Леся Українка "Біда навчить"

Про матеріал
Очікуванні результати: — називає основні жанрові ознаки твору, наводить кілька прикладів; — пояснює, хто є героями (персонажами); — визначає тему й основну думку твору; — знаходить у тексті слова, речення, що характеризують певні якості дійових осіб, подій, явищ; — правильно встановлює зв’язки між подіями, дійовими особами; — уміє працювати самостійно, в парі та в групі. Обладнання: мультимедійна презентація, портрет Лесі Українки, стікери, предметні малюнки птахів, картки із завданнями; ілюстрації до казки, цеглинки Lego
Перегляд файлу

Тема. Літературні казки. Удосконалення вміння  визначати жанрові

ознаки твору, головних персонажів, обґрунтовувати свою думку. Леся Українка «Біда навчить»(продовження).

Очікуванні результати:

  • називає основні жанрові ознаки  твору, наводить кілька прикладів;
  • пояснює, хто є героями (персонажами);
  • визначає тему й основну думку твору;
  • знаходить у тексті слова, речення, що характеризують певні якості дійових осіб, подій, явищ;
  • правильно встановлює зв’язки між подіями, дійовими особами;
  • уміє працювати самостійно, в парі та в групі.

Обладнання: мультимедійна презентація, портрет Лесі Українки, стікери, предметні малюнки птахів, картки із завданнями; ілюстрації до казки, цеглинки Lego

 

Структура уроку.

I. Організація класу (3 хв)
II. Мовна розминка (4 хв)
III.Перевірка домашнього завдання (10 хв)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (1 хв)

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і  

     навичок. (18 хв)
     Фізкультхвилинка (2 хв)
VI. Заключна частина. Рефлексія. Оцінювання  роботи (6 хвилин)
VІІ. Домашнє завдання (1 хв)

Хід уроку

І. Організація класу (Сл.1)

1. Привітання

Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Та урок розпочинаймо.

2. Хвилинка аутотренінг

(На дошці виставлено слово «УРОК». Діти  називають слово  на  будь- яку з літер, даючи установку якими вони будуть на уроці).
На  уроці  літературного читання  я  буду…» 
У – уважним, умілим 
Р – розумним, розсудливим           
О – оперативним, охайним          
К – кмітливим, креативним
3. Вправа « Очікування» (На стікерах діти записують свої очікування від сьогоднішнього уроку)
ІІ. Мовна розминка

  1. Читання слів за методом Едігея (Сл.2)

(На екрані діти читають назви птахів по методу В.Едігея і розповідають про цих птахів. Вчитель демонструє зображення птахів та доповнює відповіді учнів.)

ЛЯЗУЗО   (ЗОЗУЛЯ)

  • Так, це зозуля - єдиний птах, що знищує так багато волохатої гусені, яка є надзвичайно небезпечним шкідником лісу. За годину зозуля може з'їсти більше 100 гусениць. 

ЛАКАСТІВ  (ЛАСТІВКА)

  • Так, вона велика трудівниця, працює 18 годин на добу, і встигає знищити за літо біля мільйона різних мошок, комарів, тлі.

РОГОБЕЦЬ   (ГОРОБЕЦЬ)

  • Так, це горобець. За період одного виводка вони знищують до 30 000 комах. У Боснії в XIX столітті зробили пам'ятник горобцям. Люди встановили статую цим пташкам за їх плідне полювання на шкідників.

ВАСО   (СОВА)

  • Так, це сова. Цей птах – нічний мисливець. Харчується комахами і невеликими гризунами – мишами, полівки.

ТЕЛДЯ  (ДЯТЕЛ)

  • Так, це дятел. Він стукає не по всьому лісі, а вибирає стовбури «хворі», пошкоджені личинками комах.(Сл.3)

  • Недаремно говорять:

Де багато пташок, там нема комашок.

  • Чому так кажуть? Птахи рятують рослини від шкідників, а наше завдання – допомагати птахам. А як ви допомагали птахам взимку?

2.Робота над скоромовкою

Сидів горобець на сосні, —

Заснув — і упав уві сні.

Якби не упав уві сні.

