«Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості» (7кл.)

Про матеріал

Мета уроку -поглибити знання учнів про життя і творчість Л.Костенко, розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її , визначати основні моменти, характеризувати образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті.

Перегляд файлу

План-конспект уроку

з української літератури у 7 класі

 

          

 

Тема:«Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально.

Духовне багатство – найбільший скарб у житті».

 

Мета: Поглибити знання учнів про життя і творчість Л.Костенко, розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її , визначати основні моменти, характеризувати образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті. Виховувати загальнолюдські цінності, любов до поезії.

 

Теорія літератури: ліричний твір, ліричний герой, диптих, художні засоби, логічний наголос, пауза.

 

Обладнання: підручник, портрет письменниці, виставка малюнків-віршів, відео «Політ чайки», «Виразне читання вірша Б. Ступкою», картки самооцінювання, паперові кольорові зображення чайки – символ уроку.

 

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

 

II. Актуалізація опорних знань

 

Слово учителя:

Сьогодні ми продовжимо знайомство із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс із своєю совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишалася стійкою у своїх переконаннях. Це Ліна Костенко – наша сучасниця, лауреат багатьох українських та міжнародних літературних премій.

 

Бесіда за запитаннями:

● Як ви думаєте, за що українці  шанують і поважають Ліну Костенко?

  Більшість її творів – це … (поезії).

Давайте згадаємо визначення поезії як літературного жанру. (Поезія – невеликий художній твір у віршах).

● Які проблеми  порушує Ліна Костенко у своїх творах? (добро і зло, бережливе ставлення до природи, рідної мови; дружба і зрада, людська індивідуальність, сенс людського життя та інші.)

● Назвіть риси характеру людини, які найбільше, на ваш погляд, поетеса цінує в людині? (прямоту, гідність, мрійливість, принциповість, людяність, інтелектуальність, талановитість, неповторність, критичність).

 

 

 

 

 

 

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

 

 

Слово учителя: Сьогодні ми розглянемо два поетичні твори Ліни Костенко «Чайка на крижині» та «Крила», які дадуть можливість нам розкрити ще одну індивідуальність людську, яку дуже цінувала поетеса, - це окриленість, крилатість людську – глибоке духовне наповнення людини й вважала це найбільшим скарбом у житті.

 Щоб краще зрозуміти думку автора про духовне багатство як найбільший скарб, нам потрібно не тільки знати зміст поезії, а й виразно читати, передати почуття і переживання ліричного героя, усвідомити естетичні принади поезії. Цьому і буде присвячено сьогоднішній урок. Чому два твори зразу? Тому що вони пов’язані одним задумом, сюжетом, образом. Такий складень в мистецтві називається диптих. (записати визначення у зошит)

 

Епіграф:  

«Для тебе той край найкращий, де виросли крила».

    /Ліна Костенко/

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

 

1. Робота над твором «Чайка на крижині»:

- виразне і вдумливе читання;

- словникова робота (свита – старовинний верхній одяг із домотканого сукна; бідувати – жити в бідності; рядно – вид простирадла)

- евристична бесіда:

    де відбуваються події, описані у вірші? (На річці Одрі у Польщі);

 ● яка пора року описується? (рання весна)

 ● прочитайте першу строфу  поезії - опис зими, прокоментуйте  його, за допомогою яких худ. засобів створено цю поетичну картину?

 ● чому наш ліричний герой (а це героїня – сама поетеса) звернула увагу на самотню чайку? (Чайка завжди шугає над морем і раптом – такий незвичайний для неї стан – сидить на крижині. )

 ● чим пояснити, що, на думку поетеси, «крилатим грунту не треба»? («Окрилені» люди самодостатні, живуть мрією, земні побутові проблеми хвилюють їх мало).

   що потрібно в житті для птаха, а що – для людини? (Птаху – небо, воля, хмари; людині – земля, поле, воля)

 ● що дають риторичні запитання, використані у творі?

 ● визначити тему твору (роздуми поетеси про смисл життя людини)

 ● повертаємося до епіграфа уроку (пояснити): чому, на ваш погляд, для героїні твору той край найкращий, де «виросли крила».

 ● визначити ідею твору: возвеличення любові до рідного краю, до всього, що з ним пов’язано;

 ● цей вірш належить до пейзажної чи філософської лірики? Чому?

 ● жанр твору – поема (складається з 5 частин), кожна з них має свій зміст, закінчену думку, але всі вони пов’язані з перебуванням Л.Костенко у Польщі, зокрема у порту м. Щепін.

 

Факт з біографії: у цей час вирішувалося наболіле питання для авторки: переїжджати до Польщі, на Батьківщину коханого, чи залишатися в Україні? Уже народилася донечка – Оксанка (тепер Оксана Пахловська, відомий учений, перекладач, поетеса). Але патріотизм, велика мужність, незламність – перемогли. Ліна Костенко обирає Україну, а звідси – розлука з рідною людиною. Отакі життєві круговерті народжують Музу – з’являються такі поетичні твори як «Чайка на крижині», «Крила».

● Подивіться відео «Політ чайки», повторне виразне читання вірша учнями.

 

 

 

2. Робота над твором «Крила»

 

 

- Зразок читання (відео)

- Виразне і вдумливе читання

- Евристична бесіда:

  Як розумієте символічне значення образу «людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету, натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)

  Як розтлумачується цей символ у підручнику ? (стор. 204)

  Для чого людині потрібні крила, вона ж не літає? (образ крил вжито в метаморфічному значенні як символ мрії, натхнення, піднесення творчої праці)

● У яких випадках говорять, що у людини виросли крила за плечима? (коли вона перебуває у стані піднесення, відчуває прилив сил, енергії)

  Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться у поезії?

  Які риси характеру  Ліна Костенко цінує у людини? (правду, чесність, вірність, щедрість, мрійливість)

 

Робота з фразеологізмами:

В українській мові є чимало фразеологізмів зі словом «крила», давайте розтлумачимо значення деяких із них. (див. у підручнику, стор. 204)

 

Бесіда про духовне наповнення людини, її «крилатість», що проявляється індивідуально.

 

Звернемо увагу ще раз на рядки вірша «Людина нібито не літає… А крила має. А крила має …»

 

● А чому ж людина має крила, а не може полетіти? (це залежить від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності)

 

● У чому можуть допомогти нам наші крила? (підняти у повітря = піднести над буденністю, сірістю повсякдення; подолати якісь життєві труднощі у сучасному житті).

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

- Як, на вашу думку, мати крила людині – це обов’язок чи довільне бажання?

- Чи вважаєте ви, що у вас є крила? Якщо так, то поясніть, що це для вас означає?

- Як би ви скористалися крилами, якщо б мали їх?

- Погоджуєтеся із тим, що чим дорослішою стає людина, тим і крила стають більшими?

- Я думаю, що «крилатість людини – це … »

 

VI. Підсумок уроку: (на вибір)

- Записати у зошитах одним реченням основну думку уроку.  (Не ламати власних крил песимізмом, нещирістю чи байдужістю)

- Скласти сенкан на тему «Крилатість»

«Крилатість»

Висока й творча

Приходить, надихає, рухає…

Втримати її уміє не кожен.

Злет.

- Вправа «Асоціація» (Якими ми були?)

к – конкретними;

р – рішучими, розумними;

и – (і) – інтелектуальними;

л – люблячими;

о – криленими.

Гра «Самооцінювання»

 

 

 

 

Критерії

Норми оцінювання

Бали

1. Я умію добирати аргументи, чітко їх висловлюю

3

 

2. Я умію робити логічні висновки, обґрунтувати власну думку

3

 

3. Я умію конкретно відповідати на запитання

1

 

4. Я знаю теорію літератури

1

 

5. Умію виразно читати поезію, маю досконале мовлення

2

 

6. Була активною на уроці

2

 

 

- Роздаємо усім учасникам символи уроку – паперові чайки – символ польоту, волі, мрії, простору, натхнення.

 

VII. Домашнє завдання

- вивчити один із віршів напамять (на вибір)

- підготуватися до міні – диспуту про необхідність бути духовно багатою та розвиненою людиною. 

 

docx
Додано
21 березня 2019
Переглядів
9099
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку