Урок "Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти в складних ситуаціях."

Про матеріал

Конспект уроку "Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти в складних ситуаціях. Тема боротьби українських козаків проти татарської орди."

Перегляд файлу

План-конспект уроку з української літератури для 6 класу

     Підготувала

     учитель української мови та літератури

             Приазовської загальноосвітньої школи

                                               І-ІІІ ст.                 

Чавдарь Олена Олександрівна

ТЕМА.    Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти в складних  ситуаціях. Тема боротьби українських козаків проти татарської орди.

МЕТА. Розвивати стійкі читацькі інтереси шестикласників; їх творчі здібності; уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки; допомогти учням осмислити внесок героїв твору у визволення рідного краю від загарбників до появи Запорозької Січі; сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації до твору, кросворд, буктрейлер книги, таблиці.

ТИП УРОКУ: урок закріплення і застосування набутих знань, умінь і навичок з використанням ІКТ

Форми і методи роботи: аутотренінг для учнів ( «Самоналаштування»), інтерактивні вправи: «Сонечко», «Репродукція»,  «Хто швидше?».                                                                                                                     Отак воно і йдеться до Руїни

       Отак ми загрузаємо в убозтво

       Є боротьба за долю України

       Все інше – то велике мискоробство.

          Ліна Костенко

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель.

Доброго дня, шановні діти! Я дуже рада  вас бачити. Нас сьогодні чекає плідна та напружена робота, але я гадаю, що ми усі залишимось задоволені. А налаштуватися на неї нам допоможе аутотренінг.

Створення емоційного настрою. Аутотренінг для учнів

(«Самоналаштування»)

- Покладіть руки на парту, заплющте  очі та промовляйте про себе за мною:

         Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!

        Я розумна та творча особистість.

       Я вірю у свої сили.

      Сьогодні на уроці я отримаю багато цікавої інформації і запам’ятаю її.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.

Учитель.

    Діти, сьогодні ми продовжимо нашу розмову про українську минувшину – козаків. Багато часу пройшло відтоді, але не забуваються ті героїчні події.

 - Завдяки чому памятають про них люди? ( Відповіді дітей).

Так, пам’ятають з переказів, легенд, дум, оповідань, романів, картин. Ми сьогодні завершимо читати книгу В.Рутківського «Джури козака Швайки».

 Нас чекає захоплююча мандрівка разом із відважними 12-річними хлопчаками, майже вашими однолітками, Саньком і Грициком у дивовижний світ пригод, цікавих завдань.

Запис теми уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель.

  • Давайте з вами пригадаємо, що ми знаємо про автора твору.

1. Гра «Репродукція»

Закінчити речення:

  • Володимир Рутківський народився…
  • Батьки письменника за професією були…
  • Середню освіту здобув у …
  • Письменницький стаж…
  • Здобув премії…

 - А тепер давайте згадаємо про що твір і хто головні герої.

2. Буктрейлер.

IV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок.     

1. Літературний диктант «Так чи ні»

Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.

  1. Події відбуваються в селі Воронівка та його околицях («так»)
  2. Вітриком звали коня Тишкевича ( «ні»)
  3. Грицик був характерником ( «ні»)
  4. Демко мав прізвисько Дурна Сила («так»)
  5. Дід Кудьма вчив Санька ворожбицтву(«так»)
  6. Швайка міг прикидатися заможним татарином ( так»)
  7. Вовка Пилипа Швайки звали Барвінок («так»)
  8. Тишкевич утік від козаків до татар ( «ні»)
  9. Козаки вирішили створити укріплену фортецю на Хортиці ( «так»)
  10. Рашит зрадив козаків ( «ні»)
  11.  У Грицика і Санька були дерев’яні шаблі («так»)
  12. Вирвизуб, Мацик, Коцюба – жителі села Воронівки («ні»)

Оцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал ( взаємоперевірка ).

2. Постановка проблемного питання.

Учитель:

- Перед вами зображення, на якому подані визначення слова «козак» з  різних мов і визначення автора. Давайте з вами подумаємо, чим ці визначення відрізняються, що в них спільного і чому в кожній мові вони одне й теж можна сказати слово трактується має різне значення? ( Відповіді учнів).

Картинки по запросу володимир рутківський джури козака швайки

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

3. Інтерактивна гра «Сонечко»

Охарактеризувати образ Пилипа Швайки.

 Учні по черзі виходять і записують одну рису характеру, пояснюючи уривком з тексту.

 

 

                                                 Пилип Швайка

 

 

4. Робота з текстом.

Учитель:

- Які тварини допомагають козакам? (Барвінок, Вітрик)

- Яку роль у творі відведено Вітрикові та Барвінку? Підтвердіть свою думку цитатами.

 Висновок: Вони є мудрими, сміливими та вірними, мають «лице» ( усміхаються, хитро мружаться, лютують, прикидаються тощо). Зрештою вони часто виявляються єдиними друзями козаків, єдиною близькою душею, що не лише вислухає, а й зарадить біді, врятує, навіть ціною власного життя.

1) «І вовк, цей здоровецький хижак зі страшними іклами, повівся мов цуценятко. Він тонко заскавулів і кинувся Швайці на груди. А що був уже не цуценятком, а важким звіром, то Швайка ледве втримався на ногах».

2) «Сам [Швайка] теж зіскочив з Вітрика. На ходу видобув з кишені якусь скіпку і вплів її у Вітрикову гриву. Тоді поплескав свого чотириногого друга по мокрому крупу і звелів:

- До Кудьми, Вітрику! Жени до діда!

Вітрик коротко заіржав і з місця перейшов на чвал».) 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок 

 1. Гра «Хто швидше?»

 Треба подивитися на портрети героїв твору і відгадати хто саме на них зображений. Потім відшукати уривок з тексту з описом цього персонажа.

 

Картинки по запросу володимир рутківський джури козака швайки

Картинки по запросу володимир рутківський джури козака швайки

 

Картинки по запросу володимир рутківський джури козака швайки

 

2. Порівняльна характеристика Санька та Грицика.

Учитель:

  •  Протягом усього твору ми зустрічаємо двох маленьких, відважних хлопчаків, які незважаючи на свій ранній вік, боронять нашу країну, як можуть. Тож давайте зараз порівняємо їх.

Картинки по запросу володимир рутківський джури козака швайки

 

VІ .  Підбиття підсумку уроку      

  1. Експрес-інтерв’ю «Коло думок»

(Учні роблять підсумок уроку, доповнюючи речення, що відображають враження від цього уроку).

  • Зацікавився життям…
  • Зробив для себе висновок…
  • Буду читати сучасну…
  • Буду розвивати…
  • Зможу аналізувати…
  • Навчився досліджувати…

 

2.Бесіда:
- Чи досягли поставлених цілей? Чи задоволені результатами своєї роботи?
«Мій успіх на сьогоднішньому уроці – це…; найбільші труднощі я відчув…; я не вмів, а тепер умію… ».

          3. Оцінювання.

VІІ.  Актуалізація домашньої навчальної роботи   

Учитель. Невловимий козак Швайка, якого знали й шанували усі навколо. Він завжди приходив на допомогу тим, хто потрапив у біду. Ціною власного життя боронив рідну країну. А, як ви гадаєте, чи потрібен нам у такий складний час свій Пилип Швайка? Про це я прошу вас вдома написати власне висловлювання.

 Наш урок завершується, крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті,- в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ,  нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів - козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список літератури

  1.   Інформація про письменника з ресурсу: http://dovidka.biz.ua/volodimir-rutkivskiy-biografiya/
  2. Повернення Дмитра Боброка, або Белетрист із душею підліткаЛюдмила Скорина 09.02.2012 Буквоїд
  3. Сторінка на сайті видавництва Абабагаламага
  4. Марченко Н. Володимир Рутківський: тексти долі : Біографічний на- рис / Н. Марченко. — Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2014. — 432 с.

 

docx
Додано
3 грудня 2018
Переглядів
10604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку