Лікарські рослини рідного краю

Про матеріал

Урок -подорож "Лікарські рослини рідного краю"

Його мета: Ознайомити учнів з лікарськими рослинами рідного краю, народними повір'ями та традиціями, легендами, прислів'ями, прикметами. Сформувати навички та правила збирання, сушіння, зберігання лікарських рослин. Виховувати в учні любов до рідного краю та бережливе ставлення до рослин.

Перегляд файлу

 

 

 

                                       РОЗРОБКА УРОКУ-ПОДОРОЖІ

 

 

                           «Лікарські рослини рідного краю»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                        Підготувала: вчитель біології

                                                                                        Саф’яник Ірина Сергіївна

 

 

      

Мета. Ознайомити учнів з лікарськими рослинами рідного краю, народними  повір’ями та традиціями, легендами, прислівями, прикметами. Сформувати навички та правила збирання, сушіння, зберігання лікарських рослин.   Виховувати в учні любов до рідного краю та бережливе ставлення до рослин.

Завдання:

  1. Освітня: Удосконалити та розширити знання учнів  про природу рідного краю та представників  рослинного світу
  2. Виховна: виховувати  любов до рідної землі та бережливе ставлення до природи,  збереження та раціональне використання природних компонентів
  3. Розвиваюча: розвинути в учнів навички та вміння розрізняти та правильно використовувати лікарські рослини своєї місцевості,
  4.  Підготовчий етап: Вибираються учні (за бажанням) які будуть виконувати ролі (природи та лісовичка),а також учні( доповідачі).Їхнє завдання довести до відома учнів про корсть рослин. Учні-гості беруть участь у конкурсах та іграх.

Обладнання: Гербарні зразки рослин,книги,плакати, засушені лікарські

                       рослини. Малюнки із зображеннями лікарських рослин  для

 оформлення (Додаток № 6)

 Оформлення кабінету: Плакати із зображенням лікарських рослин. На

                                         столах глядачів лежать гербарні зразки.

Форма проведення: урок – подорож

 

                                      Хід виховного заходу:

 

І. Вступна бесіда вчителя.

 

  • Доброго дня, любі діти! Чи добрий маєте настрій? (відповідь дітей)
  • Чудово!
  • Тоді розпочнемо наш урок- подорож: «Лікарські рослини рідного краю»

        Щодня долаючи шлях від дому до школи, ви зустрічаєте на своєму шляху багато різноманітних рослин. Але чи замислювалися ви хоч раз про те, що ці рослини можуть бути цілющими? Про те що кожна травинка, кущик чи квітка має надзвичайні властивості, лікувати .

 Сьогодні ми з вами рушимо у цікаву країну природничих знань. Під час нашої подорожі ви дізнаєтеся багато цікавого про рослини нашого краю,які використовувалися нашими пращурами ще у сиву давнину для лікування різноманітних хвороб, а також про використання лікарських рослин у сучасній медині. Пограєтеся в цікаві ігри, відгадаєте загадки. У наші подорожі  помічницею та супутницею буде Мати –природа. Яка повідає нам багато цікавого про світ рослин який нас оточує.

Вчитель:- Любов до природи що є навколо тебе - це також любов до своєї Батьківщини. Кожний листочок і кожна травинка безцінні адже ростуть на рідній землі.

        (Вчитель зачитує вірш «Природа Батьківщини» автор: Саф’яник Ірина Сергіївна) (Додаток №2)

Вчитель: Наша подорож сьогодні буде складатись із декількох зупинок, а саме:

1. «Лікарські рослини нашого краю» 2. "Загадка".3. "Природа рідний дім, живи в гармонії у нім".4. Гра "Вгадай рослину"5. "Дізнайся більше".6. "Цікавинка".

7. "Я природі буду другом".8. "Фіточай".

     (Для проведення нашої подорожі об’єднайтеся у дві команди.

За кожну правильну відповідь ви отримуватимете 1 бал у вигляді листочків які даруватиме вам природа. У якої команди буде найбільше листочків та і переможе.)

