Леся Українка " Три метелики". Загальні відомості про Лесю Українку. Ознайомлення з поняттям"персонажі твору", оцінка дій персонажів. Удосконалення читацьких умінь. Робота з паперо

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку Леся Українка " Три метелики". Загальні відомості про Лесю Українку. Ознайомлення з поняттям "персонажі твору", оцінка дій персонажів. Удосконалення читацьких умінь. Робота з папером " Чарівний світ метеликів"
Перегляд файлу

ТЕМА. Леся Українка «Три метелики». Загальні відомості про Лесю Українку. Ознайомлення з поняттям «персонажі твору», оцінка дій персонажів. Удосконалення читацьких умінь. Робота з папером «Чарівний світ метеликів»

Мета. Ознайомити учнів з життям та творчістю Лесі Українки, удосконалювати навички читання; розвивати увагу,пам’ять,зв’язне мовлення;

ознайомити учнів з операціями згинання і складання паперу; навчити послідовності виготовлення виробів; познайомити зі схемами графічних зображень ліній мовними позначками під час роботи з папером; розвивати увагу; окомір

- збагачувати словниковий запас учнів;

- розвивати зорову, слухову, смислову пам'ять;

- активізувати пізнавальну діяльність учнів;

- залучати до вивчення рідної мови;

- розвивати мовлення і мислення дітей.

Виховувати любов до українського слова; бажання вчитися, самостійність;дбайливе ставлення до природи.

Ключові компетентності:

Уміння вчитися: учень вміє організовувати та контролювати свою навчальну діяльність; виконує розумові операції й практичні дії; володіє вмінням й навичками самоконтролю; прагне здобувати нові знання; має власну думку, обґрунтовує її.

Соціальна і громадянська: охоплює загальнокультурний розвиток дітей, адаптацію їх до життя в певному соціальному середовищі.

(За підручником Українська мова . Буквар 2 частина Н.О.Воскресенська, І.В. Цепова)

Очікувані результати:

  • читає правильно та виразно вголос різні тексти (вірші, літературні казки,  інформаційні тексти) залежно від мети читання ;
  • пояснює роль ілюстрацій, таблиць, графіків, схем для глибшого розуміння змісту тексту;
  • підтримує аргументами власні думки або спростовує їх.

Тип уроку: інтегрований ( мовно - літературна галузь та технологічна галузь)

І. Організація класу.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Мовна розминка

1. Скоромовка

— Читайте чітко, щоразу пришвидшуючи темп.

Коли сонце в небі гріє,

Наше озеро синіє.

Качка озером гуляє,

Синій шарф на шиї має.

2. Чистомовка (навпаки)

(вчитель читає речення, а діти повторюють тричі останній склад)

– Яка краса -  са – са - са!

 Дивовижна й чарівна - на – на - на !

Ти для себе відкривай -  ай – ай - ай !

3. Читацька пятихвилинка

ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ («Щоденні 5»)

  • Оберіть книжку
  • Виберіть місце для читання
  • Читайте 5 хвилин
  • Зберіться в коло
  • Розкажіть хто про що прочитав чи які розглянув малюнки

ІІІ.ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми уроку.

А сьогодні йтиме мова

Про жінку чудову,

Народилася вона

В Новограді - Волинському

І цікавими віршами

Запам’яталася народу українському.

Похожее изображение

           -   Ви уважно послухайте і скажіть, якою дівчинкою  була Леся.

 У дитинстві Леся була жвавою й допитливою дівчинкою. У 4 роки   навчилася читати. Леся любила співати і танцювати, знала нотну грамоту,   грала на піаніно. А ще любила вишивати сорочки і рушники.

       Ляльками Леся гратися не любила, але інколи робила для молодших сестер ляльки з маківок, пелюсток квітів, кольорових папірців і клаптиків тканини.

       Свій перший вірш Леся написала в 9 років. Юна поетеса підписала його так: «Леся з України».

    Письменницю Лесю Українку  знає весь світ. Багато творів написала   вона для дорослих. Але не забула й про дітей, бо дуже їх любила. 

У книжках із назвами «Дитячі», «B дитячому колі» надруковані вірші «На зеленому горбочку», «Літо краснеє минуло», «Мамо, іде вже зима», «Вишеньки», «Колискова».

Крім віршів, спеціально для дітей Леся Українка написала ще й казки «Три метелики», «Біда навчить», «Лелія», «Казка про Оха - Чудотвора».

2. Тренувальне читання

• Удосконалення техніки читання.

Учні читають колонки слів хором та індивідуально, поступово збільшуючи темп читання до оптимального. Діти уточнюють значення кожної групи слів (квіти, кольори, комахи, пересування в повітрі), визначають одне слово в кожній колонці, яке не відповідає цьому загальному значенню.

- Прочитайте слова у колонках. Яке слово в кожній із них «зайве»?

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\3. ПІСЛЯБУКВАРНИЙ ПЕРІОД\0. КАРТИНКИ. ПІСЛЯБУКВАР\Рисунок1.png

• Робота над звуковимовними уміннями.

- Послухайте вірш. Про що в ньому розповідається?

Мете́лик на стебли́нку сів —

І вже незрозумі́ло:

Чи то мете́лик там сиди́ть,

Чи, може, квітка біла.

 

Бо крильця — білі пелюстки,

А в квітки — білі крила.

Зацвів мете́лик у траві,

А квітка полеті́ла.

Надія Кир’ян

- Якого кольору були метелик і квітка?

- Що переплуталося в картині природи?

Після аналізу змісту вірша , звернути увагу дітей на вимову слів із ненаголошеним [е/и]: мете́лик, стебли́нку, полеті́ла. Спочатку учні вимовляють окремі слова, а потім речення з вірша.

Мете́лик на стебли́нку сів.

Зацвів мете́лик у траві, а квітка полеті́ла.

3.Читання учнями тексту про Лесю Українку.

 Діти розглядають у букварі (с. 45) портрет поетеси, зображення її книжок, обговорюють побачене. Потім учні читають текст про Лесю Українку самостійно напівголосно і вголос для всього класу.

4.Вправа «Кубик»

- Після читання твору виконати вправу “Кубик”. Діти об’єднуються в пари. Роздати кожній парі по гральному кубику,аркуші паперу, на яких намальоване коло, поділене на шість частин. На кожній з них позначена кількість очок кубика і написане запитання щодо змісту твору. Діти викидають кубиком певну кількість очок і відповідають на запитання, написане на полі з відповідною кількістю очок.

Перевірка сприймання відбувається за запитаннями.

- Коли народилася Леся Українка?

- Чому вона навчалася вдома?

- Скільки знала іноземних мов?

- Скільки їй було років, коли написала перший вірш?

- Чому її почали звати Лесею Українкою?

- Про що вона писала у своїх творах?

Фізкультхвилинка

5. Мотивація навчальної діяльності. Створення емоційного фону

- Заплющіть очі та уявіть яскравий літній день. Ми вийшли на    квітучі луки. Ласкаво світить сонце. Мешканці луків займаються своїми справами. Скільки навколо кольорів: жовтий, синій, рожевий, зелений! Ми торкаємося м’якого барвистого килима і відкриваємо очі.

- Яких комах ви побачили у луках?

Щоб дізнатися , про кого йде мова , відгадайте загадку:

Відгадування загадки

Що то за гість?

Ніжок має шість.

Аж чотири крильця має

По квіточках літає.

Не бджола , не джмелик

А зветься він…метелик.

6. Перегляд презентації «Метелики»  https://www.youtube.com/watch?v=AQtzva1IfhA

C:\Users\Бакулин\Desktop\images.jpgC:\Users\Бакулин\Desktop\Без названия.jpg

7. Цікаві факти про метеликів

- Метелик відрізняється від усіх комах наявністю луски на крилах. Найбільше метеликів у тропічних країнах. Це й зрозуміло: там ніколи не буває холодної зими і дуже багато запашних квітів.

     Розмах крил звичайних метеликів досягає 14-15 см. Найбільший метелик живе у Південній Америці -  південноамериканський нічний – Агрипина. Якщо б його намалювати у повний зріст , то не вистачило б книжкової сторінки. Є метелики нічні та вечірні, а є денні. Денні метелики мають дуже яскраве  забарвлення.

- А чому?( Відповіді дітей)

8. Первинне сприймання твору

Виразне читання казки Лесі Українки «Три метелики» вчителем.

Перевірка сприймання за запитаннями або у вигляді тестів. В останньому разі вчитель має пояснити, що до його запитань учні повинні дібрати правильну відповідь із двох запропонованих.

1. Що трапилося з метеликами?

а) у них намокли крильця, і вони не могли рухатися;

б) вони не могли увійти до своєї хатки.

2. Про що метелики питали тюльпана?

а) Чи не знає він, де ключі від їхньої хатки?

б) Чи не зможе він сховати їх від дощу?

3. Що сказав їм тюльпан?

а) може прийняти двох із них;

б) сьогодні він не приймає гостей.

4. Чому метеликам не вдалося сховатися від дощу в лілеї?

а) лілея погодилася прийняти тільки білого метелика;

б) лілея сказала, що в неї тісно й без гостей.

5. Як врятувалися метелики?

а) сонечко висушило й зігріло їх;

б) вони сховалися в іншій квітці. (За Іриною Ґудзик)

9. Читання  тексту з аналізом змісту ( с.46 – 47)

Читання казки учнями за частинами, бесіда за змістом кожної з них, яка супроводжується вибірковим читанням.

Частина 1 (закінчується словами «…а ключа не можна знайти»)

- Скільки було метеликів? Якого вони були кольору? Що вони робили цілий день у великому саду? Чому змінився їхній настрій? Чому вони не могли повернутися додому?

- Прочитайте ще раз цей уривок. Поміркуйте, яку його частину треба читати весело, радісно, а яку — сумно. Прочитайте вголос, дотримуючись потрібної інтонації.

Частина 2 (закінчується словами «Ми краще на дощі будемо мокнути».)

- До кого звернулися метелики по допомогу?

- Про що вони просили тюльпана? З якою інтонацією будете читати їхнє прохання? Покажіть — як.

- Що сказав їм тюльпан?

- Чому він погодився сховати тільки червоного і жовтого метелика? (Бо сам був червоним із жовтими крапочками).

- Як повелися метелики, почувши відповідь тюльпана?

- Із яким настроєм треба читати їхню відповідь тюльпанові? (Сумно, але з гідністю).

Частина 3 (до кінця казки)

- До кого полетіли метелики?

- Про що вони просили лілею?

- Чому лілея погодилася прийняти тільки білого метелика?

- Що той відповів лілеї?

- Хто почув розмову лілеї і білого метелика?

- Як сонечко допомогло метеликам?

- Як будете читати останні рядки (абзац) казки — знову радісно чи все ще сумно?

- Як ви гадаєте, чи правильно діяли метелики, коли не хотіли скористатися пропозиціями тюльпана і лілеї? Чому так гадаєте?

- Чи можна назвати метеликів справжніми друзями? Чому?

- Розгляньте ілюстрації в букварі (с. 46-47). Які епізоди казки намальовані? Знайдіть і прочитайте їх у тексті.

- Подивіться на ілюстрації, які намалював художник Ростислав Крамар. Як вони доповнюють зміст казки?

- Що робить сонечко?

- Чим займаються метелики?

- Які квіти ростуть навколо? Якого вони кольору?

- Із чого побудована хатка метеликів?

- Який вигляд мають змоклі комашки?

10. Літературознавча пропедевтика 

- Пригадайте, хто брав участь в описаних у казці подіях? (Метелики, тюльпан, лілея, сонечко.)

Тих, хто бере участь в описуваних у різних творах подіях, називають дійовими особами, або персонажами творів. У творах персонажі часто розмовляють між собою. Розмова двох персонажів зветься діалогом.

- Назвіть усіх персонажів казки.

- Знайдіть і прочитайте діалог, який відбувся між лілеєю і білим метеликом.

Фізкультхвилинка

Мов метелики злітаєш,

Крильця зводом — розправляєш.

На квіточку полетіли

І на неї тихо сіли.

Знову крильця розправляєш

І додому відлітаєш.

 

ІV. Заключна частина.

1.- Сьогодні на уроці ми навчимося виготовляти метелика з паперу шляхом складання і згинання. (Учитель демонструє зразок виробу — метелика.)

2. Алгоритм роботи.

1) Візьміть квадратний аркуш паперу, складіть його по діагоналі.

2) Згинайте гармошку на відстані 1 см від середини кута до краю з одного

боку, а потім — з другого боку.

3) Отриманий зі складками ромб стискайте посередині і зв’яжіть ниткою.

4) Складіть так само другу частину метелика.

5) З’єднайте обидві половинки нитками.

6) Виріжте дві смужечки та приклейте до метелика.

3. Практична робота:

Поточний інструктаж:

Учні виготовляють метелика. Учитель стежить за правильністю виконання, надає консультації.

 ОРИГАМІ. СТВОРЕННЯ ОБЄМНИХ ФІГУР ТЕХНІКОЮ ОРИГАМІ. МЕТЕЛИК

4.Прибирання робочих місць.

V. Підсумок уроку.  Рефлексія.

- Ми з вами – частина природи, як і квіти , і метелик. Тож будемо її берегти.

- Що сподобалося на уроці?

-   Чого навчилися?

- Що дізналися нового?

 

Використані джерела:

 

І.В.Цепова

урок 93 ЛесяУкраїнка.docxhttps://drive.google.com/open?id=1gHig3CEBus6obgQnK3MovLgks-Or2TJ0

 

 

1

 

docx
Додано
12 липня 2019
Переглядів
3810
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку