Урок за новою програмою; використано методи: бліц-опитування, мозковий штурм, бесіда, творчі завдання. Форми роботи спрямовані на те, щоб поглиблювати знання про дитинство Лесі Українки, продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати думки про неї; розвивати вміння аналізувати поезію, критично оцінювати зміст, виокремлювати важливе; виховувати повагу до рідної літератури, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти.
Леся Українка. «Тиша морська»
(урок української літератури в 6 - А класі)
Мета: поглиблювати знання про дитинство Лесі Українки, продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати думки про неї; розвивати вміння аналізувати поезію, критично оцінювати зміст, виокремлювати важливе; виховувати повагу до рідної літератури, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи: бліц-опитування, мозковий штурм, бесіда, творчі завдання.
Обладнання: портрет Лесі Українки, презентації, музичний супровід, підручник
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми й мети. Мотивація діяльності.
«Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім’я її – Леся Українка. З не такої вже далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий», - ось як охарактеризував Лесю Українку наш земляк Олесь Гончар.
Сьогодні ще раз доторкнемося до творчості геніальної поетеси, проникнемо в її мрії і сподівання. Адже саме такі твори й роблять людину сильнішою та морально чистою.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
(виразне читання напам’ять вірша «Як дитиною, бувало»…)
(Перегляд презентації «Лицарі з родини Косачів»)
Проте у Лесі Українці неймовірно поєдналися сила духу, стійкість із надзвичайною ніжністю, чутливістю до прекрасного. Сьогодні ще раз у цьому переконаємось.
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
Море
Безмежне, спокійне.
Шумить, вирує, піниться.
Безодня безодню в собі відбиває.
Життя.
Слухові: Зорові:
ясне небо тиша в морі
Метафори: Епітети:
Натура - природа.
Полудневий – час до полудня.
Перлистий - який зовнішнім виглядом (формою, забарвленням, блиском) нагадує перли; подібний до перлів, схожий на перли.
«Мозковий штурм»
(Робота учнів протягом 7 хвилин під музику)
V. Підсумки уроку
Борис Степанишин назвав Лесю Українку «окрасою й гордістю української нації». Чи згоджуєтесь із цією думкою? Чому?
Так, Лариса Косач справді незвичайна особистість. Сильна духом, ерудована, з високим естетичним смаком, глибоким талантом…
А як думаєте, про що мріяла така жінка?
(Діти швидко записують мрії, зачитують і клеять на «дерево мрій»)
Тож хай ваші мрії збудуться. А прикладом у житті завжди буде наша гордість - Леся Українка.
VI. Д/з. Намалювати пейзаж, який уявили, читаючи вірш «Тиша морська», або вивчити поезію напам’ять.
Усні відповіді на питання, вміщені у підручнику на сторінках 54-55.