ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ ДЛЯ 6-го класу, ПРИСВЯЧЕНА ДНЮ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ПИСЕМНОСТІ

Про матеріал
ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ, ПРИСВЯЧЕНА ДНЮ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ПИСЕМНОСТІ
Перегляд файлу

ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ,

 ПРИСВЯЧЕНА ДНЮ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ПИСЕМНОСТІ

 

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине …

Т.Г. Шевченко

Картинки по запросу "українська пісня"

Учитель: Україна … Рідний край. Золота чарівна сторона.  Земля, уквітчана рястом, зелом закосичена. Скільки ніжних слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до краю, де народилися й живуть. Людина завжди має пам’ятати, звідки вона родом, де її коріння …

В МОГО РОДУ - СТО ДОРІГ.
Сто доріг у мого роду.
Вичовганий старий поріг
Старій бабі в нагороду.
Сива стежка в сто доріг
Розлітається од хати.
Сто віків мій вік запріг
Сиву хату розхитати.
Сто скажених сивих бід
Та й сушило ж роду вроду,
Та не висхне зроду рід
Ні в погоду, ні в негоду,
Внучок тупцю тупотить,
Тупцю, внуцю, тупцю, хлопче,
Сто стежин у світ летить
Він - сто першеньку протопче...
Роде рідний! Не стлумить*
Нашу жилову породу -
Сто вітрів в ногах лежить
Мого роду і народу..!
Іван Драч

І учениця:

— Що на світі наймиліше? —
Раз мати спитала.
— Ти, дорога наша мамо, —
Діточки сказали.

— Вам, дітоньки мої любі,
Ще о тім би знати,
Що, крім мене, ще і другу
Маму слід кохати.

Бо та друга — всім нам мати,
Нас вона повила,
Хлібом, сіллю і водою
Нас вона кормила.

Її мова, люба, мила,
Нас все забавляла,
Її дума — голубила,
Пісня — до сну клала.

А та мати — се Русь наша!
Любіть її, діти,
Та уквітчуйте собою,
Як городчик квіти!

ІІ учениця:

І для неї ви, дітоньки,
Ростіть на потіху,
А виросши — не забудьте
Про рідненьку стріху.

Та про мову нашу любу,
Що вас забавляла,
І про пісню сердечную,
Що вас усипляла.

А у тім просторім світі
Добра научайтесь,
Рідної своєї мови
Й пісні не цурайтесь!

(НАША МАТИ Олена Грицай)

Гурт «Калина» виконує пісню « Ой сонечко ясне …»

ІІІ учениця: Людина має пам’ятати, що все життя за нею мандрують очі материнські і білява хата – те, що ніколи не зрадить, завжди підтримує у найскрутнішу хвилину.

ІV учениця:

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

 

Для того, щоб добре вивчити історію свого роду і народу, його звичаї, треба знати мову рідного народу.

V учениця:

Мужай, прекрасна наша мова!

Як гул столiть, як шум вiкiв,
Як бурi подих,— рiдна мова,
Вишневих нiжнiсть пелюсткiв,
Сурма походу свiтанкова,
Неволi стогiн, волi спiв,
Життя духовного основа.

( М. Рильський )

І учениця:  Недарма кажуть: пісня – душа народу. Чи не тому народний досвід із такою заповзятливістю у наймолодшому віці пропонував дитині насамперед пісню. Серед багатьох факторів, які особливо впливають на виховання дітей, відомий у світі педагог Василь Сухомлинський у перший ряд ставив мамину пісню, виспівану над колискою свого немовляти.

Ай-ну, люлі-люлі, люлі,

Налетіли з поля гулі

Та й посіли на воротях

У червоних та чоботях …

 

Лунає пісня « Ой ходить сон коло вікон»

ІІ учениця:  Веснянки й колядки, пісні русальні й купальські, народні балади, козацькі й побутові пісні – у цьому безмежному материкові вся історія народу, у цій високій поезії наш народ не лише виливав свою душу, але й оберігав і зберігав цю душу.

ІІІ учениця:  Різдвяні свята – улюблена пора як і для дітей, так і дорослих. Коли наставали ці свята, колядники, піймавши чарівним неводом найяснішу зірку і викувавши у чарівній кузні срібні дзвіночки, вирушали в далеку дорогу. Зірка світила їм, щоб колядники не заблукали, не збилися з путі, бо несли вони людям радісну вістку.

V учениця:  Вечір напередодні Різдва називають Святою вечерею. Якою б чистою не була б хата, перед святвечором її білили. Із середини дня мати починала готувати вечерю, яка обов’язково мала складатися із 12 страв. Серед цих страв обов’язковою є кутя з пшеничної крупи, приправлена медом, маком, горіхами, і узвар із будь-яких сушених фруктів.

ІV учениця: 

Мороз малює у віконці.
Узваром дихає кутя.
І Мати Божа на іконці
у хустку кутає дитя.

Побудь дитиною, синочку.
Твоє дитинство золоте.
Ще вітер віє у терночку
і дерево на хрест росте.

Ще час не сплинув за водою.
Ще Юда спить у сповитку.
Он гурт з різдвяною звіздою
уже на ближньому кутку.

Поколядують і засіють.
Ще, може, буде і життя.
Ти на Голгофі вже Месія,
а на руках іще дитя.

( Ліна Костенко «СВЯТ-ВЕЧІР»)

 

І учениця:  Виховне значення колядок полягало в тому, що вони поруч із вістю про народження Христа нагадували людям основні заповіді, славили тих, хто живе гідно. Колядки закликали до милосердя і щирих стосунків між людьми.

Гурт  «Калина» виконує колядки «Нова радість стала», Добрий вечір тобі, пане господарю»

ІІ учениця:  У ніч під Новий рік ( за старим стилем, 13 січня) ходили щедрувати лише дівчата. Це був день Маланки. Величали у щедрівках і колядках не лише господаря. Ці обрядові пісні відбивали народне розуміння етикету і звичаю, за яким увага була проявлена і до господині, до парубка чи дівчини, якщо вони були в родині. І кожному побажання були різні.

Гурт  «Калина» виконує щедрівку «Ластівочка»

ІІІ учениця: 

Найкращий дар – це серце чисте,

Святе сумління, а не грім.

Бо все на світі – Твоє, Христе,

І ми не в змозі дати більш.

 

Ідіть усі за світлом зірки,

Щоб поклонитися Творцю,

Котрий не в розкошах, на сіні,

Благословить Вселенну всю.

 

ІV учениця: 

А ми ходили і просили,

Щоб в Україні на віки

Лише на себе ми робили,

У рабстві, в наймах не були.

 

Щоб в рідній хаті нашу мову,

І солов’їну й веселкову,

З колисочки дитя вивчало,

Мольби до Бога нею стало.

V учениця: 

Твої діти, Вкраїно, вкотре в тривозі.

Хочуть їх розлучити на Свободи дорозі!

Хочуть їх посварити, хочуть Волю згубити!

Ти повстала і просиш допомоги й молитви!

 

Жовтогаряче сонце над світом!

Кулі не можуть нас зупинити!

Кров і тривога, щем і надія –

Разом спеклися в сонячнім : ВІРЮ!

( Надія Дичка «Вітер з Майдану»)

Лунає пісня  «Балада про синів»

І учениця: 

Україна

Мамо роду і народу,

Подивись, твої сини

Вже посіяли Свободу,

Вже колосяться лани.

Дозріває, буде віно,

І святої волі час.

ІІ учениця: 

Україно, Україно,

Ми – для тебе, ти – для нас.

Буде в домі твоя правда,

Твій закон і заповіт.

Будеш, Мамо, будеш, Ладо,

Поки сонце, поки світ!

(Олесь Лупій « Суверенна Україна»)

 

Лунає пісня  «Молитва»

ІV учениця: 

Любіть Україну, як сонце, любіть,

 як вітер, і трави, і води…

 В годину щасливу і в радості мить,

любіть у годину негоди.

 

V учениця: 

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

 красу її, вічно живу і нову,

 і мову її солов'їну.

 

Любіть у труді, у коханні, у бою,

як пісню, що лине зорею…

 Всім серцем любіть Україну свою —

і вічні ми будемо з нею!

(В. Сосюра «Любіть Україну»)

Гурт  «Калина» виконує «Пісню про Україну»

Учитель: Діти, що ви відчули на сьогоднішньому уроці? Що б ви хотіли сказати нашим гостям? Чи зміниться в подальшому ваше ставлення до мови і пісні української?

Учні відповідають.

ДЗ у зошиті з літератури написати невелику роботу «Над чим мене змусив задуматися урок літератури?»

Учитель: усім, вам, діти зичу успіхів у вивченні рідної мови. Сподіваюсь, що урок цей додасть вам наснаги.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
14 лютого 2020
Переглядів
581
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку