ЛФК на уроці фізичної культури
Лікувальна фізкультура (ЛФК) – це медична дисципліна, яка використовує засоби фізичної культури для лікування захворювань та ушкоджень, ліквідації наслідків травм як засоби реабілітації та профілактики ускладнень та загострень хронічних захворювань.
Діючим фактором ЛФК є фізичні вправи, тобто рухи спеціально організовані та застосовувані як неспецифічний подразник для лікування та реабілітації хворого. Фізичні вправи сприяють відновленню як фізичних, так і психічних сил, що стимулюють процес зростання, розвитку та формування організму, стимулюють діяльність всіх органів та систем організму як функціональних, так і фізіологічних.
Дія ЛФК на організм:
ЛФК показано займатися на певних етапах розвитку захворювання, при різних хірургічних втручаннях, при низці нервових захворювань, при більшості терапевтичних захворювань, тобто коли немає проти показів: загальний важкий стан хворого, наявність інтенсивного болю, небезпека посилення кровотечі, висока температура тіла, дуже високий тиск, деякі випадки онкологічних захворювань, деякі форми туберкульозу.
Серед основних засобів ЛФК можна виділити фізичні вправи (гімнастичні, спортивно – прикладні види,рухливі ігри, пасивні рефлекторні та корегуючи рухи та елементи спортивних ігор, вправи на тренажерах), фактори зовнішнього середовища та праце терапія. Ефективність фізичних вправ залежить від характеру рухів, кількості повторень, амплітуди рухів, темпу рухів, кількості і видів суглобів, задіяних в рухах.
Принципами занять ЛФК є індивідуальність (в залежності від характеру захворювання, віку, рівня фізичної підготовки та ін..) системність ( правильний підбір вправ і послідовність їх виконання), регулярність, тривалість, поступовість.
Гімнастичні вправи більш за все застосовуються на уроках ЛФК тому, що вправи можна розділити на складові елементи та розучувати поетапно, зручно для вибіркової дії на хворий або ушкоджений орган, їх легко дозувати, можна проводити в різних умовах, є можливість проведення занять індивідуально і колективно.
Дія фізичних вправ на організм дитини:
Комплектування груп ЛФК в закладі освіти, а саме в школі, (спеціальна медична група підгрупа А) відбувається в квітні, травні минулого року. З 25 серпня до середини жовтня відбувається уточнення списків учнів. Комплектування груп відбувається на підставі довідки від сімейного лікаря. В групі має бути не менше 10, але й не більше 20 учнів. Комплектують групи за захворюваннями або протипоказами і за віком. Перша група- 1- 4 класи; друга група 5 – 8 класи, третя група – 9-11 класи. Заняття проводять 2 рази на тиждень по 45 хвилин, або 3 рази на тиждень по 30 хвилин , бажано в сітці годин. Цим учням дають домашнє завдання з фізичної культури, бажано давати додаткові заняття, особливо, якщо учні займаються в групі подовженого дня.
Для стимулювання зацікавленості до занять ЛФК для кожного особисто планувати здавання нормативів і заліків. Бажано аби ці діти не приймали участь, але були присутніми на спортивних заходах та змаганнях, тобто вболівали за свій клас, школу.
Учбова робота з ЛФК.
Учбовий рік поділяється на два періоди: підготовчий – з 1 вересня до кінця жовтня і основний – II. III. IV чверть.
Завдання підготовчого періоду:
Протягом перших 6-8 уроків вправи виконуються з вихідного положення сидячи або лежачи. Співвідношення дихальних вправ до загально розвиваючих вправ складає 1:1. На перших уроках необхідно навчити дитину правильному диханню: вдихати та видихати через ніс. В разі нормальної адаптації до фізичних навантажень обсяг рухів збільшується, додається вихідне положення стоячи, а потім у русі. Якщо діти адекватно реагують на навантаження, дозволяється прискорення частоти серцевих скорочень до 125-130 ударів за хвилину.
Завдання основного періоду:
Вправи: всі вихідні положення, даються елементи легкої атлетики, художньої, спортивної гімнастики та спортивних ігор.
Схема уроку Лікувальної Фізичної Культури (ЛФК).
Відрізняють 3 частини уроку: вступно – підготовча, основна та заключна.
Вступно – підготовча частина – від 3 до 8 хвилин, тобто 10-20% уроку.
Завдання: підготувати організм до наступної роботи в данному періоді розминка проводиться з вихідного положення сидячи і лежачи, потім, за умови нормальної адаптації до навантажень, додається вихідне положення стоячи, спочатку з опорою, потім у русі.
Основна частина складає 50-70% від уроку, протягом 20-30 хвилин.
Завдання: поліпшення кровообігу, обмінних процесів у всьому організмі, покращення психо – емоційного стану, нормалізація тонусу судин, покращення роботи хворого органа, прищеплення рухових умінь та навичок.
Засоби: загально розвиваючі, спеціальні вправи, ігри. Вихідні положення залежать від захворювання.
Заключна частина це 3-5-8 хвилин, 10-20% від уроку.
Завдання: поступове зменшення навантаження, повернення до звичайного стану систем кровообігу та дихання. Застосовуються вправи на розслаблення, хода в різних положеннях, ігри, дихальні вправи.
Таким чином, лікувальна фізкультура сприяє відновленню як фізичних, так і психічних сил, стимулює процес зростання, розвитку і формування організму, адаптації організму дитини до фізичних навантажень, стимулює діяльність всіх систем організму як функціональних, так і фізіологічних.