Сидів би він ще на сосні.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Актуалізація опорних знань

  • Який жанр твору ми опрацьовували на минулому уроці?  Чим казка відрізняється від оповідання?
  • Які бувають казки? (Літературні і народні)
  • З якою казкою ми почали знайомитися на минулому уроці? (Біда навчить)
  • Яка це казка? (Літературна)
  • Хто автор цієї казки? (Леся Українка)(Сл.4)

2.Технологія «Гронування»(в групах)
А зараз пригадайте, які факти з життя письменниці вам запам’ятались найбільше.(Діти записують факти з біографії Лесі Українки. Кожна група по черзі зачитує один факт, поки не прозвучать усі)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Хто є головним героєм казки? (Горобець)
  • Яким був горобчик на початку казки? (Дурненьким, сварливим, нерозумним)
  • Скільки зерняток знайшли горобчики? (Три)
  • Чому вони почали битися? (Через зернятка)
  • Хто скористався з бійки? (Курка з курчатами)
  • Над чим замислився горобчик?
  • Як називається розмова між двома людьми? (Розмова між двома людьми називається  діалогом)

4.Вправа з використанням цеглинок Lego (Сл.5)
- Пригадайте, з якими птахами вів діалог горобчик.

  • Ви маєте побудувати вежу, використовуючи шість цеглинок, кожен колір якої відповідає назві певної пташки. Вежу будуємо зверху – вниз. Отже, перша цеглинка відповідає тій пташці, яка першою вела діалог з головним героєм і т.д.

(Діти складають з цеглинок вежу з відповідними кольорами і перевіряють правильність виконання завдання) (Сл. 6)

  • Чому зозуля відмовила горобчику?
  • Що зробив бузько? 
  • Яку пораду отримав від ґави?
  • Чию пораду довелось чекати аж до ночі?
  • Чого вчила його сорока?

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми прочитаємо продовження казки і дізнаємось з яким ще птахом зустрівся наш головний герой, чим закінчилась історія про горобчика та  чи знайшов він того, хто навчить його розуму.

 

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок.

1. Словникова робота

  • Читання колонок слів «луною» за вчителем

 клопіт      статкує          заскреготала  заціпило

 рілля        зоглядівся        дядина   глузд

 клуня       заклекотів     притирився   дбає

 вельми         скрегоче       молодчику   уславився

  • У вас на партах лежать картки. Прочитайте слова. Спробуйте пояснити їх зміст. З’єднайте стрілкою слово з поясненням його значення.
  • Добір до слів тлумачень

Картка № 1 (в парі)

Ні гадки йому

Статкує

Клопіт

Клуня

Притирився

Не зоглядівся   

турбота.

прийшов.

хазяйнує.

будівля для зберігання харчів, врожаю.

не помітив.

ні про що не думав.

Перевірка (Сл.7)
 

2. Визначення незнайомих слів та їх тлумачень, оформлення на стіні слів( учень записує нові слова на картках та розміщує на стіні слів)

 

3. Читання казки комбінованим способом.

1) Виразне читання казки вчителем.

  • Який настрій був у горобчика, коли він поспілкувався з сорокою?
  • Хто був останнім, до кого горобець звернувся за порадою?

2) Читання мовчки.

3) Читання окремими учнями

4) Читання «день» - «ніч» (мовчки – вголос)

 

4. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.

  • Чи стала в пригоді горобчикові чиясь порада?
  • Яким стало його життя взимку?
  • Що змусило його порозумнішати?
  • Коли почали горобчика поважати?

Фізкультхвилинка

5. Вправа на розвиток швидкості читання.

 1) Гра « Хто читає швидше?» (Сл. 8)

  • Знайдіть і прочитайте абзаци, в яких є речення:
  • «Розум, молодче, по дорозі не валяється…»
  • «Полетів горобчик…» 
  • «Перезимував він зиму…»

 

 2) Гра "Утвори прислів'я"(на картках №2 )(Сл.9)

 

 

Картка № 2

Утвори прислів’я. Як ти їх розумієш?

Дурні бились, а ...

Хто дурнем вродився, той ...

Не на те мудра, щоб ...

Поки біди не знатимеш, то ...

Розум на дорозі ...

      дурнів розуму навчати

    й розуму не матимеш

     не валяється

     розумні поживились

    дурнем і згине

 

3) Гра «Чиї це слова?» з використанням цеглинок Lego ( Сл.10)

 

 

  • От не мала б роботи, чужих дітей розуму вчити! (Зозуля)
  • А ти, голубчику, ліпше красти вчися, от як я, то тоді й розуму не треба. (Сорока)
  • Та то я дякую вам, що ви такі дурні! (Курка)
  • Не бачу! Чого притирився? І яка вас лиха година по дневі носить? (Сова)
  • Тікай-но ти, поки живий! Я вашого брата!.. (Бузько)
  • А я того розуму не дуже, Бог з ним! (Ґава)

 

6. Характеристика головного героя. Робота на картках.

