Леся Українка "Мрії", "Як дитиною, бувало…", "Тиша морська". Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезіях.

Про матеріал
Конспект уроку "Леся Українка "Мрії", "Як дитиною, бувало…", "Тиша морська". Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезіях. Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява" (6 клас)
Перегляд файлу

Тема уроку: Леся Українка "Мрії", "Як дитиною, бувало…", "Тиша морська". Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезіях. Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява (6 клас)

Очікувані результати:

Предметні компетентності:

  • розповідає про дитинство Лесі Українки, її мужність, талановитість;
  • усвідомлює і вміє пояснити мотив глибокого родинного зв’язку дитини з батьками;
  • характеризує образ ліричної героїні;
  • висловлює власні роздуми про неї.

Ключові компетентності:

  • висловлює своє ставлення до проблеми бережливого ставлення до природи як важливого чинника реалізації особистості;
  • зіставляє специфіку розкриття теми в літературі, музиці, кіномистецтві;
  • створює ілюстрації до творів, відеопоезії.
  • вивчає напам’ять: вірш «Як дитиною, бувало…».

Емоційно-оцінне ставлення:

  • усвідомлення потреби плекати почуття любові до батьків, родини;
  • формування стоїчних рис характеру (мужності, цілеспрямованості, наполегливості);
  • прагнення до самоосвіти.

Тип уроку: засвоєння  нових  знань і  розвитку  на  їх  основі  вмінь  і  навичок

Обладнання: портрет Лесі Українки, презентація, музика «Морські хвилі»,

Епіграф уроку:  

Я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

Леся Українка

 

 

План уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Вступне слово вчителя

1.2. Літературна гра «Розсипанка»

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

2.2. Робота в зошитах

2.3. Оголошення мети уроку

2.4. Робота з епіграфом

ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь і навичок

3.1. Робота з портретом

3.2. Розповідь про письменницю

3.3. Виразне читання вірша «Як дитиною бувало…»

3.4. Словникова робота

3.5. Бесіда за змістом

3.6. Виразне читання вірша «Мрії»

3.7. Словникова робота

3.8. Бесіда за змістом

3.9. Бесіда

3.10. Складання сенкану

3.11. Виразне читання вірша «Тиша морська» під супровід музики

3.12. Словникова робота

3.13. Бесіда за змістом

3.14. «Мозковий штурм»

IV. Підсумок уроку

4.1. Підсумкове слово вчителя

4.2. Оцінювання з мотивацією

4.3. Робота з епіграфом

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

 Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Вступне слово вчителя

Мріяла стати художником, бо гарно малювала; музикантом, бо мала неабиякий хист до музики. І не знала дівчинка, що в серці поселилася Муза, що її поезії судилося стати в майбутньому окрасою української літератури. Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про геніальну доньку українського народу, котра народилася на чарівній Волині і засвітила провідну зірку свободи і кинула виклик відчаю і горю.

«Убий – не здамся» - девіз життя Лесі Українки.

1.2.  Літературна гра  «Розсипанка»

Складіть прислів’я  з цієї розсипанки слів.

1) духу, багатство, міцність, найбільше, людини.

2) хто, бути, зумів у нещасті, мужній той, добрим.

3) долі, коваль, кожен, своєї.

Запитання до змісту прислів’я:

1. Про яку рису характеру йде мова у цих прислів’ях?

2. Чи знаєте ви людей, які характеризуються великою мужністю? (в історії,

в літературі, в сучасному житті).

Колись у далекому минулому грецький мудрець-філософ Зенон проводив свої заняття в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити всі життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям стоїцизм, а його прибічники стали називатися стоїками.

    Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.

Стоїцизм – це риса характеру, що характеризується мужністю, стійкістю, вмінням долати труднощі за допомогою розуму.

  Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.

Афірмація «Я на уроці літератури»ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

«Наша Леся», - говоримо просто і звично, ніби про найдорожчу і рідну людину. Образ Лесі входить у наше життя з першими піснями і віршами, полонить серце своєю великою любов’ю до народу, мужністю і величчю, своєю незламною силою. Ось уже понад сто років її поезія лунає з наших уст.

2.2. Робота в зошитах

Розгорніть зошити, запишіть, будь ласка, дату, класна робота і тему нашого сьогоднішнього уроку.

2.3. Оголошення мети уроку

Сьогодні ми з вами почнемо роботу над творчістю Лесі Українки, познайомимося із віршами «Мрії», «Як дитиною бувало…», «Тиша морська».

2.4. Робота з епіграфом

Зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте ці слова?

Я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

Леся Українка

ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь і навичок

3.1. Робота з портретом

Зверніть увагу на портрет, який розміщено на дошці. Чи знаєте ви хто на ньому зображений?

3.2. Розповідь про письменницю

Народилася Леся в м. Звягелі (Новгород-Волинський) на Волині і була другою дитиною в сім’ї Олени Петрівни та Петра Антоновича Косачів. У родині панувала атмосфера поваги до народних звичаїв і традицій, української культури.

Сім’я Косачів була великою, жила в достатку. У дитинстві Лариса була жвавою і допитливою дівчиною. У 4 роки добре читала, а в 5 написала досить змістовного листа своєму дядькові М. Драгоманову. Коли ще Леся не вміла читати, батько навчав її проказувати за ним байки Л. Глібова, казки О. Пушкіна. Улюбленими творами стали вірші Т. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи, книжки про дивовижні подорожі мандрівників. Найбільше Леся гралася зі старшим братом Михайлом, їх навіть називали одним ім'ям – Мишолося. Почувши від матері про лісову мавку, дівчина так повірила в неї, що одного разу вночі втекла в ліс і, перемагаючи страх, усюди шукала цю предивну істоту. Досить було побачити дівчинці якийсь малюнок чи світлину – і в її уяві складалася ціла історія.

Зі всіх 6 дітей, що однаково були лагідні та безмежно добрі, Леся особливо була близька до батька. Вони обоє були поблажливі у ставленні до інших людей, але дуже вимогливі до себе і надзвичайно цінували людську гідність.

У 4 роки вона вже вміла читати, у 5 – грала на фортепіано і пробувала писати власну музику, у 8 вимережила батькові сорочку.

Дітей любила по-особливому. Для молодших вона інколи робила іграшки власноруч. Її ляльки з маківки, кольорових папірців і клаптиків тканини втішали менших сестричок.

Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Учителями її були батьки, книги і саме життя.

Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала перший вірш «Надія», присвячений тітці «Елі» (О. Косач), котра була заслана в Сибір за політичні погляди. Коли дівчині було 13 років, з'явився перший друкований вірш «Конвалія».

Вона знала понад 10 іноземних мов, любила музику і грала на фортепіано, виявляла інтерес до малювання. У сім’ї Косачів була хороша традиція вшановувати родинні літературні і народні свята. Душею цих свят завжди була Леся. Вона була і сценаристом, і режисером, і костюмером. Під час свята Водохреща в Луцьку дівчина так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз – туберкульоз кісток, а потім і легень, нирок. Найщирішим порадником, співрозмовником і другом стає для Лесі книжка. Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати, треба сміятися.

Прожила Леся всього 42 роки, і 33 із них плідно працювала на літературній ниві. Творча спадщина Лесі Українки багатогранна: вірші, поеми, драматичні твори. Ще в ранньому віці Леся прийшла до висновку, що для людини важливо бути сильною, стійкою, мужньою: «Що болить?» - мене питали, Але я не признавалась – Я була малою горда, Щоб не плакать, я сміялась» («Як дитиною бувало…»).

3.5. Виразне читання вірша «Як дитиною бувало…»

3.6. Словникова робота

Епіграма — жанр сатиричної поезії дотепного, дошкульного змісту з несподіваною, градаційно завершеною кінцівкою.

Драма — важкі події, переживання,  що приносять душевні страждання.

Драма –  літературний твір, побудований у формі діалогу без авторської мови й призначений для сценічного виконання.

3.7. Бесіда за змістом

  •  Які враження у вас виникли від прослуханого вірша?
  • Який настрій передає вірш?
  • Який образ в ліричному творі є головним?
  •  На які частини можна умовно поділити вірш? (1частина:спогади ліричного героя про дитинство( мужність, сильний, дух,  життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість. 2 частина:  переживання дорослої людини ( краще показати свою слабкість, ніж зверхність і бездушність)
  • Давайте з’ясуємо, про кого йде мова у першій частині твору? (Лірична героїня – дитина. Маленька дівчинка)
  •  Чому  вона страждає? (Через фізичний біль)
  •  Як реагувала на  фізичний біль?(Як дитиною, бувало, Упаду, собі на лихо, То хоч в серце біль доходив, Я собі вставала тихо)
  •  Чому на запитання: «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях? (була гордою)
  •  Про кого розповідає Леся Українка у другій частині свого твору? (Лірична героїня – доросла людина)
  •  Про який «злий жарт» і про яку «драму» йде мова? (Доросла жінка розуміє, що її хвороба є невиліковною. Та життя триває, і зі своєю хворобою она повинна навчитися, як жити далі)
  •  Як тепер про себе, свою вдачу говорить лірична героїня? («… забувши давню гордість, Плачу я, щоб не сміятись»)
  •  Чому вона тепер «плаче», щоб «не сміятись»? Про що свідчать ці рядки? Чи говорить це про те, що в неї немає сил для боротьби і вона скорилася власній долі?

Другу поетичну збірку  Леся Українка назвала «Думи і мрії». І є в ній вірш «Мрії», який вона написала в Ялті 18 листопада 1897 року.

3.8. Виразне читання вірша «Мрії»

https://www.youtube.com/watch?v=4xUnuyXsbcw

3.9. Словникова робота

Бранки – полонянки, полонені;

Гарячка – хвороба;

Лицар – середньовічний титул у Європі.

3.10. Бесіда за змістом

  • Які враження у вас виникли після прослуханого вірша?
  • Чи любите ви мріяти? Яка ваша мрія?
  • Мрія – це реалії чи фантазії нашого мислення? Обґрунтуйте свою думку.
  • Чому вірш має назву «Мрії»?
  • Про що мріяла Леся в дитинстві?
  • Чи відображені в поезії автобіографічні моменти? Підтвердіть свою відповідь цитатами з тексту.
  • Як характеризує ліричного героя вислів «розпростертий, до землі прибитий списом, говорив: “Убий, не здамся”?
  •  Хто такі лицарі? Яким, на вашу думку, повинен бути лицар – оборонець слабких, незахищених?
  • Як у творі порівнюються лицарі? Для чого Леся Українка використовує цей прийом?
  • Чому не вродливі королівни та горді переможці очарували ліричну героїню?
  • Кого ви вважаєте сильнішим — переможця чи переможеного, який не здається? Чи можна вірш назвати по – іншому? Що від цього зміниться?

3.11. Бесіда

Проте у Лесі Українці неймовірно поєдналися сила духу, стійкість із надзвичайною ніжністю, чутливістю до прекрасного. Сьогодні ще раз у цьому переконаємось.

Розглянемо морські пейзажі.

  • Які враження у вас виникають?
  • Чи любите море? Чому?

3.12. Складання сенкану «Море»

Море

Безмежне, спокійне.

Шумить, вирує, піниться.

Безодня безодню в собі відбиває.

3.11.Виразне читання вірша «Тиша морська»

Читання під супровід музики «Морські хвилі»

3.12. Словникова робота

Натура - природа.

Полудневий – час до полудня.

Перлистий - який зовнішнім виглядом (формою, забарвленням, блиском) нагадує перли; подібний до перлів, схожий на перли.

3.13. Бесіда за змістом

  • Які думки виникли під час читання поезії?
  • Яка тема поезії?
  • Яка головна думка?
  • Які кольори використовує Леся Українка, змальовуючи море?
  • Як ви гадаєте, чому вибір поетеси впав саме на ці барви?
  • Якою уявили ліричну героїню?
  • Назвіть риси її вдачі. Обґрунтуйте відповідь.
  • Які художні засоби використовує Леся Українка у творі? Свою думку підтвердіть рядками із вірша.

3.14. «Мозковий штурм»

  • Чому поезія «Тиша морська» належить до пейзажної лірики?
  • Чому, на вашу думку, авторка пише саме про море?

IV. Підсумок уроку

4.1. Підсумкове слово вчителя

Пішла Леся Українка із життя, пішла не зломлена духом, і образ її таким живе й житиме для нас – сповнений гідності, прекрасний у своїй людяності і великім творчім горінні.

4.2. Оцінювання з мотивацією

4.3. Робота з епіграфом

Прочитайте ще раз епіграф. Як ви вважаєте, яким чином ці слова стосуються нашого уроку?

Чому саме ці слова характеризують Лесю Українку?

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Вивчити напам’ять вірш «Як дитиною бувало…». За бажанням намалювати ілюстрацію до вірша «Мрії» / «Тиша морська» або розробити відеопоезію до поданих творів Лесі Українки.

Відеопоезія — вид візуального мистецтва, у якому органічно поєднуються художній візуальний ряд та поетичний текст, явний або прихований, який декламується або представлений графічно.

Відеопоезія з одного боку межує з класичним короткометражним фільмом, але, на відміну від нього, у ній провідну роль відіграє поетичний текст, з іншого — з музичним відеокліпом. Відеопоезію також називають відео-візуальною поезією, поетронікою, поетичним відео, медіапоезією, кіно-поезією, віршоокліпом, поетичним кліпом.

Література:

1. Навчальна програма для загальноосвітніх шкіл 5-9 класи з української літератури / авторський колектив Р. Мовчан, К. Таранік-Ткачук, М. Бондар та ін. / затверджено наказом МОН від 07. 06. 2017 року.

2. Авраменко О. М. / Українська література: підручник для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. / О.М. Авраменко – К.: Грамота, 20014. – 264 с.: іл..

3. https://vseosvita.ua/library/urok-konspekt-lesa-ukrainka-mrii-ak-ditinou-buvalo-94943.html

4. https://naurok.com.ua/lesya-ukra-nka-tisha-morska-urok-ukra-nsko-literaturi-v-6-klasi-72001.html

5. Мірошниченко Л. Леся Українка. Життя і тексти / Передмова Михайлини Коцюбинської / Лариса Мірошниченко. – К.: Смолоскип, 2011. – 264 с

 

docx
Додано
7 вересня 2021
Переглядів
5344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку