Урок для 6 класу. Тема: Голонасінні.

Про матеріал

В даній розробці винесена тема "Голонасінні" з урахуванням лабораторного дослідження. При цьому враховуються:

  • 1.Особливості будови Голонасінних
  • 2.Класифікація Голонасінних
  • 3.Значення Голонасінних
Перегляд файлу

Тема: Голонасінні. Лабораторне дослідження. Будова пагонів і шишок хвойних рослин.

Мета:

Освітня. Поглибити і розширити в учнів знання про різноманітність рослин, ознайомити учнів з голонасінними рослинами України та світу, вивчити типи шишок голонасінних.

Розвиваюча. Ровзивати в учнів увагу, спостережливість, аналіз, синтез.

Виховна. Виховувати дбайливе ставлення до природи, партіотизм.

Тип уроку: комбінований (урок формування умінь та навичок).

Методи та методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, дискусія), наочні (демонстрування таблиць, фото-, презентації та відео), практичні (виконання лабораторного дослідження).

Структура уроку:

№ п/п

Назва етапу

Час

1

Організаційний момент

1 хв

2

Перевірка домашнього завдання

5 хв

3

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

5 хв

4

Вивчення нового матеріалу

17 хв

5

Узагальнення і систематизація знань

15 хв

6

Підбиття підсумків уроку

1 хв

7

Повідомлення домашнього завдання

1 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

№ п/п

Етап

Методи і методичні прийоми

1

Організаційний момент

Привітання з учнями

Перевірка відсутніх

Налаштування учнів на роботу

 

Бесіда

2

Перевірка домашнього завдання

Фронтальне опитування

  1. Яких рослин вважають найдавнішими з вищих рослин? (Плауни)
  2. Що таке заросток і з чого він розвивається? (Заросток розвивається зі спори)
  3. Багаторічними трав*янистими рослинами називають… (хвощі)
  4. Які листки мають хвощі?
  5. Який основний представник папоротей? (Щитник чоловічий)
  6. Як ви гадаєте, чи можливо колись побачити цвіт папороті?

 

Бесіда

3

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

1) В геометрії є поняття «конус», а з'явилося воно завдяки слову «конос», (означає соснова шишка).

2)У Франції було заарештовано двох Іспанця, які в свою вантажівку збирали шишки. Вони були названі «розкрадачами природи», і над ними повинен був відбутися суд. 

3)Для прожитку однієї білки потрібно від 100 до 150 шишок. 

4)Кожну з них тварина обробляє за три хвилини. Соснові шишки їй обробляти легше, ніж ялинові.

5)На Русі соснова смола була ліками для порожнини рота. Коли людина її жував, його зуби зміцнювалися і при цьому порожнину рота дезінфікувати.

6)Стиглі шишки реагують на вологість в повітрі. При сухій погоді вони відкриваються і навпаки.

Отже, темою нашого уроку є: Голонасінні.

Завдання:

  1. Вивчити особливості будови Голонасінних.
  2. Визначити основних представників Голонасінних.
  3. Ознайомитися з значенням Голонасінних у природі та житті людини.

 

 

Розповідь, демонстрування презентації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запис на дошці та в зошитах

Повідомлення

4

Вивчення нового матеріалу

План

  1. Особливості будови Голонасінних
  2. Класифікація Голонасінних
  3. Значення Голонасінних

 

  1. Особливості будови Голонасінних
  1. Як ви гадаєте звідки пішла назва рослин Голонасінні?

Голонасінні називаються так тому, що їх насінні зачатки лежать відкрито (голо) на лусочках жіночих шишок (стробіли).

  1. Коли з*явилися голонасінні?

Голонасінні рослини – давня група насінних рослин, що з*явилися у верхньому девоні, близько 370 млн. років тому. Їхнє походження викликає супечеки, адже залишки голонасінних - папоротеподібних прабатьків знаходяться в найдавніших шарах мезозойської ери.

  1. Яку форму мають ці рослини?

В основому голонасінні представлені у вигляді дерев і, рідше чагарників, але є і такі представники яких неможливо віднести до даного виду. Наприклад, рослина гінкго.

Розглянемо будову Голонасінних

  1. Який вигляд чають листки Голонасінних?

Однієї з особливостей голонасінних рослин є будова листя, які звичайно мають голкоподібну форму й покриті лусочками.

  1. Як ви думаєте у Голонасінних є квітки та плоди?

Голонасінні не формують квіток і плодів.

Для голонасінних характерна більш досконала будова тканин і органів порівняно з вищими споровими рослинами.

У голонасінних вже з*являється головний корінь. Який розвивається із зародкового корінця.

Ріст стебла та кореня в товщину забезпечується поділом клітин камбію, який щороку відкладає річні кільця деревини. Тому і кажуть, що за зрізом можна порахувати скільки дереву років.

Стебла та коріння також можуть покриватися пробкою та коркою, що не властиво вищим споровим рослинам.

Цим рослинам притаманні шишки 1 року, 2 року та 3 року.

  1. Класифікація Голонасінних

До голонасінних відносять сім класів. Також сюди належать близько 800 видів рослин.

Царство Рослини

Відділ Вищі рослини

Тип Голонасінні

  • Клас Гінгоподібні
  • Родина Гінкгові (Гінкго дволопатеве)
  • Клас Гнетоподібні
  • Родина Ефедрові (Ефердра звичайна, або двоколоса)
  • Родина Гнетові
  • Родина Вельвічієві (Вельвічія дивна)
  • Клас Саговникоподібні
  • Родина Саговникові (Сагова пальма)
  • Родина Стангерієві (Стагнерія пухнастолиста)
  • Родина Замієві (Мікроцикас красивокронний)
  • Клас Хвойні
  • Родина Араукарієві (Араукарія чилійська)
  • Родина Головчасто-тисові (Главотис Харінгтона)
  • Родина Кипарисові (Кипарис)
  • Родина Соснові (Ялина)
  • Родина Подокарпові (Подокарпус)
  • Родина Сціадопітисові
  • Родина Тисові (Тис)
  1. Назвіть представників Голонасінних рослин в Україні.
  1. Значення Голонасінних

1. Хвойні рослини - у зонах помірного клімату Європи та Північної Америки - утворюють величезні площі лісів (тайгу), вони збагачують повітря киснем, а також створюють величезну масу органічної речовини.

2. Голонасінні - основне джерело деревини, яка є не лише паливом, а й сировиною для багатьох галузей промисловості (меблевої, целюлозно-паперової, лакофарбової тощо). З деревини хвойних виготовляють папір високої якості. Деревину використовують у будівництві, суднобудуванні, для виготовлення шпал, паль, кріпильних матеріалів для шахт.

3. Хвойні ліси дають живицю, з якої одержують скипидар, смоли, бальзами, ацетон, гліцерин, спирт, целофан, пластмаси, камфору, тканини та багато інших корисних для людини продуктів.

4. Хвоя деяких із голонасінних багата на вітаміни, особливо вітамін С. Насіння сосни, кедра, ялиці містить велику кількість олії, що використовується для лікування різноманітних хвороб. Крім того, хвойні виділяють особливі речовини - фітонциди, що згубно діють на мікроорганізми. З гінкго дволопатевого виготовляють цінні ліки для покращення діяльності головного мозку, пам'яті. Ефедра двоколоскова -сировина для виробництва ефедрину.

 

5. Повітря у хвойних лісах чисте і цілюще. У них розміщують санаторії, будинки відпочинку, дитячі табори. 

 

6. Насадження сосни звичайної використовують для закріплення ґрунтів. Велике значення мають голонасінні як декоративні культури, що прикрашають громадські місця. Є серед них і кімнатні рослини.

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

 

Запис в зошиті, демонстрування презентації

Бесіда

Розповідь

 

 

 

 

 

Бесіда

Розповідь

 

 

 

 

Бесіда

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запис у зошиті, демонстрування презентації

Розповідь

 

Запис на дошці і в зошитах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

 

 

Розповідь,

демонстрування відео

5

Узагальнення і сисетматизація знань

Виконання лабораторного дослідження

 

6

Підбиття підсумків уроку

Виставлення оцінок в журнал

 

7

Повідомлення домашньоого завдання

Підготувати доповідь про представників. Прочитати §