Література рідного краю. 8 клас «Світ ловив мене, але не спіймав» ( Г. Сковорода)

Про матеріал
Урок створено з метою ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом видатного українського філософа – земляка Г.С. Сковороди, домогтися усвідомлення того, що кожна людина - неповторна особистість; розвивати спостережливість, уміння виступати перед аудиторією, висловлювати й аргументувати власну думку, культуру мовлення; виховувати повагу до надбань минулих поколінь, духовність та високу моральність на прикладі життя і творчості Г. Сковороди.
Перегляд файлу

Тема      Література рідного краю.  8 клас

                «Світ ловив мене, але не спіймав» ( Г. Сковорода)

Мета:     ознайомити  учнів із життєвим  і творчим шляхом видатного українського філософа – земляка Г.С. Сковороди,  домогтися усвідомлення того, що кожна людина - неповторна особистість; 

                розвивати спостережливість, уміння виступати перед аудиторією, висловлювати й аргументувати власну думку, культуру мовлення;

                виховувати повагу до надбань минулих поколінь, духовність та високу моральність на прикладі життя і творчості Г. Сковороди.

Тип уроку    урок  засвоєння нових знань.

Форма уроку   інтерактивний урок.

Обладнання:  портрет Г. Сковороди, збірники творів письменника, мікрофон,     демонстраційна дошка, інтерактивна дошка, інтерактивний плакат.

               Епіграф:                            Сковорода – духовний меч своєї доби.

                                                                                                           І. Драч.

 Хід уроку

  І. Організація учнів до роботи.

  II.Оголошення теми, мети та завдань уроку.

  III.Сприйняття й засвоєння учнями  навчального матеріалу.

        Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя.

 Із  часів давніх римлян вважається, що в істинного мудреця завершення земного шляху має бути таким же гідним, піднесеним і гордим, як і все його життя загалом. Таким мудрецем є  видатний український  філософ – земляк, відомий усьому світові, -  Г.С. Сковорода.

(З інтерактивного плаката  учитель демонструє відеофільм «Обличчя української історії» -  Г. Сковорода).

Минув не один десяток років, але і зараз  ми запитуємо себе: чому до постаті Г.Сковороди прикуто увагу вчених і простих людей? «А тому, - впевнений відомий літературознавець і письменник Валерій Шевчук, – що зумів сказати щось таке сокровенне, що залишається в міжчасі не старіючи і не бліднучи. Так, справді, Г.Сковорода сказав про світ та людину таке, чого не сказали інші, хоч в його словах нічого по-особливому невідомого не було. А найголовніше – сам жив так, як учив...»

Отже, сьогодні на уроці ми з вами  дізнаємося багато цікавого про цю людину та його збірки, філософські твори, афоризми.

(Підготовлений учителем учень із плаката пропонує  переглянути презентацію «Г.С.Сковорода. Презентація» ).

  1. «Мозковий штурм».

-Так у якому   краї народився Г.Сковорода?

-З якої він сім’ї?

-У якому навчальному закладі навчався?

- Скільки років мандрівного життя мав Сковорода ?

- Як називається збірка віршів мандрівного філософа?

- Яку назву має його збірка байок?

- Які ще за жанром твори писав Сковорода?

  IV. Робота над  творчими  вправами.

1. «Читання портрета».

Гляньмо ще раз на портрет філософа і спробуємо прочитати його.

Кого ви бачите?

(Приблизні відповіді учнів: звичайна зовні людина,  високе чоло, розумні й проникливі очі, що вміють бачити вічне у змінному світі; зовнішня простота дивака, за якою проглядає образ глибокого, а може, й найбільшого у своєму часі, мислителя. )

 І.Срезневський характеризував Г. Сковороду : «Був Григорій сухий, блідий, довгий, губи пожовтілі, ніби стерлися, очі блищать чи гордістю академіка, чи простого жебрака, чи невинним добродушшям дитини, поступ і постава поважні, розмірені. Отак він і ходив дорогами України, несучи вивірену чистоту власних думок, свій розум та неспокій, свою науку добра»

2.»Асоціативний  кущ».

Давайте спробуємо створити «психологічний» портрет Г.С. Сковороди.

С-…… (серйозний,скромний)

К-……(кмітливий)

О-……(освічений)

В-…….( вчитель, вільнолюбивий)

О-…….(обачний)

Р-……..(розумний)

О-…….(об’єктивний)

Д-…….(допитливий)

А-…….(активний, аскетичний)

3.Робота над байкою  «Годинникові колеса».

  Бесіда:

  • Пригадайте,  що ми називаємо байкою?
  • Які  є іх види?
  • Назвіть, з яких части вони складаються.
  • Який художній засіб у байках використовується?

Виразне читання  байки Г. Сковороди «Годинникові колеса».

        БАЙКА "ГОДИННИКОВІ КОЛЕСА"

Колесо годинникової машини спитало у Другого:

— Скажи мені, а чого ти гойдаєшся не так, як ми, а в інший бік?

— Мене,— відповіло Друге,— так зробив мій майстер, і сим я вам не лише не заважаю, але ще й допомагаю, аби наш годинник мав єдиний шлях по сонячному колу.

Сила: У людей з різними природними нахилами і життєві шляхи різні. Одначе всім один кінець — чесність, лад і любов.

4.Робота у групах(2). Придумайте і поставте запитання (по 3 кожна група) своїм однокласникам, чи задоволені ви відповідями? Якщо ні, доповніть своїми роздумами.

Слово вчителя.

  Шановні діти! Варто звернути увагу, що повчальна частина у байці Г.Сковороди називається сила. Запам*ятайте  це, у 9 класі ви глибше будете вивчати творчість митця, а вже сьогодні вивчене знадобиться.

  Людина – істота не лише біологічна і соціальна, але й духовна. І хвала тим, хто противиться буденності, хто намагається достукатися до людської душі, до людської гідності. Час прислухатися до себе, знайти в собі те, що б відгукувалося на добро і само почало творити добро , мати лад та любов. Хоч люди всі різні і кожен іде своїм шляхом, однак мають осмислювати – чесність, лад і любов (за Сковородою) – найголовніше.

5.  Драматизація біографічного сюжету.

За допомогою наступної роботи ми спробуємо закцентувати яскраву подію біографії письменника, так би мовити кульмінаційний момент життя.

Початок життєвої драми Г.Сковороди слід шукати в останніх словах, викарбуваних на його могилі:  «Світ ловив мене, але не спіймав».

Що мав на увазі філософ? Як саме ловив його світ?

Виступ підготовленого учня.

Учень .

 Світ ловив Сковороду принадами імператорського палацу з його придворною капелою, куди направили молодого хориста. Юнак обирає скарби значно цінніші за посади й маєтки – скарби духу. Він повертається до Києва і продовжує навчання в Могилянській академії.

Світ ловив його стрімкою церковною кар’єрою, заради якої треба було прийняти чернечий постриг, на що Сковорода відповів: «Хіба ви хочете, щоб і я помножив число фарисеїв? Їжте жирно, пийте солодко, одягайтесь м’яко й будьте ченцями!»

Світ марно ловив його. Та хіба можна зловити у тенета багатства і почестей людину, яка вважала, що «коли найголовніше у світі є вічність, тоді й щастя мусимо засновувати не на тлінному, а на вічному, значить не на багатстві, не на здоров’ї, не на чинах, а на тім, що вічно існує…»

Учитель демонструє з інтерактивного плаката фрагмент відеофільму «Світ ловив мене…» .

           6. Конкурс «Юні знавці афоризмів Г. Сковороди».

          Заздалегідь учитель ознайомив дітей із поняттям «афоризм», учні

       вишукували  афоризми Г Сковороди, 2 – 3 учні беруть участь у конкурсі. Перемагає той, у кого іх найбільше.

  ***
Хто думає про науку, той любить її, а хто її любить, той ніколи не перестає вчитися, хоча б зовні він і здавався бездіяльним.

***
Ні про що не турбуватись, ні за чим не турбуватись — значить, не жити, а бути мертвим, адже турбота — рух душі, а життя — се рух.

***
Що може бути солодше за те, коли любить і прагне до тебе добра душа?

***
Надмір породжує пересит, пересит — нудьгу, нудьга ж — душевну тугу, а хто хворіє на се, того не назвеш здоровим.

***
Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю.

***
Хіба розумно чинить той, хто, починаючи довгий шлях, в ході не дотримує міри?

***
Не все те отрута, що неприємне на смак.

***
Добрий розум  робить легким будь-який спосіб життя.

***
Бери вершину і матимеш середину.

***
З усіх утрат втрата часу найтяжча.


***
Безумцеві властиво жалкувати за втраченим і не радіти з того, що лишилось.

***
Ти не можеш віднайти жодного друга, не нашукавши разом з ним і двох-трьох ворогів.

***
Більше думай і тоді вирішуй.

***
Скільки зла таїться всередині за гарною подобою: гадюка ховається в траві.

***
Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати — це наполовину завершити.

***
О, коли б змога писати так само багато, як і мислити!

***
Майбутнім ми маримо, а сучасним гордуємо: ми прагнемо до того, чого немає, і нехтуємо тим, що є, так ніби минуле зможе вернутись назад, або напевно мусить здійснитися сподіване.

***
У тих, хто душею низький, найкраще з написаного і сказаного стає найгіршим.  

    7. Робота у групах. Створюємо сенкан.

Сковорода.
Серйозний,талановитий.
Повчає,мандрує, філософствує.
Світ ловив його, але не спіймав..
Талант.

  8.Висновки про щастя людини за Сковородою.

 -У чому полягає щастя людини за Сковородою? Виберіть  поняття, які за переконанням Сковороди є складниками щастя.

(Чистота, совість, чесність, здоров’я душевне, здоров’я фізичне, родина, діти, любов, шлюб, достаток, самопізнання,  єднання з природою, свобода.

9. Увіковічення пам’яті.

Пам’ять про Григорія Сковороду зберігається у різних куточках України. У Києві його іменем названо вулицю.

Пам’ятник  Г.С Сковороді в сквері між Гостинним двором та Контрактовим будинком  відкрито в 1976 р.  навпроти будівлі колишньої Київської академії.      

  У 1992р. в Харкові було відкрито пам’ятник  Г.С. Сковороді.

      Гранітний постамент в м. Лохвиці на Полтавщині.

  На відзначення 200-річчя з дня народження Сковороди на його батьківщині у містечку Чорнухи було встановлено пам’ятник-погруддя українському філософу, просвітителю та поету.

На північний захід від Харкова знаходиться красиве і затишне українське село.

Це – Сковородинівка, де у 90-х роках ХVІІІ століття жив Г.Сковорода .

        Тепер там знаходиться пам’ятник знаменитому земляку.

V. Підсумок уроку

1.  Заключне слово вчителя.

Чи багато ми дізналися про Г. Сковороду? І так, і ні. По-перше, нам стало зрозуміло, що це чи не найвидатніша постать не тільки в давній українській літературі, а й взагалі в колі видатних людей України і людства. Втім ми за короткий час знайомства зі Сковородою тільки ледь торкнулися часточки його незвичайного  розуму й духу. Він став учителем не тільки для свого покоління, а й для всіх наступних. Саме діяльність Сковороди підготувала ґрунт для появи на нашій землі  Котляревського, а потім і Шевченка.

Можливо, комусь із вас ще доведеться повернутися до спадщини Сковороди – до її цілющого джерела – і ви тоді зрозумієте і відкриєте для себе набагато більше.

         2. Аналіз роботи учнів на уроці. Оцінювання.

 VІ. Домашнє завдання

 Скласти усний твір-мініатюру «Що я відкрив для себе, читаючи Григорія Сковороду».



 

docx
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку