Конспект уроку "Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти в складних ситуаціях. Тема боротьби українських козаків проти татарської орди."
План-конспект уроку з української літератури для 6 класу
Підготувала
учитель української мови та літератури
Приазовської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ст.
Чавдарь Олена Олександрівна
ТЕМА. Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти в складних ситуаціях. Тема боротьби українських козаків проти татарської орди.
МЕТА. Розвивати стійкі читацькі інтереси шестикласників; їх творчі здібності; уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки; допомогти учням осмислити внесок героїв твору у визволення рідного краю від загарбників до появи Запорозької Січі; сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації до твору, кросворд, буктрейлер книги, таблиці.
ТИП УРОКУ: урок закріплення і застосування набутих знань, умінь і навичок з використанням ІКТ
Форми і методи роботи: аутотренінг для учнів ( «Самоналаштування»), інтерактивні вправи: «Сонечко», «Репродукція», «Хто швидше?». Отак воно і йдеться до Руїни
Отак ми загрузаємо в убозтво
Є боротьба за долю України
Все інше – то велике мискоробство.
Ліна Костенко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель.
Доброго дня, шановні діти! Я дуже рада вас бачити. Нас сьогодні чекає плідна та напружена робота, але я гадаю, що ми усі залишимось задоволені. А налаштуватися на неї нам допоможе аутотренінг.
Створення емоційного настрою. Аутотренінг для учнів
(«Самоналаштування»)
- Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте про себе за мною:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!
Я розумна та творча особистість.
Я вірю у свої сили.
Сьогодні на уроці я отримаю багато цікавої інформації і запам’ятаю її.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.
Учитель.
Діти, сьогодні ми продовжимо нашу розмову про українську минувшину – козаків. Багато часу пройшло відтоді, але не забуваються ті героїчні події.
- Завдяки чому пам’ятають про них люди? ( Відповіді дітей).
Так, пам’ятають з переказів, легенд, дум, оповідань, романів, картин. Ми сьогодні завершимо читати книгу В.Рутківського «Джури козака Швайки».
Нас чекає захоплююча мандрівка разом із відважними 12-річними хлопчаками, майже вашими однолітками, Саньком і Грициком у дивовижний світ пригод, цікавих завдань.
Запис теми уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель.
1. Гра «Репродукція»
Закінчити речення:
- А тепер давайте згадаємо про що твір і хто головні герої.
2. Буктрейлер.
IV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок.
1. Літературний диктант «Так чи ні»
Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.
Оцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал ( взаємоперевірка ).
2. Постановка проблемного питання.
Учитель:
- Перед вами зображення, на якому подані визначення слова «козак» з різних мов і визначення автора. Давайте з вами подумаємо, чим ці визначення відрізняються, що в них спільного і чому в кожній мові вони одне й теж можна сказати слово трактується має різне значення? ( Відповіді учнів).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. Інтерактивна гра «Сонечко»
Охарактеризувати образ Пилипа Швайки.
Учні по черзі виходять і записують одну рису характеру, пояснюючи уривком з тексту.
Пилип Швайка
4. Робота з текстом.
Учитель:
- Які тварини допомагають козакам? (Барвінок, Вітрик)
- Яку роль у творі відведено Вітрикові та Барвінку? Підтвердіть свою думку цитатами.
Висновок: Вони є мудрими, сміливими та вірними, мають «лице» ( усміхаються, хитро мружаться, лютують, прикидаються тощо). Зрештою вони часто виявляються єдиними друзями козаків, єдиною близькою душею, що не лише вислухає, а й зарадить біді, врятує, навіть ціною власного життя.
1) «І вовк, цей здоровецький хижак зі страшними іклами, повівся мов цуценятко. Він тонко заскавулів і кинувся Швайці на груди. А що був уже не цуценятком, а важким звіром, то Швайка ледве втримався на ногах».
2) «Сам [Швайка] теж зіскочив з Вітрика. На ходу видобув з кишені якусь скіпку і вплів її у Вітрикову гриву. Тоді поплескав свого чотириногого друга по мокрому крупу і звелів:
- До Кудьми, Вітрику! Жени до діда!
Вітрик коротко заіржав і з місця перейшов на чвал».)
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
1. Гра «Хто швидше?»
Треба подивитися на портрети героїв твору і відгадати хто саме на них зображений. Потім відшукати уривок з тексту з описом цього персонажа.
2. Порівняльна характеристика Санька та Грицика.
Учитель:
VІ . Підбиття підсумку уроку
(Учні роблять підсумок уроку, доповнюючи речення, що відображають враження від цього уроку).
2.Бесіда:
- Чи досягли поставлених цілей? Чи задоволені результатами своєї роботи?
«Мій успіх на сьогоднішньому уроці – це…; найбільші труднощі я відчув…; я не вмів, а тепер умію… ».
3. Оцінювання.
VІІ. Актуалізація домашньої навчальної роботи
Учитель. Невловимий козак Швайка, якого знали й шанували усі навколо. Він завжди приходив на допомогу тим, хто потрапив у біду. Ціною власного життя боронив рідну країну. А, як ви гадаєте, чи потрібен нам у такий складний час свій Пилип Швайка? Про це я прошу вас вдома написати власне висловлювання.
Наш урок завершується, крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті,- в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів - козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим.
Список літератури