Тема Література рідного краю. 8 клас
«Світ ловив мене, але не спіймав» ( Г. Сковорода)
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом видатного українського філософа – земляка Г.С. Сковороди, домогтися усвідомлення того, що кожна людина - неповторна особистість;
розвивати спостережливість, уміння виступати перед аудиторією, висловлювати й аргументувати власну думку, культуру мовлення;
виховувати повагу до надбань минулих поколінь, духовність та високу моральність на прикладі життя і творчості Г. Сковороди.
Тип уроку урок засвоєння нових знань.
Форма уроку інтерактивний урок.
Обладнання: портрет Г. Сковороди, збірники творів письменника, мікрофон, демонстраційна дошка, інтерактивна дошка, інтерактивний плакат.
Епіграф: Сковорода – духовний меч своєї доби.
І. Драч.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи.
II.Оголошення теми, мети та завдань уроку.
III.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
Із часів давніх римлян вважається, що в істинного мудреця завершення земного шляху має бути таким же гідним, піднесеним і гордим, як і все його життя загалом. Таким мудрецем є видатний український філософ – земляк, відомий усьому світові, - Г.С. Сковорода.
(З інтерактивного плаката учитель демонструє відеофільм «Обличчя української історії» - Г. Сковорода).
Минув не один десяток років, але і зараз ми запитуємо себе: чому до постаті Г.Сковороди прикуто увагу вчених і простих людей? «А тому, - впевнений відомий літературознавець і письменник Валерій Шевчук, – що зумів сказати щось таке сокровенне, що залишається в міжчасі не старіючи і не бліднучи. Так, справді, Г.Сковорода сказав про світ та людину таке, чого не сказали інші, хоч в його словах нічого по-особливому невідомого не було. А найголовніше – сам жив так, як учив...»
Отже, сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося багато цікавого про цю людину та його збірки, філософські твори, афоризми.
(Підготовлений учителем учень із плаката пропонує переглянути презентацію «Г.С.Сковорода. Презентація» ).
-Так у якому краї народився Г.Сковорода?
-З якої він сім’ї?
-У якому навчальному закладі навчався?
- Скільки років мандрівного життя мав Сковорода ?
- Як називається збірка віршів мандрівного філософа?
- Яку назву має його збірка байок?
- Які ще за жанром твори писав Сковорода?
IV. Робота над творчими вправами.
1. «Читання портрета».
Гляньмо ще раз на портрет філософа і спробуємо прочитати його.
Кого ви бачите?
(Приблизні відповіді учнів: звичайна зовні людина, високе чоло, розумні й проникливі очі, що вміють бачити вічне у змінному світі; зовнішня простота дивака, за якою проглядає образ глибокого, а може, й найбільшого у своєму часі, мислителя. )
І.Срезневський характеризував Г. Сковороду : «Був Григорій сухий, блідий, довгий, губи пожовтілі, ніби стерлися, очі блищать чи гордістю академіка, чи простого жебрака, чи невинним добродушшям дитини, поступ і постава поважні, розмірені. Отак він і ходив дорогами України, несучи вивірену чистоту власних думок, свій розум та неспокій, свою науку добра»
2.»Асоціативний кущ».
Давайте спробуємо створити «психологічний» портрет Г.С. Сковороди.
С-…… (серйозний,скромний)
К-……(кмітливий)
О-……(освічений)
В-…….( вчитель, вільнолюбивий)
О-…….(обачний)
Р-……..(розумний)
О-…….(об’єктивний)
Д-…….(допитливий)
А-…….(активний, аскетичний)
3.Робота над байкою «Годинникові колеса».
Бесіда:
Виразне читання байки Г. Сковороди «Годинникові колеса».
БАЙКА "ГОДИННИКОВІ КОЛЕСА"
Колесо годинникової машини спитало у Другого:
— Скажи мені, а чого ти гойдаєшся не так, як ми, а в інший бік?
— Мене,— відповіло Друге,— так зробив мій майстер, і сим я вам не лише не заважаю, але ще й допомагаю, аби наш годинник мав єдиний шлях по сонячному колу.
Сила: У людей з різними природними нахилами і життєві шляхи різні. Одначе всім один кінець — чесність, лад і любов.
4.Робота у групах(2). Придумайте і поставте запитання (по 3 кожна група) своїм однокласникам, чи задоволені ви відповідями? Якщо ні, доповніть своїми роздумами.
Слово вчителя.
Шановні діти! Варто звернути увагу, що повчальна частина у байці Г.Сковороди називається сила. Запам*ятайте це, у 9 класі ви глибше будете вивчати творчість митця, а вже сьогодні вивчене знадобиться.
Людина – істота не лише біологічна і соціальна, але й духовна. І хвала тим, хто противиться буденності, хто намагається достукатися до людської душі, до людської гідності. Час прислухатися до себе, знайти в собі те, що б відгукувалося на добро і само почало творити добро , мати лад та любов. Хоч люди всі різні і кожен іде своїм шляхом, однак мають осмислювати – чесність, лад і любов (за Сковородою) – найголовніше.
5. Драматизація біографічного сюжету.
За допомогою наступної роботи ми спробуємо закцентувати яскраву подію біографії письменника, так би мовити кульмінаційний момент життя.
Початок життєвої драми Г.Сковороди слід шукати в останніх словах, викарбуваних на його могилі: «Світ ловив мене, але не спіймав».
Що мав на увазі філософ? Як саме ловив його світ?
Виступ підготовленого учня.
Учень .
Світ ловив Сковороду принадами імператорського палацу з його придворною капелою, куди направили молодого хориста. Юнак обирає скарби значно цінніші за посади й маєтки – скарби духу. Він повертається до Києва і продовжує навчання в Могилянській академії.
Світ ловив його стрімкою церковною кар’єрою, заради якої треба було прийняти чернечий постриг, на що Сковорода відповів: «Хіба ви хочете, щоб і я помножив число фарисеїв? Їжте жирно, пийте солодко, одягайтесь м’яко й будьте ченцями!»
Світ марно ловив його. Та хіба можна зловити у тенета багатства і почестей людину, яка вважала, що «коли найголовніше у світі є вічність, тоді й щастя мусимо засновувати не на тлінному, а на вічному, значить не на багатстві, не на здоров’ї, не на чинах, а на тім, що вічно існує…»
Учитель демонструє з інтерактивного плаката фрагмент відеофільму «Світ ловив мене…» .
6. Конкурс «Юні знавці афоризмів Г. Сковороди».
Заздалегідь учитель ознайомив дітей із поняттям «афоризм», учні
вишукували афоризми Г Сковороди, 2 – 3 учні беруть участь у конкурсі. Перемагає той, у кого іх найбільше.
***
Хто думає про науку, той любить її, а хто її любить, той ніколи не перестає вчитися, хоча б зовні він і здавався бездіяльним.
***
Ні про що не турбуватись, ні за чим не турбуватись — значить, не жити, а бути мертвим, адже турбота — рух душі, а життя — се рух.
***
Що може бути солодше за те, коли любить і прагне до тебе добра душа?
***
Надмір породжує пересит, пересит — нудьгу, нудьга ж — душевну тугу, а хто хворіє на се, того не назвеш здоровим.
***
Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю.
***
Хіба розумно чинить той, хто, починаючи довгий шлях, в ході не дотримує міри?
***
Не все те отрута, що неприємне на смак.
***
Добрий розум робить легким будь-який спосіб життя.
***
Бери вершину і матимеш середину.
***
З усіх утрат втрата часу найтяжча.
***
Безумцеві властиво жалкувати за втраченим і не радіти з того, що лишилось.
***
Ти не можеш віднайти жодного друга, не нашукавши разом з ним і двох-трьох ворогів.
***
Більше думай і тоді вирішуй.
***
Скільки зла таїться всередині за гарною подобою: гадюка ховається в траві.
***
Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати — це наполовину завершити.
***
О, коли б змога писати так само багато, як і мислити!
***
Майбутнім ми маримо, а сучасним гордуємо: ми прагнемо до того, чого немає, і нехтуємо тим, що є, так ніби минуле зможе вернутись назад, або напевно мусить здійснитися сподіване.
***
У тих, хто душею низький, найкраще з написаного і сказаного стає найгіршим.
7. Робота у групах. Створюємо сенкан.
Сковорода.
Серйозний,талановитий.
Повчає,мандрує, філософствує.
Світ ловив його, але не спіймав..
Талант.
8.Висновки про щастя людини за Сковородою.
-У чому полягає щастя людини за Сковородою? Виберіть поняття, які за переконанням Сковороди є складниками щастя.
(Чистота, совість, чесність, здоров’я душевне, здоров’я фізичне, родина, діти, любов, шлюб, достаток, самопізнання, єднання з природою, свобода.
9. Увіковічення пам’яті.
Пам’ять про Григорія Сковороду зберігається у різних куточках України. У Києві його іменем названо вулицю.
Пам’ятник Г.С Сковороді в сквері між Гостинним двором та Контрактовим будинком відкрито в 1976 р. навпроти будівлі колишньої Київської академії.
У 1992р. в Харкові було відкрито пам’ятник Г.С. Сковороді.
Гранітний постамент в м. Лохвиці на Полтавщині.
На відзначення 200-річчя з дня народження Сковороди на його батьківщині у містечку Чорнухи було встановлено пам’ятник-погруддя українському філософу, просвітителю та поету.
На північний захід від Харкова знаходиться красиве і затишне українське село.
Це – Сковородинівка, де у 90-х роках ХVІІІ століття жив Г.Сковорода .
Тепер там знаходиться пам’ятник знаменитому земляку.
V. Підсумок уроку
1. Заключне слово вчителя.
Чи багато ми дізналися про Г. Сковороду? І так, і ні. По-перше, нам стало зрозуміло, що це чи не найвидатніша постать не тільки в давній українській літературі, а й взагалі в колі видатних людей України і людства. Втім ми за короткий час знайомства зі Сковородою тільки ледь торкнулися часточки його незвичайного розуму й духу. Він став учителем не тільки для свого покоління, а й для всіх наступних. Саме діяльність Сковороди підготувала ґрунт для появи на нашій землі Котляревського, а потім і Шевченка.
Можливо, комусь із вас ще доведеться повернутися до спадщини Сковороди – до її цілющого джерела – і ви тоді зрозумієте і відкриєте для себе набагато більше.
2. Аналіз роботи учнів на уроці. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання
Скласти усний твір-мініатюру «Що я відкрив для себе, читаючи Григорія Сковороду».