Леся Українка — видатна українська поетеса. Леся Українка «Вже сонечко в море сіда…»

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу з використанням інтерактивних вправ та різноманітних ігор, творчих завдань
Перегляд файлу

 

Урок читання  в 4 класі

 Тема.  Леся Українка — видатна українська поетеса. Леся Українка «Вже сонечко в море сіда…»

Мета. Розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки – видатної української поетеси; вдосконалювати на­вички свідомого виразного читання поетичних творів; показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність; розвивати пам'ять, увагу, образне мислення,  зв'язне мовлення; виховувати любов до рідної мови та  художнього слова.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу

         Обладнання. Мультимедійна презентація, підручник

Хід уроку

I.  Організація класу. Створення емоційного настрою уроку.  

Рефлексія настрою учнів Вправа «Подаруй посмішку» (Звучить музика «Шум моря»)

 - Як приємно опинитися пізньої осені на декілька хвилинок на морському березі. Вам ласкаво посміхається сонечко, посміхніться і ви йому у відповідь. Ось із таким гарним настроєм розпочинаємо свій урок.

 Вправа«Очікування»                                                                                               - Діти, що ви очікуєте від уроку? Чого прагнете навчитися на ньому?                       -  Для того, щоб ваші очікування справдилися, ви  повинні бути дружними, активними, уважними, творчими, слідкуйте за мовленням, запам’ятовуйте, давайте повні відповіді , читаючи,  уявляйте, міркуйте та фантазуйте.

II. Мовленнєва розминка

  1. Промовляння чистомовки

Ово – ово – ово – українське слово,

Їне – їне – їне – ніжне й солов’їне,

Уче – уче – уче – дзвінке і співуче,

Ійне – ійне – ійне – гарне, мелодійне

  1. Гра «Віднови слово»

Вставити пропущені голосні:

Існ_є    кн_г    баг_т_  на   з_млі,

В_ни   ц_кав_, м_дрі та п_вчальні,

Та кож_н   з   нас,   д_р_слих чи  м_лих,

В_рші   й   к_зки    ч_т_є   д_же   г_рні…

  1. Гра «Літературна метематика»

– Виконавши дії, прочитайте записані слова.

Перо – о + лин + кава – ва = (перлинка).

Що ж таке перлинка?

Перлинка – дорогоцінний камінь, знайдений на дні моря.

Поле – ле + е + тич + наша + ша = (поетична).

– Від якого слова утворилося слово поетична? (Поет, поезія)

– Поєднавши утворені слова, складіть словосполучення. (Поетична перлинка)

4. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”

– Як ви розумієте вислів “Поетична перлинка”? (Всі свої припущення учні записують на дошці.)

III. Перевірка домашнього завдання

IV. Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми і мети уроку

- А зараз, діти,  послухайте одну історію.

- 17-річна хвора дівчина виїжджає на південь для лікування. Засмучена розлукою з рідною Волинню, вона прибуває до моря. І ось воно вперше постало перед нею. Пізніше в листі до брата Михайла дівчина напише: «Ну та й море було ж у той день!.. Синє-синє, з білими гребнями, з рожевими відблисками, з темно-зеленими тінями, із золотими іскрами при заході сонця»

Так, саме ця картина змальована в поезії «Вже сонечко в море сіда».          Щоб здогадатися, хто є автором цієї поезії, прошу дібрати риму до вірша:    Ми сьогодні з вами поведемо мову                                                                        про чудову жінку всім людям … (відому)                                                         Оце перед вами у квітах барвінка                                                                     Наша поетеса – Леся … (Українка)

V.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу                         1.Бібліографічнадовідка                                                                          Всесвітньо відома українська поетеса Леся Українка – це літературний псевдонім Лариси Петрівни Косач. Народилася 25 лютого 1871 року в місті Новгород-Волинську в інтелігентній родині. Батько Лесі, Петро Антонович Косач, був юристом, а мати – українська письменниця, яка писала свої твори під псевдонімом Олена Пчілка (Ольга Петрівна Косач ). У сім”ї було шестеро дітей: Михайло, Леся, Ольга, Микола, Оксана та Ісидора.  Леся була другою дитиною. У чотири роки вона вже добре читала. Мати добирала їй книжки українською мовою. Леся дуже любила свого старшого брата Михайла. Вдачею і вродою вона була подібна до батька.

Леся була привітною і допитливою дівчинкою. Знала багато іноземних мов, грала на фортепіано, гарно малювала. Разом з сільською дітворою бігала у поле, гралася, любила співати і слухати українські народні пісні. Читати Леся почала у 4 роки, а в 6 вчилася писати. В 9 років написала свій перший вірш ,,Надія”, який присвятила тітці Олені, яку заарештували за революційну діяльність. Мати, відсилаючи вірші до друку, підписала їх псевдонімом «Леся Українка» ( Леся – адже дівчинка ще була малою. а Українка – щоб знали, що вона з України).

Взимку, 6 січня 1881 року в Луцьку Леся пішла на річку Стир і застудила ноги в крижаній воді. Саме з того часу вона занедужала, спочатку боліла нога, а потім рука. На 12-му році життя прооперували ліву руку, що позбавило її грати на фортепіано, а пізніше прооперували ногу. Турбекульоз прокинувся в легенях, а потім вразив нирки. Через хворобу вона ніколи не вчилася у школі, однак стала високоосвіченою людиною. Самостійно вивчила понад 10 іноземних мов: французьку, англійську, італійську, німецьку, польську, болгарську,іспанську, давньогрецьку, латинську тощо.

Леся Українка прожила лише 42 роки, але це було прекрасне життя людини, що 33 роки плідно працювала на літературній ниві. 1 серпня 1913 року Леся Українка померла в Грузії, у містечку Сурамі, а похована в Києві на Байковому кладовищі. Творчість Лесі українки – це легендарний подвиг мужньої людини, ніжної і нескореної жінки, геніального митця і борця.

2. Опрацювання статті в підручнику про життя поетеси (с.47-48)

1) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання учнями статті

2) Інтерактивна вправа «Інтервю поета». Один учень виконує роль поета, а інший  - кореспондента:

- Скажіть, Леся, яке  Ваше справжнє ім'я?

 - Як звали  Вашу маму?

- Коли Ви почали грати на фортепіано?

 - Де отримали освіту і хто був Вашим  першим вчителем?

- Які іноземні мови Ви вивчила?

- Чим захоплювались люди, що  спілкувалися з Вами?

Фізкультхвилинка (під музичний супровід)

3. Опрацювання вірша «Вже сонечко в море сіда…»

 1) Гра «Передбачення»                                                                         

-   Прочитайте уважно заголовок. Про що може йти мова у вірші з такою назвою?

2) Первинне читання вірша «Вже сонечко в море сіда…»  вчителем                          -  Які почуття вас охопили під час слухання вірша?

-  Чи справдилось наше передбачення?

- У якому значенні вжито вислів «сонечко в море сіда»? (У переносному).

- Як ви розумієте зміст такого висловлювання? (Ховається за обрій)

3) Словникова робота:  гра «Снігова куля» (читання слів, поступово підвищуючи голос)

Тучі

Ясне

Рожевіє

Оксамит

Мармур

Пінистий

Миготять

Заблисне

 

У якому слові букв більше, ніж звуків? (Миготять) А в яких — звуків більше, ніж букв? (Рожевіє, ясне)

Прочитайте пояснення слова мармур у підручнику (с. 48)

Оксамит — тканина з густим коротким ворсом з натурального шовку або штучного волокна.   

 4)  Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша

– У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

– З якою інтонацією прочитаєте останні рядки вірша?

– Де зробите паузу?

 5) Самостійне мовчазне читання вірша учнями.

6) Виразне читання вірша учнями

7) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

Гра «Слідопити» (вибіркове читання)

Яку картину природи змалювала поетеса?

Де саме вона спостерігала цей пейзаж?

 Що саме відбувається в морі? (Темніє вода) 

- Із чим авторка порівнює воду? (З оксамитом)

 - Як називається такий прийом? (Порівняння)

 - Що тремтить на зелених хвилях? (Червонії іскри блискучі)

 Як вони миготять?         

- Що пробігло по морю? (Корабель)

 - Як ви розумієте вислів «пробіг корабель»? (Швидко проплив) –

 У якому значенні вжито цей вислів? (У переносному)  

- Що залишилось на воді після корабля? (Дорога) –

Яка саме дорога? У якому значенні вжито вислів «довгу й широку дорогу»?  (Коли корабель плив по морю, то він залишив після себе слід - пінисту дорогу, отже, хвилі билися об корабель)

 8) Робота за ілюстрацією .

 - Зверніть увагу на ілюстрацію.

– Розгляньте ілюстрацію до цього вірша.

– Що художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?

– Який настрій вони створюють? Як передають характер твору?

– Яким рядкам вірша відповідає ілюстрація?

5)Вправа «Пазл»  (робота в парах)                                                                              - Розташуйте картки у порядку, що передає послідовність подій у творі.

    Сонечко сіда                                                     Прощай, сонечко

Вода зеленіє                    Іскри тремтять                       Рожевіє край                                                   

        Дорога біліє                                                   Корабель пробіг          

Гра «Упізнайте предмет за ознакою»


Тихе... (море).               

Прозора, глибока... (вода).     

 Зелені... (хвилі).

Червонії, блискучі... (іскри).      

Ясний ... (огонь).                     

Ттемна... (туча).

 Довга й широка ... (дорога).  

 Пінистий ...(край).           

 Останній ... (промінь).           

  Веселеє, ясне... (сонечко).                                                                                  


 Гра «Доберіть риму»

Сіда — ... (вода).           Темніє — ... (зеленіє).          Тремтять — ... (миготять). Блискучі — ... (тучі).     Пробіг — ... (сніг).                    Широка — ... (ока). Край — ... (прощай).     Згасне — ... (ясне).                                                          9) Читання із різною інтонацією.

За індивідуальними чи груповими завданнями вчителя учні читають вірш : весело, сумно, здивовано, сердито.

 V. Закріплення й систематизація знань учнів

  - Леся Українка – славна донька України. Вона любила рідну землю, служила їй своїм палким словом.

Гра «Ми – поети» Завдання: дібрати слова – рими

Не стерлась райдужна сторінка,

                                     не вмерла пісня лісова,

                                     безсмертна …

                                     була і є …

 

VI. Домашнє завдання

1.Виразно читати вірш «Вже сонечко в море сіда...»(с.48).                                           2.Проілюстру­вати вірш  (за бажанням)

VII. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.

1. Рефлексія настрою учнів - Чи задоволені ви тим, як пройшов урок?

2. Повернення до очікуваних результатів уроку                                                         Повернемося до завдань уроку, чи здійснилися ваші очікування?   Чи виконали поставлені на початку уроку завдання?                                

 3.Інтерактивний метод «Мікрофон» Вправа «Закінчи речення»                                                                        Сьогодні на уроці я дізнався                                                                 

 Прочитаний вірш Лесі Українки спонукає мене….                        

Найцікавішим на уроці для мене було…                                                               Здобуті знання мені допоможуть …

3.Самооцінювання власної роботи на уроці (підсумкова рефлексія)

4. Заключне слово вчителя 

- Любі діти, хочу вам подякувати за активність, уважність, співпрацю, правильні відповіді, підготовку до уроку. Я впевнена, що після цього уроку ми ще більше захопилися життєвим подвигом Лесі Українки та віддамо почесне місце її творчості.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 листопада 2019
Переглядів
2049
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку