Лінійка «Вічність мистецтва слова»
Слово вчителя У давній міфології існує міф про чарівного птаха — Фенікса, що начебто живе 500 років, а передчуваючи свій близький кінець, спалює себе у гнізді з пахучих гілок і знову відроджується з попелу молодим і оновленим. Легенди про Фенікса виникли ще у давній Аравії, а потім поширилися в Єгипті та Греції. Образ Фенікса використовується і в символіці християнства, зокрема зустрічається в українському іконописі. Вогненно-червоний чи золотий міфологічний птах, розмірами й зовнішнім виглядом схожий на орла, а окремими рисами на фазана, присутній у творах мистецтва багатьох народів. Він став символом безсмертя, відродження, вічного оновлення, перемоги життя над смертю. Цього птаха можна вважати й символом невмирущості мистецтва, яке попри всі війни, катастрофи, соціальні кризи знову й знову відроджується і чарує кожне наступне покоління. М. Коцюбинський з приводу відкриття пам'ятника І. П. Котляревському у Полтаві 1903 року писав: «Полтава справляє нині свято українського слова. Сто літ минуло, як те занедбане й закинуте під сільську стріху слово, мов фенікс з попелу, воскресло знов в устах батька нової української літератури, Івана Котляревського, голосно залунало по широких світах». А сорок п'ять століть тому древній митець у своєму «Повчальному слові Птахотепа» писав: «Мистецтво не знає меж...» Справді, мистецтво не знає меж ні в часі, ні в просторі. Воно безсмертне й вічне, а його чарівна сила відкривається лише тому, хто йде на діалог із ним, хто робить його частиною свого життя. Спробуймо осягнути значення мистецтва і місце літератури серед інших видів мистецтва, зробити новий крок до розуміння літератури як мистецтва слова, увійти в широкий і розмаїтий світ художньої творчості.
Учень - читець 1
Мистецтво незбагненне й незрівнянне —
Його не може розум осягнуть,
Є в ньому вічна і священна тайна,
Що кличе людство на духовну путь. Чому обличчя змінюють епохи?
І час від часу інша новина?.. Здається, наче розібрались трохи,
Та знов відкрилась більша глибина Мистецтво піднімається на крилах До вищої мети між інших мет.
Воно летить невпинно і нестримно, Шляхи його — мов спалахи комет.
То величає, то сміється їдко,
То говірке, то стримує вуста. Примхливе і вибагливе нерідко,
А інколи грайливе, як дитя.
Воно, як жінка, чарівне й прекрасне, Вдиха натхнення яблуневий цвіт,
Та якщо жінка із роками гасне,
Краса мистецтва не рахує літ!
Ведучий 1.
Культура кожного народу неповторна і дивовижна, а однією з найважливіших її складових є література. Як би швидко не розвивався технічний прогрес, які б сучасні машини не оточували людей, ніщо не зможе замінити книгу — найцінніший скарб на землі.
Учень -читець 2
Любіть книгу!
У книги люди, наче бджоли в сота,
Знесли духовний, чародійний мед.
Сліпцеві очі ним протри, і вмить
Побачить сонце й голубі висота,
Відчує мислі найстрімкіший лет,
Збагне людські страждання і турботи,
Поможе іншим темряву збороти,
Рвучи з очей пов’язки чорних літ!
Благословенна та ясна година,
Коли буквар до рук бере дитина,
Коли читає « Кобзаря» юнак,
Коли Франка «Огромнії сонети»
Підносять дух, коли говорять Гете,
Шекспір, Міцкевич, Лєрмонтов, Бальзак.
(Д. Павличко.)
Ведучий 2.
Книга є не лише джерелом відомостей про історію і життя людей різних народів. Книга — це передовсім духовна скарбниця. Вона робить людей не тільки розумнішими, а й добрішими, милосерднішими, людянішими. Без художньої літератури на людство чекав би моральний занепад, що неминуче призвело б до війн, катастроф, знищення земної цивілізації. Російський письменник, лауреат Нобелівської премії Йосип Бродський писав: «Література ще нікого не врятувала, але вона може допомогти людині усвідомити, що таке добро і зло, і зробити правильний моральний вибір».
Учень -читець 3
Под соборними сводами вечными,
Босиком по пышным дорогам,
С обнаженно дрожащими свечками
Люди ишут доброго Бога.
Чтобы он пожалел и понял
Сквозь убийства, бред и обманы,
Чтобы он положил ладони
На висок, как на злую рану,
Чтоб увидел кричашие лица,
Темень душ и глаза без света,
Чтоб простил дурака и блудницу,
И священника, и поэта.
Чтобы спас беглеца от погони,
Чтобы дал голодающим хлеба...
Может, Бог — зто крест на ладони?
Может, Бог — зто темное небо?
Как к нему отыскать дорогу?
Чем надежду иль боль измерить?
Люди ишут доброго Бога.
Дай им Бог найти и поверить.
Учень -читець 4
Хто є Шекспір?
Чи був він?
Білі руки підводять вчені — їм бракує слів. Чи був він — той актор,
Чиї перуки
Вкривали наймудрішу із голів? Хто є Шекспір?
А що таке безсмертя?
А як сонети збурюють святи? Митцеві часом необхідно вмерти, Аби своє безсмертя віднайти.
І хто глибінь тієї слави зміряв Та правди, що чужа хитанню мод?. Народжує Шевченків і Шекспірів, Як знак своєї вічності,
Народ.
Художник перепони днів ламає, Якщо на світі гідно він прожив.
Є дійові особи І немає
На світі непричетних глядачів. Високі думи час з собою значать. Стають вони, мов пасма вічних гір. Був Гамлет.
Був народ англійський. Значить,
Напевне був Шекспір.
Ведучий 1
Література — це мистецтво самовираження за допомогою слова. Акутагава Рюноске
Ведучий 2
Література — це керівництво людського розуму людським родом. В. Гюґо
Ведучий 1
Лише література непідвладна законам тління, вона одна не визнає смерті. М. Салтиков-Щедрін
Учень -читець 5.
Софокл і Гамсун, Едгар По і Ґете,
Толстой глибокий і Гюґо буйний,
Петрарчині шліфовані сонети —
І Достоєвський, грішний і святий,—
Усі книжки, усі земні поети,
Усі зрідні душі його живій!
Бо всі вони — лиш відблиски одного сонця: Духа Світового!
Ведучий 2
Величний Дух Вічності втілився у творах мистецтва. Він є найкращим відображенням краси, яка, за словами французького письменника А. Франца, найближча до істини. Визначаючи роль митців у житті людства, український письменник О. Довженко писав: «Художники покликані для того, щоб доводити світові, що життя прекрасне, що воно саме є найбільшим і найвеличнішим з усіх можливих благ».