II. Вчитель:(оголошує зупинку) Перша зупинка "Лікарські рослини нашого краю".

Вчитель: -На цій зупинці діти ми розгадаємо кросворд "Лікарські рослини нашого краю". (Додаток №1) ( за кожну правильну відповідь ви отримаєте один бал)

1)  Кущ що є символом українського народу, а також лікарською рослиною? (Калина)

2) Назва літнього місяця пов’язана з цим деревом. (Липа)

3) В народній медицині усі складові цієї рослини використовуються для лікування. (Сосна)

4) Дерево- символ України та оберегом дому. Має лікувальні властивості. (Верба)

5)  З цим деревом порівнюють стрункість дівчат. У нього найраніше з усіх дерев починається сокорух.(Береза)

6) З цим деревом порівнюють кремезність чоловіка. Його плоди схожі на грибочки. (Дуб)

7) Квітка яка є символом- пам’яті жертв Першої світової війни. Дівчата традиційно вплітають цю квітку в вінок. Має унікальні лікувальні властивості. (Мак)

8)  Квітка блакитного кольору, за повір’ями має магічну силу. Використовується як лікарській засіб, а також як оборіг від злих духів. Це символ душевної краси.(Волошка)

2. Природа:  «Легенда про мак» (Додаток № 5)  

     Вчитель: Ніхто точно не знає, з якої глибини століть дійшли до нас відомості про незвичайні лікувальні властивості цієї рослини. Тим не менш, спробуємо розібратися, чим конкретно пояснюється популярність препаратів на основі «червоного квітки» як в історії українського народного цілительства, так і у сучасній клінічній медицині.В першу чергу основні лікарські властивості маку обумовлені наявністю в його молочному соку різноманітних алкалоїдів (всього 26), які використовуються в медицині як болезаспокійливих, заспокійливих і сильних снодійних засобів. Це, безумовно, кодеїн, одержуваний з морфіну. Його часто призначають при так званому сухому кашлі, бо кодеїн зменшує збудливість кашльового центру, сприяє виділенню мокроти і поліпшенню самопочуття пацієнта.

     Вчитель:— Діти, може хтось із вас знає про мак вірші, загадки, пісні або

прислів'я? (Відповіді дітей. Учени­ця читає вірш "Мак", автор Надія  Красоткіна) .(Додаток №3)

 

 

III. Вчитель: Друга зупинка «Загадка».

1.Відгадування загадок про рослини. (Додаток №4)

     Вчитель: - А чи знаєте ви  що є багато прикмет , які народ складав спостерігаючи за рослинами? І саме за цими прикметами люди дізнавалися про майбутню погоду, врожаї, опади і таке інше.

  1. Якщо навесні на березі листя з’являться раніше, ніж на вільхі – літо буде сухим, якщо пізніше – дощовим і холодним.
  2. Багато які хвойні, квітучі і медоносні дерева перед дощем виділяють смолу, сік або нектар і починають сильно пахнути.
  3. Якщо в сонячну погоду квiтки кульбаб стулюються - буде дощ.
  4. По ромашці можна дізнатися не тільки те, що відбувається зараз, але і яким буде наступний рік. У зібраному букеті вибирають одну квітку і наступного ранку дивляться, як він виглядає. Якщо квітка не зів'яла, то рік буде набагато краще, ніж цей, якщо борта у ромашки трохи підсохли, то наступного року чекають труднощі. Зовсім уже й поганим рік не може бути, тому що ромашки на наступний день ніколи не в'януть.
  5. Якщо на дубі багато жолудів, холодної зими не уникнути.

IV. Вчитель: Третя зупинка "Природа- рідний дім, живи в гармонії у нім»". Конкурс прислів'я про дерева.( діти розповідають прислів'я про рослини)

V. Вчитель: Четверта зупинка Гра "Вгадай рослину".

Ця трава являє собою чагарник з повзучими або прямими стеблинками. Суцвіття –кулясте, рожево- бузкових відтінків з дивним пряним запахом. Про лікувальні властивості цієї рослини стало відомо ще з праць Теофаста та Авіценни.

 

 

 

 

 

 

 

(Чебрець)

 

 

 

 

 

 

 

 

Цю лікарську рослину збирають лише й період її цвітіння. Сягає у висоту до 60 см. У народі її називають жорстким сіном. Асоціюється зі словами- боротися та звір.

 

(Звіробій)

Станьмо під крону липи, клена, дуба і почуємо, як шелестять листочки — вітерець поміж них заплу­тався, і вони легенько стукають одне об одне. А під цим деревом не шелест, а шум, бо вітер розхитує гі­лочки, і листочки розсікають повітря. Яке ж дерево шумить?

 

 

 

 

 

(Сосна)

Часто люди називають це дерево "солодким". Ні, цукерки на ньому не ростуть, але подивись уважно - як багато бджілок ласують солодким нектаром з його квітів, а у вулику той нектар перетвориться на за­пашний цілющий мед.

Нарви обережно жменьку квіток з цього дерева і завари, як чай. Він буде смачний, ароматний і також цілющий.

 

 

 

 

                                                       (Липа)

1.Мати-Природа: «Розповідь про липу».

Липа — чудовий літній медонос, найулюбленіше дерево бджіл. Вони наче забувають про інші квіти, всі прямують туди, де жовтіють джерельця смачного нектару. Хто не чув про липовий мед? Золотаво-жов­тий, іноді зеленуватий, прозорий, з тонким та ніж­ним запахом липового цвіту. Липовий мед вважаєть­ся найсмачнішим, найкориснішим. У листках липи багато вітаміну С, є каротин, та­ніни, безазотисті екстрактивні речовини, небагато клітковини.Але, мабуть, найважливіше призначення липи — медичне. Липовий чай, настояний на суцвіттях, — ду­же давні, дуже поширені й улюблені народні ліки від різних хвороб.

VI. Вчитель: П'ята зупинка "Дізнайся! Хто це?".

1. Конкурс знавців дерев.    (За гербаріями діти впізнають дерево)

VII. Вчитель: Шоста зупинка "Цікавинка".

1.Цікава екологічна інформація.

1. Береза випаровує за день 6 відер води, дуб — 6,  евкаліпт - 40.

2. Над лісами випадає на 3% дощів більше, ніж над ланами.

3. За 1 год 1 га лісу поглинає 2 кг вуглецю, це те, що видихають за цей час 200 осіб (ліс при цьому виділяє 2 кг кисню).

4. Людині потрібно 960 л кисню на добу; стільки ви¬діляє його 5 дорослих дерев.

VIII. Вчитель: Сьома зупинка "Я природі буду другом".

Конкурс серед учнів на кращий вірш про рослини (діти розповідають вірші)

IX. Вчитель: Сьома зупинка "Фіточай". Конкурс. Впізнай чаї з дерев.

Всім присутнім пропонуються фіточаї з лікарських рослин. За смаком, запахом, кольором учні повинні відгадати з якої рослини виготовлений чай. (Стакани з чаєм пронумеровано. Коли діти визначилися в якому стакані який чай, вони наклеюють стікер на стакан із назвою чаю. Кожна правильна відповідь 1 бал)

1)Ромашка. 2)Шипшина. 3)М’ята. 4)Чебрець. 5) Звіробій. 6) Липа.

X. Підведення підсумків екологічного уроку-подорожі.

- Діти чи було вам цікаво дізнатися про лікарські рослини нашого краю?

- Що вам найбільше сподобалося у нашій подорожі?

       XI. Вчитель: Вірш.  Анатолія Камінчука "Будь природі другом"

                  Он повзе мурашка, 
                 Ось хлюпоче річка.
                 Не ламай ромашку, 
                 Не топчи травичку.

                                  В зелені діброва, 
                                  В китицях калина.
                                  Глянь, яка чудова 
                                  Наша Україна!            

 

Вчитель: - Ось і завершується наш сьогоднішній урок- подорож. Сподіваюсь   що все що ви сьогодні почули і побачили принесе вам тільки користь. А також пам’ятайте найголовніше:

 

                Про природу діти дбайте ,

         І собі запам’ятайте!

         Все що нам вона дарує,

         То здоров’я всім рятує!

 

Природа: Ви про нас не забувайте, що почули памятайте!

 

Разом: ( Дякуємо за увагу!)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Список використаних  джерел та літератури:

  1. http://virshi.in.ua
  2. http://abetka.ukrlife.org/zagadky_vozn4.htm
  3. http://www.infoherbs.ru/ukr/hypericum.html
  4. http://www.mycity.kherson.ua/pryroda/rasteny/tema
  5. http://pan-ta-pani.com
  6. http://ukrhealth.ru/roslini/36826-mak-v-medicini.html
  7. http://ped-kopilka.com.ua
  8. http://ukrhealth.ru
  9. Вольфгант Г. Ілюстрований травник :  Вольфгант Гензель /. – Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2014. – 255, [1] с.
  10.  «Лікарські рослини в житті людини та їх застосування». ... Книга М. А. Носаль, Ш. М. Носаль «Лікарські рослини в природі» , книга перша, «Полісся», Житомир 1991, стор 5, 6. I. - група.
  11. Лікарські рослини: Енциклопедичний довідник / Л-56 Відп. ред. А. М.  Гродзінський.— К.: Видавництво «Українська Енциклопедія» ім. М. П. Бажана, Україн- ський виробничо-комерційний центр «Олімп», 1992.— 544 с : іл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

         ДОДАТКИ

 

                Додаток № 1. Кросворд: "Лікарські рослини нашого краю"

 

3 с

8 в

   о

л

о

ш

к

а

   с

   н

 

2 л

 

7 м

1 к

   а

 л

  и

н

  а

4 в

 

  п

 

  к

5 б

  е

  р

  е

  з

  а

  р

6 д

  у

  б

  а


  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       Додаток №2. Вірш

«Природа Батьківщини»

На нашій славній Батьківщині,

Цвітуть сади барвисті і гаї.

Вони такі прекрасні й  милі,

Хоча на світі й інші є краї.

                    Травинка кожна душу тут лікує,

             І гоїть в серці, раноньки гіркі.

             Та зір красою так милує,

             Шумлять чарівно тут струмочечки стрімкі.

Мій рідний краю, ти чудовий.

Духм’яність квітів запашних.

Степів цвіт гарний, кольоровий,

Ніде не знайдеш ти таких.

 

                                                  Додаток №3.

«Мак» Вірш

Знайди часок, поїдь у поле,

Де мак зацвів, червоний мак.

Поглянь, як радісно довкола,

Цвіте червоно, гарно як!

                         Як у дитинстві ляж на спину

                         Поміж червоних маківок.

                         У небо глянь хоч на хвилину,

                         Де стільки простору й пташок.

Де стільки радості і співу,

І щастя стільки, і краси.

Запам’ятай цю мить щасливу

І у душі своїй неси.

 

                                        Додаток №4. (Загадки)

Там, де в яр травиця збігла,

Красувалась куля біла.

Налетів жартун-вітрисько,

Щось травиці пошушукав…

І знялося з кулі триста

Спілих, білих парашутів. (Кульбаба)

           Виростає шкода, на кінці города,

           Хто до неї доторкнеться,

          Як ужалений сахнеться. (Кропива)

 Панночка малесенька

 Сховалась в холодок –

 Сукенка червонесенька,

 Білесенький пеньок. (Малина)

                  Дуже скромна і тендітна,

                  Серед квітів непримітна.

                  Та, якщо в руці пом'яти,

                  То умить впізнаєш ... ята)

Стережуть колючки їй,

Цвіт весняний запашний,

А осінньої години —

 Червонясті намистини. (Шипшина)

 

                                    (Додаток №5)   «Легенда про мак»

         Коли Господь створив землю, тварин і рослини – всі були щасливі, окрім Ночі. Як не старалася вона розсіяти свій глибокий морок, та приходив ранок. Тоді Господь створив Сон, сновидіння і марення, і разом з Ніччю вони стали бажаними гостями. З часом в людях прокинулися пристрасті, одна людина навіть задумала убити свого брата. Сон хотів зупинити її, але гріхи цієї людини заважали йому підійти. Тоді Сон в гніві ввіткнув свій чарівний жезл в землю, а Ніч вдихнула в нього життя. Жезл пустив коріння, зазеленів і перетворився на мак. Мак служив символом родючості через свою велику плодючість (у маковій коробочці міститься близько 30 тисяч  насінинок). Тому він є постійним атрибутом Гери – богині родючості і шлюбу. Маком обсипають місця, які хочуть позбавитися від хитрощів і оман відьом. Мак має бути дикий і освячений 14 серпня в день Маковія. У християнській міфології походження маку пов’язують із кров’ю невинно вбитої людини. Кажуть, ніби вперше мак виріс із крові розіп’ятого Ісуса Христа. Відтоді й росте там, де пролилось багато крові.

 

                                                  Додаток № 6

http://dreempics.com/img/picture/Apr/11/e4248b9ea04bd16111b8e14be0af00d0/4.jpghttp://goida.ua/components/com_virtuemart/shop_image/product/_________________55fbf66a2ef72.jpg

https://otvet.imgsmail.ru/download/35ab3765d4aad7a017a53997894dc5b9_i-3982.jpghttp://www.rus-dacha.ru/images/categories/image24.jpg

 

http://lambit.com.ua/images/Kak_primenyaetsya_krapiva_v_narodnoj_medicine.jpghttp://www.stihi.ru/pics/2010/01/30/6959.jpg

 

 

http://www.ua.all.biz/img/ua/catalog/2448056.jpeghttp://okeydoc.ru/wp-content/uploads/2015/11/Wvs7T9Y36xs.jpg

http://blog-travushka.ru/wp-content/uploads/2016/02/%D0%94%D0%950024.jpghttp://about-ukraine.com/userfiles/image/zveroboy.jpg

https://i01.fotocdn.net/s18/251/gallery_m/23/2502432506.jpghttp://kakpravilino.com/wp-content/uploads/2016/05/K-chemu-snitja-bereza-1024x768.jpg

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
30 червня 2018
Переглядів
3261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку