Листок. Зовнішня будова листка.
Цілі уроку: розглянути особливості зовнішньої будови листка як бічної частини пагона; ознайомити учнів із різноманітністю листків, розміщенням їх на стеблі, жилкуванням; продовжувати вдосконалювати дослідницькі вміння під час уроку , розвивати допитливість, спостережливість учнів, уміння робити висновки та узагальнення; розвивати мову, пам’ять, мислення, уяву, бачення прекрасного у простому; виховувати охайність, привчати до естетичних записів.
Обладнання: таблиці, гербарний матеріал, кімнатні рослини, комп’ютерна презентація, картки – завдання.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Нумо, діти, підведіться! Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Повернімося обличчям до гостей –
Привітно скажем: «Добрий день!»
Девіз уроку: «Не бійся відповідати: неправильна відповідь — теж відповідь, адже це свідчить про те, що ти думаєш».
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
- Згадаємо тему минулого уроку
- Перевіримо на скільки добре ви її запам’ятали
Виконання тестових завдань та самоперевірка
Вибрати одну або декілька правильних відповідей.
1. До надземних видозмін пагона належать:
А вусики Г цибулина
Б колючки Д кореневище
В вуса
2. До підземних видозмін пагона належать:
А колючки Г бульба
Б вуса Д цибулина
В кореневище
3. Укорочені пагони без листків, що захищають рослину від поїдання тваринами,— це:
А вусики В бульба
Б колючки Г цибулина
4. Потовщена верхівка підземного пагона:
А кореневище Г вусики
Б цибулина Д вуса
В бульба
5. Надземна видозміна пагона — вуса — характерна для рослини:
А винограду В суниці
Б кольрабі Г цибулини
6. Підземна видозміна пагона — цибулина — характерна для рослини:
А глід В картопля
Б ірис Г тюльпан
Відповіді: 1 — А, Б, В; 2 — В, Г, Д; 3 — Б; 4 — В; 5 — В; 6 —Г.
А зараз обміняємося роботами і перевіримо 1 правильна відповідь 2 бала неправильна 0 у сумі ми отримаємо 12 балів перевіряємо
Підніміть руки хто отримав 12,11,10,9,8,7,6,5,
ІІІ. Перевірка раніше засвоєнних знань
Біологічна розминка «Мозковий штурм» Техніка незакінчене речення
«Юні кросвордисти».
Розгадати кросворд та визначити зашифроване слово (на кожну парту вчитель роздає аркуш із кросвордом, і учні працюють у парах).
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
||
|
3 |
|
|
|
||||
|
Т |
|
||||||
|
4 |
|
|
|
|
|||
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
1. Підземний видозмінений пагін, у якого стеблова частина називається денцем.
2. Видозмінені пагони, які характерні для дині та огірків.
3. Видозмінені пагони суниці.
4. Рослина з вертикально розміщеним у ґрунті кореневищем, «злісний» польовий бур’ян.
5. Рослина пустель з дуже масивним, м’ясистим стеблом, яке слугує резервуаром для води.
Відповіді: 1 — цибулина, 2 — вусик, 3 — вуса, 4 — осот, 5 — кактус. Ключове слово — листок.
Бічна частина пагона, що здійснює фотосинтез дихання та випаровування води - це . . . (листок).
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися дуже багато таємниць із життя пагонів і коренів, а сьогодні вивчимо частину пагона — листок, і вияснимо у чому полягає різниця між листками рослин.
Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте посміхнемося один одному, і вперед, до нових знань.
Отже, як ви вже знаєте, ми будемо зараз з вами пізнавати цікавий світ листків.
Сьогодні ми вивчимо тему Зовнішня будова листка Записуємо у зошит
Завдання
1. Вивчити будову листка, різноманітність простих і складних листків, розміщенням їх на стеблі, жилкування
2. Розглянути різноманітність форм і країв листкової пластинки.
3. Попрацювати з додатковою літературою по темі.
4. Вчитися робити висновки та узагальнення.
5. Познайомитися з окремими цікавинами сучасної біологічної науки.
V. Сприйняття і усвідомлення нового навчального матеріалу
Клас об’єднується в групи, і кожна група отримує завдання дослідницького характеру.
Завдання групі 1.
Доповнення вчителя, слайди 5- 7.
Форма та край листкової пластинки – слайд 8- 9, розповідь вчителя.
Завдання групі 2.
Листки
Прості – на черешку одна пластинка Складні на черешку декілька пластинок
Черешкові
|
Сидячі |
|
Трійчасті |
Перисті |
Пальчасті |
Парноперисті |
Непарноперисті |
Доповнення вчителя, слайди 10-13.
Завдання групі 3.
Типи жилкування
Сітчасте
|
Паралельне
|
Дугове
|
Доповнення вчителя, слайди 14- 18.
Завдання групі 4.
Типи листкорозміщення
Почергове |
Супротивне |
Кільчасте |
Доповнення вчителя, слайди 19-22.
Фізкультхвилинка
Вчитель Учні
Трава низенька-низенька. Роблять присідання.
Дерева високі-високі. Піднімають руки вгору.
Вітер дерева колише-гойдає. Обертаються.
То направо, то наліво нахиляє. Нахиляються вправо, вліво.
То вгору, то назад. Потягуються вгору, назад.
То вниз нагинає. Нахиляється вперед.
Птахи летять-відлітають. Махають руками-«крильми».
А учні тихенько за парти сідають. Сідають за парти.
Хвилинка цікавинка
Найбільший листок у пальми з роду рафій. Довжина таких листків із черешком становить 25 м. Відомо близько 30 видів рафій, переважна більшість яких росте в тропіках Африки. Із суцвіть деяких видів рафій отримують цукровий сік, який використовують для виготовлення вина, а з листків та їх черешкових волокон виготовляють меблі.
У 1801 р. в басейні річки Амазонки в Південній Америці європейці вперше побачили дивовижну рослину, яку назвали королівською водяною лілією, або вікторією. Детально її описав англійський ботанік Р. Шомбург.
Чим так вразила ця рослина вчених? У неї були гігантські листки — від 1,5 до 1,8 м в діаметрі, що плавали по воді. Вони мали вигляд велетенських сковорідок. Прожилки листка утворювали складну систему. Плавучість становила 50 кг. Згодом модель будови листка вікторії використав архітектор Д. Пакстон під час проектування знаменитого кришталевого палацу в Лондоні.
А найменша квіткова рослина на Землі — плавуча ряска вольфія. Вона названа на честь німецького ботаніка і лікаря Дж. Вольфа, який жив у 1778–1806 рр. Розмір овальних листочків вольфії становить усього 0,5–1,2 мм. Плаває ця рослина на поверхні води, як ряска, утворює зелені або коричнево-зелені колонії, що мають вигляд плям на воді. При цьому цвіте вольфія дуже рідко і має квіти розміром як макове зернятко.
Це цікаво!
У тропічних лісах островів Індонезії, у Шрі-Ланці, на Мадагаскарі та в Індії росте ще один вид рослин-мисливців. Це непентеси. Вони живуть на високих деревах, їхні листки довгі, товсті й широкі, з країв яких на міцних «вусах» висять досить великі «глечики» (до 30 см заввишки і 10–12 см завширшки). Над кожним таким «глечиком» звисає, ніби кришка, кінчик листка. Своїм вогняно-червоним, білим або світло-зеленим забарвленням вони схожі па квітку, що приваблює яскравими барвами і пахощами меду комах і є для них хитрою пасткою. Сідає комаха на солодкий край «глечика», щоб поласувати, та один лише необережний рух — і вона з’їжджає вниз по гладенькій, як скло, поверхні, укритій «восковим» нальотом. А там, на дні «глечика», вона потрапляє у травний сік. Процес перетравлювання комахи триває 5–8 годин.
Практичне застосування листків
Чи знаєте ви що листки кукурудзи, вишні, смородини використовують для квашення помідорів, які надають їм особливого приємного смаку. Від головного болю використовують листя капусти, прикладаючи до голови. Настій із листків бузку використовують у разі захворювання нирок, як сечогінний засіб у разі сечокам’яної хвороби. Рецепт: 100г свіжих листків залити 1л горілки. Настояти два тижні в темному місці. Пити по 50 крапель три рази на день за 30хв до їжі. У разі болю в суглобах ― використовувати по 30 крапель три рази на день, проводити розтирання і прикладання компресу. Захистить від хвороб і зміцнить листя настій кропиви: на добу її разом з кореневищем заливають водою. Цим обприскують рослини.
Узагальнення та систематизація знань
5.1. «Закінчи речення».
1. Назва листків, що мають декілька листових пластинок,— … (складні).
2. Частина листка, якою він кріпиться до стебла,— … (черешок).
3. Зелена, добре помітна частина листка,— … (листкова пластинка).
4. Ділянка черешка, місце прикріплення листка,— … (основа).
5. Листок без черешка називається — … (сидячий).
6. Тип жилкування в листків тополі, вишні — … (сітчасте).
7. Тип жилкування в листків конвалії — … (дугове).
8. Тип жилкування в пшениці — … (паралельне).
9. Тип листкорозміщення, при якому з вузла виходять два листки,— … (супротивне).
10. Тип листкорозміщення, при якому з вузла виходить один листок,— … (почергове).
5.2. Розглянути зображення листків та заповнити таблицю.
Проектування зображення на екран Гербарій
|
|
|
|
|
|
Рослини |
Ознаки листків |
||
Тип листка (простий, складний) |
Наявність черешка (черешковий, сидячий) |
Тип жилкування (сітчасте, дугове, паралельне) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Підсумки уроку.
Повернімося до девізу нашого уроку
На мою думку девіз уроку підтвердився ви були активні, дякую за кожну вашу відповідь
Вправа «Незакінчене речення»
1