12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю

ЛЕСЯ УКРАЇНКА «ТИША МОРСЬКА» - ПЕЙЗАЖНО-МАРИНІСТИЧНИЙ МАЛЮНОК

Про матеріал
Урок української літератури для 6 класу демонструє не тільки життєвий та творчий шлях поететси, а й тісно переплітається із музикою, образотворчим мистецтвом
Перегляд файлу

ТЕМА: ЛЕСЯ УКРАЇНКА «ТИША МОРСЬКА» - ПЕЙЗАЖНО-МАРИНІСТИЧНИЙ МАЛЮНОК.

Мета: формувати компетентності:

предметні – продовження знайомства учнів із поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці, аналіз ліричного твору, з’ясування ідейно-тематичного спрямування, вміння знаходити художні засоби та помічати художні особливості поезії, розвиток логічного мислення, пам’яті, уваги, спостережливості;

ключові: уміння вчитися  - розвивати активну пізнавальну діяльність;

комунікативні: розвиток культури мовлення, уміння виразного читання поетичних творів, узагальнення і систематизації висновків, активізації словника учнів, вдосконалення навичок спілкування в колективі, толерантного ставлення до думок і почуттів інших;

інформаційні: вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її;

загальнокультурні: естетичний смак, читацькі інтереси, світогляд, виховання почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки, виховання мужності, цілеспрямованості, наполегливості.

Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.

Обладнання: портрет Лесі Українки, мариністичні картини, роздавальний матеріал.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вітання учителя з учнями, вітання учнів з гостями.

ІІ. ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА РОБОТУ

Вчитель:

Незважаючи на те, що за вікном зима, я прошу вас уявно перенестися в часі у теплу пору року, літо, уявити себе на березі водойми.

водойми_тестОскільки вода становить 60-70% нашого тіла, не дивно, що ми так міцно пов’язані з цією динамічною стихією. Пропоную вам пройти незвичайний тест на визначення особистості.

Тест «Обери водойму»

Біля якої водойми ви хотіли б зараз опинитися?

На яку картинку ви звернули увагу в першу чергу?

КАРТИНКА №1 – Спокійне море (океан)

Ви – натура делікатна, з вами комфортно, ви щедрі і чутливі. Вам властиві співчуття і теплота, ви із задоволенням даруєте радість оточуючим. Ви працелюбні і цінуєте відповідальність, але найбільше вам подобається відкласти всі справи і веселитися. Вам притаманна емпатія і співчуття, ви все пропускаєте через себе.

Для більшості людей ви – загадка. Одна ваша частина харизматична і іскриться емоціями, а інша – замкнута і спокійна. Іноді ви готові відправитися на пошуки пригод і знайомство зі світом, але частіше за все щастя вам приносить домашня атмосфера і тиша. Але є у вас і дещо постійне: ви ніколи не дасте обіцянку, яку не зможете стримати, і ви завжди все робите з повною самовіддачею.

КАРТИНКА №2 – Бурхлива річка

Бурхлива річка означає вдумливу, спостережливу і допитливу особистість, яка жадає отримати відповіді. Вам подобається дізнаватися і пробувати все нове. Хоча вам цікаво знайомитися з новими людьми, ви найбільш щасливі наодинці зі своїми думками. Ви любите вивчати світ навколо себе і відчуваєте зв’язок з природою і Землею. Ви дуже любите тварин, а вони вас.

КАРТИНКА №3 – Льодовики

Крижану воду обирає хоробра, енергійна, а іноді навіть містична особа. Ви можете зацікавити інших, ви володієте силою, і усе це разом робить вас природженим лідером. У вас добре розвинені інстинкти, ви відмінно розбираєтеся в людях, а вони за це цінують вашу думку і інтуїцію.

Оскільки вам подобається вивчати і пробувати все нове, ви часто буваєте душею компаній, вечірок і подорожей. З вами можна відмінно повеселитися і посміятися. Ви цінуєте відданість, чесність і послідовність, і якщо ви даєте обіцянки, то завжди їх виконуєте.

КАРТИНКА №4 – Тихе озеро

Вибір спокійного озера розкриває спокійну, практичну і легку на підйом натуру. Не можна сказати, що ви зовсім вже світська людина, але з радістю знайомитеся з новими людьми і розширюєте коло спілкування. Найспокійніше ви відчуваєте себе в оточенні природи і поважаєте будь-яку форму життя. Вам властиві щирість і теплота, ви приносите щастя тим, кого любите.

Ви дуже щедрі і жалісливі, з радістю віддасте свою останню сорочку тому, кому вона потрібніша. І люди, будучи в біді, в першу чергу звертаються за допомогою саме до вас – і за моральною підтримкою, і за матеріальною. Для вас характерні скромність і працьовитість. У вас дуже добре серце.

КАРТИНКА №5 – Бурхливий водоспад

Якщо ви вибрали водоспад, то ви – сильна, пристрасна і душевна натура. Ви володієте особливим магнетизмом і заразливою енергетикою. Ви запальні, з вами не буває нудно. Вам подобається заглиблюватися в свої думки або досліджувати нові землі, у вас дуже хороша уява. Ви – натура креативна (але про це відомо лише обраним).

Ви завжди мислите тверезо, незважаючи на те, що вами керують емоції і ваше серце, а не розум. Ви дуже любите посміятися. Ви романтичні, дбайливі, завжди чесні. Вам дуже подобається краса і порядок.

КАРТИНКА №6 – Маленький ставок

Ви – миролюбна і спокійна людина, часто інтроверт. Ви знаходите радість в маленьких моментах життя; що іншим може здаватися незначним (сонце, барвиста троянда, чудовий світанок), для вас є прекрасним і чудовим. Вам неприємні гучні розмови і груба поведінка, тому ви тримаєтеся подалі від суспільства і хаосу. Ви цінуєте спокій, затишок і тишу.

У вас делікатний характер, що подобається в вас людям, ви – суцільна чесність і щирість, за що вас дуже цінують друзі.

Вчитель:

А героїня нашого сьогоднішнього уроку воліла б опинитися на березі тихого моря, побачити морську перлисту хвилечку та сісти у маленьке човенце і поплисти на схід сонця, незважаючи на вітер, шторм та підводне каміння.

Хто ця героїня, ви зможете сказати, якщо розгадаєте ребус, поданий на екрані.

 

 

 

 

 

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Асоціації до слова «море»

Хвилі, вода, перли, мушлі, чайки, риба, шторм, човен, каміння, пісок, шторм, життя….

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Числовий диктант

Яким чином  запропоноване число пов’язане з життям чи творчістю Лесі Українки.

  1. 25 – 25 лютого 1871 р. вона народилась.
  2. 6 – 6 дітей було в родині Косачів.
  3. 10 – знала 10 мов.
  4. 9 років – застудилась у 9 років на Водохреща (19.01.1881р.).
  5. 8 – у 8 років написала свій перший вірш «Надія».
  6. 13 – у 13 років написала вірш «Конвалія».
  7. 33 – 33 роки змагалась із хворобою.
  8. 42 – 42 роки прожила.
  9. 1 – 1 серпня 1913 р. Леся Українка померла.

 

IV. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

Слово вчителя

  1. Історія написання поезії «Тиша морська»

Значну частину життя Лесі довелося провести у теплих краях – так вимагала хвороба. Кримський період займає особливе місце в долі поетеси.

На початку 90-х років поетеса почала готувати до видання першу збірку поезій «На крилах пісень» (1893 р.). Збірка була перейнята мотивами стоїчної (мужність, стійкість, цілеспрямованість, наполегливість) боротьби з долею.

У цій збірці є розділ «Кримські спогади». 1890 року за порадою лікарів мати, Олена Пчілка, повезла Лесю в Крим (Саки, Євпаторія, Севастополь, Ялта, Бахчисарай). Крим. Лагідне синє море. Гомінкі чайки. Леся почувалася окриленою. Євпаторія – один із найкращих курортів, адже у мілкій затоці вода легко прогрівається, а пісок на дні відбиває теплими оксамитовими барвами. Морські ванни дуже добре впливали на фізичний стан Лесі. Не дивно, що тут рука поетеси відразу потяглась до пера.

Лагідне Євпаторійське море навіяло поетесі вірш «Тиша морська». (1890 р. 16 серпня). Лесі було 19 років.

Це один з перших віршів розділу «Кримські спогади» - враження від зустрічі з морем, природою цього дивовижного краю півострова Крим.

  1. Опрацювання поезії «Тиша морська»

Виразне читання поезії учителем та учнями

Лексична робота

Полудне´вий – полуде´нний – до дванадцятої години дня, до середини дня;

Негода – непогода - погана погода з дощем, снігом, сильним вітром;

Перли´стий - подібний до перлів, схожий на перли (формою, забарвленням, блиском);

Чове́нце - зменшено-пестливе до чо́вен.

  1. Бесіда за змістом прочитаної поезії
  1. Який це твір за жанром: ліричний, епічний чи драматичний? – Ліричний, бо виражає почуття, думки, прагнення переживання ліричної героїні з приводу побаченої прекрасної картини тихого моря, малого човенця, що рухається по золотій сонячній доріжці.
  2. Хто такий ліричний герой (лірична героїня)? – той, чиї почуття, переживання відображені у творі. Інколи образи автора та ліричного героя ототожнюються. Чи згодні ви з цим?
  3.                   Яку картину побачила героїня твору через віконце? - (ясне небо, ясне море, ясні хмари, ясне сонце)

4. Про що не чути в «країні світла»? - (про негоду у світі)

  1. Чи завжди у морі буває тиша? З чим пов’язані зміни погодніх умов на морі?

6. Як у поезії описано чарівність руху човника по морю, осяяному сонцем?

7. Яке бажання було в ліричної героїні? - (вирушити у подорож по морю).

Чи любите подорожувати до моря ви? Чому?

Чи знаєте ви про користь морської води, повітря? Продемонструйте власні знання з цього питання.

Горбатюк Софія

Хвилі діють на шкіру, як легкий масаж, збагачують організм киснем, покращують роботу кровоносних судин, знижують тиск. Тому, морські купання рекомендують кардіологи.

Стахов Олександр

Вода морів і океанів нормалізує терморегуляцію, підвищує життєвий тонус, загартовує, зміцнює захисні сили організму. А ще – покращує циркуляцію крові, нормалізує серцевий ритм, завдяки чому морські ванни прописують усі сімейні лікарі.

Ковтун Олександра

Йод, яким багата морська вода, активізує мозок, покращує пам’ять, налагоджує роботу щитовидної залози. Будь-якій людині, яка страждає хронічними захворюваннями дихальних органів і частими застудами, лікарі завжди радять хоч раз у рік з’їздити до моря.

Салієв Владислав

Крім купання, не завадять полоскання горла і промивання носа підігрітою морською водою. Полоскати нею рот радять і стоматологи: справжня морська вода містить куди більше цілющих речовин, ніж найкраща зубна паста з морськими мінералами, а кисень, що міститься у воді, сприяє природному відбілюванню зубів.

Гончарук Дарина

Море має і антистресову дію, що відмінно відомо невропатологам.

Наслідки травм, а також ревматичні недуги теж успішніше лікуються в поєднанні з морськими купаннями. А ще море очищає шкіру.

8. Край, в якому перебувала б героїня твору, вона називає краєм -  (вічного проміння)

C:\Users\Liliya\Downloads\Word Art.jpeg9. Чого не боїться героїня? - (вітру і підводного каміння) Чому? Як це її характеризує?

10. Які риси характеру притаманні героїні твору? - (чуйна, душевна, вразлива, багата, поетична, спостережлива. романтична, добра, чутлива, рішуча, смілива, цілеспрямована, сильна, волелюбна, природолюб)

На хмарі слів знайти і назвати усі риси характеру ліричної героїні.

11. Чи схожа лірична героїня твору на авторку цього твору? З яким вітром і підводним камінням у життєвому морі зустрічалась Леся Українка? – Із хворобою, якій віддала 33 роки свого життя.

12. Які, по-вашому, тема й головна думка твору?

Тема твору - опис краси моря в період затишшя.

Ідея – возвеличення приємного почуття душевного комфорту, насолоди від гарної погоди.

Головна думка – приємна погода сприятливо впливає на внутрішній стан людини, її настрій; треба долати всілякі життєві труднощі, бути оптимістом.

Жанр: пейзажна лірика з елементами філософських роздумів.

Відеопоезія «Тиша морська» Колективне прочитання

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

C:\Users\Liliya\Desktop\Леся Українка Тиша морська Відкритий урок\QR-код Леся Українка Тиша морська.pngВправа «Пошук перлів»

  •                   Ми знаємо, що найкращим, найбагатшим дарунком моря є перли, для того, аби їх відшукати, треба пірнути аж до дна.
  • А найкоштовнішими і найрозкішнішими перлами художніх творів є художні засоби, що показують красу, досконалість чарівність і казковість.
  • Спробуймо знайти їх.

https://learningapps.org/display?v=p8ojeimvk18

Художні засоби поезії:

Повтори – ледве-ледве,

Риторичні оклики: Що бува негода в світі!, Золотим шляхом поплисти!

Епітети: час гарячий, ясне небо, море, хмарки, сонце; злотиста блакить, тихий плескіт, хвилечка перлиста, стежечка злотиста, щире золото, золотий шлях.

Метафори: колихає море хвилі, рине хвилечка, в’ється стежечка, золото спадає, шлях, що проложило сонце.

Пестливі слова: - віконце, човенце, стежечка, весельце.

Вправа «Читаємо зором, читаємо слухом»

Образи поезії

Зорові

Слухові

небо, море, хмарки, сонце

тиша в морі

човни, білі вітрила

колихає море хвилі

мале човенце

плескіт хвилечки

стежечка злотиста

вітри

золото спадає

 

підводне каміння

 

вічне проміння

 

 

Вправа «Я поет»

Уявіть себе поетом чи письменником і спробуйте підібрати художні засоби до слів «тиша» та «море».

Тиша

Епітет

Метафора

Порівняння

Рима

Загадкова, таємнича

Чарує, приваблює, манить, охоплює, бере в полон

Тиша, як у вусі

 

Миша, густіша, глибша

 

Вчитель:

Існує такий художній засіб, як оксиморон - сполучення слів, що виражають протилежні або суперечливі поняття, і як результат, виникає нове смислове значення: «многоголоса тиша», «дзвінка тиша», «трупи живі», крижаний вогонь, квадратура круга.

У поезії наявні символи:

малий човен – мала життєва дорога,

в’ється стежечка злотиста – світла дорога без перешкод,

край вічного проміння – мир, добро, любов,

вітри, підводне каміння – труднощі та перешкоди, які з’являються на життєвому шляху.

 

Лінгвістичний експеримент

Синоніми тиша - СПО́КІЙ (стан у навколишньому оточенні, в природі і т. ін., що характеризується відсутністю шуму, руху, метушні, хвилювання тощо), ЗА́ТИ́ШОК, СУПОКІ́Й, ПО́КІЙ, БЕЗГОЛО́ССЯ, БЕЗМО́ВНІСТЬ, БЕЗГОМІ́ННЯ.

 

Антоніми тихо ~голосно, тиша ~голос, шум, дзвін;

 

Фразеологізми - рва́ти пові́тря (ти́шу), рі́зати / розрі́зати пові́тря (ти́шу).

1. Гучно лунати (про звуки).

2. Голосно говорити, кричати.

як (немов і т. ін.) у вусі (в усі);  хоч мак (маком) сій; чутно було як муха літала (пролетить); муха (мушка) не забринить. 

 

Море

Епітет

Метафора

Порівняння

Рима

спокійне, синє

хвилюється

море, як небо

Горе

 

Фразеологізм -  жда́ти (чека́ти, вигляда́ти, сподіва́тися) з мо́ря пого́ди. Даремно надіятися на кого-, що-небудь, чекати чогось, залишаючись пасивним.

Тиша в морі – шторм - сильна буря, вітер на морі чи озері та спричинене цим велике хвилювання води або цунамі.

Вправа «Уявні емоції»

Назвіть почуття людини, яка перебуває на морі під час затишшя та під час шторму.

Затишшя

Шторм

Спокій, рівновага, захоплення, радість, щастя.

Страх, збентеженість, переживання, розпач, відчай, безвихідь.

 

Вчитель: Певно, люди не цінуватимуть спокій моря, поки не потраплять у шторм, не цінуватимуть багатство, поки не стануть бідними, не цінуватимуть щастя, поки їх не спіткає горе.

  •                   Море надихало на творчість не лише поетів, а й художників та композиторів.

Айвазовський Іван Костянтинович (1817 – 1900 р. р.) - видатний український і російський художник-мариніст, що прожив довге життя на березі улюбленого ним моря, яке живило його мистецтво яскравими образами.

Марина (іт. Marina – морський) – один із видів пейзажу, об'єктом                 зображення якого  є  море.

Вчитель: Уявіть і ви себе художниками і відобразіть основні барви цієї поезії.

Технологія «Барви слова»

(Поезія в кольорі). Спробуємо зобразити в кольорі, виділити зорові образи і добрати до них відповідні кольори.

Наприклад: ясне небо, ясне море, ясні хмарки, ясне сонце.

Злотистий – 4 рази, блакитний, жовтий, білі вітрила, перлиста хвилечка, злотиста стежечка, вітри – темний, каміння – сірий.

Золотий – символ святості,  Божественної Сили, світлого подвигу Сина Божого та чистоти Пресвятої Богородиці.

Він також символізує Сонце і багатство. Стихія золотого кольору – вогонь, а світило небесне – Сонце: саме вони вимагають вогненно-сонячної чистоти від усього золотого.

- Яким кольорам немає місця у поезії Лесі Українки?

Музична пауза

Послухайте музику, згадайте море, сонце.

Романс "Тиша морська" написаний композитором Валерієм Квасневським на слова Лесі Українки. Виконує заслужена артистка України Наталія Романюк, акомпанує автор В. Квасневський.

Вчитель: кожен звук і колір може розповісти дуже багато. Утворюється  кольоровий калейдоскоп настрою, який виник у вас після прочитання вірша. Поезія чиста, світла, спокійна, лагідна, ніжна.

Хвилина творчості

Рецепт гарного настрою

 

Колір

Звук

Запах

Смак

Дотик

Стан гарного настрою (радості, щасливого дитинства, миру, творчості, щастя, свободи, рецепт від самотності)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Жартівлива вікторина «ЩО? ДЕ? КОЛИ? ЯКИЙ?»

  1. Який на дотик полудневий час? – В час гарячий.
  2. Знайдіть антонімічну пару до ТЕМНА ЗЕМЛЯ? – Ясне небо.
  3. Який благородний метал згадано у творі 4 рази? – Золото.
  4. Яким займенником названо керманича плавального засобу? – Хтось.
  5. Хто прокладає шляхи по воді? – Сонце.

VI. Рефлексія. Підсумок уроку

Вчитель:

Із глибин моря люди дістають, виносять перли, мушлі, красиві відшліфовані камінці. А що винесли із сьогоднішнього уроку ви?

- Я зрозумів….

- Я усвідомив…

- Я переконався в тому, що….

- Набільшим щастям у житті для мене є…

- Незважаючи на життєві негаразди я….

- Найкомфортніше я себе почуваю….

VІI. Домашнє завдання

1) Скласти СЕНКАН

Леся Українка

Сильна, вольова

Живе, творить, надихає

Долає всі життєві перешкоди

Незламна дочка Прометея

 

2) Написати твір-мініатюру за темою «Що означає край вічного проміння для ЛЕСІ? Що означає край вічного проміння для МЕНЕ?»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Харламова Алла Григорівна
    Чудовий урок, захоплюючий. Саме такий планувала і я. Хочу ще й помалювати
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 липня 2019
Переглядів
5979
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку