"Леся Українка. "Тиша морська" (урок української літератури в 6 класі)

Про матеріал

Урок за новою програмою; використано методи: бліц-опитування, мозковий штурм, бесіда, творчі завдання. Форми роботи спрямовані на те, щоб поглиблювати знання про дитинство Лесі Українки, продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати думки про неї; розвивати вміння аналізувати поезію, критично оцінювати зміст, виокремлювати важливе; виховувати повагу до рідної літератури, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти.

Перегляд файлу

Леся Українка. «Тиша морська»

(урок української літератури в 6 - А класі)

Мета: поглиблювати знання про дитинство Лесі Українки, продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати думки про неї; розвивати вміння аналізувати поезію, критично оцінювати зміст, виокремлювати важливе; виховувати повагу до рідної літератури, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи: бліц-опитування, мозковий штурм, бесіда, творчі завдання.

Обладнання: портрет Лесі Українки, презентації, музичний супровід, підручник

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми й мети. Мотивація діяльності.

«Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі  нашого народу людина, що ім’я її – Леся Українка. З не такої вже далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий», - ось як охарактеризував Лесю Українку наш земляк Олесь Гончар.

Сьогодні ще раз доторкнемося до творчості геніальної поетеси, проникнемо в її мрії і сподівання. Адже саме такі твори й роблять людину сильнішою та морально чистою.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Бліц-опитування
  • Справжнє ім’я Лесі Українки
  • Псевдонім Українка взяла за порадою …
  • Народилася Леся…
  • Літературну діяльність Леся почала …
  • Леся Українка знала багато мов, а саме …
  • У 1918 році видано підручник, написаний Лесею Українкою, він називався…
  1. У якому творі Лесі Українки звучать мотиви сильної, стійкої людини?

(виразне читання напам’ять вірша «Як дитиною, бувало»…)

  • Дайте характеристику ліричному героєві.
  • А якою була сама Леся? У чому виявлялася її стійкість у дитячі роки?
  • Чи задумувались над тим, як родина, близькі люди могли вплинути на формування такого сильного характеру?

(Перегляд презентації «Лицарі з родини Косачів»)

  • Тому й не дивно, що протягом всього життя тендітна жінка жодного разу не зрадила своєму гаслу «Убий, не здамся!»

Проте у Лесі Українці неймовірно поєдналися сила духу, стійкість із надзвичайною ніжністю, чутливістю до прекрасного. Сьогодні ще раз у цьому переконаємось.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

  1. Розглянемо морські пейзажі.
  • Які враження у вас виникають?
  • Чи любите море? Чому?
  1. Складання сенкану. Зачитування. Орієнтовно:

Море

Безмежне, спокійне.

Шумить, вирує, піниться.

Безодня безодню в собі відбиває.

Життя.

  1. Перегляд тизера (буктрейлера) на вірш Лесі Українки «Тиша морська». (Обговорення)
  2. Виразне читання поезії учнями.
  3. Робота зі змістом вірша:
  • Які думки виникли під час читання поезії?
  • Яка тема поезії?
  • Яка головна думка?
  • Які кольори використовує Леся Українка, змальовуючи море?
  • Як ви гадаєте, чому вибір поетеси впав саме на ці барви?
  • Якою уявили ліричну героїню?
  • Назвіть риси її вдачі. Обґрунтуйте відповідь.
  1. Робота з образами поезії

Слухові:                     Зорові:

ясне небо                тиша в морі

  1. Аналіз використаних тропів

Метафори:                Епітети:

  1. Словникова робота

Натура - природа.

Полудневий – час до полудня.

Перлистий - який зовнішнім виглядом (формою, забарвленням, блиском) нагадує перли; подібний до перлів, схожий на перли.

 

«Мозковий штурм»

  • Чому поезія «Тиша морська» належить до пейзажної лірики?
  1. У творчій майстерні. Написання короткого есе «Думки, принесені хвилями».

(Робота учнів протягом 7 хвилин під музику)

  1. Зачитування робіт.

V. Підсумки уроку

Борис Степанишин назвав Лесю Українку «окрасою й гордістю української нації». Чи згоджуєтесь із цією думкою? Чому?

Так, Лариса Косач справді незвичайна особистість. Сильна духом, ерудована, з високим естетичним смаком, глибоким талантом…

А як думаєте, про що мріяла така жінка?

  • А про що мрієте ви?

(Діти швидко записують мрії, зачитують і клеять на «дерево мрій»)

Тож хай ваші мрії збудуться. А прикладом у житті завжди буде наша гордість -  Леся Українка.

VI. Д/з. Намалювати пейзаж, який уявили, читаючи вірш «Тиша морська», або вивчити поезію напам’ять.

Усні відповіді на питання, вміщені у підручнику на сторінках 54-55.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Харламова Алла Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
7003
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку