Веремійчук Світлана Василівна,
Вчитель української мови та літератури
Кунівської ЗОШ І-ІІІ ст.. Ізяславського р-ну.,
Вчитель вищої кваліфікаційної категорії
5 клас
Українська література
Тема. Література рідного краю. Оксана Радушинська «Казка про Великодню писанку»
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із творчістю митців слова рідного краю, зокрема із життям та творчим доробком подільської письменниці Оксани Радушинської; розвивати читацький кругозір, навички самостійного опрацювання твору та його аналізу, виділяти найголовніше, переказувати та коментувати прочитане; виховувати почуття любові до рідної землі та повагу до давніх українських обрядів
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування опорних умінь та навичок
Перебіг уроку
І. Організаційний етап. Привітання.
ІІ. Поетична хвилинка. Учень читає поезію Оксани Радушинської «Подільський край»
Подільський край
Багато складено пісень, В снах її бачать перелітні птахи
Багато віршів написали, В ті довгі ночі десь на чужині
У тих віршах всі прославляли І верби, що над ставом тихо плачуть,
Твою красу, твоїх людей. Мов літні квіти у осінні дні.
Мій рідний край, подільський краю! Збігає десь у просторі стежина,
Красу твою в вінок із слів сплітаю, Ховається в тумани і сніги,
Красу, що знаю я одна, Стоїть край тої стежечки дитина
Вона така небесна і така земна. Й красу оцю запам'ятає назавжди.
Її ще бачать хмари з небосхилу Мій рідний край, мій любий краю!
І зірка, що бринить десь в небесах, Красу твою всі квіти в полі знають,
Та річка, що спинилась на хвилину, Вона чарівна, мов весна,
Й згубилось небо все в її очах. Така небесна і така земна
Вчитель. Поділля. Рідний край, золота чарівна сторона. Земля, уквітчана рястом, закосичена зелом. Блакитне безмежжя неба над головою, золоте море колосся, стародавній замок, сучасні обеліски, пам'ятники - величні знаки вічного буття нашого народу. Хмельниччина - це земля, овіяна легендами, край неповторної краси, з мальовничими селами, родючими землями, повноводими річками, пишними лісами і гаями. Починається вона від батьківського порога, стежини, тополі стрункої біля твоїх воріт, з барвінку, який ніжно стелиться в садочку. А ще починається вона з прадавніх коренів твого роду, історії рідного краю. Живуть тут прекрасні талановиті люди. Мусимо знати їхні імена, їхню творчість, щоб мати повніше уявлення про свою малу батьківщину, аби більше цінувати її, трепетніше любити.
Ми продовжуємо подорожувати стежками Хмельниччини, вивчаючи твори наших земляків. Сьогодні мова піде про людину, яка завжди у вирі творчого життя – літературного, журналістського, культурного. Вона частий гість у читацьких аудиторіях, у бібліотеках області. Це молода письменниця, наша землячка із Староконстянтинова Оксана Радушинська – лауреатка і дипломантка більше півсотні премій та конкурсів
Творчість цієї людини є цілковитим віддзеркаленням її характеру – промениста, неспокійна й водночас романтична, ніжна, лірична. Хто вона, звідки родом, її уподобання, творчий доробок? Про це та про інше нам розкажуть учні, які готували ФБ сторінку Оксани Радушинської.
(Учні готували повідомлення про Оксану Радушинську за шаблонами сторінок ФБ) (додаток 1)
Слово вчителя. Збірка “День полив'яної казки”, надрукована у видавництві Алли Цюпак у 2011 році . Як зізналася сама авторка, ця книга, хоча була вже чотирнадцята у творчому активі, насправді є першою, під палітуркою котрої вміщено виключно прозові казки. Кольорові ілюстрації до всіх дванадцяти казок намалювала звичайна школярка – учениця Старокостянтинівської художньої школи Інна Беззуб і впоралася з завданням на відмінно!
Користуючись і надалі шкільною термінологією, можна сказати, що “на відмінно” вдалася й сама презентація. У залі 42-го гарнізонного Будинку офіцерів Старокостянтинова голці ніде було впасти від святково вбраних глядачів різного віку, з квітами в руках, котрі приходили навіть цілими родинами. Проте, незважаючи на велелюдність, свято лишило по собі відчуття домашньої захищеності і дитячої радості. Можливо, тому, що сцена була по-дитячому прикрашена кольоровими повітряними кульками й кумедними м'якими іграшками? Можливо, тому, що поруч з Оксаною на сцені чудово почувались і зовсім по-дорослому вели презентацію восьмикласник Денис Грищук та другокласник Андрій Круторогий? Можливо, тому, що книгу не тільки презентували, а й розіграли низку книжок серед юних глядачів, запропонувавши відгадати казкових героїв, а за правильну відповідь – книга від авторки? А можливо, тому, що іменини – свято дитинства, а уявити дитинство без казки просто неможливо. Отож усе співпало і чарівно заграло полив'яними барвами сердечної радості та народження нового видання.
За словами Оксани Радушинської, видання цієї книги стало можливим завдяки сприянню виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради й особисто мера Миколи Мельничука. Від міської влади, колег-журналістів та бібліотекарів звучали слова привітань та подяки Оксані за її працю. Бо ж писати для дітей– справа відповідальна. На основі того, що закладено в душу, у свідомість дитини в юні роки, формується ставлення до багатьох моральних і соціальних питань. Виходить, що казка, а надто написана з використанням народних мотивів, більше, аніж розвага, аніж читання перед сном. Вона – генетичний код до самопізнання і прекрасна магія, оволодіти котрою до снаги геть кожному.
Отож, сьогодні ми поринемо у світ казки Оксани Радушинської і ознайомимось з «Казкою про Великодню писанку» із цієї збірки. А працювати на уроці ми будемо, складаючи кроссенс. Ви вже знаєте, що таке кроссенс, як його складати та як пояснювати (вчитель по черзі прикріплює квадрати кроссенсу на дошку
Робота з першим квадратом кроссенсу. Бесіда, сенкан, асоціативний ланцюжок
Робота з другим квадратом кроссенсу. Схема, читання в особах
Вибила крилами шибку розтрощила дзьобами готові писанки
ЗГРАЯ ЧОРНИХ ПТИЦЬ
Повиливала віск і фарби підхопила і понесла писанкарку у чорні
Небеса
Третій – шостий квадрати кроссенсу. Робота в групах, стислий переказ тексту, робота з мемами.
Робота в групах. Стисло переказати текст казки про зустріч Назара з тваринками. У мемі (додаток 2) записати поради хлопчику від друзів.
Перша група розповідає про зустріч Назарка з колискою
Друга – з павою
Третя - з кошеням
Четверта – з мишкою.
Сьомий квадрат. Виразне читання, хмарки слів, аналіз казки
Підсумок уроку
Останній квадрат кроссенсу. Подяка
(Учні пишуть подяки, а потім зачитують)
Наш урок закінчується, але не закінчується знайомство з творчістю талановитої письменниці, адже у збірці «День полив’яної казки» ще багато інших цікавих творів. Оксана Радушинська, запрошує вас до цікавих подорожей та пригод із своїми героями.
Домашнє завдання. За шаблоном створити скрайбінг до «Казки про Великодню писанку»
Список використаних джерел та літератури
Кроссенс
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3 додаток 4
Додаток 5