Мета уроку -поглибити знання учнів про життя і творчість Л.Костенко, розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її , визначати основні моменти, характеризувати образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті.
План-конспект уроку
з української літератури у 7 класі
Тема:«Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально.
Духовне багатство – найбільший скарб у житті».
Мета: Поглибити знання учнів про життя і творчість Л.Костенко, розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її , визначати основні моменти, характеризувати образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті. Виховувати загальнолюдські цінності, любов до поезії.
Теорія літератури: ліричний твір, ліричний герой, диптих, художні засоби, логічний наголос, пауза.
Обладнання: підручник, портрет письменниці, виставка малюнків-віршів, відео «Політ чайки», «Виразне читання вірша Б. Ступкою», картки самооцінювання, паперові кольорові зображення чайки – символ уроку.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Слово учителя:
Сьогодні ми продовжимо знайомство із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс із своєю совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишалася стійкою у своїх переконаннях. Це Ліна Костенко – наша сучасниця, лауреат багатьох українських та міжнародних літературних премій.
Бесіда за запитаннями:
● Як ви думаєте, за що українці шанують і поважають Ліну Костенко?
● Більшість її творів – це … (поезії).
Давайте згадаємо визначення поезії як літературного жанру. (Поезія – невеликий художній твір у віршах).
● Які проблеми порушує Ліна Костенко у своїх творах? (добро і зло, бережливе ставлення до природи, рідної мови; дружба і зрада, людська індивідуальність, сенс людського життя та інші.)
● Назвіть риси характеру людини, які найбільше, на ваш погляд, поетеса цінує в людині? (прямоту, гідність, мрійливість, принциповість, людяність, інтелектуальність, талановитість, неповторність, критичність).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Слово учителя: Сьогодні ми розглянемо два поетичні твори Ліни Костенко «Чайка на крижині» та «Крила», які дадуть можливість нам розкрити ще одну індивідуальність людську, яку дуже цінувала поетеса, - це окриленість, крилатість людську – глибоке духовне наповнення людини й вважала це найбільшим скарбом у житті.
Щоб краще зрозуміти думку автора про духовне багатство як найбільший скарб, нам потрібно не тільки знати зміст поезії, а й виразно читати, передати почуття і переживання ліричного героя, усвідомити естетичні принади поезії. Цьому і буде присвячено сьогоднішній урок. Чому два твори зразу? Тому що вони пов’язані одним задумом, сюжетом, образом. Такий складень в мистецтві називається диптих. (записати визначення у зошит)
Епіграф:
«Для тебе той край найкращий, де виросли крила».
/Ліна Костенко/
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Робота над твором «Чайка на крижині»:
- виразне і вдумливе читання;
- словникова робота (свита – старовинний верхній одяг із домотканого сукна; бідувати – жити в бідності; рядно – вид простирадла)
- евристична бесіда:
● де відбуваються події, описані у вірші? (На річці Одрі у Польщі);
● яка пора року описується? (рання весна)
● прочитайте першу строфу поезії - опис зими, прокоментуйте його, за допомогою яких худ. засобів створено цю поетичну картину?
● чому наш ліричний герой (а це героїня – сама поетеса) звернула увагу на самотню чайку? (Чайка завжди шугає над морем і раптом – такий незвичайний для неї стан – сидить на крижині. )
● чим пояснити, що, на думку поетеси, «крилатим грунту не треба»? («Окрилені» люди самодостатні, живуть мрією, земні побутові проблеми хвилюють їх мало).
● що потрібно в житті для птаха, а що – для людини? (Птаху – небо, воля, хмари; людині – земля, поле, воля)
● що дають риторичні запитання, використані у творі?
● визначити тему твору (роздуми поетеси про смисл життя людини)
● повертаємося до епіграфа уроку (пояснити): чому, на ваш погляд, для героїні твору той край найкращий, де «виросли крила».
● визначити ідею твору: возвеличення любові до рідного краю, до всього, що з ним пов’язано;
● цей вірш належить до пейзажної чи філософської лірики? Чому?
● жанр твору – поема (складається з 5 частин), кожна з них має свій зміст, закінчену думку, але всі вони пов’язані з перебуванням Л.Костенко у Польщі, зокрема у порту м. Щепін.
Факт з біографії: у цей час вирішувалося наболіле питання для авторки: переїжджати до Польщі, на Батьківщину коханого, чи залишатися в Україні? Уже народилася донечка – Оксанка (тепер Оксана Пахловська, відомий учений, перекладач, поетеса). Але патріотизм, велика мужність, незламність – перемогли. Ліна Костенко обирає Україну, а звідси – розлука з рідною людиною. Отакі життєві круговерті народжують Музу – з’являються такі поетичні твори як «Чайка на крижині», «Крила».
● Подивіться відео «Політ чайки», повторне виразне читання вірша учнями.
2. Робота над твором «Крила»
- Зразок читання (відео)
- Виразне і вдумливе читання
- Евристична бесіда:
● Як розумієте символічне значення образу «людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету, натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)
● Як розтлумачується цей символ у підручнику ? (стор. 204)
● Для чого людині потрібні крила, вона ж не літає? (образ крил вжито в метаморфічному значенні як символ мрії, натхнення, піднесення творчої праці)
● У яких випадках говорять, що у людини виросли крила за плечима? (коли вона перебуває у стані піднесення, відчуває прилив сил, енергії)
● Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться у поезії?
● Які риси характеру Ліна Костенко цінує у людини? (правду, чесність, вірність, щедрість, мрійливість)
Робота з фразеологізмами:
В українській мові є чимало фразеологізмів зі словом «крила», давайте розтлумачимо значення деяких із них. (див. у підручнику, стор. 204)
Бесіда про духовне наповнення людини, її «крилатість», що проявляється індивідуально.
Звернемо увагу ще раз на рядки вірша «Людина нібито не літає… А крила має. А крила має …»
● А чому ж людина має крила, а не може полетіти? (це залежить від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності)
● У чому можуть допомогти нам наші крила? (підняти у повітря = піднести над буденністю, сірістю повсякдення; подолати якісь життєві труднощі у сучасному житті).
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
- Як, на вашу думку, мати крила людині – це обов’язок чи довільне бажання?
- Чи вважаєте ви, що у вас є крила? Якщо так, то поясніть, що це для вас означає?
- Як би ви скористалися крилами, якщо б мали їх?
- Погоджуєтеся із тим, що чим дорослішою стає людина, тим і крила стають більшими?
- Я думаю, що «крилатість людини – це … »
VI. Підсумок уроку: (на вибір)
- Записати у зошитах одним реченням основну думку уроку. (Не ламати власних крил песимізмом, нещирістю чи байдужістю)
- Скласти сенкан на тему «Крилатість»
«Крилатість»
Висока й творча
Приходить, надихає, рухає…
Втримати її уміє не кожен.
Злет.
- Вправа «Асоціація» (Якими ми були?)
к – конкретними;
р – рішучими, розумними;
и – (і) – інтелектуальними;
л – люблячими;
о – криленими.
Гра «Самооцінювання»
Критерії |
Норми оцінювання |
Бали |
1. Я умію добирати аргументи, чітко їх висловлюю |
3 |
|
2. Я умію робити логічні висновки, обґрунтувати власну думку |
3 |
|
3. Я умію конкретно відповідати на запитання |
1 |
|
4. Я знаю теорію літератури |
1 |
|
5. Умію виразно читати поезію, маю досконале мовлення |
2 |
|
6. Була активною на уроці |
2 |
|
- Роздаємо усім учасникам символи уроку – паперові чайки – символ польоту, волі, мрії, простору, натхнення.
VII. Домашнє завдання
- вивчити один із віршів напам’ять (на вибір)
- підготуватися до міні – диспуту про необхідність бути духовно багатою та розвиненою людиною.