Тема. Літературні казки. Удосконалення вміння визначати жанрові
ознаки твору, головних персонажів, обґрунтовувати свою думку. Леся Українка «Біда навчить»(продовження).
Очікуванні результати:
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет Лесі Українки, стікери, предметні малюнки птахів, картки із завданнями; ілюстрації до казки, цеглинки Lego
Структура уроку.
I. Організація класу (3 хв)
II. Мовна розминка (4 хв)
III.Перевірка домашнього завдання (10 хв)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (1 хв)
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і
навичок. (18 хв)
Фізкультхвилинка (2 хв)
VI. Заключна частина. Рефлексія. Оцінювання роботи (6 хвилин)
VІІ. Домашнє завдання (1 хв)
Хід уроку
І. Організація класу (Сл.1)
1. Привітання
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Та урок розпочинаймо.
2. Хвилинка аутотренінг
(На дошці виставлено слово «УРОК». Діти називають слово на будь- яку з літер, даючи установку якими вони будуть на уроці).
На уроці літературного читання я буду…»
У – уважним, умілим
Р – розумним, розсудливим
О – оперативним, охайним
К – кмітливим, креативним
3. Вправа « Очікування» (На стікерах діти записують свої очікування від сьогоднішнього уроку)
ІІ. Мовна розминка
(На екрані діти читають назви птахів по методу В.Едігея і розповідають про цих птахів. Вчитель демонструє зображення птахів та доповнює відповіді учнів.)
ЛЯЗУЗО (ЗОЗУЛЯ)
ЛАКАСТІВ (ЛАСТІВКА)
РОГОБЕЦЬ (ГОРОБЕЦЬ)
ВАСО (СОВА)
ТЕЛДЯ (ДЯТЕЛ)
Де багато пташок, там нема комашок.
2.Робота над скоромовкою
Сидів горобець на сосні, —
Заснув — і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Актуалізація опорних знань
2.Технологія «Гронування»(в групах)
А зараз пригадайте, які факти з життя письменниці вам запам’ятались найбільше.(Діти записують факти з біографії Лесі Українки. Кожна група по черзі зачитує один факт, поки не прозвучать усі)
4.Вправа з використанням цеглинок Lego (Сл.5)
- Пригадайте, з якими птахами вів діалог горобчик.
(Діти складають з цеглинок вежу з відповідними кольорами і перевіряють правильність виконання завдання) (Сл. 6)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок.
1. Словникова робота
клопіт статкує заскреготала заціпило
рілля зоглядівся дядина глузд
клуня заклекотів притирився дбає
вельми скрегоче молодчику уславився
Картка № 1 (в парі) |
|
Ні гадки йому Статкує Клопіт Клуня Притирився Не зоглядівся |
турбота. прийшов. хазяйнує. будівля для зберігання харчів, врожаю. не помітив. ні про що не думав. |
Перевірка (Сл.7)
2. Визначення незнайомих слів та їх тлумачень, оформлення на стіні слів( учень записує нові слова на картках та розміщує на стіні слів)
3. Читання казки комбінованим способом.
1) Виразне читання казки вчителем.
2) Читання мовчки.
3) Читання окремими учнями
4) Читання «день» - «ніч» (мовчки – вголос)
4. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
Фізкультхвилинка
5. Вправа на розвиток швидкості читання.
1) Гра « Хто читає швидше?» (Сл. 8)
2) Гра "Утвори прислів'я"(на картках №2 )(Сл.9)
Утвори прислів’я. Як ти їх розумієш? |
|
Дурні бились, а ... Хто дурнем вродився, той ... Не на те мудра, щоб ... Поки біди не знатимеш, то ... Розум на дорозі ... |
дурнів розуму навчати й розуму не матимеш не валяється розумні поживились дурнем і згине |
3) Гра «Чиї це слова?» з використанням цеглинок Lego ( Сл.10)
6. Характеристика головного героя. Робота на картках.
Характеристика головного героя
вихований хазяйновитий сумний допитливий
примхливий дурненький кмітливий розсіяний
|
(Спочатку горобець був дурненький, задерикуватий, примхливий, розсіяний, безтурботливий, завзятий у бійці. Потім він стає спостережливим, придивляється до життя і в кінці казки стає хазяйновитим та мудрим.) (Сл. 11)
7. Робота над темою та головною думкою казки.
М_др_м н_хт_ не вр_д_вс_, а н_вч_вс_. |
(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)
(Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш.)
( Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчитись нового, жити по іншому, краще думати.)
VI. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Виконати два завдання з трьох запропонованих на вибір (Сл.14)
2.Складання цитатного плану
− Складіть план до казки за допомогою речень з тексту. Спробуйте продовжити рядки.
1. Був собі _________________________________________
2. Бились, бились___________________________________
3. Прилетів у гай, коли бачить сидить__________________
4. Горобчик мерщій_________________________________
5. Сидить на ріллі___________________________________
6. Вилізла _________________________________________
7. А бодай тобі заціпило _____________________________
8. Звернувся він просто______________________________
9. А на весну вже став_______________________________
3. Розгадування кросворду.
1. |
|
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
У |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ї |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
К |
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
1. Які ноги, такий ніс,
по болоту ходить скрізь,
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає. ( Бусол )
2. Удень сліпа, уночі зряча, мишей ловить, а не кіт. ( Сова )
3. Хто гнізда свого не має, яйця іншим підкидає. ( Зозуля )
4. Найчорніший з усіх птахів, чистить ріллю від черв’яків. ( Крук )
5. Біла латка, чорна латка, по дереву скаче. ( Сорока )
6. Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.( Горобець )
7. У скоромовці, вона на ґанку пекла запіканку. ( Ґава )
8. Коли мати входить в хату, всіх вона вкладає спати,
а також горобцю вдалося поспілкуватися з совою у цей період доби. ( Ніч )
9. Який жанр твору «Біда навчить»? ( Казка )
10. Попищали, попищали, дружно просо подзьобали –
І до матері стрибочком жовті збіглися клубочки.
Заховались під крило, наче їх і не було. ( Курчата )