  • Я пропоную вам ось таке завдання на картках. Потрібно вибрати ті риси характеру горобчика, які відповідають змісту казки, непотрібне – закреслити. Розташувати вибрані риси у тій послідовності, як змінювався горобчик. Доведіть це в своїй розповіді.

Картка № 3

Характеристика головного героя

неохайний                                                                               завзятий
спостережливий                                                                     обережний

вихований                                                                               хазяйновитий

сумний                                                                                     допитливий             

мудрий                                                                                     турботливий

примхливий                                                                             дурненький                 кмітливий                                                                                 розсіяний

                                                     

 

 (Спочатку горобець був дурненький, задерикуватий, примхливий, розсіяний, безтурботливий, завзятий у бійці. Потім він стає спостережливим, придивляється до життя і в кінці казки  стає хазяйновитим та мудрим.) (Сл. 11)

  • Як ви думаєте, горобчик є позитивним чи негативним героєм? Чому?
  • Чому горобець так змінився?

 

7. Робота над темою та головною думкою казки.

  • Яка тема твору? (розповідь про горобчика, який шукав розуму)
  • Яка головна думка цієї казки?  (Треба самому навчатися, здобувати розум; вчить запитувати інших, а свій розум мати; не лінуватися, а працювати; не бути сварливим; багато вчитися.

 

  • Розшифруйте прислів’я, чи відповідає, воно головній думці казки? Поясніть, як розумієте його? ( Сл.12)

 

М_др_м    н_хт_   не   вр_д_вс_,   а   н_вч_вс_.

(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)

 

 

  • Яка з приказок, вжитих у казці, співзвучна з головною думкою?

       (Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш.)  

  • Як розумієте цю приказку?

 ( Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчитись  нового, жити по іншому, краще думати.)

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання  учнів.

  1. Технологія «Незакінчене речення»  (Сл.13)

 

  • «Для  мене  сьогодні  цікавим  було…»
  • «Найбільше  мені  сподобалось …»
  • «Казка навчає…»
  • Скажіть, говорячи про птахів, кого насправді мала на увазі письменниця? (Так, людей: заклопотаних, байдужих, злих, легковажних, недоброзичливих)
  • Що в ній засуджує автор?  ( легковажність, нерозумність, байдужість, лінь).
  • Чи маємо ми право засуджувати життєву позицію іншої людини? (Ні.)
  • Але ми можемо людині допомогти й підказати, дати поради.
  1. Рефлексія
    - Чи  збулися  очікування, які  ви  записали  на  стікерах  на  початку  уроку?
  2. Оцінювання учнів

VІІ. Домашнє завдання.
Виконати два завдання з трьох запропонованих на вибір (Сл.14)

1.Переглянути мультфільм «Біда навчить» за твором Л. Українки (https://youtu.be/5KbGCLMGsSQ) та порівняти з твором, опрацьованим на уроці. Визначити відмінності.

2.Складання цитатного плану

− Складіть план до казки за допомогою речень з тексту. Спробуйте продовжити рядки. 

1. Був собі _________________________________________

2. Бились, бились___________________________________

3. Прилетів у гай, коли бачить сидить__________________

4. Горобчик мерщій_________________________________

5. Сидить на ріллі___________________________________

6. Вилізла _________________________________________

7. А бодай тобі заціпило _____________________________

8. Звернувся він просто______________________________

9. А на весну вже став_______________________________

3. Розгадування кросворду.

1.

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

У

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ї

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

К

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

1. Які ноги, такий ніс,

    по болоту ходить скрізь,

    Хату на хаті має,

    Жабам рахунок знає. ( Бусол )

2. Удень сліпа, уночі зряча, мишей ловить, а не кіт. ( Сова )

3. Хто гнізда свого не має, яйця іншим підкидає. ( Зозуля )

4. Найчорніший з усіх птахів, чистить ріллю від черв’яків. ( Крук )

5. Біла латка, чорна латка, по дереву скаче. ( Сорока )

6. Маленький хлопчик у сірій свитинці

    По дворах стрибає, крихти збирає.( Горобець )

7. У скоромовці, вона на ґанку пекла запіканку. ( Ґава )

8. Коли мати входить в хату, всіх вона вкладає спати,

    а також горобцю вдалося поспілкуватися з совою у цей період доби. ( Ніч )

9. Який жанр твору «Біда навчить»? ( Казка )

10. Попищали, попищали, дружно просо подзьобали –

      І до матері стрибочком жовті збіглися  клубочки.

      Заховались під крило, наче їх і не було. ( Курчата )

docx
Додано
10 травня 2020
Переглядів
2134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку