Література рідного краю. Хмельниччина

Про матеріал
Урок літератури рідного краю у 5-6 класах за творчістю Оксани Радушинської з Хмельниччини.
Перегляд файлу

 

Веремійчук Світлана Василівна,

Вчитель української мови та літератури

Кунівської ЗОШ І-ІІІ ст.. Ізяславського р-ну.,

Вчитель вищої кваліфікаційної категорії

       5 клас 

Українська література

Тема. Література рідного краю.  Оксана Радушинська «Казка про Великодню писанку»

Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із  творчістю митців слова рідного краю, зокрема із життям та творчим доробком подільської письменниці  Оксани Радушинської; розвивати читацький кругозір, навички самостійного опрацювання твору та його аналізу,  виділяти найголовніше, переказувати та коментувати прочитане; виховувати почуття любові до рідної землі та повагу до давніх українських обрядів

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування опорних умінь та навичок

                                                           Перебіг уроку

І. Організаційний етап. Привітання.

ІІ. Поетична хвилинка. Учень читає поезію Оксани Радушинської «Подільський край»

 Подільський край   

Багато складено пісень,                                    В снах її бачать перелітні птахи
Багато віршів написали,                                    В ті довгі ночі десь на чужині
 У тих віршах всі прославляли                          І верби, що над ставом тихо плачуть,
Твою красу, твоїх людей.                                  Мов літні квіти у осінні дні.

 Мій рідний край, подільський краю!                 Збігає десь у просторі стежина,
Красу твою в вінок із слів сплітаю,                   Ховається в тумани і сніги,
 Красу, що знаю я одна,                                     Стоїть край тої стежечки дитина
 Вона така небесна і така земна.                      Й красу оцю запам'ятає назавжди.

  Її ще бачать хмари з небосхилу                      Мій рідний край, мій любий краю!
І зірка, що бринить десь в небесах,                 Красу твою всі квіти в полі знають,

 Та річка, що спинилась на хвилину,                Вона чарівна, мов весна,
 Й згубилось небо все в її очах.                        Така небесна і така земна                       
               

  Вчитель.   Поділля. Рідний край, золота чарівна сторона. Земля, уквітчана рястом, закосичена зелом. Блакитне безмежжя неба над головою, зо­лоте море колосся, стародавній замок, сучас­ні обеліски, пам'ятники - величні знаки віч­ного буття нашого народу. Хмельниччина  - це земля, овіяна легендами, край неповторної краси, з мальовничими селами, родючими землями, повноводими річками, пишними лісами і гаями.     Починається вона від батьківського порога, стежини, тополі стрункої біля твоїх воріт, з барвінку, який ніжно стелиться в садочку. А ще починається вона з прадавніх коренів твого  роду, історії рідного краю. Живуть тут пре­красні талановиті люди. Мусимо знати їхні імена, їхню творчість, щоб мати повніше уявлення про свою малу батьківщину, аби більше цінувати її, трепетніше любити.

      Ми продовжуємо подорожувати стежками  Хмельниччини, вивчаючи твори наших земляків. Сьогодні мова піде про людину, яка завжди у вирі творчого життя – літературного, журналістського, культурного. Вона частий гість у читацьких аудиторіях, у бібліотеках області. Це молода письменниця, наша землячка із Староконстянтинова Оксана Радушинська – лауреатка і дипломантка більше півсотні премій та конкурсів

     Творчість цієї людини є цілковитим віддзеркаленням її  характеру – промениста, неспокійна й водночас романтична, ніжна, лірична. Хто вона, звідки родом, її уподобання, творчий доробок?  Про це та про інше нам розкажуть учні, які готували ФБ сторінку Оксани Радушинської.

(Учні готували повідомлення про Оксану Радушинську за шаблонами сторінок ФБ) (додаток 1)

Слово вчителя. Збірка “День полив'яної казки”, надрукована у видавництві Алли Цюпак у 2011 році . Як зізналася сама авторка, ця книга, хоча була вже чотирнадцята у творчому активі, насправді є першою, під палітуркою котрої вміщено виключно прозові казки. Кольорові ілюстрації до всіх дванадцяти казок намалювала звичайна школярка – учениця Старокостянтинівської художньої школи Інна Беззуб і впоралася  з завданням на відмінно!
    Користуючись і надалі шкільною термінологією, можна сказати, що “на відмінно” вдалася й сама презентація. У залі 42-го гарнізонного Будинку офіцерів Старокостянтинова голці ніде було впасти від святково вбраних глядачів різного віку, з квітами в руках, котрі приходили навіть цілими родинами. Проте, незважаючи на велелюдність, свято лишило по собі відчуття домашньої захищеності і дитячої радості. Можливо, тому, що сцена була по-дитячому прикрашена кольоровими повітряними кульками й кумедними м'якими іграшками? Можливо, тому, що поруч з Оксаною на сцені чудово почувались і зовсім по-дорослому вели презентацію восьмикласник Денис Грищук та другокласник Андрій Круторогий? Можливо, тому, що книгу не тільки презентували, а й розіграли низку книжок серед юних глядачів, запропонувавши відгадати казкових героїв, а за правильну відповідь – книга від авторки? А можливо, тому, що іменини – свято дитинства, а уявити дитинство без казки просто неможливо. Отож усе співпало і чарівно заграло полив'яними барвами сердечної радості та народження нового видання.
   За словами Оксани Радушинської, видання цієї книги стало можливим завдяки сприянню виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради й особисто мера Миколи Мельничука. Від міської влади, колег-журналістів та бібліотекарів звучали слова привітань та подяки Оксані за її працю. Бо ж писати для дітей– справа відповідальна. На основі того, що закладено в душу, у свідомість дитини в юні роки, формується ставлення до багатьох моральних і соціальних питань. Виходить, що казка, а надто написана з використанням народних мотивів, більше, аніж розвага, аніж читання перед сном. Вона – генетичний код до самопізнання і прекрасна магія, оволодіти котрою до снаги геть кожному.

     Отож, сьогодні ми поринемо у світ казки Оксани Радушинської і ознайомимось  з «Казкою про Великодню писанку»  із цієї збірки. А працювати на уроці ми будемо, складаючи     кроссенс. Ви вже знаєте, що таке кроссенс, як його складати та як пояснювати (вчитель по черзі прикріплює квадрати кроссенсу на дошку 

Робота з першим квадратом кроссенсу. Бесіда, сенкан, асоціативний ланцюжок

  • Скажіть, що зображено на першому квадраті? (календар, точніше – квітень 2019 року)
  • А яке число виділено? (28)
  • Що це за дата? (Великдень)
  • Давайте складемо сенкан «Великдень»
  1. Великдень
  2. Найсвітліший, найулюбленіший
  3. Очікуємо, готуємось, святкуємо
  4. Великдень - найсвітліше християнське свято
  5. Пасха
  • А що вам відомо про це свято? (учні дають свої варіанти відповідей, а  вчитель доповнює)
  • Назвіть слова, поняття, які у вас асоціюються з цим святом (свято, Великдень, Ісус Христос, паска, крашанки, писанки ….)
  • А чому ми сьогодні з вами говоримо про Великдень? Як його пов’язати з темою нашого уроку (бо вивчаємо «Казку про Великодню писанку» Оксани Радушинської)
  • - Що ми дізнаємося про Великдень у казці Оксани Радушинської? (учні розповідають про жінку, яка перед Великоднем розмальовувала писанки і дарувала всім зустрічним)

 

Робота з другим квадратом кроссенсу. Схема, читання в особах

  • Погляньте на другий квадрат кроссенсу і пов’яжіть його з твором. (на квадраті зображена зграя чорних птиць)
  • Давайте складемо схему, що наробила ця зграя птиць у хатині писанкарки

Вибила крилами шибку                                       розтрощила дзьобами  готові писанки

 

                                                          ЗГРАЯ  ЧОРНИХ  ПТИЦЬ

 

Повиливала віск і фарби                                            підхопила і понесла писанкарку у чорні

                                                                                                                  Небеса

 

  • Яку біду пророкувала стара баба? Давайте прочитаємо цей діалог в особах (від слів «Аж тут, ніби біду відчула….» до - «Тоді в дорогу»)

 

Третій – шостий квадрати кроссенсу. Робота в групах, стислий переказ тексту, робота з мемами.

  • Подивіться на наступні квадрати кроссенсу. Що на них зображено і чому їх зразу чотири? (це речі і тварини, які допомогли Назарчику подолати шлях до мами)

Робота в групах. Стисло переказати текст казки про зустріч Назара з тваринками. У мемі (додаток 2) записати поради  хлопчику від друзів.

Перша група розповідає про зустріч Назарка з колискою

Друга – з павою

Третя -  з кошеням

Четверта – з мишкою.

  • Молодці. Всі групи справилися із завданням і ми побачили, що  Назарчик з допомогою друзів знайшов маму. Як ви думаєте, що ж можна зобразити на наступному квадраті нашого кроссенсу?

Сьомий квадрат. Виразне читання, хмарки слів, аналіз казки

  • Дійсно, наступний квадрат – це зустріч з мамою, а пояснимо його словами казки, прочитавши  уривок з тексту (від слів «Назар так і зробив…» до – «…котик-синок Назар вже міцно спав на лаві біля нениної спідниці»
  • - Розкажіть, як вдалося героям твору подолати чари лихих сил? (мама розмалювала на крем’яному яйці прадавні символи-візерунки)
  • А зараз  з хмарки слів випишіть слова і поєднайте їх за змістом казки (додаток 4)
  • Ось і ознайомилися ми з вами з твором Оксани Радушинської. Молодці, гарно працювали на уроці. А зараз давайте запишемо в зошити тему та ідею казки.  (Тема: розповідь про хлопчика Назарчика, який визволив маму із вежі лихих сил. Ідея: лише разом із добрими друзями можна подолати всі негаразди, що зустрічаються на твоєму шляху, для того щоб кожна людина не забувала свій рід та звичаї)
  • Як і кожна казка, так і наша казка, має щасливий кінець.  «Кожному - своя писанка. Кожному – своя доля», - так закінчує свій твір Оксана Радушинська. . Дійсно, у кожного своя доля. Доля Оксани Радушинської  - в тому, щоб писати твори, радувати нас  словом мистецтва.

 

Підсумок уроку

Останній квадрат кроссенсу. Подяка

  • Тож давайте зараз напишемо подяку цій прекрасній жінці за «Казку  про Великодню писанку» та за інші твори,  які подарувала, і ще, надіюсь, подарує нам наша землячка.

                               (Учні пишуть подяки, а потім зачитують)

Наш  урок закінчується, але не закінчується знайомство з творчістю талановитої письменниці, адже у збірці «День полив’яної казки» ще багато інших цікавих творів.  Оксана Радушинська, запрошує вас до цікавих подорожей та  пригод із своїми героями.

Домашнє завдання. За шаблоном створити скрайбінг до  «Казки про Великодню писанку»

Список використаних джерел та літератури

  1. Радушинська Оксана «День полив’яної казки». – Хмельницький: Цюпак, 2011. – 39-50с

Кроссенс

C:\Users\1111\Desktop\малюнок.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

C:\Users\1111\Desktop\мал3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Світлина від Тетяни Циц.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Пов’язане зображення            Пов’язане зображення

 

                                 Пов’язане зображення                                                                            

                                                                                                                            Результат пошуку зображень за запитом "фото мишей"

Пов’язане зображенняДодаток   3                                                                                                                  додаток 4                                 C:\Users\Юра\Downloads\Тагул - хмаринка слів із наголосом на першому складі (4).png

 

 

 

Додаток 5

 

 

 

 

 ÐŸÐ¾Ð²â€™ÑÐ·Ð°Ð½Ðµ зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 вересня 2019
Переглядів
3420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку