літературна спадщина Л.І.Глібова багата і різноманітна. Він створив понад 100 оригінальних байок, велику кількість ліричних поезій українською та російською мовами, поему „Перекотиполе”, пєсу „До мирового” та ін. Він також здобув визнання і як дитячий письменник, твори для дітей друкувалися в журналі „Дзвінок”. Вірші "Вечір", "Пісня" стали популярними романсами, а ліричний твір "Журба" ("Стоїть гора високая..."), який полтавський композитор М.Лисенко поклав на музику, став народною піснею. Але найбільшевизнаннявінздобув як неперевершенийбайкар, якийправдивимхудожнім словом віддано служив інтересамсвого народу. Тому байки Л. Глібова стали своєрідним символом добра та благородства, бо, черпаючивід народу мудрість, вчилидобропорядності, честі, гідності та іншимспоконвічним морально-етичнимцінностям.

ІІ. Організаційний етап.

Ми обєднаємося у змінні групи, щоб відповісти на ключові питання нашого уроку

  1. Об’єднання в змінні групи

1 група «Біографи» - виконання завдань червоного кольору

2 група «Літературознавці» - виконання завдань синього кольору

3 група «Аналітики» - виконують завдання жовтого та чорного кольору

  1.              Оголошення ключового питання уроку

Чому байки Л. Глібова актуальні і в наш час? Що потрібно зробити, щоб люди поважали морально-етичні норми життя?

  1.               Маршрутний лист квестуhttps://www.thinglink.com/scene/975664590580875267
  1. Опрацюй позначки червоного кольору й виконай завдання вікторини.
  2.  Опрацюй позначки синього кольору та знайди пару  - уривок-жанр
  3. Опрацюй позначки жовтого кольору,  проаналізуй байку «Цуцик» та виконай завдання
  4. Опрацюй позначки чорного кольору, зроби аналіз байки «Мальований  стовп»
  5. А на завершення виконайте інтерактивну вправу «Твори Леоніда Глібова»

https://learningapps.org/watch?v=prsjjfq5a17

Бажаю вам плідної праці та натхнення!

  1. Проведення квесту
  1. Слово надається «Біографам»

Розповідь про життєвий  шлях Леоніда Глібова

Виконання інтерактивної вправи (для всіх учнів)

 «Життя і творчість Л.Глібова» (Вікторина)

https://learningapps.org/watch?v=pdghezy9317

  1. Слово надається «Літературознавцям»

 - Розповідь учнів «Загальна характеристика творчості Л.Глібова»

- Ознайомлення з деякими  літературними жанрами Л.Глібова

- Виконати інтерактивну вправу (для всіх учнів) «Знайди пару»

3. Слово надається «Аналітикам»

А) слухання байки «Цуцик»

https://www.youtube.com/watch?v=To3S2MCUjHI

Б) Аналіз байки «Цуцик». Байка «Цуцик» відноситься до другого періодутворчостіГлібова, у якомупорушувалисяпереважно морально-етичніпроблеми. Своє перо сатирика байкарспрямував на висміювання паразитизму, лакейства, лицемірства, прислужництва, егоїзму. Байка «Цуцик» — кращийтвірцьогоперіоду. Вона побудована на діалозідвох собак — Бровка і Цуцика.

В) Цитатна характеристика Бровка і Цуцика. (Всі учні записують у зошит)
Бровко

«…підпарканом
Дворовий пес Бровко лежав»;

«…Либонь, не знаєш
Собачогожиттямого?
Далеко до твого…»;

«Живу собі, бо треба жити;
Двірстережу і день, і ніч;
Всього доводиться терпіти…»;

«Та ще к тому і їжапрепогана:
Хлиснешпомий, коли дадуть;
А як не в лад загавкаєш на пана,
То ще й під боки натовчуть»;

«Ет, реп’яхамидорікаєш!»

Цуцик

«Патлатий Цуцик спочивав»;
«То ляже на бочок, то догори на спинку,
Або на лапки морду клав»;

«Бач, якимвінпаном,
Ледачий Цуцик, став»;

«Живу у горницях,
на килимах качаюсь,
Жартуючи на сміх;
Частенько з панночками граюсь
І лащуся до них»;

«І м’яко спать мені,
іласоможнаїсти,
І бігаю не в бур’янах,
Сухенькі лапки, хвостик чистий»;

«Я те роблю, чого тине зумієш:
Назадніх лапках я по-вченому служу»;

«…Цуцик дужезапанів:
Скубне й Бровка, коли захоче».

В) Бесіда.
1) Як провадитьжиття Цуцик?
2) Як ставиться вінтепер до Бровка?
3) Хтобув Цуцик у минулому?
4) Якимпостає Бровко в байці?
5) На чиємубоцісимпатії автора?
6) Яке ідейнеспрямування байки?

Аналіз байки «"Мальованийстовп»

А) слухання байки  «"Мальований стовп»

https://www.youtube.com/watch?v=D9Vj9Qg1ROo

Б) Робота над текстом «Мальований стовп»

Гостра і злободенна за змістом, вона виступаєпроти тих, хто, відірвавшисьвідсвого «кореня» — народу, зраджувавйого, виявлявбайдужість до йогоінтересів, ставав черствим, бездушнимСтовпом. Для українців культ родового коренязавждибув святим, тому люди, якінехтували ним, викликалидо себепочуттязневаги. Батьківськекоріння — ценайвищацінність у життілюдини; з ними й виростаєлюбов до свого народу і своєїземлі. Для того, хтозаради «мальованої» красивідриваєтьсявіднього, «світ не той» ї «доля відцуралась». Стовпові Л. Глібовпротиставляєчарівну природу, сповненужиття, і цей контраст щебільшепідсилюєповчальну мораль байки.

В) Знайти у тексті народні символи України, пояснити їх значення.

У народних творах дуже поширеним є символ ночі. Згідно з уявленням наших предків ніч - це найбільш важлива для життя людини часова доба. Але пізніше під впливом християнства ніч почала асоціюватися з темними силами, стала небезпечною. Тобто ніч стає чорною, злою та водночас могутньою. Прадавні українці вірили, що саме ніч дарує життя та приносить одужання хворому.

Зоря - символ животворної й родючої природи; дівчини-красуні, кохання; доброї душі; нового щасливого життя; світлого духу, оборонця людей; вічності; очей Бога.

Верба – одне з найулюбленіших у народі дерев. Здавна вона супроводжує людські поселення й оселі. Верби над ставом – традиційна прикмета українського села.

Древні слов'яни вважали вербу священним деревом. У них вона уособлювала бога Сонця – Ярему, що дав людям вогонь. Верба – символ родинного вогнища.

Калина  - символ України, що уособлює красу, кохання, материнство, кров, безсмертність роду, вогонь, національне відродження, жіночість, життя, любов до Батьківщини. Символ національного єднання.

Степ - це символ простору, волі та незалежності.

Сльози - слово-поняття, невід'ємне від людини, бо виражає її внутрішній стан, переживання, почуття. Слово-образ "сльоза" символізує печаль, сум, тугу.

Міні-дискусія над ключовими питаннями уроку

ІV. Підсумок уроку

  1. Слово вчителя

Глібов — типовий просвітитель свого часу, вірить у можливість перебудови і вдосконалення людського суспільства шляхом подолання морально-етичних вад, поліпшення виховання, освіти, моральності. Слово Глібова — живе і барвисте. Влучнівисловлюваннявиражаютьнайтоншівідтінки думок. Прислів’ я надають байкам соковитості, образності, національного колориту.

ТворчістьГлібова стала надбанням народу, служить його духовному збагаченню.

  • За п'ятьднів до смертіЛ.Глібов написав свою останню байку — «Огонь і Гай», де є йогозаповіт нам, молодим нащадкам:

Молодіж любая, надія наша, квіти!

Пригадуйтечастішвибаєчку мою;

Цурайтесябрехні і бійтесядружити

З таким приятелем, як Огонь в Гаю.

Сподіваюся, ви на все життязапам'ятаєтемудрі й прекрасні твори видатногоукраїнськогопоета і байкаряЛеонідаГлібова — доброго Дідуся Кенара.

  1. А на завершення виконайте інтерактивну вправу «Твори Леоніда Глібова»

https://learningapps.org/watch?v=prsjjfq5a17

  1. Тест «Оцінка уроку»

 

-​ Виразіть своє враження від уроку, підкресливши на розданих аркушах той бал, який відповідає вашій оцінці:

 

5–6 балів – мінімально задоволений;

7-8 балів - задоволений;

9-10 балів – добре;

11-12 балів – дуже добре

 

Ось і пролунав дзвінок

завершився наш урок

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі!

Запашну, як вишні гілка,

Гомінку, немов сопілка,

Мусим завжди я і ти

Рідну мову берегти!

V. Домашнє завдання

Скласти сенкан Л. Глібов

Вивчити напамять байку Л.Глібова (на вибір). Зробити аналіз байки

 

 

Критерії оцінювання

І. Початковий рівень:

1 бал - Учень відтворює матеріал на елементарному рівні, називаючи окремий літературний факт або явище.

2 бали - Учень розуміє навчальний матеріал на елементарному рівні його засвоєння, відтворює якийсь фрагмент окремим реченням.

3 бали - Учень сприймає навчальний матеріал, дає відповідь у вигляді вислову (за допомогою вчителя).

 

II. Середній:

4 бали - Учень володіє матеріалом на початковому рівні його засвоєння, відтворює незначну його частину, дає ви­значення літературного явища без посилання на текст.

5 балів - Учень володіє матеріалом та окремими навичками ана­лізу літературного твору, за допомогою вчителя та учнів відтворює матеріал і наводить приклад з тексту.

6 балів - Учень володіє матеріалом, відтворює значну його частину, за допомогою вчителя знаходить потрібні приклади у тексті літературного твору.

 

III. Достатній рівень:

7 балів - Учень володіє матеріалом і навичками аналізу літературного твору за поданим вчителем зразком, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних суджень.

8 балів - Учень володіє матеріалом, навичками текстуального аналізу на рівні цілісно-комплексного уявлення про певне літературне явище, під керівництвом вчителя виправляє допущені помилки й добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку.

9 балів - Учень володіє матеріалом та навичками цілісно-комплексного аналізу художнього твору, систематизує та узагальнює набуті знання, самостійно виправляє допущені помилки, добирає переконливі аргументи на підтвердження власного судження.

 

IV. Високий рівень:

10 балів - Учень володіє матеріалом та навичками цілісно-комплексного аналізу літературного твору, виявляє початкові творчі здібності, самостійно оцінює окремі нові літературні явища, знаходить і виправляє допущені помилки, працює з різними джерелами інформації, сис­тематизує та творчо використовує дібраний матеріал.

11 балів - Учень на високому рівні володіє матеріалом, вміннями і навичками аналізу художнього твору, висловлює свої думки, самостійно оцінює різноманітні явища культурного життя, виявляючи власну позицію щодо них.

12 балів - Учень вільно володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу літературного твору, виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до пере­несення набутих знань та вмінь на нестандартні ситуації, схильність до літературної творчості.



 

 

docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
2000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку