Надія Вальоса,
учитель вищої категорії, старший учитель
Першотравенська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Баранівського району Житомирської області
тел. +380 966 877 059
Урок з літературного читання у 4 класі
Тема. Людина рідкісного благородства.
«Іван Франко» (про нього). І. Я. Франко «Дивувалася зима…»
Мета. Поглибити знання учнів про життя і творчість Івана Яковича Франка; вчити
виразно читати вірш, формувати уміння аналізувати віршовані твори
та пояснювати образні вислови, рими; визначати пряме та переносне значення
слів та речень; виховувати почуття любові до природи, бажання творити
добро; розвивати творчі здібності учнів.
Обладнання. Портрет І. Я. Франка, ілюстрація зими і весни, диск із записом
вірша, картки для розширення поля читання, та з диференційовани -
ми завданнями, О.Я Савченко «Літературне читання 4 клас»,
підручник. – К. : Освіта, 2015.
Хід уроку
І. Організація класу.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
Всі сідайте тихо, діти!
Домовляймось, не шуміти.
Руку гарно піднімати,
На уроці - не дрімати.
Щоб не було нам мороки, -
Всі готові до уроку?
Ну гаразд, часу не гаймо,
І урок свій починаймо.
- Наш урок читання ми розпочинаємо девізом: «Читання - основа навчання».
ІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
- Сьогодні на урок до нас завітала чарівниця зима, яка запрошує нас помандрувати з
нею по стежинках: розчитування, робота в парах, хвилинка поезії, життя і творчість
І. Я. Франка, довідкове бюро, асоціативний кущ, фізкультхвилинка, опрацювання
вірша, конкурс, музична пауза, творчі завдання, підсумок уроку.
- Чого ви очікуєте від нашого уроку?
ІІІ. Розчитування.
- Перша стежинка - підготовчі вправи для читання.
а) Вправи для очей.
«Маятник» - рух очей праворуч, ліворуч.
«Стовпчик» - рух очей вгору, вниз.
«Катаємо м’ячик» - по колу вправо, вліво.
б) Артикуляційні вправи.
Як пшеничка шумить: ш - ш - ш!
Як бджола в саду бринить: дз! - дз! - дз!
Як дзижчать комарики: з - з - з!
Як гарчить пес: р - р - р!
А зозуля кує: ку - ку - ку!
Риба мовчить: ні пари з вуст.
в) Чистомовка
Ма - ма - ма - ой, весела вже зима!
Ло - ло - ло - скільки снігу намело.
Мі - мі - мі - дуже раді ми зимі.
Лі - лі - лі - ми ще дітоньки малі.
- А зараз я буду казати закінчення, а ви мені початок.
Пташкам корму ми дамо - … (мо - мо - мо)
А морквиночку кому? - … (му - му - му)
Цим білесеньким зайцям - … (ям - ям - ям).
г) Тепер дружно починаймо, скоромовку вимовляймо.
Мудрим ніхто не родився, мудрості в мудрого навчився.
- Читання скоромовки «Дощиком».
Дощик крапає - читання тихо і повільно.
Дощик сильніший - читання голосніше і швидше.
Злива - голосно і швидко.
- Інтонування скоромовки.
ЗАПИТУЮ
ДИВУЮСЬ
Я ГНІВАЮСЬ
РАДІЮ
д) Робота з таблицями для читання в парах.
IV. Актуалізація опорних знань.
- Урок ми завжди починаємо декількома хвилинами поезії, які є своєрідним настроєм,
імпульсом на те, що ми будемо спілкуватися, а значить думати, мислити, творити.
- Будь ласка, я запрошую дітей, що підготувалися на сьогодні декламувати.
- А завдання для всіх уважно слухати вірші й спробувати встановити їх автора, бо
саме в цих поезіях криється зміст нашої сьогоднішньої розмови.
Вірші
Гріє сонечко!
Усміхається небо яснеє,
дзвонить пісеньку жайвороночок,
затонувши десь в бездні-глубіні
кришталевого океану-неба…
Надійшла весна прекрасна,
многоцвітна, тепла, ясна,
наче дівчина в вінку.
Зацвіли луги, діброви,
повно гомону, розмови
і пісень в чагарнику.
Плакала киця на кухні, «Ні їсти, ні пити не хочу.
аж їй очиці попухли. З тяжкої образи я плачу:
«Чого ти, киценько, плачеш, сам кухар сметанку злизав,
їсти чи питоньки хочеш?» а на мене, кицюню, сказав».
- Хто є автором цих прекрасних поезій?
V. Повідомлення теми й мети уроку.
- Наш урок присвячений творчості геніального сина українського народу І. Я. Франка.
Письменник жив і писав у минулому, але його твори актуальні і в наш час. Їх люблять
читати і діти і дорослі.
- Сьогодні ми ознайомимося з його віршем «Дивувалася зима…» та поглибимо знання
про життя та творчість цієї геніальної людини, ім’я якої знають не тільки в Україні, а в
усьому світі.
VI. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя. Розгляд портрета І. Я. Франка.
- Послухайте, що писав у своїх спогадах Михайло Коцюбинський.
«Невеликий, хоч і сильний мужчина, високе чоло, сірі, трохи холодні очі, енергійно
зачернена борода. Рудувате волосся непокірно пнеться, вуса стирчать. Скромно
одягнений, тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця
невисока фігура росте й росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно од світла
його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що б’є кремінь і сипле іскри».
2. Опрацювання статті «І. Я. Франко».
- Пригадайте які твори Франка ми вже читали.
- Читання статті естафетою.
- Відповіді на запитання:
- Де народився майбутній поет?
- Що перейняв хлопчик від своїх батьків?
- Яку освіту отримав поет?
- Які твори для дітей є у доробку Франка?
- Чим займався Франко, крім письменницької діяльності?
- Коли помер поет?
3. Розповіді дітей, які доповнюють статтю.
- У нас на уроці діє «Довідкове бюро», у якому працюють учні, які підготували і
розкажуть вам деякі епізоди з життя Франка.
відомого на всю округу коваля народився рудоволосий, ясноокий хлопчик. Ясю (так
звала мати сина) рік розумною дитиною, роботящою і товариською. Він залюбки
допомагав батькам по господарству, любив і розумів підгірську природу. З голосу
матері хлопчик запам’ятав багато народних пісень.
школи в сусіднє село, а потім він ходить до школи при монастирі в Дрогобичі, а
згодом до Дрогобицької гімназії. Вчився легко, оскільки був здібним, мав
надзвичайну пам’ять. Як згадував сам Іван Якович Франко, за десять днів він
навчився читати українською мовою, а Шевченка вивчив майже всього на пам’ять.
освіту, письменник їде до Відня, де одержує ступінь доктора філософії.
письменник майже 50 поетичних і прозових казок. У нього було четверо дітей –
троє хлопчиків: Андрій, Тарас, Петро і одна донечка Ганна. Батько їх дуже любив і
для них складав казки. які він об’єднав у збірку «Коли ще звірі говорили».
придбати на смерть нової сорочки. Тому поховали його в чужій. Похований у
Львові на Личаківському цвинтарі.
VII. Асоціативний кущ.
VIII. Опрацювання вірша І.Я. Франка «Дивувалася зима…».
1. Слухання вірша.
- Послухайте, як поет зобразив боротьбу між зимою і весною у вірші «Дивувалася
зима…».
- Чому дивувалася зима? Що їй не сподобалося?
2. Словникова робота.
скресли ледяних проклюнутись
посміли широкій замклись
дунуло запахущі дрібний
- Читання слів мовчки, звертаючи увагу на наголос.
- Читання за вчителем.
- Що означає слово замклись? (Замкнулись, стулились)
3. Читання вірша учнями «ланцюжком».
4. Бесіда над прочитаним.
- Як зима хотіла розправитися з першими весняними квітами?
- Чи вдалося їй це зробити?
- Який би малюнок ви намалювали до вірша?
5. Вибіркове читання.
- Знайти і прочитати рядки вірша, чим дивувалася зима?
- Зачитайте, що сталося з квітами, коли зима дмухнула на них вітром?
- Зачитайте, що найдужче здивувало зиму?
6. Гра «Прочитай рядок до кінця».
- Вчитель починає рядок, а діти закінчують.
Як … , вітром … , сніг … , вони … .
7. Робота в групах.
- Перечитайте мовчки вірш і доберіть рими до слів:
ледяних – на них
замклись – піднялись
зима – нема
8. Слухання у запису пісні на слова І.Я. Франка «Дивувалася зима…»
- Прослухайте пісню. Який малюнок ви б намалювали до неї.
9. Диференційовані завдання.
Знайти найдовше слово у вірші.
Прочитати слова анаграми: мази, гисні, цірі, ткикві.
До якої частини мови вони належать?
Підібрати синоніми до слів: дунула – повіяла, дмухнула; запахущі – запашні,
пахучі, ароматні.
10. Конкурс на кращого читця вірша.
IX. Слухання музики П. Чайковського «Пори року».
- Визначити, до якої пори року підходить ця музика? (Весна)
X. Творчі завдання.
1. Гра «Закінч риму»
До нас, наче фея, залетіла вона –
В зеленому одязі, в квітках… (весна).
Серед лугу, наче діти,
Розцвіли весняні… (квіти).
З-під снігу, де джерельце ніжне,
Пробивсь до сонечка… (підсніжник).
Ось на галявині Наталка
Побачила малу… (фіалку).
Одяг червоний він жупан,
Стоїть, пишаються… (тюльпан).
2. Сенкан.
Весна
Сонячна , тепла.
Іде, посміхається, радіє.
Укриває землю зеленою ковдрою.
Красуня.
3. А зараз попробуємо скласти вірш про весну використовуючи слова:
настає-розтає; пригріває-оживає.
(Весна красна настає,
Сніг у полі розтає.
Сонце тепле пригріває,
Все навкруги оживає)
XI. Підсумок уроку.
- З творчістю якого письменника ознайомилися?
- Ким був Франко?
- Яке місто носить його ім’я?
- Чому дивувалася зима у вірші І.Я. Франка «Дивувалася зима…»
- Є люди, саме існування яких робить життя радісним і щасливим. До таких людей
належить І.Я. Франко.
Франко – то гордість і окраса
свого народу і землі.
Він мов молодший брат Тараса,
обидва – волі ковалі.
(Роман Завадович)
XII. Домашнє завдання.
- Вивчити вірш напам’ять.