Урок у 6 класі. Тема: ". Письмовий твір-роздум “Краса людської душі” ( за оповіданням Винниченка “Федько-халамидник”)

Про матеріал
Розробка дає можливість навчити шестикласників узагальнювати вивчений матеріал, виділяти в ньому основне, суттєве, будувати зв'язне висловлювання на основі прочитаного твору у формі твору-роздуму: розвивати зв'язне мовлення та творче мислення, збагачувати уяву учнів; виховувати мовленнєву культуру та інтерес до наслідків власної праці, ввічливість, повагу до старших, уважне, чуйне ставлення до людей.
Перегляд файлу

Урок  28

Тема уроку. Контрольна робота № 3. Письмовий твір-роздум “Краса людської душі” ( за оповіданням Винниченка “Федько-халамидник”)

Мета: навчити шестикласників узагальнювати вивчений матеріал, виділяти в ньому основне, суттєве, будувати зв'язне висловлювання на основі прочитаного твору у формі твору-роздуму;

розвивати зв'язне мовлення та творче мислення, збагачувати уяву учнів;

виховувати  мовленнєву культуру та інтерес до наслідків власної праці, ввічливість, повагу  до  старших, уважне, чуйне ставлення до  людей.

 

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Методично-дидактичне забезпечення: картки-інформатори: “Структура побудови роздуму”, підручник, ілюстрації до твору  Винниченка “Федько-халамидник”.                                 

Перебіг  уроку

І. Етап орієнтації.

  • Над змістом якого твору ми працювали протягом останніх уроків?
  • До якого жанру належить цей твір?
  • Що найбільше привернуло вашу увагу під час опрацювання змісту оповідання?

ІІ. Етап цілепокладання.

Оголошення,представлення теми та очікування навчальних результатів.

Слово вчителя:

 Сьогодні ви маєте можливість виявити свої творчі здібності, склавши твір на тему “Краса людської душі”. Епіграфом уроку є слова:

…і якби на те моя воля,

написала б я скрізь курсивами:

— Так багато на світі горя,

люди, будьте взаємно красивими!

 Л. В. Костенко

Робота повинна за обсягом відповідати нормам, збуджувати не лише власні думки, а й почуття, однак обов'язково опиратися на прочитане вами оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник».

  • Про яку ж красу ми сьогодні  будемо говорити?
  • Яку людину можна назвати красивою?
  • Що криється у понятті “краса людської душі”?

Відповіді на ці питання ми і дамо під час сьогоднішнього заняття.

ІІІ. Етап проектування.

  1. Вправа «Мозковий штурм».
  2. Вправа: «Твоя точка опори».

 Робота зі схемою з елементами аналізу.

 Алгоритм роботи над твором-роздумом.

 Дослідження-аналіз (читання прикладу твору-роздуму).

  1. Фізкультхвилинка.
  2.  «Створюй разом».
  3. Момент творчості.
  4. Вправа “Незакінчене речення”.

ІV. Етап організації виконання плану

  1. Вправа «Мозковий штурм».
  • Що таке твір? (Твір — це робота над висловлюванням осо­бистої думки, яка спирається на необхідну кількість даних.)
  • Що необхідно знати, щоб правильно висловити власну думку? (Визначити стиль і тип мовлення, вміти послідовно вислов­люватися відповідно до теми.)
  • Пригадайте, які типи мовлення вам відомі ?(Типи: розповідь, опис, роздум, оцінка.).

 

  1. Вправа “Твоя точка опори”
  • Робота зі схемою з елементами аналізу.

Завдання: Розгляньте схему і дайте відповіді на питання:

  • Із яких частин складається композиція твору-роздуму?
  • Якими словами треба починати кожен аргумент?
  • Про що говориться в основній частині?
  • Як треба закінчувати твір-роздум?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Зверніть увагу на алгоритм роботи над твором-роздумом:

 1.Прочитайте і зрозумійте тему, знайдіть в ній питання, визначте проблему.

2.Сформулюйте свою позицію щодо висловленої думки і сформулюйте її у вигляді повної, чітко сформульованої тези або антитези.

3.Поясніть свою позицію, чому Ви вважаєте саме так:

 А) знайдіть доречні й переконливі докази, сформулюйте їх чітко, розташуйте послідовно;

 Б) доберіть приклади до Ваших доказів, які б їх ілюстрували.

4.Сформулюйте висновок (висновки).

  • Дослідження-аналіз. (читання прикладу твору-роздуму)

Завдання:

  • Прослухайте текст.
  • Чи розкрито тему?
  • Виділіть композиційні елементи твору-роздуму?

 

Твір-роздум на тему “Краса людської душі”

     Що означає слово “краса”? Це гарний ранок, лагідне сонце, усмішка рідних людей, доброта та взаємоповага. Краса не лише буває зовнішньою. Я ціную насамперед людську душу, адже вона може бути і потворною, і красивою.

    На уроці української літератури ми ознайомилися з оповіданням Володимира Винниченка “Федько-халамидник”. Головний герой твору Федько – невгамовний хлопчик, у якого “ворог був його спокоєм”. Постійно конфліктуючи зі своїми однолітками, намагався виділитися поганими вчинками. Чому саме так він поводився? Я думаю, тому що Федькові бракувало мудрої батьківської поради, теплих  маминих обіймів. Тому й ішов наперекір усьому світові.

   Так, він був бешкетником, справжнім розбишакою. Але, на відміну від Толика, казав правду, свою провину не перекладав на інших, дотримувався даного товаришам слова. Мені дуже жаль Федька, який урятував своє життя і Толине, сам себе обмовив. Хлопчик був гордий, не став виправдовуватися, що призвело до трагедії.

   Я поважаю головного героя за  справедливі вчинки, за морально красиву душу. Його чуйність і доброта спроможні зробити наш світ милосерднішим і кращим.

   Отже, образ Федька вчить нас не робити необдуманих вчинків, не засмучувати рідних людей, поважати один одного та бути чесними у стосунках.

 

 

Фізкультхвилинка:

Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)

Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)

Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)

То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)

То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)

Птахи летять – відлітають, (Махають руками)

А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).

  1. “Створюй разом”.
  • Колективне складання плану до твору-роздуму.

Орієнтовний план

  1. Що таке краса?
  2. Федько-халамидник і вчинки, що його характеризують.
  3. Життєві позиції двох хлопчиків.
  4. Чого навчає образ (оповідання)?
  1.   Момент творчості.
  • Напишіть твір-роздум за обраною темою, дотримуючись композиції. Виконайте роботу на чернетці, відредагуйте, перепишіть у зошити.

 

 

ІV. Контрольно-оціночний етап

  1. Вправа “Незакінчене речення”

Поділіться враженнями про урок. Використайте для основної частини такі початки речень:«На уроці я дізнався про...»

«Ми навчилися...»

«Я зробив висновки...»

  1. Домашнє завдання.
  • Опрацювати біографію В. Рутківського.
  •  Підготуватися до інтерв’ю з автором (індивідуальне завдання для творчої групи).
  • Прочитати І частину трилогії «Джури козака Швайки», «Ворожбитське життя», «Сатанинський гриб», «Ясир», «У кайсацьких пазурах».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку:

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=58480c78b0f207fa9392d42d2a5f1ff7-l&n=13

 

http://mzosh.ucoz.net/_nw/0/32750379.jpg

 

 

http://www.osvitportal.lviv.ua/cache/thumbnails/p/p1a6348ijj4j8p3vd0g1mk515v57_264x191_3_0.jpg

http://www.poetryclub.com.ua/upload/poem_all/00701709.jpg

docx
Додано
2 грудня 2018
Переглядів
18872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку