«ЛИШ ТА ЛЮДИНА ЩАСТЯ ЗНАЄ, ЯКА МРІЮ МАЄ» (за повістю В.Нестайка „Тореадори з Васюківки »

Про матеріал
навчити учнів характеризувати головних героїв твору, визначати риси вдачі персонажів, мотиви їхніх вчинків, аргументувати свій вибір, учити дітей виразно, емоційно виконувати ролі, розвивати уміння уявляти ситуацію, розуміти задум автора, аналізувати поведінку героїв, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях, виховувати повагу до старших, увагу до молодших, позитивне ставлення до оточуючих, активну життєву позицію
Перегляд файлу

Управління освіти виконавчого комітету

Лубенської міської ради

Лубенська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №6

Лубенської міської ради Полтавської області

 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку

з української літератури в 6 класі «ЛИШ ТА ЛЮДИНА ЩАСТЯ ЗНАЄ, ЯКА МРІЮ МАЄ» (за повістю В.Нестайка „Тореадори з Васюківки  »

 

 

 

 

                                                                                                       Кіріяк Леніна Миколаївна, учитель

                                                                                                       української мови та літератури

                                                                                                       Лубенської спеціалізованої

                                                                                                        школи І-ІІІ ступенів №6

Лубни 2020

 КОНСПЕКТ  УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ .  6 КЛАС

 

ТЕМА «ЛИШ ТА ЛЮДИНА ЩАСТЯ ЗНАЄ, ЯКА МРІЮ МАЄ» (за повістю В.Нестайка „Тореадори з Васюківки” )

 

Мета: навчити учнів характеризувати головних героїв твору, визначати риси  вдачі персонажів, мотиви їхніх вчинків, аргументувати свій вибір,     учити дітей виразно, емоційно виконувати ролі, розвивати уміння уявляти ситуацію, розуміти задум автора, аналізувати поведінку героїв, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях, виховувати повагу до старших, увагу до молодших, позитивне ставлення до оточуючих, активну життєву позицію

 

Обладнання: карта України, портрет В.Нестайка , видання творів різних років, ілюстрації до повісті.

 

                                                                                                          ...Мрійництво, жаго моя, живи!

                                                                                                                                                  В. Симоненко

 

                                                       Хід уроку

 

Вступне слово вчителя

Дитинство... Щаслива пора для кожної людини. У цей час ми пізнаємо багато цікавого, переживаємо хвилюючі миті пізнання, захоплення, радості та невдач. Дитинство несе нам багато нових знайомств. Саме в цей період ми прагнемо до подорожей, до пригод, до чогось нового. Дитинство... Воно манить нас і тоді, коли ми вже стаємо дорослими,  сниться. Саме в ці роки ми залишаємося щирими, відвертими, щасливими. І добре, коли дорослі хоч подумки можуть повернутися в той дивний світ. Тільки такі люди можуть по-справжньому зрозуміти дітей, їх життя, їх бажання. Таким є знаний у всьому світі чудовий дитячий письменник Всеволод Нестайко, із творчістю якого ми сьогодні познайомимося.

Довідкове бюро

1. Що ж це за твір, який так високо поцінований і читачами, і глядачами?

2. Яких премій був удостоєний письменник?

3.Який твір називається пригодницьким?

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Свої очікування учні записують на доріжці знань, яка приведе до Олімпу успіху)

Проблемне запитання

-Як ви гадаєте, чому повість В.Нестайка „Тореадори з Васюківки” є пригодницькою?

Герої твору „Тореадори з Васюківки” - ваші ровесники, їхні бажання вам цілком зрозумілі. Вони живуть, мріють про те, що й ви. Їхні палкі пориви та сподівання спрямовані на те, щоб зробити щось таке, аби всі ахнули. Але мрії та дійсність часто не збігаються. І ось сьогодні ми й поговоримо про цеі.

Учні об’єднані в 3 групи: дослідники-психологи, дослідники-літературознавці, дослідники-ілюстратори, довідкове бюро.

Довідкове бюро

 Що означає слово „тореадор”?

Робота в групах

1-ша група (розділ 1, частина 1 „Метро під свинарником”)

 В яку пору відбуваються події у творі?

 Розкажіть про ідею хлопців, яку вони прагнули втілити у життя. Які почуття герої переживають цієї миті?

 Хто їм завадив виконати цю благородну місію?

 Що вам видалося кумедним у цій ситуації?

 Хто застав хлопів на цім краху їхньої праці?

 Як дід поставився до вчинку друзів?

 Чи можна сказати, що він не любив хлопців?

 Звідки походить ім’я Ява?

 Хто з членів сім’ї Яви вам сподобався найбільше і чим саме?

 Що про хлопців говорили в селі?

 Чим сповнені душі героїв?

 

2-га група

 Чому в хлопців з’явилася ідея провести бій биків?

 Розкажіть, як відбувався відбір кандидатури на цей бій?

 Кого було обрано гідною кандидатурою? Чому?

 Розкажіть про підготовку хлопців до бою. Який тореадорський реманент вони прихопили?

 Як проходив сам бій? Чим він завершився?

 Де хлопці шукали порятунку від Контрибуції?

 Як повелася тварина далі? Як змінилося ставлення хлопців до цієї корови?

 

3-тя група

 Про які риси вдачі свідчить Явина допомога замурованому в кавунах Павлуші?

 Ява рятував Павлушу раз чи двічі?

 Яка позитивна риса вдачі Павлуші та Яви проявилася в кінці цього розділу?

 Про що свідчить те, що дід Салимон випустив з рук кийка та почав ловити кавуни?

 Хто з хлопців має прізвище, яке відповідає його звичкам?

 Як змінилася мова Степана Карафольки, коли той почав здійснювати обряд поховання Павлуші-Гаменготена?

 

Слово вчителя

Наше життя гра, а ми в ньому актори. Сьогодні ми влаштуємо театр. Хтось із вас буде акторами, а хтось прискіпливими критиками, а комусь доведеться  грати роль автора.

Інсценування уривку твору

Дякуємо нашим героям за відвертість, щирість. Слово авторові твору. Слово „автора” та критиків.

 Автор має дати відповідь на запитання „Чи відповідає інсценування твору задумові автора? Чому?

 Критики „Чи такими ви уявляли героїв твору, їх поведінку?

Мозковий штурм

1. Чому односельці називали друзів „хлопцями з фантазією”?

2. Якими були мрії героїв твору?

3. Чим ці мрії оберталися для них?

4. Які почуття хлопці переживали після краху своїх мрій?

5. Яка причина того, що їхні мрії не здійснювалися?

 

Усі люди різні. У кожного свої уподобання, свої смаки та симпатії. І життєві позиції в кожного свої. І це чудово, бо індивідуальність - найкраща ознака цікавої людини. Читаючи твір, комусь більше до вподоби став образ Яви, а комусь - Павлуші.

 

Робота в групах

Дослідники-літературознавці (прихильники Павлуся Завгороднього) досліджують образ Павлуся. Розкривають позитивні та негативні риси його характеру.

 

Дослідники-ілюстратори. Усно „намалювати” образ діда Салимона

Диспут „Чий герой найкращий”

Отже, кожна група дослідила образ свого головного героя і, звичайно, вважає, що він найкращий. А тепер давайте разом спробуємо обгрунтувати свій вибір. Слово групам.

Коментар дослідників-психологів

Робота в групахДіаграма Вена

Ява Павлуша

 

Прослухавши сказане про хлопців, дослідники-ілюстратори спробують зробити психограмний аналіз

Перехресні запитання

Слово вчителя

Хлопці здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим: друзям, однокласникам, односельцям. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це, так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють,  творять,  пізнають життя. І ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося та захоплюємося їхніми пригодами. Навіть хочемо чимось бути схожими на них. Вини, хоч і малі, але вже особистості.

Превірка домашнього завдання

Вправа „Так -Ні”

 Чи хотіли хлопці прорити метро під клунею? (Так)

 Дідусь в покарання примусив їх це метро закопувати назад? (Так)

 Батько Яви грав на гітарі? (Ні)

 Кандидатура цапа Жори не підійшла на тореадорський бій, бо він був з одним рогом? (Ні)

 Хлопці шукали порятунку від Контрибуції в калабані? (Так)

 Павлусь дружив з Явою ще з першого класу? (Ні)

 Сестра Яви не вимовляла літеру „л”? (Ні)

 Ява з Яришкою найчастіше сварилися через велосипед? (Так)

 Ява продовжував хворіти, бо він нічого не їв? (Ні)

 За проїзд у метро хлопці мали брати п’ять копійок з учителя української мови? (Ні)

 Замість бою биків хлопці ледве не влаштували бій дураків? (Так)

 На килимку, який був обраний в реманент тореадорів, було зображено песика? (Ні)

 Сторожем баштану був дідусь Яви? (Ні)

 Хлопці після провалу вистави боялися показатися людям на очі? (Так)

 Після одужання Ява обіцяв завжди давати Яришці велосипед? (Так)

 

Метод „Прес”

Чи можна сказати, що друзі - „хлопці з фантазією”

Я вважаю, що...

Тому що....

Наприклад....

Отже, ми ознайомилися з текстом, послухали самих героїв, і тепер я пропоную вам таке завдання: у кожного на парті - аркуш із зображенням чотирьох сердець, кожне з яких символізує душу одного з героїв. Замалюйте в кожному серці чорним якусь частину, що позначає темну сторону душі. Те, що залишилося світлим, - позитивна частка.

Аукціон ідей

 Чи завжди пустощі мають добрі наслідки? Чому?

 Чи легко грати роль іншої людини? Чому?

 Чи могли б ви стати автором книжки про свій клас, про друзів?

 Що для цього треба?

 Як дізнатися, чи друг справжній?

 Якою є справжня дружба?

Самостійна робота в групах

1-ша група. Записати 3-5 „моральних уроків”, настанов, які дає нам автор у цьому розділі устами та діями героїв („Загаза чортова!”)

(Не треба думати про найгірше, передбачати його, слід добре ставитися до молодших, ніколи не впадати у відчай, дотримуватися слова)

2-га група. Схарактеризуйте образ Яви за розділом

(Ява емоційний та вразливий, може легко впасти в паніку, розуміє, що найбільша цінність людини - це її життя, і його слід прожити гідно, прагне до добрих справ, по-дитячому безпосередній, щирий, любить природу).

3-тя група. Визначити головну думку твору

(Треба цінувати життя в усіх проявах, прагнути до дружби, добра, справедливості, бути допитливим, кмітливим, веселим).

Гра „Складіть слова”

 

          Д                                   р                        і        х

    у           р

а      ж       б                  я    і      м                       см

 

Чи мають якесь відношення ці слова до нашого твору? Яке?

Експрес-інтерв’ю

„Як ви ставитесь до такого висловлювання героя твору „Тореадори з Васютівки”: „Він (сторож) чогось не любив, як ми крали кавуни з баштану. Він любив, щоб ми просили. А ми не любили просити....Воно не так смачно?”

Коментар епіграфа уроку

Підсумок уроку

 

 Які риси характеру головних героїв ви б хотіли виховувати в собі?

 Чи були у вашім житті пригоди, як у Яви та Павлуші?

 Що потрібно зробити, щоб наше життя стало цікавішим?

Мікрофон

1.„На уроці я зрозумів(ла), що....”

2.„Мені твір сподобався тим, що він навчає....”

3.„Для себе я зробив(ла) такі висновки....”

Слово вчителя

Я хочу подякувати вам за щирість і небайдужість. Наш урок хочу завершити словами В. Сухомлинського: „Ви живете серед людей. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання - це радощі або сльози ваших близьких. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре. Бажаю, щоб мрії, які у вас є. здійснилися, щоб завжди вони у вас були.

Домашнє завдання

 -Написати невелике оповідання про свій клас

 -Придумати власну цікаву історію на тему:

„Тореадори з Рожнова”

-Скласти цитатний план до твору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кіріяк Леніна
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
1325
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку