Тема. Леся Українка. Дитинство поетеси.
Мета: формувати компетентності:
літературну через опрацювання тексту, розуміння прочитаного;
комунікативну через висловлення власної позиції;
спілкування державною мовою;
предметну через усвідомлення і вміння пояснити мотив глибокого родинного зв’язку дитини з батьками;
уміння вчитися – оволодіння вміннями та навичками саморозвитку, самооцінки, формування індивідуального досвіду участі школяра в навчальному процесі;
формувати позитивне відношення учнів до навчання; розвивати емпатію, творчу уяву.
Тип уроку: урок формування знань
Основні методи прийоми: складання таблиці «Знаю… Хочу дізнатися… Дізнався…», постановка проблемного питання, робота в групі, метод «Сторітелінг», «Асоціативне гроно», «Камінь спотикання».
Хід уроку
І. Організація класу
Добрий день, діти. Дарую вам усмішку. Подаруйте усмішки своїм
друзям та нашим гостям.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку
Учні об’єднані у групи.
А чи знаєте ви, діти, реальну дівчину, українку, з якою можна пов’язати нашу історію? (відповіді дітей про Лесю Українку)
Отже, як ви думаєте про кого ми сьогодні будемо говорити? Яка тема уроку? «Леся Українка. Дитинство поетеси». Запишемо тему уроку в зошити.
Заповнення таблиці (у зошиті)
Я знаю…. Хочу дізнатися… Дізнався…..
До третього стовпчика ми повернемося наприкінці уроку.
Учні озвучують, що хочуть дізнатися.
Слово вчителя. Отже на цьому уроці ми ставимо перед собою задачі: дізнатися де і коли народилася Леся Українка, хто були її батьки, де навчалася Леся.
Над наступним завданням ви будете працювати у групі. Зараз зверніть увагу на правила роботи в групі (на дошці). Час на роботу – 5 хв.
Увага. Ви маєте опрацювати текст. Після цього ми проведемо «коло думок» і кожна група має озвучити по одній тезі, яка стосується теми «Дитинство Лесі Українки».
Але я ставлю перед вами і проблемне питання: «Яку роль мала родина Лесі Українки у її вихованні?»
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.
25 лютого 1871 року в Новограді-Волинському народилася Леся Українка (Лариса Петрівна Косач).
Батько, Петро Антонович Косач, юрист за освітою. Мати, дитяча письменниця Олена Пчілка.
Атмосфера сім’ї Ольги та Петра Косачів формувалася на основі взаєморозуміння, щирості, відвертості, дружби та поваги один до одного, між батьками та дітьми.
Діти в сім'ї виховувались на українських національних традиціях. Леся, яка ніколи в школі не вчилася (бо хворіла) завдяки матері та домашньому навчанню стала високоосвіченою людиною із світовим ім'ям.
У будинку Косачів часто збиралися письменники, художники й музиканти, влаштовувалися мистецькі вечори й домашні концерти Михайло Старицький, Микола Лисенко, Іван Франко.
У сім`ї Косачів було шість дітей.
З своїх братиків і сестричок Леся особливо любила брата Михайла .Вони скрізь були разом , їх навіть називали одним ім`ям – „Мишолося”.
У чотири роки вже читала. У 9 років написала перший вірш „Надія”, присвячений тітці, котра була заслана до Сибіру за політичні погляди. Коли дівчинці було 13 років, робачив світ перший друкований вірш „Конвалія” у Львівському журналі «Зоря», підписаний псевдонімом „Леся Українка”. Леся вивчила десять іноземних мов. У 19-літньому віці самотужки написала для своїх сестер підручник «Стародавня історія східних народів».
Була від природи дуже музикальна, любила співати й танцювати, швидко освоїла фортепіано, імпровізувала власні композиції.
Мати з батьком, помітивши малярські здібності дочки, сприяли їх розвитку. Вона брала уроки малювання у відомого художника – професора О. Мурашки.
Коли їй було 9 років трапилося нещастя : На Водохреща в Луцьку вона так захопилась святом, що не помітила, як замочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім – рука, а далі було ускладнення – туберкульоз кісток, легень, нирок. Леся страждала від страшних болів, мовчки переносила операції. Отак і змагалась з важкою недугою все життя. Іноді цілий місяць доводилось лежати в гіпсі, у «липучих кайданах», як казала вона сама. Та Леся ніколи не скаржилась на своє лихо, мовчки переносила його і терпеливо, наче доросла людина, вилежувала в своїм ліжку.
Шкодувала лише про те, що слаба рука не дозволяла їй грати на фортепіано.
У листі до свого дядька Михайла Драгоманова вона писала: «Мені часом здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, якби не стався зі мною такий життєвий жарт.»
А я задоволена вашою злагодженою роботою.
Тож ми рухаємось далі і я впевнена, що ви маєте відповіді на проблемне запитання.
Відповіді учнів.
Дякую вам за вашу активність, за ваші роздуми.
Час вийшов. Передайте свій зошит сусіду по праву руку. Перевірка робіт.
Ви знову працюєте в групі . Ви добре опрацювали матеріал уроку, кожен з вас може вже сказати, хто така Леся Українка, яка вона. Тож складіть асоціативне гроно «Леся Українка»
Леся Українка
АСОЦІАТИВНЕ ҐРОНО
ПОЕТЕСА МУЗИКАНТ УЧИТЕЛЬ ХУДОЖНИК
ВИШИВАЛЬНИЦЯ ФАНТАЗЕРКА
ЗНАЛА БАГАТО МОВ
СИЛЬНА
РОЗУМНА
Починайте працювати, у вас 2 хвилини.
Відповіді учнів. Доповніть свої грона словами, яких у вас немає.
IV. Підсумок уроку.
Ми підійшли з вами до завершення нашого уроку. Повернімось до таблиці і заповніть останню колонку «Дізнався»
Я знаю…. Хочу дізнатися… Дізнався…..
Що ж дізналися мої учні сьогодні?
V. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю у підручнику. Вивчити поезію «Як дитиною, бувало…» напам’ять.